Наукова робота за темою магістерської дисертації-2. Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський))
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна (обов’язкова)
Форма навчання Очна (денна)
Рік підготовки, семестр 2-й рік, осінній семестр
Обсяг дисципліни 3,5 кредити (105 годин , з них 0 годин лекційних занять, 0 годин практичних занять, 105 годин СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи

Залік

Розклад занять
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

доцент, к.т.н., Жданова Олена Григорівна,

zhdanova.elena@hotmail.com

Розміщення курсу

Посилання на дистанційний ресурс MOODLE:

https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1667#section-2

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання

Метою навчальної дисципліни є застосування теоретичних засад методології науково-дослідної діяльності при виконанні окремих видів наукових, навчально-дослідних та інших робіт під час написання основних розділів магістерської дисертації; дотримання вимог й основних правил написання та захисту дисертації.

Предмет навчальної дисципліни: основні етапи і сутність наукового дослідження; методологія проведення науково-дослідної роботи; основні методи планування експериментальних досліджень; державні стандарті, які використовуються при оформленні наукових звітів; структури наукової публікації та наукової доповіді..

В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:

  • Здатність проводити патентні дослідження з метою забезпечення патентної чистоти та патентоздатності нових проектних рішень та визначення показників технічного рівня продукції, засобів технічного та інформаційного забезпечення.
  • Здатність до керування результатами науково-дослідної діяльності та комерціалізації прав на об’єкти інтелектуальної власності, здійснення їх фіксації та захисту.
  • Здатність впроваджувати принципи сталого розвитку суспільства в організаційній, управлінській, науковій та виробничій діяльності, правильно оцінювати локальні й віддалені наслідки прийнятих рішень.
  • Здатність організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
  • Здатність аналізувати інноваційну діяльність підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
  • Здатність презентувати державною та іноземною мовами результати науково-дослідницької діяльності, готувати наукові публікації, доповідати на наукових конференціях, симпозіумах.
  • Здатність розробляти сховища великих даних, розробляти і використовувати інструментальні засоби інтеграції різнотипних даних у наборах великої розмірності, видобувати знання шляхом інтеграції та аналізу великих даних, отриманих з різноманітних та різнорідних джерел інформації, здійснювати їх інтелектуальну обробку і створювати прикладні інформаційні продукти.
  • Здатність до використання сучасних методологій та технологій проектування та реалізації інформаційно-управляючих систем.
  • Здатність до аналізу стану та динаміки функціонування засобів та програмного забезпечення інформаційних систем, контролю та діагностики інформаційно-управляючих систем.
  • Здатність до використання стандартів та сертифікації інформаційних систем.
  • Здатність до визначення і опису вимог до інформаційно-управляючих систем
  • Здатність аналізувати функціонування інформаційних систем з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток інформаційних систем із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
  • Здатність до управління стратегічним розвитком інформаційних систем.
  • Здатність аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
  • Здатність визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
  • Здатність до планування проектних дій, управління проектами розробки, розгортання та розвитку інформаційних систем, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

  • Проводити патентні дослідження з метою забезпечення патентної чистоти та патентоздатності нових проектних рішень та визначення показників технічного рівня продукції, засобів технічного та інформаційного забезпечення.
  • Керувати результатами науково-дослідної діяльності та комерціалізації прав на об’єкти інтелектуальної власності, здійснення їх фіксації та захисту.
  • Впроваджувати принципи сталого розвитку суспільства в організаційній, управлінській, науковій та виробничій діяльності, правильно оцінювати локальні й віддалені наслідки прийнятих рішень.
  • Вміти організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
  • Здійснювати аналіз інноваційної діяльності підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
  • Вміти презентувати державною та іноземною мовами результати науково-дослідницької діяльності, готувати наукові публікації, доповідати на наукових конференціях, симпозіумах.
  • Розробляти сховища великих даних, розробляти і використовувати інструментальні засоби інтеграції різнотипних даних у наборах великої розмірності, видобувати знання шляхом інтеграції та аналізу великих даних, отриманих з різноманітних та різнорідних джерел інформації, здійснювати їх інтелектуальну обробку і створювати прикладні інформаційні продукти.
  • Використовувати сучасні методології та технології проектування і реалізації інформаційно-управляючих систем.
  • Здійснювати аналіз стану та динаміки функціонування засобів та програмного забезпечення інформаційних систем, контролю та діагностики інформаційно-управляючих систем.
  • Вміти використовувати стандартів та сертифікації інформаційних систем.
  • Вміти визначати і описувати вимоги до інформаційно-управляючих систем.
  • Здійснювати аналіз функціонування інформаційних систем з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток інформаційних систем із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
  • Вміти управляти стратегічним розвитком інформаційних систем.
  • Здійснювати аналіз архітектури підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
  • Вміти визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
  • Вміти планувати проектні дії, управляти проектами розробки, розгортання та розвитку інформаційних систем, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:

