Наукова робота за темою магістерської дисертації-2. Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації
Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський)) |
---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційні управляючі системи та технології |
Статус дисципліни | Нормативна (обов’язкова) |
Форма навчання | Очна (денна) |
Рік підготовки, семестр | 2-й рік, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3,5 кредити (105 годин , з них 0 годин лекційних занять, 0 годин практичних занять, 105 годин СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
доцент, к.т.н., Жданова Олена Григорівна, zhdanova.elena@hotmail.com |
Розміщення курсу | Посилання на дистанційний ресурс MOODLE: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1667#section-2 |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання
Метою навчальної дисципліни є застосування теоретичних засад методології науково-дослідної діяльності при виконанні окремих видів наукових, навчально-дослідних та інших робіт під час написання основних розділів магістерської дисертації; дотримання вимог й основних правил написання та захисту дисертації.
Предмет навчальної дисципліни: основні етапи і сутність наукового дослідження; методологія проведення науково-дослідної роботи; основні методи планування експериментальних досліджень; державні стандарті, які використовуються при оформленні наукових звітів; структури наукової публікації та наукової доповіді..
В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:
- Здатність проводити патентні дослідження з метою забезпечення патентної чистоти та патентоздатності нових проектних рішень та визначення показників технічного рівня продукції, засобів технічного та інформаційного забезпечення.
- Здатність до керування результатами науково-дослідної діяльності та комерціалізації прав на об’єкти інтелектуальної власності, здійснення їх фіксації та захисту.
- Здатність впроваджувати принципи сталого розвитку суспільства в організаційній, управлінській, науковій та виробничій діяльності, правильно оцінювати локальні й віддалені наслідки прийнятих рішень.
- Здатність організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
- Здатність аналізувати інноваційну діяльність підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
- Здатність презентувати державною та іноземною мовами результати науково-дослідницької діяльності, готувати наукові публікації, доповідати на наукових конференціях, симпозіумах.
- Здатність розробляти сховища великих даних, розробляти і використовувати інструментальні засоби інтеграції різнотипних даних у наборах великої розмірності, видобувати знання шляхом інтеграції та аналізу великих даних, отриманих з різноманітних та різнорідних джерел інформації, здійснювати їх інтелектуальну обробку і створювати прикладні інформаційні продукти.
- Здатність до використання сучасних методологій та технологій проектування та реалізації інформаційно-управляючих систем.
- Здатність до аналізу стану та динаміки функціонування засобів та програмного забезпечення інформаційних систем, контролю та діагностики інформаційно-управляючих систем.
- Здатність до використання стандартів та сертифікації інформаційних систем.
- Здатність до визначення і опису вимог до інформаційно-управляючих систем
- Здатність аналізувати функціонування інформаційних систем з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток інформаційних систем із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
- Здатність до управління стратегічним розвитком інформаційних систем.
- Здатність аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
- Здатність визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
- Здатність до планування проектних дій, управління проектами розробки, розгортання та розвитку інформаційних систем, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.
Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
- Проводити патентні дослідження з метою забезпечення патентної чистоти та патентоздатності нових проектних рішень та визначення показників технічного рівня продукції, засобів технічного та інформаційного забезпечення.
- Керувати результатами науково-дослідної діяльності та комерціалізації прав на об’єкти інтелектуальної власності, здійснення їх фіксації та захисту.
- Впроваджувати принципи сталого розвитку суспільства в організаційній, управлінській, науковій та виробничій діяльності, правильно оцінювати локальні й віддалені наслідки прийнятих рішень.
- Вміти організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
- Здійснювати аналіз інноваційної діяльності підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
- Вміти презентувати державною та іноземною мовами результати науково-дослідницької діяльності, готувати наукові публікації, доповідати на наукових конференціях, симпозіумах.
- Розробляти сховища великих даних, розробляти і використовувати інструментальні засоби інтеграції різнотипних даних у наборах великої розмірності, видобувати знання шляхом інтеграції та аналізу великих даних, отриманих з різноманітних та різнорідних джерел інформації, здійснювати їх інтелектуальну обробку і створювати прикладні інформаційні продукти.
