Теорія автоматичного керування-2. Теорія цифрових систем керування - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна |
Рік підготовки, семестр | 3 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3 кредити, 90 годин:лекції-36год., лаборат. роботи-18год., СРС – 36 год. |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | залік |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор, лабораторні: к.т.н., доцент Репнікова Наталія Борисівна, моб. 050-446-88-20 |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Так Великі дані, Інтернету речей, Інтернету сервісів – з цим, рано чи пізно доведеться зіткнутися не тільки підприємствам високотехнологічних країн світу, а й у тій чи інших формах й нашим вітчизняним. Але щоб підготувати ґрунт для такої інформатизації, необхідно навчитися плануванню та прогнозуванню виробничих процесів, реалізації не тільки моделі єдиного інформаційного простору, але й цифрової моделі фізичних об'єктів та процесів.
Мета дисципліни : формування у студентів здатності виконувати аналіз та синтез цифрових систем керування на базі математичної платформи передавальних функцій та структурних схем
Предмет дисципліни: Математичні основи теорії цифрового керування. Методи аналізу стійкості та якості цифрових систем. Методи синтезу цифрових регуляторів. Цифровий ПВД-регулятор. Методи реалізації цифрових регуляторів.
Основні завдання навчальної дисципліни
Програмні результати навчання
Застосовувати знання фундаментальних наук, системного аналізу, технологій моделювання та виконувати синтезу систем керування компонентів нижнього рівня інформаційних систем (ПРН 13).
Компетентність:
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (КЗ 1);
Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (КЗ 2);
Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності (КЗ 3).
Здатність аналізувати відомі реалізації компонентів нижнього рівня інформаційних систем з урахуванням вимог технологічних та бізнес-процесів, виконувати синтез контролерів, регуляторів, давачів, виконавчих пристроїв, будувати адекватні моделі нижнього рівня ієрархії інформаційних систем та здійснювати їх інтеграцію (КС 13)
Здатність виконувати аналіз та синтез цифрових систем керування на базі математичної платформи передавальних функцій та структурних схем
Знання:
Типових функціональнихі схем цифрових систем;
Математичного опису цифрових систем;
Особливостей аналізу цифрових систем у частотній області;
Методи аналізу стійкості та якості
Методів синтезу цифрових регуляторів
Методів створення моделей реалізаціі цифрових регуляторів
Уміння:
Створювати математичні моделі цифрових систем керунвання;
Виконувати аналіз систем у частотній області;
Виконувати аналіз стійкості цифрових систем керування;
Визначати показникі якості перехідного процесу та помилку в установленому;
Виконувати аналіз доцільності проведення синтезу;
Виконувати синтез цифрових регуляторів
Виконувати реалізацію цифрових регуляторів, як програмну модель контролера;
Використовувати прикладний пакет Matlab/Simulink для моделювання та дослідження систем керування.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітьою програмою)
пререквізити: знати спеціальні розділи математики (рішітчасту функцію, різнецеві рівняння, пряму та обернену різниці), квантування сигналів, теорію автоматичного керування, розуміння предметної області та професійної діяльності.
Постреквізити:
Розроблення цифрових систем керування, як складових інформаційно-керуючих систем
Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1. Математичний апарат дослідження цифрових систем
Тема 1.1. Загальні положення теорії дискретних систем
Тема 1.2. Характеристика імпульсних систем
Тема 1.3. Математичний апарат дослідження ЦС
Тема.1.4. Аналіз елементів цифрової системи
Тема 1.5. Передавальні функції системи
Розділ 2. Аналіз цифрових систем
Тема 2.1. Аналіз цифрових систем у частотній області
Тема 2.2. Загальний алгоритм аналізу стійкості цифрових систем
Тема 2.3. Критерії стійкості
Тема 2.4. Аналіз ЦС в часовій області
Тема 2.5. Аналіз сталої помилки цифрової системи
######### Розділ 3. Синтез цифрових систем
Тема 3.1 Загальний метод формування бажаної передавальної функції
Тема 3.2. Синтез цифрової системи оптимальної за швидкодією
Тема 3 4. Цифровий ПІД-регулятор
Тема 3.5. Синтез цифрових систем з аперіодичним перехідним процесом
Тема 3.6. Види програмування цифрових регуляторів
Навчальні матеріали та ресурси
4.1. Базова
1. Лучко С.В. Расчет импульсных и цифровых автоматических систем/С.В. Лучко. Л.: ВИКИ им. Можайского А.Ф., 1976,149с.