  • Інтелектуальна власність та патентознавство;
  • Сталий іноваційний розвиток;
  • Практичний курс іншомовного наукового спілкування;
  • Інноваційний менеджмент;
  • Методологія і технології побудови інформаційно-управляючих систем.

Знання, одержані студентами при вивченні дисципліни, використовуються у наступних дисциплінах:

  • Науково-дослідна практика;
  • Виконання магістерської дисертації.

Зміст навчальної дисципліни

Відповідно обраної теми дисертації студенту необхідно виконати наступне:

  1. Формулювання наукової проблеми та обґрунтування теми дослідження.
  2. Вибір методів дослідження.
  3. Огляд наукових публікацій та аналіз інформації за темою дослідження.
  4. Виконання наукового дослідження в області інформаційних управляючих систем та технологій.
  5. Узагальнення результатів наукових досліджень та оцінювання ефективності нових наукових рішень.
  6. Складання та оформлення наукової публікації за результатами дослідження.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. П'ятницька-Позднякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі / П'ятницька- Позднякова І.С. ; М-во. освіти та науки України. - К. : Центр навчальної літератури, 2003 .- 115 с.
  2. Романчиков В.І.. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник / Романчиков В.І.. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 254 с. Режим доступу - http://dmeti.dp.ua/file/kdoczn_10892.pd
  3. Шейко В. М. , Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності / В. М. Шейко, Н.М. Кушнаренко - К. : Знання , 2006 .- 307 с .
  4. Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень / Г.С. Цехмістрова - К. : Слово , 2004 .- 235c. Режим доступу - http://www.imath.kiev.ua/~golub/ref/tsekhmistrova.pdf
  5. Інформація та документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення : ДСТУ 3008-2015. – Видання офіційне. – чинний від 2017-07-01. – К. : ДП «УкрДНЦ», 2016. – 26 с.

Додаткова література

  1. Крушельницька О.В. Методологія та організація наукових досліджень: Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2006. – 206 с.
  2. The Essence of Research Methodology: A Concise Guide for Master and PhD Students in Management Science, Springer, 2007. - 478 pp.
  3. Марцин В.С., Міценко Н.Г., Даниленко О.А. та ін. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник / В.С. Марцин , Н.Г. Міценко , О.А. Даниленко та ін. - Л.: Ромус-Поліграф, 2002.- 128 c. Режим доступу: http://www.info-library.com.ua/books-book-162.html
  4. Пилипчук М.І. Основи наукових досліджень. Підручник / Пилипчук М.І., Григор'єв А.С., Шостак В.В. – К.: Знання, 2007. – 270 с.
  5. Сидоренко В.К.. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник для ВПНЗ / Сидоренко В.К., Дмитренко П.В. – К.: РННЦ «Дініт», 2000ю – 259 с.
  6. Бoлонська декларація // www.mon.gov.ua/education/higher/bolon/
  7. Загальні відомості про вищу освіту в Україні // www.mon.gov.ua/education/higher/higher

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни

Методи і засоби навчання

Основним засобом навчання є MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) версії 3.10. В цій системі на сторінці дисципліни для студентів доступні усі навчально-методичні матеріали.