- Використовувати сучасні методології та технології проектування і реалізації інформаційно-управляючих систем.
- Здійснювати аналіз стану та динаміки функціонування засобів та програмного забезпечення інформаційних систем, контролю та діагностики інформаційно-управляючих систем.
- Вміти використовувати стандартів та сертифікації інформаційних систем.
- Вміти визначати і описувати вимоги до інформаційно-управляючих систем.
- Здійснювати аналіз функціонування інформаційних систем з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток інформаційних систем із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
- Вміти управляти стратегічним розвитком інформаційних систем.
- Здійснювати аналіз архітектури підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
- Вміти визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
- Вміти планувати проектні дії, управляти проектами розробки, розгортання та розвитку інформаційних систем, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:
- Інтелектуальна власність та патентознавство;
- Сталий іноваційний розвиток;
- Практичний курс іншомовного наукового спілкування;
- Інноваційний менеджмент;
- Методологія і технології побудови інформаційно-управляючих систем.
Знання, одержані студентами при вивченні дисципліни, використовуються у наступних дисциплінах:
- Науково-дослідна практика;
- Виконання магістерської дисертації.
Зміст навчальної дисципліни
Відповідно обраної теми дисертації студенту необхідно виконати наступне:
- Формулювання наукової проблеми та обґрунтування теми дослідження.
- Вибір методів дослідження.
- Огляд наукових публікацій та аналіз інформації за темою дослідження.
- Виконання наукового дослідження в області інформаційних управляючих систем та технологій.
- Узагальнення результатів наукових досліджень та оцінювання ефективності нових наукових рішень.
- Складання та оформлення наукової публікації за результатами дослідження.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
- П'ятницька-Позднякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі / П'ятницька- Позднякова І.С. ; М-во. освіти та науки України. - К. : Центр навчальної літератури, 2003 .- 115 с.
- Романчиков В.І.. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник / Романчиков В.І.. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 254 с. Режим доступу - http://dmeti.dp.ua/file/kdoczn_10892.pd
- Шейко В. М. , Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності / В. М. Шейко, Н.М. Кушнаренко - К. : Знання , 2006 .- 307 с .
- Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень / Г.С. Цехмістрова - К. : Слово , 2004 .- 235c. Режим доступу - http://www.imath.kiev.ua/~golub/ref/tsekhmistrova.pdf
- Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення : ДСТУ 3008-2015. – Видання офіційне. – чинний від 2017-07-01. – К. : ДП «УкрДНЦ», 2016. – 26 с.
Додаткова література
- Крушельницька О.В. Методологія та організація наукових досліджень: Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2006. – 206 с.
- The Essence of Research Methodology: A Concise Guide for Master and PhD Students in Management Science, Springer, 2007. - 478 pp.
- Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. та ін. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник / В.С. Марцин , Н.Г. Міценко , О.А. Даниленко та ін. - Л.: Ромус-Поліграф, 2002.- 128 c. Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-book-162.html
- Пилипчук М.І. Основи наукових досліджень. Підручник / Пилипчук М.І., Григор'єв А.С., Шостак В.В. – К.: Знання, 2007. – 270 с.
- Сидоренко В.К.. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник для ВПНЗ / Сидоренко В.К., Дмитренко П.В. – К.: РННЦ «Дініт», 2000ю – 259 с.
- Бoлонська декларація // www.mon.gov.ua/education/higher/bolon/
- Загальні відомості про вищу освіту в Україні // www.mon.gov.ua/education/higher/higher
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни
Методи і засоби навчання
Основним засобом навчання є MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) версії 3.10. В цій системі на сторінці дисципліни для студентів доступні усі навчально-методичні матеріали.
Самостійна робота студента
Результатом самостійної роботи студентів є перші три розділи дисертації. Нижче наведено орієнтовний перелік підрозділів та їх зміст.