2. Зайцев Г.Ф. Теория автоматического управления и регулирования/ Г.Ф.Зайцев.-Киев, Вища школа, 1988.-431
3. Куо Б. Теория и проектирование цифрових систем управления/Б. Куо. Перевод с анг. – М.: Машиностроение, 1986, 448 с.
4. Изерман Р. Цифровые системы управления/ Р. Изерман. Пер. с анг.- М.: Мир, 1984, 541 с.
4.2. Допоміжна
1.Краснопрошина А.А. Современный анализ систем управления с применением Matlab/Simulink. Учебное пособие /. А.А. Краснопрошина, Н.Б. Репникова, А.А. Ильченко. Киев: «Корнийчук», 1999.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
5.1. Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
---|---|
1 |
Лекція 1. Загальні положення теорії дискретних систем Особливості теорії дискретних систем. Класифікація та переваги дискретних систем. Приклади імпульних та цифрових систем. Основні напрямки проектування цифрових систем. Функціональні схеми цифрових систем. Поняття про імпульсні системи. Характеристика імпульсного елемента. Спрощена схема квантователя та фіксатора нульового порядку. Часові процеси в фіксаторі нульвого порядку. Приведена безперервна частина системи. Л. ( 3-стр.12-31) Завдання на СРС. Цифрове імітаційне моделювання ЦС на ПК. Характеристика фіксатору першого порядку. |
2 | Лекція 2. Математичний апарат дослідження цифрових систем Решітчаста функцція (РФ) в абсолютному масштабі часу и відносному масштабі часу. Зміщена РФ. Приклади решітчастих функцій. Прямя та зворотня різниці.Форми запису різницевих рівнянь. Рішення різницевих рівнянь. Дискретне перетворення Лапласу. Z-перетворення. Теореми Z-перетворення. Модифіковане Z-перетворення. Приклади. Л. (3 – стр. 67-72) Завдання для СРС. Робота з таблицями Z-перетворень. |
3 | Лекція 3. Аналіз елементів цифрової системи Математичний опис загальних елементів цифрової системи: перетворювача безперервного сигналу у цифровий код (АЦП), особливості квантування решітчастих функцій, приклади фізичної реалізації АЦП; перетворювача числового сигналу у бесперервну величину (ЦАП), бесперервної частини цифрової системи. Математичний опис цифрового обчислювального пристрою: теореми z-перетворення ( запізнення, суми, різниці). Особливості виконання операцій інтегрування в ЦВП. Л. ( 3- стр. 29-36) (4 – стр.36-40) Завдання для СРС. Імпульсна теорема. Обмеження методу Z-перетворень. |
4 | Лекція 4. Особливості визначення передавальних функцій цифрових систем. Передавальні функції розімкненої та замкнутої цифрової системи. Особливості замкнутого контура цифрової системи. Передавальні функції послідовно та паралельно з’ єднаних ланок направленої дії. Представлення цифрової системи у вигляді граничної імпульсної системи. Цифрові системи з запізненням Л.(4-стр.37-40) Завдання для СРС. Математичні моделі цифрових систем керування |
5 | Лекція 5. Частотні методи аналізу цифрових систем Характеристика частотних методів аналізу систем: амплітудно-фазові характеристи, логарифмічні характеристики. Алгоритми практичних методів побудови частотних характеристик: за допомогою z-перетворення та методу білінійного перетворення. Поняття псевдочастоти, визначення основних свіввідношень. Алгоритм побудови логарифмічних частотних характеристик відносно псевдочастоти. Приклади. Л. (3- стр. 229-246) |
6 | Лекція 6. Загальний алгоритм аналізу стійкості цифрових систем Загальні положення. Дослідження стійкості шляхом беспосереднього обчислювання коренів характеристичного рівняння. Вплив квантування за часом та часу запізнення на стійкість цифрової системи. Приклади. Л.( 1- стр.36-45) Завдання для СРС. Дослідження стійкості за допомогою АФЧХ розімкнутої системи. |
7 | Лекція 7. Аналіз стійкості цифрових систем за критеріями стійкості. Дослідження стійкості за допомогою білінійного перетворення: критерій Гурвіца. Дослідження стійкості частотними методами: критерій Найк віста. Алгоритми практичного рішення задачі дослідження стійкості. Вплив періоду квантування на стійкість цифрових систем. Приклади. Л.( 1- стр.36-45) Завдання для СРС. Запаси стійкості за модулем та фазою. |
