ІНЖЕНЕРІЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА КОМАНДНА РОБОТА - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)
Рік підготовки, семестр 2 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни 3 кредити (90 годин, з них 36 годин лекцій, 18 годин комп’ютерних практикумів, 36 годин СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи залік/письмовий
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор: доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна

sperkachmaya@gmail.com

Практичні: доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=4092

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання

Метою навчальної дисципліни ПО 16 «Інженерія програмного забезпечення та командна робота» є отримання студентами ґрунтовної підготовки з теоретичних, методологічних та практичних основ у методологіях розробки програмного забезпечення, командній роботі, аналізі вимог, проектуванні, розробці та тестуванні інформаційних технологій для вирішення прикладних і наукових завдань в області інформаційних систем та технологій.

Предмет навчальної дисципліни – методи та підходи, що використовуються при командній роботі, аналізі вимог, проектуванні, реалізації, тестуванні, впровадженні та експлуатації інформаційних систем та технологій, систем обробки інформації на базі сучасних технологій обробки.

Завдання вивчення навчальної дисципліни:

  • вивчення основних методологій розробки програмних продуктів, підходів до аналізу вимог, проектування, розробки, тестування та інтеграції систем, продуктів і сервісів інформаційних технологій;

  • придбання навиків використання методів і засобів підтримки командної роботи, планування та ефективної організації праці, безперервного контролю якості результатів роботи, комунікації;

  • засвоєння базових знань методологій і стандартів в області інформаційних технологій, застосовування їх під час аналізу вимог, проектування, розробки, тестування та інтеграції систем, продуктів і сервісів інформаційних технологій;

  • засвоєння сучасних технологій та інструментальних засобів розробки програмних систем на всіх етапах життєвого циклу;

  • придбання навиків з різних підходів до аналізу вимог, проектування,

    тестування, забезпечення якості та реалізації інформаційних систем;

  • засвоєння базових знань з технологій реалізації програмного

    забезпечення, володінням алгоритмічним мисленням, методами програмної інженерії для реалізації програмного забезпечення з урахування вимог до його якості, надійності, виробничих характеристик.

В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:

ЗК 2 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
ЗК 3 Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності
ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
ФК 2 Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації.
ФК 3 Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп’ютерно-інтегрованих систем та системної мережної структури, управління ними
ФК 4 Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші)
ФК 5 Здатність оцінювати та враховувати економічні, соціальні, технологічні та екологічні фактори на всіх етапах життєвого циклу інфокомунікаційних систем
ФК 6 Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків
ФК 7 Здатність застосовувати інформаційні технології у ході створення, впровадження та експлуатації системи менеджменту якості та оцінювати витрати на її розроблення та забезпечення
ФК 8 Здатність управляти якістю продуктів і сервісів інформаційних систем та технологій протягом їх життєвого циклу
ФК 9 Здатність розробляти бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції
ФК 10 Здатність вибору, проектування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

ПРН 3 Використовувати базові знання інформатики й сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп’ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проектування і використання інформаційних систем та технологій
ПРН 5 Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення інформаційних систем та технологій на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів інформаційних систем та технологій
ПРН 8 Застосовувати правила оформлення проектних матеріалів інформаційних систем та технологій, знати склад та послідовність виконання проектних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності
ПРН 15 Знати та застосовувати професійні стандарти і інші нормативно-правові документи в галузі інформаційних систем та технологій
ПРН 19 Знати методології та технології проектування та реалізації інформаційних управляючих систем та технологій підтримки прийняття рішень
ПРН 20 Вміти використовувати існуючі засоби, компоненти та технології для побудови інформаційних управляючих систем та технологій підтримки управлінських рішень
ПРН 25 Розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних систем та технологій

Досвід з командної роботи, аналізу, проектування, розробки, тестування та впровадження інформаційних систем та технологій.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:

  • ЗО12 Спеціальні розділи математики;

  • ПО 2 Програмування;

  • ПО 3 Курсова робота з програмування;

  • ПО 1 Інтернет-технології та проектування WEB-застосувань.

