Основи WEB - технологій / WEB – програмування - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи, Інформаційне забезпечення робототехнічних систем, Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Вибіркова
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 3 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 120 годин (36 годин – Лекції, 36 годин – Лабораторні)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік/залікова робота
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор: к.т.н., Крилов Євген Володимирович

ekrylov1964@gmail.com

моб. +38(050)387-16-45

Лабораторні: к.т.н., Крилов Євген Володимирович

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни. При проходженні даної дисципліни студенти познайомляться з поняттям «web – технології», та детальніше вивчатимуть методи та засоби створення Інтернет систем. На лабораторних заняттях опанують етапи проектування веб ресурсів. В курсі передбачений контроль якості отриманих знань у вигляді експрес-контрольних та модульних контрольних робіт. На лекціях проводитимуться практичні групові заняття.

Предмет навчальної дисципліни: основні поняття веб програмування, послідовність розробки інформаційних, корпоративних сайтів та порталів, створення адаптивного дизайну, виконання блочної верстки та тестування сайтів, методологічні основи seo, smm та інших технологій просування сайтів в мережі інтернет.

Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна «Основи web - програмування/ Web – технології»

базується на дисциплінах: “Алгоритмічні мови програмування”, “Комп’ютерна графіка”.

Мета навчальної дисципліни. Метою викладання даної дисципліни є набуття студентами даної спеціальності здатностей виконувати: розробку проекту, верстку, програмування та SEO оптимізацію складних Інтернет проектів.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання:

  • ролі та місця методів web - програмування в інформаційно-технологічному середовищі їх використання;

  • методів та технологій створення сайтів ;

  • основних понять хостингу та просування сайтів в пошукових системах;

Уміння:

  • розробляти технічне завдання;

  • виконувати адаптивну верстку сайтів;

  • створювати CMS для різноманітних сайтів;

  • провадити оптимізацію сайтів для підвищення їх релевантності.

  • проектувати та впроваджувати сучасні інтернет проєкти.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: вміти користуватися комп’ютером на рівні адміністратора, базові знання в області програмування, базові знання дизайну.

Постреквізити: проектування та реалізація складних інтернет проєктів.

Після проходження дисципліни студенти зможуть відтворити базові етапи створення web ресурсів, а саме виконувати аналіз предметної області, розробляти макет сайту, виконувати верстку ( front end), розміщувати сайт на хостингу, просувати сайт в пошукових системах.

Зміст навчальної дисципліни

Очна форма

Лекційні заняття

Лекція 1. Класифікація сайтів

Лекція 2. Життєвий цикл створення сайтів.

Лекція 3. Front end.

Лекція 4. Просування сайтів в пошукових системах.

Лекція 5. Верстка сайту

Лекція 6. Використання форм*.*

Лекції 7-12. XML

Лекція 13-14 Каскадні стилі (CSS).

Лекції 15-16. Створення адаптивних сайтів

Лабораторні заняття

1. Розробка технічного завдання.

2. Дизайн сайту.

3. Верстка сайту.

4. Просування сайту в пошукових системах

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Марк Браун, Джерри Хоникатт. Использование HTML 4. Компететно. Исчерпывающе. : Издательский дом «Вильмс» Москва Санкт-Петербург Киев 2010.

  2. Ильдар Хабибуллин. Самоучитель XML. Санкт-Петербург «БХВ-Петербург» 2016.

  3. www.youtube.com/watch?v=gGYV7Gb7LTo HTML5 для начинающих

Допоміжна література

  1. Електронний посібник з вивчення Makromedia Dreamweaver

  2. Електронний посібник з вивчення HTML

  3. В. Гилмор PHP4 Учбовий курс.- Питер 2017р

  4. Блейк Швендимен. PHP4 Руководство разработчика. 2017

.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Очна форма

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
1

Лекція 1. Класифікація сайтів .( Шаблонні сайти, інформаційні сайти, корпоративні сайти, портали. Життєвий цикл сайтів. Технічне завдання, дизайн, верстка, доменні імена, хостінг, оптимізація, супроводження. Огляд ринку систем управління контентом. Zope CMF, eZ Publish, MS Content Management Server, Communiware, DynaSite, Saitistika, NetCat, PHPNuke, Mambo, Xoops, Documentum, IBM Content Management, Content Management Framework, Symfony.)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [ 1-4]

2

Лекція 2. Життєвий цикл створення сайтів. ( Розробка технічного завдання. Розробка дизайну сайту. Верстка сайту (таблична, блокова, адаптивна).Програмування (php, java та ін.).Тестування. Хостинг. Просування сайту в пошукових системах.