Структура 1 дисертації (у разі створення інформаційної системи / технології)
1 ПРОЕКТНІ РІШЕННЯ З РОЗРОБКИ СИСТЕМИ
Перелік підрозділів базується на РД 50- 34.698- 9.
1.1 Опис бізнес – процесів
1.1.1 Опис процесу діяльності
У текстовому вигляді наводиться відома релевантна інформація щодо об’єкту, що автоматизується.
1.1.2 Актори і функції
В цьому пункті виділяються актори системи і наводяться їх функції в системі, наприклад, у формі діаграми прецедентів UML. В разі необхідності наводиться також діаграма прецедентів до впровадження системи (“As is”).
1.1.3 Структура бізнес-процесів
В цьому пункті наводиться послідовність дій в межах процесів, що автоматизуються, наприклад, у формі діаграми діяльності UML, якщо треба, з кількома доріжками. В разі необхідності, якщо треба підкреслити покращання процесів у результаті реінжинірінгу, наводиться також діаграма до впровадження системи (“As is”).
1.2 Схема функціональної структури (опціонально)
Документ "Схема функціональної структури" містить: 1) елементи функціональної структури АС (підсистеми АС); автоматизовані функції і (або) задачі (комплекси задач); сукупності дій (операцій), виконуваних при реалізації автоматизованих функцій тільки технічними засобами (автоматично) або тільки людиною; 2) інформаційні зв'язки між елементами і з зовнішнім середовищем з коротким описом змісту повідомлень і (або) сигналів, які передаються по зв'язках, і при необхідності, зв'язку інших типів (підпорядкування тощо.)
1.3 Опис постановки задачі
Формулюються мета (цілі) створення системи, призначення системи та задачі, які треба реалізувати для досягнення мети.
1.4 Рішення з інформаційного забезпечення
Наводиться структура бази даних на концептуальному рівні (наприклад, в формі ER-діаграми) та на рівні логічної або фізичної структури. В разі використання NoSQL бази даних теж можливо відобразити її структуру в формі ER-діаграми, зокрема, відобразити посилання і вкладені об’єкти. У разі використання файлів .xml, .json тощо, наводиться їх структура.
2 МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ ОБРАНОГО НАПРЯМКУ ДОСЛІДЖЕНЬ
В цьому розділі надається опис задачі (яка є частиною системи), що вимагає використання математичних методів розв’язання.
2.1 Постановка задачі та математична модель
Наводиться змістовна постановка та формалізований опис задачі.
2.3 Огляд методів розв’язання
В підрозділі надається опис сучасного стану розв’язання задачі (кількість проаналізованих джерел – не менше 20).
2.4 Розробка (удосконалення, модифікація) методу розв’язання задачі
2.5 Розробка алгоритму розв’язання
2.6 Результати досліджень ефективності методу
Аналіз ефективності методу у порівнянні з відомими (якщо можливо). План проведення експериментів. Результати експериментів. Рекомендації щодо прийняття рішень з використанням математичної / імітаційної моделі.
3 ОПИС ПРОГРАМНОГО ТА ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
3.1 Засоби розробки
3.2 Архітектура програмного забезпечення
Діаграми класів, послідовностей, компонентів.
3.3 Інструкція користувача
У разі великого об'єму цього підрозділу, його треба винести у додатки.
3.4 Опис технічного забезпечення
Опис технічного забезпечення, наприклад, в формі діаграми розгортання .
Структура 2 дисертації (у випадку теми наукового напряму)**
1 СУЧАСНИЙ СТАН ДОСЛІДЖУВАНОЇ ПРОБЛЕМИ
Для з'ясування стану розробки обраної теми складається огляд літератури, з якого можна зробити висновок, що дана тема ще не розкрита (розкрита лише частково, або не в тому аспекті) і тому вимагає подальшого розроблення. Якщо такий висновок не випливає логічно з огляду, то дисертанту немає сенсу розробляти обрану тему.