Знання, одержані студентами при вивченні дисципліни, використовуються у наступних дисциплінах:

  • ПО 8 Проектування інформаційних систем;

  • ПО 10 Теорія систем та системний аналіз;

  • ПО 17 Розподілені системи обробки інформації;

  • ПО 24 Безпека інформаційних систем.

Зміст навчальної дисципліни

ВСТУП
Вступ до дисципліни
Розділ 1 Командна робота
Тема 1.1 Види та технології комунікації
Тема 1.2 Робота в команді
Розділ 2 Методології розробки програмного забезпечення (ПЗ)
Тема 2.1 Типи методологій розробки ПЗ
Тема 2.2 Гнучкі методології розробки ПЗ
Тема 2.3 Порівняльна характеристика традиційних та гнучких методологій розробки
Розділ 3 Інженерія вимог до програмного забезпечення
Тема 3.1 Основні процеси інженерії вимог
Тема 3.2 Визначення та характеристика типів вимог до програмного забезпечення. Рівні вимог до програмного забезпечення
Тема 3.3 Виявлення та формування вимог до ПЗ
Тема 3.4 Документування вимог. Методи написання якісних вимог. Стандарти документування
Тема 3.5 Аналіз та узгодження вимог. Інспекція, атестація, завершеність, виявлення конфліктів та невідповідностей у вимогах. Основи управління ризиками при створенні ПЗ
Тема 3.6 Управління вимогами. Трасування вимог та інструментальна підтримка процесу управління вимогами
Тема 3.7 Інтеграція аналізу вимог і процесів розробки ПЗ
Розділ 4 Основи методології проектування програмного забезпечення
Тема 4.1 Методології та технології проектування ПЗ
Тема 4.2 Структурний підхід до проектування ПЗ
Тема 4.3 Об’єктно-орієнтований підхід до проектування ПЗ
Розділ 5 Тестування програмного забезпечення
Тема 5.1 Визначення основних понять. Концепція тестування
Тема 5.2 Види та методи тестування ПП
Тема 5.3 Мануальне тестування
Тема 5.4 Модульне та інтеграційне тестування
Тема 5.5 Автоматизоване тестування
Тема 5.6 Технологія розробки ПП через тестування. Технологія TDD
Тема 5.7 Забезпечення якості ПЗ

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Мацяшек, Лешек А. Анализ тренований и проектирование систем с

    использованием UML.: пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2008. – 816 с.

  2. Вигерс К. Разработка требований к программному обеспечению. Пер. с

    англ.- М.: Издательско-торговый дом «Русская Редакция», 2004.-576с.

  3. Халл Э., Джексон К., Дик Д. Разработка и управление требованиями.

    Практическое руководство пользователя.- М.: Telelogic, 2005.-229с.

  4. Гамма Э., Хелм Р., Джонсон Р., Влиссидес Дж. Приемы

    объектно-ориентированного проектирования. Паттерны проектирования. – СПб.: Питер, 2013. – 368 с.: ил.

  5. Максвел К. Джон П’ять рівнів лідерства.: Пер. з англ. Т. Куріпко. –

    Х.: Вид-во «Ранок» : «Фабула», 2019. – 304 с.

  6. Cohn Mike. Agile Estimating and Planning.: Pearson; 1st edition. 2005. – 360 с.

  7. Криспин, Лайза, Грегори, Джанет. Гибкое тестирование: практическое

    руководство для тестировщиков ПО и гибких команд.: Пер. с англ. – М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2010. – 464 с.

Додаткова література

  1. Кармайкл Э., Хейвуд Д. Быстрая и качественная разработка

    программного обеспечения.: Пер. с англ. – М.: Вильямс, 2003.

  2. Кент Бек, Мартин Фаулер. Экстремальное программирование:

    планирование — Питер, 2003.