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [ 5-10]

3

Лекція 3. Front end. (Дизайн сайту. Векторна графіка. SVG. Адаптивний дизайн. Usability)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [11-28]

4

Лекція 4. Просування сайтів в пошукових системах. (Google Adwords

Social Media Promotion (SMP): Search Engine Optimization (SEO), Social Media Optimization (SMO) та Social media marketing (SMM)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [ 29-46]

5

Лекція 5. Верстка сайту (Службові дескриптори. Дескриптори <Title>, <Base>, <Meta>. Елемент <BODY>. Атрибути тегу <BODY>, Теги Address ,H, BR, Div, Font, P, Strong, B, U, Em, I, Організація списків. Нумеровані (OL), марковані (UL) списки, списки меню (MENU), та визначень (DL). Форматування символів. Теги Address ,H, BR, Div, Font, P, Strong, B, U, Em, I, Складання таблиць. Атрибути тегу <Table>, Теги Table , TR, Caption, TD, TH, SUB, SUP, Посилання. Атрибути тегу <A>, внутрішні посилання, зовнішні посилання, Протоколи http, ftp, mailto.)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [47-54]

6

Лекція 6. Використання форм. (Атрибути тегу <Form>, форми «введення тексту», меню, атрибути тегу <input>, форми text, password, checkbox, radio, reset, submit, button, image, file.)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [55-66]

7.

Лекції 7-12.

Реалізація XML. ( Приклади реалізації XML, Визначення «вірний документ», мови опису XML документів DTD та XSD, пролог документа, корінний елемент, секція CDATA, простір імен, таблиці . Мова DTD (Document type Definition). Об’ява типів елементів, об’ява атрибутів (приклади), сущності. )

Мова DTD (Document type Definition). (Об’ява визначень (Notation), приклад опису DTD. Мова XSD. Прості типи (приклади), суження (restriction), фасетки (facets). )

Мова XSD. (Базисні фасетки, Список (list), об’єднання (union), об’явлення елементів (element), об’явлення атрибутів (attribute), приклад схеми XSD.

Мова Xlink. (Атрибут Arc, атрибут Title, атрибут Show, атрибут Actuate, атрибут Role та Arcrole. Мова XPointer. Прості посилання, схемні посилання, використання посилань, схема (element) )

Мова XPointer. (Схема Xpointer, схема Xmlns.Мова XPath. Вузли дерева документа, пошукові осі, осеві області, текст по імені вузла (name text), текст по вигляду вузла (kind text), предикати. )

Мова XPath. (Цикли, квантори існування (quantifiers), квантор «всеобщности», операції з множинами, прямий конструктор елементів, вирази конструкторів, вирази в атрибутах конструкторів, обчислювальні конструктори, вирази запитів (flwor).Мова запитів XQuery. Приклади запитів XQuery)

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [ 67-111]

8

Лекція 13-14 Каскадні стилі (CSS).

Компанування CSS. Визначення CSS, опис CSS в файлі та в теги, об’єднання листів стилів, конкуруючи CSS. Імпорт CSS. Створення CSS для різних типів уявлення.

Класи та псевдокласи CSS. Класи CSS, специфічний елемент CSS, псевдокласи CSS.

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [112-117]

9

Лекції 15-16. Створення адаптивних сайтів. (Responsive Design, Progressive enhancement или Graceful degradation? Етапи Progressive Enhancement. Mobile first. Розмітка для адаптивних сайтів. Гнучка сітка. Методи для створення гнучкої сітки. Програми створення адаптивної верстки. Media queries. Flexible media.

Дидактичні матеріали: Презентація PowerPoint, комп’ютер, проектор.

Презентація: [118-169]

Лабораторні заняття

Назва лабораторної роботи Кількість ауд. годин
1 Лабораторна робота 1. Розробка технічного завдання (Розділи технічного завдання: Мета створення сайту (підвищення іміджу, просування товарі та послуг в мережі інтернет), вимоги до дизайну, вимоги до функціоналу , вимоги до хостингу, вимоги до seo оптимізації) 4
2 Лабораторна робота 2. Дизайн сайту ( Вимоги до дизайну: Адаптивність, Usability) 4
3 Лабораторна робота 3. Верстка сайту. ( Використання HTML 5 та СSS) 4
4 Лабораторна робота 4. Seo оптимізація сайту (контекстна оптимізація, внутрішня перелінковка, зовнішні посилання) 4
5 Залікове заняття 2

Самостійна робота студента/аспіранта

Очна форма

№ з/п

Назва розділу, теми (окремого питання), що виноситься

на самостійне опрацювання

Кількість годин СРС

1

Строки та регулярні вирази

10

2

Форми

10

3

Безпека

10

4

PHP I XML

10

5

JavaScript

10

6

Стандартні функції роботи з масивами

10

7

Стандартні функції роботи з файловою системою

10

8

Засоби XSLT

10

9

Засоби оптимізації сайтів (контекстна та оптимізація посиланнями)

10

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; відпрацьовує практичну частину на віртуальній машині з встановленою відповідною РСУБД; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;

  • на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

  • лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

  • модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів не більше 10;

  • штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів не більше 10.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО) (очна форма)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. Опитування на лекціях;

  2. виконання та захист 4 лабораторних робіт;

  3. виконання 2 модульних контрольних робіт (МКР);

  4. заохочувальні та штрафні бали.