Самостійна робота студента

Результатом самостійної роботи студентів є перші три розділи дисертації. Нижче наведено орієнтовний перелік підрозділів та їх зміст.



Структура 1 дисертації (у разі створення інформаційної системи / технології)

1 ПРОЕКТНІ РІШЕННЯ З РОЗРОБКИ СИСТЕМИ

Перелік підрозділів базується на РД 50- 34.698- 9.

1.1  Опис бізнес – процесів
1.1.1 Опис процесу діяльності

У текстовому вигляді наводиться відома релевантна інформація щодо об’єкту, що автоматизується.

1.1.2 Актори і функції

В цьому пункті виділяються актори системи і наводяться їх функції в системі, наприклад, у формі діаграми прецедентів UML. В разі необхідності наводиться також діаграма прецедентів до впровадження системи (“As is”).

1.1.3 Структура бізнес-процесів

В цьому пункті наводиться послідовність дій в межах процесів, що автоматизуються, наприклад, у формі діаграми діяльності UML, якщо треба, з кількома доріжками. В разі необхідності, якщо треба підкреслити покращання процесів у результаті реінжинірінгу, наводиться також діаграма до впровадження системи (“As is”).

1.2 Схема функціональної структури (опціонально)

Документ "Схема функціональної структури" містить: 1) елементи функціональної структури АС (підсистеми АС); автоматизовані функції і (або) задачі (комплекси задач); сукупності дій (операцій), виконуваних при реалізації автоматизованих функцій тільки технічними засобами (автоматично) або тільки людиною; 2) інформаційні зв'язки між елементами і з зовнішнім середовищем з коротким описом змісту повідомлень і (або) сигналів, які передаються по зв'язках, і при необхідності, зв'язку інших типів (підпорядкування тощо.)

1.3 Опис постановки задачі

Формулюються мета (цілі) створення системи, призначення системи та задачі, які треба реалізувати для досягнення мети.

1.4 Рішення з інформаційного забезпечення

Наводиться структура бази даних на концептуальному рівні (наприклад, в формі ER-діаграми) та на рівні логічної або фізичної структури. В разі використання NoSQL бази даних теж можливо відобразити її структуру в формі ER-діаграми, зокрема, відобразити посилання і вкладені об’єкти. У разі використання файлів .xml, .json тощо, наводиться їх структура.

2 МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ ОБРАНОГО НАПРЯМКУ ДОСЛІДЖЕНЬ

В цьому розділі надається опис задачі (яка є частиною системи), що вимагає використання математичних методів розв’язання.

2.1 Постановка задачі та математична модель

Наводиться змістовна постановка та формалізований опис задачі.

2.3 Огляд методів розв’язання

В підрозділі надається опис сучасного стану розв’язання задачі (кількість проаналізованих джерел – не менше 20).

2.4 Розробка (удосконалення, модифікація) методу розв’язання задачі
2.5 Розробка алгоритму розв’язання
2.6 Результати досліджень ефективності методу

Аналіз ефективності методу у порівнянні з відомими (якщо можливо). План проведення експериментів. Результати експериментів.  Рекомендації щодо прийняття рішень з використанням математичної / імітаційної моделі.

3 ОПИС ПРОГРАМНОГО ТА ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
3.1 Засоби розробки
3.2 Архітектура програмного забезпечення

Діаграми класів, послідовностей, компонентів.

3.3 Інструкція користувача

У разі великого об'єму цього підрозділу, його треба винести у додатки.

3.4 Опис технічного забезпечення

Опис технічного забезпечення, наприклад, в формі діаграми розгортання .



Структура 2 дисертації (у випадку теми наукового напряму)**

1 СУЧАСНИЙ СТАН ДОСЛІДЖУВАНОЇ ПРОБЛЕМИ

Для з'ясування стану розробки обраної теми складається огляд літератури, з якого можна зробити висновок, що дана тема ще не розкрита (розкрита лише частково, або не в тому аспекті) і тому вимагає подальшого розроблення. Якщо такий висновок не випливає логічно з огляду, то дисертанту немає сенсу розробляти обрану тему.