  3. Алистэр Коуберн. Люди как нелинейные и наиболее важные компоненты в

    создании программного обеспечения. http://www.optim.ru/cs/2002/3/cobern/people.asp

  4. Филип Лапланте. Человеческий фактор в управлении ИТ-проектом.

    http://www.info-system.ru/pj\_managment/article/pj\_people\_factor.html

  5. Оценка и аттестация зрелости процессов создания и сопровождения

    программных средств и информационных систем (ISO/IEC TR 15504) ISBN: 5-212-00884-0/ Изд: АйТи, Книга и бизнес. http://www.ntrlab.ru/rus/method/iso15504/ Глава 2. Раздел 5. Измерение «процесс»

  6. http://baks.gaz.ru/ Все об Oracle

  7. http://www.sql.ru/articles/oracle/20050322SomeHintsForMasteringSQL\_Tuning.shtml

  8. http://www.oracle.com/technology/documentation/index.html Oracle

    Documentation

Для викладання навчальної дисципліни необхідні наступні ресурси:

  • у лекційній аудиторії має бути комп’ютер з доступом до мережі Інтернет та проектор;

  • в аудиторії, де проводяться комп’ютерні практикуми, мають бути робочі станції з доступом до мережі Інтернет, в кількості відповідно до кількості студентів у групі;

  • на робочих станціях студентів мають бути встановлені Visual Studio Enterprise (або інша безкоштовна версія), Enterprise Architect (будь-яка безкоштовна версія), c++11 compliant compile, idle 3.7.3, Microsoft Word, ASP.NET CORE та інше.

  • для виконання комп’ютерних практикумів студенти повинні мати доступ до Figma, Razor Pages, PostgreSQL, GitHub, GitLab, Draw.io, Confluence (безкоштовна версія), do.ipo.kpi.ua (дистанційна система навчання Moodle).

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни

5.1 Тематика лекцій

Теми лекцій та перелік основних питань неведені в таблиці 1.

Таблиця 1

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1

Вступ до дисципліни. Види та технології комунікації

Знайомство з основними розділами дисципліни та видами робіт, що передбачено під час вивчення дисципліни. Введення базових понять.

Сутність комунікацій. Механізм передачі інформації. Види комунікації. Вербальна та невербальна комунікація. Типи спілкування. Теоретичні основи мотивації та стимулювання

2

Робота в команді

Динаміка групового розвитку. Становлення та розвиток команди. Відмінності команди від звичайної групи. Типи команд. Формування й розвиток навичок командної роботи, які є основою системи впровадження командного менеджменту. Формування командного духу. Дії з підбору, оптимізації структури команди й функціонально-рольового розподілу. Технології формування команди за Т. Д. Зінкевич-Євстигнєєвою. Труднощі у роботі команди і як їх подолати. Особливості лідерства в команді відповідно до рівнів системи ефективного позиціювання. Основний зміст поняття «команда» та її ознаки. Види групової активності в залежності від рівнів розвитку. Характеристика поняття «Командоутворення, або тімбілдінг». Підходи до командоутворення. Основні цілі командоутворення. Складові процесу командоутворення. Принципи роботи команди. Етапи формування команди. Етапи проведення тімбілдінг-тренінгів

3

Типи методологій розробки ПЗ

Основні міжнародні стандарти життєвого циклу розробки програмного продукту: IEEE, ISO, EIA, IEC, ANSI, SEI. Група стандартів ISO: ISO/IEC 12207, ISO/IEC 15288, ISO/IEC 15504 (SPICE). Процеси стандарту ISO/IEC 12207. Види діяльності стандарту ISO/IEC 12207, що відносяться до основних та забезпечуючи процесів.

Огляд загальної структури життєвого циклу ПП. Типи методологій розробки програмних продуктів. Водоспадна модель, ітеративна, спіральна модель та інші. Особливості реалізації ПП відповідно до моделі життєвого циклу.