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Опитування на лекціях:

«відмінно» – повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 5 балів;

«добре» – достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації) або повна відповідь з незначними недоліками – 4 балів;

«задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 1-3 бали;

«незадовільно» – відповідь не відповідає вимогам до «задовільно» – 0 балів.

Лабораторні роботи:

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 15/13 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 12/11 бали;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 10/8 бал;

«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0/3 балів.

За кожне заняття запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал.

Модульні контрольні роботи:

«відмінно», повна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) – 9-10 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 7-8 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 5-6 бали;

«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0-4 балів.

Заохочувальні бали

– за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали, але в сумі не більше 10;

– презентації по СРС – від 1 до 5 балів.

Міжсесійна атестація

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 37 балів (2 лабораторні, МКР-1, 2 експрес-контрольні, 7 заохочувальних балів). На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 15 балів.

За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 53 балів (4 лабораторні, МКР-2, 2 експрес-контрольні, 13 заохочувальних балів). На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 25 балів.

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

RD = 4*rлаб+2*rмкр+5*rек + (rз - rш)=4*15+2*10+2*5+ (rз - rш)=100 + (rз - rш),

де rлаб – бал за лабораторну роботу (0…15);

rмкр – бал за написання МКР (0…10);

rек – бал за написання експрес-контрольної роботи (0…4);

rз – заохочувальні бали за активну участь на лекціях, презентації, участь в олімпіадах, конкурсі роботи, наукові роботи за тематикою дисципліни (0…10);

rзш – штрафні бали.

Залік:

Студенти, які виконали всі умови допуску до семестрової атестації (не мають заборгованостей з лабораторних робіт, наявні усі електронні звіти) та набрали протягом семестру необхідну кількість балів (RD ≥ 60), отримують залікову оцінку (залік) так званим «автоматом» відповідно до набраного рейтингу (табл. 1, що наведена нижче). У такому разі до заліково-екзаменаційної відомості вносяться бали RD та відповідні оцінки.

Студенти, які набрали протягом семестру менше ніж 60 балів та не мають заборгованостей, зобов’язані виконувати залікову контрольну роботу.

На заліку студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожне завдання містить три теоретичних питання і два практичних. Перелік питань наведений у методичних рекомендаціях до засвоєння кредитного модуля. Кожне питання оцінюється у 20 балів.

Студентам, які протягом семестру набрали більш ніж 60 балів та виконали всі умови допуску, надається можливість виконувати залікову контрольну роботу з метою підвищення оцінки. В такому разі, попередній рейтинг студента з кредитного модуля скасовується і він отримує оцінку з урахуванням результатів залікової контрольної роботи (табл. 1, що наведена нижче).

Система оцінювання питань:

«відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 18-20 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 13-17 балів;

«задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 7-12 балів;

«незадовільно», незадовільна відповідь – 0-6 балів.

Сума набраних балів RD або балів за залікову роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою

Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

  • передбачена можливість закривати частину лабораторного та лекційного матеріалу шляхом здобування сертифікатам по online курсам відповідних розділів та тем дисципліни;

  • перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено доцент, к.т.н., Крилов Євген Володимирович

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 31.08.2021 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від .09.2021 р.)

Додаток 1

Перелік теоретичних питань на залік

  1. Класифікація сайтів

  2. Життєвий цикл створення сайтів.

  3. Векторна графіка.

  4. SVG.

  5. Адаптивний дизайн.

  6. Usability

  7. Просування сайтів в пошукових системах.

  8. Службові дескриптори.

  9. Організація списків.

  10. Форматування символів

  11. Складання таблиць.

  12. Використання форм.

  13. Реалізація XML

  14. Мова DTD

  15. Мова XSD.

  16. Мова Xlink.

  17. Мова Xlink

  18. Мова XPointer.

  19. Мова XPath

  20. Компанування CSS

  21. Класи та псевдокласи CSS

  22. Responsive Design,

  23. Етапи Progressive Enhancement.

  24. Mobile first.

  25. Розмітка для адаптивних сайтів.

  26. Гнучка сітка.

  27. Програми створення адаптивної верстки.

  28. Media queries.

  29. Flexible media

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.