В огляді необхідно: 1) окреслити основні етапи розвитку наукової думки  за своєю проблемою; 2) стисло, критично висвітлити роботи попередників (переваги та недоліки, порівняльний аналіз отриманих раніше результатів, огляд аналогів на ринку схожих рішень або продуктів; 3) назвати ті питання, що залишились невирішеними.

Висновки до розділу

Розділ закінчується коротким резюме стосовно необхідності проведення досліджень у означеному напрямку і визначення свого місця у розв'язанні проблеми.

2 МОДЕЛІ ТА МЕТОДИ ОБРАНОГО НАПРЯМКУ ДОСЛІДЖЕНЬ

У цьому розділі, як правило, обґрунтовують вибір напрямку (-ів) досліджень, наводять методи розв'язання задач і їх порівняльні оцінки, розробляють загальну методику проведення дисертаційних досліджень. Наводяться опис моделей, які з достатньою достовірністю описують об'єкти та процеси, що є предметом комп'ютеризації, обґрунтування й вибір методів дослідження поставлених завдань, постановка задачі моделювання, обґрунтування припущень і розробка моделі, розробка методів та алгоритмів, аналіз адекватності розроблених моделей, розробка методик дослідження тощо. В розділі після обґрунтування вибору математичного апарату (методів дослідження) розглядаються питання, що пов'язані з

  • розробкою (удосконаленням, модифікацією\адаптацією) методу розв’язання задачі
  • розробкою (власних)  алгоритмів розв’язання;
  • дослідженням  ефективності методу (аналіз ефективності методу у порівнянні з відомими (якщо можливо), план проведення експериментів, результати експериментів, рекомендації щодо прийняття рішень з використанням математичної / імітаційної моделі). Результати експериментальних досліджень можуть бути винесені в окремий розділ
3 ОПИС ПРОГРАМНОГО ТА ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
3.1 Засоби розробки
3.2 Архітектура програмного забезпечення

Діаграми класів, послідовностей, компонентів.

3.3 Інструкція користувача

У разі великого об'єму цього підрозділу, його треба винести у додатки.

3.4 Опис технічного забезпечення

Опис технічного забезпечення, наприклад, в формі діаграми розгортання.



Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)**

Як науковий керівник, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського».

У випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується, а її переписування не дозволяється;

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)**

Поточний контроль**

Поточний контроль успішності виконується шляхом перевірки розділів дисертації та публікацій.

Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання**

Максимальна кількість балів, що може бути набрана студентом протягом семестру, складає 90 балів. Нижче наведені види робіт, які повинні виконати студенти протягом семестру, та відповідні їм бали:

  • підготовка та оформлення розділу 1 (25 балів);
  • підготовка та оформлення розділу 2 (25 балів);
  • підготовка та оформлення розділу 3 (25 балів);
  • публікація (15 балів).

Критерії оцінювання якості виконання розділів дисертації:

  • «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 25÷23 балів;
  • «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації або незначні неточності) – 25÷19 балів;
  • «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 18÷15 балів;
  • «незадовільно», незадовільна відповідь – 14÷0 балів.

Календарний контроль

Календарний контроль проводиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Умови позитивного календарного контролю:

  • за результатами навчальної роботи на першому календарному контролі (8-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він підготовив перший розділ дисертації;
  • за результатами навчальної роботи на другому календарному контролі (14-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він підготовив перші два розділи дисертації.

Розрахунок шкали рейтингу

Рейтингова шкала з дисципліни складає R=Rc+Rz=100 балів.

Максимальна сума балів за роботу протягом семестру складає Rc = 90 балів.

Залік проводиться у формі доповіді за матеріалами дисертації, максимальна сума балів становить Rz = 10 балів.

Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею:

Бали Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Усі навчально-методичні матеріали з дисципліни знаходяться у вільному доступі в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання «Сікорський».

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доцент, к.т.н, доцент, Жданова Олена Григорівна

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)