Порівняльна характеристика традиційних та гнучких методологій розробки

Наведення порівняльних факторів традиційних та гнучких методологій розробки програмних продуктів

4

Гнучкі методології розробки ПЗ

Теоретичні відомості про гнучкі методології розробки програмних продуктів. Що таке Agile?

Маніфест Agile. Принципи Agile. Можливості використання методології Agile. Навіщо замовнику Agile? Навіщо команді Agile? Особливості формування команди. Моделі розробки програмних продуктів Scrum, Kanban, Scrumban, Lean software development. Організація роботи за методологією Scrum. Ролі в Scrum. Актефакти в Scrum. Формування беклогу продукту, беклогу спринта. Організаційні процеси роботи

5

Основні процеси інженерії вимог

Модель процесу визначення вимог. Загальна характеристика процесів інженерії вимог: виявлення вимог, аналіз вимог, управління вимогами, якість і процес покращення вимог, валідація вимог, верифікація вимог, специфікація вимог.

Визначення та характеристика типів вимог до програмного забезпечення. Рівні вимог до програмного забезпечення

Типи вимог. Визначення вимог. Визначення вимог до продукту та процесу. Рівні вимог. Функціональні та нефункціональні вимоги. Властивості вимог.

Виявлення та формування вимог до ПЗ

Методи виявлення вимог. Методи збору інформації для створення вимог. Визначення образу та границь проекту. Формування вимог до ПЗ

6

Документування вимог. Методи написання якісних вимог. Стандарти документування

Стандарти документування вимог. Способи документування вимог: списки вимог, альтернативні списки вимог, прототипи, сценарії використання, специфікації вимог ПЗ. Процес документування вимог. Визначення типів специфікацій. Огляд мов опису специфікацій. Інструментарій для документування вимог

7

Аналіз та узгодження вимог. Інспекція, атестація, завершеність, виявлення конфліктів та невідповідностей у вимогах. Основи управління ризиками при створенні ПЗ

Аналіз та узгодження вимог. Інспекція, атестація, завершеність, виявлення конфліктів та невідповідностей у вимогах. Пріоритезація вимог. Ієрархічне упорядкування вимог. Матриця перевірки вимог на перекриття та конфлікти. Основи управління ризиками при створенні ПЗ. Типи ризиків. Методи реагування на ризики

8

Управління вимогами. Трасування вимог та інструментальна підтримка процесу управління вимогами

Методи управління вимог. Задачі управління вимогами. Процес ідентифікації, відслідковування, виявлення, документування змін вимог. Трасування вимог та інструментальна підтримка процесу управління вимогами. Створення тестових сценаріїв та чек листів.

Інтеграція аналізу вимог і процесів розробки ПЗ

Огляд процесів розробки програмних продуктів. Ви явлення залежності процесів розробки програмних продуктів від етапу аналізу вимог

9

Методології та технології проектування ПЗ

Огляд методологій та технологій проектування ПЗ. Порівняльна характеристика існуючих підходів. Сфери застосування різних типів технологій. Інструментарій для полегшення процесу проектування ПЗ

10

Структурний підхід до проектування ПЗ

Поняття декомпозиції. Принцип "розділяй та володій". Принцип ієрархічного впорядкування. Принцип абстрагування. Принцип формалізації. Принцип структурування даних.

Методологія SADT(IDEF0). Основні елементи методології. Правила SADT. Склад функціональної моделі. Основні компоненти діаграм потоків даних. Побудова ієрархії діаграм потоків даних. Ознаки складності системи. Ієрархія контекстних діаграм. Перевірка побудованої моделі на повноту вихідних даних про об’єкти системи та ізольованість об’єктів. Правила балансування та нумерації

11

Об’єктно-орієнтований підхід до проектування ПЗ

Базові відомості про об’єктно-орієнтований підхід до проектування ПЗ. Ракурс прецендентів використання. Ракурс діяльності. Ракурс структури. Ракурс взаємодії: діаграма послідовності, діаграма комунікації. Ракурс кінцевих автоматів. Ракурс реалізації: діаграма компонентів, діаграма розгортання. Опис бізнес-процесу засобами нотації BPMN. Мова UML.