В огляді необхідно: 1) окреслити основні етапи розвитку наукової думки за своєю проблемою; 2) стисло, критично висвітлити роботи попередників (переваги та недоліки, порівняльний аналіз отриманих раніше результатів, огляд аналогів на ринку схожих рішень або продуктів; 3) назвати ті питання, що залишились невирішеними.
Висновки до розділу
Розділ закінчується коротким резюме стосовно необхідності проведення досліджень у означеному напрямку і визначення свого місця у розв'язанні проблеми.
2 МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ ОБРАНОГО НАПРЯМКУ ДОСЛІДЖЕНЬ
У цьому розділі, як правило, обґрунтовують вибір напрямку (-ів) досліджень, наводять методи розв'язання задач і їх порівняльні оцінки, розробляють загальну методику проведення дисертаційних досліджень. Наводяться опис моделей, які з достатньою достовірністю описують об'єкти та процеси, що є предметом комп'ютеризації, обґрунтування й вибір методів дослідження поставлених завдань, постановка задачі моделювання, обґрунтування припущень і розробка моделі, розробка методів та алгоритмів, аналіз адекватності розроблених моделей, розробка методик дослідження тощо. В розділі після обґрунтування вибору математичного апарату (методів дослідження) розглядаються питання, що пов'язані з
- розробкою (удосконаленням, модифікацією\адаптацією) методу розв’язання задачі
- розробкою (власних) алгоритмів розв’язання;
- дослідженням ефективності методу (аналіз ефективності методу у порівнянні з відомими (якщо можливо), план проведення експериментів, результати експериментів, рекомендації щодо прийняття рішень з використанням математичної / імітаційної моделі). Результати експериментальних досліджень можуть бути винесені в окремий розділ
3 ОПИС ПРОГРАМНОГО ТА ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
3.1 Засоби розробки
3.2 Архітектура програмного забезпечення
Діаграми класів, послідовностей, компонентів.
3.3 Інструкція користувача
У разі великого об'єму цього підрозділу, його треба винести у додатки.
3.4 Опис технічного забезпечення
Опис технічного забезпечення, наприклад, в формі діаграми розгортання.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)**
Як науковий керівник, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського».
У випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується, а її переписування не дозволяється;
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)**
Поточний контроль**
Поточний контроль успішності виконується шляхом перевірки розділів дисертації та публікацій.
Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання**
Максимальна кількість балів, що може бути набрана студентом протягом семестру, складає 90 балів. Нижче наведені види робіт, які повинні виконати студенти протягом семестру, та відповідні їм бали:
- підготовка та оформлення розділу 1 (25 балів);
- підготовка та оформлення розділу 2 (25 балів);
- підготовка та оформлення розділу 3 (25 балів);
- публікація (15 балів).
Критерії оцінювання якості виконання розділів дисертації:
- «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 25÷23 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації або незначні неточності) – 25÷19 балів;
- «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 18÷15 балів;
- «незадовільно», незадовільна відповідь – 14÷0 балів.
Календарний контроль
Календарний контроль проводиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Умови позитивного календарного контролю:
- за результатами навчальної роботи на першому календарному контролі (8-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він підготовив перший розділ дисертації;
- за результатами навчальної роботи на другому календарному контролі (14-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він підготовив перші два розділи дисертації.
Розрахунок шкали рейтингу
Рейтингова шкала з дисципліни складає R=Rc+Rz=100 балів.
Максимальна сума балів за роботу протягом семестру складає Rc = 90 балів.
Залік проводиться у формі доповіді за матеріалами дисертації, максимальна сума балів становить Rz = 10 балів.
Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею:
Бали | Оцінка |
---|---|
100…95 | Відмінно |
94…85 | Дуже добре |
84…75 | Добре |
74…65 | Задовільно |
64…60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Усі навчально-методичні матеріали з дисципліни знаходяться у вільному доступі в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання «Сікорський».
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцент, к.т.н, доцент, Жданова Олена Григорівна
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)