Опис патернів проектування. Каталог патернів проектування.

12

Визначення основних понять. Концепція тестування

Базові поняття до тестування. Концепція тестування. Тестування: критерії повноти тестування, критерії тестового покриття. Стандарти, що регламентують організацію тестування ПП.

Тестування на відповідність. Структурне тестування. Тестування, направлене на виявлення помилок.

13

Види та методи тестування ПП

Види та методи тестування ПП. Особливості застосування кожного з типів тестування. Порівняльна характеристика типів тестування. Бета тестування. Інтеграційне тестування. Системне тестування. Перевірка властивостей на моделях. Властивості безпеки. Функціональне та структурне тестування. Технології для проведення тестування.

14

Мануальне тестування

Базові відомості про мануальне тестування. Можливості його застосування. Підхід до проведення мануального тестування.

15

Модульне та інтеграційне тестування

Підходи до проведення модульного та інтеграційного тестування. Порівняльна характеристика цих двох типів тестування. Практична реалізація підходів

16

Автоматизоване тестування

Підходи до автоматизованого тестування. Інструменти для проведення автоматизованого тестування. Види автоматизованого тестування. Практична цінність в автоматизованому тестуванні

17

Технологія розробки ПП через тестування. Технологія TDD

Методи застосування технології Test-Driven Development (TDD) для розробки програмного продукту. Переваги та недоліки розробки ПП через тестування. Особливості та прийоми технології. Стиль розробки. Базові інструменти тестувальника. Fake -, mock- об'єкти і інтеграційні тести

18

Забезпечення якості ПЗ

Основні поняття якості ПП. Стандарти забезпечення якості ПП

Інтуїтивне розуміння якості. Стандарт ISO 9126: поняття внутрішньої якості, зовнішньої якості та якість ПП при використанні. Функціональність. Надійність. Зручність використання. Продуктивність. Зручність супроводу. Здатність до перенесення.

Верифікація. Валідація. Методи забезпечення якості. Методи контролю якості.

5.2 Тематика комп’ютерних практикумів

Комунікація в команді. Визначення та розподіл ролей в команді

Гнучкі методології розробки ПЗ

Виявлення та формування вимог до ПЗ. Документування вимог. Застосування методів написання якісних вимог

Управління вимогами. Трасування вимог та інструментальна підтримка процесу управління вимогами

Структурний підхід до проектування ПЗ

Об’єктно-орієнтований підхід до проектування ПЗ

Мануальне тестування ПЗ

Модульне та інтеграційне тестування ПЗ

Автоматизоване тестування ПЗ

Самостійна робота студента

Студенти готують доповіді та презентації до тем (Таблиця 2), самостійного опрацювання, виступають з ними.

Таблиця 2

Назва теми самостійної роботи
1 Базові принципи та ролі у екстремальному програмуванні. Правила екстремального програмування.
2 Неперервна інтеграція з Jenkins. Приклад реалізації (за можливості).
3

Docker. Архітектура. Принцип роботи. Приклад застосування.

4 Crowd control. Способи реалізації. Сфери застосування.
5 Traffic control system. Способи реалізації. Сфери застосування.
6 Технології TDD. Особливості реалізації. Порівняльна характеристика з іншими схожими технологіями.
7 Технології BDD. Особливості реалізації. Порівняльна характеристика з іншими схожими технологіями.
8 Технології FDD. Особливості реалізації. Порівняльна характеристика з іншими схожими технологіями.
9 Створення WEB та GUI інтерфейсу.
10 Що таке бізнес вимоги та вимоги користувача, наведіть порівняльну характеристику.
11 Типи не функціональних вимог. Детальний опис з прикладами та порівняльними характеристиками.
12

Вимоги до продуктивності, програмні та системні вимоги. Навіщо їх потрібно виявляти до продукту?

13 Що таке скоуп проекту та як він формується?
14 Проектування архітектури ПЗ. Сервісно-орієнтована архітектура.
15 Проектування архітектури ПЗ. Архітектурні шаблони.
16 Архітектурні шаблони Model-View-ViewModel та Model-View-Controller.
17 Багатошарова архітектура. N-рівнева/3-рівнева архітектура.
18-19 ФреймворкTOGAF та DoDAF.
20 Архітектурні шаблони Model-View-Controller.
21 Архітектурні шаблони Model-View-Presenter.
22 Підходи до інтеграції програмного забезпечення.
23 Інверсія управління (IoC)
24 Види тестування. Модульне тестування.
25 Види тестування. Альфа та бета тестування.
26 Види тестування. Інтеграційне тестування.

Задіяні методи і засоби навчання

Задіяні різні методи навчання, а саме за характером логіки пізнання, проблемно-орієнтований, на основі цілісного підходу до процесу навчання (лекційний матеріал та завдання до комп’ютерних практикумів тісно пов’язані між собою, всі завдання можуть виконуватися в рамках єдиного проекту і кожна наступна робота є продовженням попередньої), самостійна навчально-пізнавальна діяльність, в процесі яких проявляється та оцінюється індивідуальна діяльність студентів (на самостійне опрацювання студентів виноситься ряд завдань, які студенти готують самостійно та презентують перед аудиторією, також декілька комп’ютерних практикумів передбачають виконання поза межами відведених занять за розкладом, а на занятті вони лише захищають роботу), міждисциплінарний підхід до навчання (при вивченні дисципліни активно використовуються знання, які студенти здобули на таких дисциплінах як Програмування та Інтернет-технології та проектування WEB-застосувань та інші. Перевага віддається саме продуктивним методам, які спрямовані на активізацію і стимулювання навчально-пізнавальної діяльності студента.

Основним засобами навчання є:

  • Інформаційні засоби (конспекти лекцій, презентації до лекцій, теоретичні відомості до виконання комп’ютерних практикумів, відомості до виконання самостійної роботи студента, додаткова література до вивчення навчальної дисципліни);

  • Дидактичні засоби (таблиці, відеофільми, презентації, демонстраційні приклади реалізації практичних завдань, програмні засоби навчального призначення у вигляді інструментарію для виконання комп’ютерних практикумів);

  • Технічні засоби:

    • Мультимедійні системи (мультимедійний проектор або дошка);

    • Апаратне та програмне забезпечення:

З програмного забезпечення використовуються:

  • Прикладне програмне забезпечення (Visual Studio Enterprise (або інша безкоштовна версія), Enterprise Architect (будь-яка безкоштовна версія), c++11 compliant compile, idle 3.7.3, Microsoft Word, ASP.NET CORE та інше);

  • Педагогічні програмні засоби (Система дистанційного навчання Moodle).

  • Засоби комунікації зі студентами:

    • розміщення теоретичних матеріалів, завдань до комп’ютерних

      практикумів, самостійної роботи студентів, питань до заліку та інше (Система дистанційного навчання Moodle);

    • розміщення та перевірка комп’ютерних практикумів студентів,

      залишення відгуків щодо робіт (Система дистанційного навчання Moodle);

    • розміщення та проходження контрольних тестів з дисципліни

      (Система дистанційного навчання Moodle);

    • обмін повідомленнями (Телеграм-чат).

Рейтинг студентів та всі види контролю діяльності студентів здійснюється у Системі дистанційного навчання Moodle.

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут».

Основні положення політики:

  • відвідування лекційних та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • впродовж занять студенти можуть задавати питання стосовно матеріалу, що викладається; студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення та оцінювання контрольних заходів;

  • студенти мають право оскаржити результати контрольних заходів, аргументовано пояснивши з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень;

  • у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та комп’ютерних практикумах, кількість заохочуваних балів на більше 10;

  • невчасне виконання комп’ютерних практикумів, контрольних робіт та тестів тягне за собою зниження отриманих балів на 10% (якщо запізнення більше двох тижнів – робота не приймається).

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

8.1 Поточний контроль

Поточний контроль успішності засвоєння знань виконується шляхом виконання ними: комп’ютерних практикумів, контрольних робіт, тестів, МКР, завдань, що видані для самостійної проробки. Таким чином, семестровий рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  • комп’ютерні практикуми;

  • одну модульну контрольну роботу (МКР поділяється на дві контрольні роботи тривалістю по одній академічній годині);

  • трьох проміжних контрольних робіт для перевірки засвоєння вивченого матеріалу;

  • самостійну роботу;

  • відповідь на заліку.

Умови завдань розміщені в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський":

https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=4092

Тести також виконуються в цій системі.

8.2 Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання

Комп’ютерні практикуми

Вагові бали кожної практичної роботи наведені у таблиці 1. Сумарний ваговий бал за даний контрольний захід (r3) складає 72 бали.

Критерії оцінювання практичних робіт включають якість її виконання, захисту та оформлення звіту (таблиця 1).

Таблиця 3 – Вагові бали та критерії оцінювання комп’ютерних практикумів

Назва роботи Бали
Виконання Захист Звіт Сума
К.пр.№ 1 Комунікація в команді. Визначення та розподіл ролей в команді 6 2 8
К.пр.№ 2 Гнучкі методології розробки ПЗ 6 2 8
К.пр. № 3 Виявлення та формування вимог до ПЗ. Документування вимог. Застосування методів написання високоякісних вимог 5 1,5 1,5 8
К.пр. № 4 Управління вимогами. Трасування вимог та інструментальна підтримка процесу управління вимогами 5 1,5 1,5 8
К.пр. № 5 Структурний підхід до проектування ПЗ 5 1,5 1,5 8
К.пр. № 6 Об’єктно-орієнтований підхід до проектування ПЗ 5 1,5 1,5 8
К.пр. № 7 Мануальне тестування ПЗ 5 1 2 8
К.пр. № 8 Модульне та інтеграційне тестування ПЗ 5 1 2 8
К.пр. № 9 Автоматизоване тестування ПЗ 6 1 1 8
Разом за практичні роботи 48 13 11 72

Критерії оцінювання практичних робіт 1-8:

відмінно” – робота виконана та захищена без зауважень, 8 балів;

добре” – достатньо повне виконання роботи з деякими похибками, 7,2-4 балів;

задовільно” – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації), 3,9-1,0 бала;

незадовільно” – при виконанні або під час захисту роботи були виявлені помилки, 0,9-0 балів.

Модульна контрольна робота

Ваговий бал кожної частини МКР –7,5 балів. Ваговий бал за даний контрольний захід для однієї МКР (r2) –5×2 бали =15 балів.

Критерії оцінювання кожної частини МКР:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації)

    –7,5 балів;

  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної

    інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 6,5-3,5 бала;

  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної

    інформації) та незначні помилки – 3,4-1,0 бала;

  • незадовільно”, незадовільна відповідь (неправильний розв’язок

    задачі) –0 балів.

Відсутність на МКР без поважної причини та/або при повторному написанні:

  • “відмінно” – 7,2 бала, “добре” – 6,2-3,2 бала, “задовільно” –

    3,1-0,7 бала, “незадовільно” –0 бала.

Проміжні контрольні роботи для перевірки засвоєння вивченого матеріалу

Передбачається написання 3 проміжних контрольних робіт для перевірки засвоєння вивченого матеріалу. Ваговий бал кожної КР – 3 бали. Ваговий бал за даний контрольний захід для проміжних КР (r3) – 3×3 бали =9 балів.

Критерії оцінювання кожної проміжної КР:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) –

    3 бали;

  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної

    інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 2,5-2,0 бали;

  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної

    інформації) та незначні помилки – 1,7-1,2 бала;

  • незадовільно”, незадовільна відповідь (неправильний розв’язок

    задачі) –1,0-0 балів.

Відсутність на КР без поважної причини та/або при повторному написанні:

“відмінно” – 2,8 бала, “добре” – 2,3-1,8 бала, “задовільно” – 1,5-1,0 бали, “незадовільно” –0,8-0 бала.

Самостійна робота студентів

Ваговий бал (r5) – 4 бали.

Студенти готують доповіді та презентації до тем, самостійного опрацювання, виступають з ними.

Критерії оцінювання:

  • відмінно”, повна доповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 4

    бали;

  • добре”, достатньо повна доповідь (не менше 75% потрібної

    інформації), або повна доповідь з незначними помилками – 3,5-2,3 бала;

  • задовільно”, неповна доповідь (не менше 60% потрібної інформації)

    та незначні помилки – 2,2-1 бала;

  • незадовільно”, незадовільна доповідь, яка не розкриває змісту

    теми –0,9-0 балів.

Штрафні та заохочувальні бали за:

  • не своєчасну здачу практичних робіт - % зниження відповідно таблиці 4.

Таблиця 4. Штрафи за затримку виконання комп’ютерних практикумів

Термін затримки % зниження
2 тижня 5
Від 2 тижнів до 4 тижнів (місяць) 10
Від 4 тижнів до 6 тижнів 20
Від 6 тижнів до 8 тижнів (два місяці) 30
Від 8 тижнів до 12 тижнів 40
Більше, ніж 12 тижнів 50
  • виконання додаткових завдань – 10 балів.

Умови позитивної проміжної атестації

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів «ідеальний студент» має набрати 30-балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 15 балів.

За результатами 13 тижнів навчання «ідеальний студент» має набрати 70-балів. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 35 балів.

**Розрахунок шкали рейтингу 😗*

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

Rc = 72+15+9+4=100 балів.

Необхідною умовою отримання заліку є:

  • виконання 6 комп’ютерних практикумів на оцінку не нижче ніж “задовільно”;

  • виконання МКР не нижче ніж на оцінку “задовільно”;

  • стартовий рейтинг () не менше 60% від R, тобто 60 балів.

Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку в системі ECTS, виконують залікову контрольну роботу. При цьому до існуючих балів додаються бали за контрольну роботу і ця рейтингова оцінка є остаточною. Завдання залікової контрольної роботи складаються з трьох теоретичних питань та одного практичного завдання з різних розділів робочої програми з переліку, що наданий у методичних рекомендацій до засвоєння кредитного модуля.

Критерії оцінювання залікової контрольної роботи:

Завдання складається з двох частин: практичної та теоретичної.

Ваговий бал практичної частини залікової контрольної роботи – 15 балів.

Критерії оцінювання якості практичної частини роботи:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації);

- 15 балів
  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності);

- 11-9 балів
  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки);

- 8-3 балів
  • незадовільно”, незадовільна відповідь.

- 2-0 балів

Ваговий бал теоретичної частини екзаменаційної роботи – 15 балів. Теоретична частина включає три теоретичних питання, кожне з яких оцінюється в 5 балів.

Критерії оцінювання кожного теоретичного питання:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) - 5 балів;

  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 4,5-3,75 бала;

  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 3,74 - 2 бали;

  • незадовільно”, незадовільна відповідь - 0 балів.

Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка переводиться згідно з таблицею 5.

Таблиця 5

Бали Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль розміщений в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський".

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доцент, к.т.н, доцент, Сперкач Майя Олегівна

Ухвалено кафедрою ІСТ(протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.