8 | Лекція 8. Якість ЦС Алгоритми побудови перехідного процесу. Визначення показників якісті перехідного процесу. Дослідження впливу запізнення на показники якісті цифрових систем. Особливості побудови перехідного процесу систем з запізненням (рекуррентний метод). Приклад. Л. ( 2- стр. 203-209) Завдання для СРС. Побудова перехідного процесу за допомогою прикладних пакетів. |
9 | Лекція 9 Аналіз сталої помилки цифрової системи Методи визначення сталої помилки цифрової системи. Стала помилка при різних типах вхідних дій. Вплив квантування на сталу помилку цифрової системи. Л.(2-стр. 222-227) Завдання для СРС. Теорема о кінцевому значенні модифікованого Z-перетворення. |
10 | Лекція 10. Умови формування передавальної функції замкнутої системи для синтезу ЦСК Корекція в цифрових системах. Аналіз різних методів корекції дискретних систем, заснованих на понятті передавальних функцій. Умови формування передавальної функції замкнутої системи: фізична реалізуємість, умова стійкості, умова грубості. Л. (1-стр.72-83) |
11 | Лекція 11. Синтез цифрових систем методом вибору бажаних передавальних функцій Алгоритм розв язку задачі синтезу. Факторизація приведеної безперервної частини. Визначення виду бажаної передавальної функції. Визначення поліномів. Приклад. Л. (1-стр.72-83) Завдання для СРС. Розрахунок бажаної передавальної функції для конкретного прикладу |
12 | Лекція 12. Синтез цифрових систем оптимальних за швидкодією Алгоритм розв язку задачі синтезу. Факторизація приведеної безперервної частини. Визначення виду бажаної передавальної функції. Визначення поліномів цифрових систем оптимальних за швидкодією. Приклад. Л. (1-стр.72-83) Завдання для СРС. Розрахунок бажаної передавальної функції для конкретного прикладу |
13 | Лекція 13. Цифровий ПІД-регулятор Загальна схема цифрового ПІД-регулятора. Метод компенсації нулями ПІД-регулятора полюсів керованого процесу для визначення параметрів регулятору. Приклад. Л. (3- стр.306-316) Завдання для СРС. Схеми моделювання цифрових систем з ПІД-регуляторами. |
14 | Лекція 14. Критерій синтезу систем з аперіодичним перехідним процесом Загальні положення синтезу. Характеристика умов критерія: нульова стала помилка, мінімальний час регулювання, фізична реалізуємість. Л. (3 – стр. 320-330) Завдання для СРС. Розрахунок цифрового регулятора для випадку - керований процес містить нулі і полюси в колі одиничного радіуса. |
15 | Лекція 15. 16 Алгоритм розрахунку цифрового регулятора, якщо керований процес містить нулі і полюси поза колом одиничного радіуса. Приклад. Л. ( 3 – стр. 320-330) |
16 | Лекція 16. Реалізація цифрових регуляторів на ЕОМ. Алгоритм практичного рішення задачі. Приклад. Основні методи програмування: безпосереднє, послідовне та паралельне. Математичне визначення основних виразів. Схеми моделювання Л. ( 3- стр.296-301) Завдання для СРС. Декомпозиція цифрових систем. |
17 | Лекція 17. Приклади реалізація цифрових регуляторів на ЕОМ. Приклади реалізації цифрових регуляторів основними методами програмування Л. ( 3- стр.296-301) Завдання для СРС. Використання пакету Matlab для реалізації регуляторів цифрових систем |
5.2. Лабораторні заняття (комп’ютерний практикум)
Основним завданням циклу лабораторних занять є проведення експериментальних досліджень за відповідною тематикою на моделях цифрових систем керування, які розроблені з використанням прикладного пакету Matlab з відповідними аналітичними розрахунками за варіантною системою
№ з/п | Назва лабораторної роботи (комп’ютерного практикуму) | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Дослідження процесів квантування сигналів в цифровій системі. Дослідження цифрової системи з фіксатором нульового порядку. |
2 |
2 | Z- перетворення. Передавальна функція приведенної безперервної частини цифрової системи | 2 |
3 | Частотні методи аналізу цифрових систем | 2 |
4 | Дослідження стійкості цифрової системи загальним алгоритмом | 2 |
5 | Дослідження стійкості цифрової системи за критеріями стійкості | 2 |
6 | Дослідження цифрових систем з запізненням | 2 |
7 | Загальний метод формування бажаної передавальної функції | 2 |
8 | Синтез цифрового ПІД-регулятора | 2 |
9 | Реалізація цифрових регуляторів на ЕОМ. | 2 |
5.3. Самостійна робота
Самостійна робота студентів включає:
підготовка до виконання 9 лабораторних робіт (комп’ютерного практикума) з проведенням аналітичних розрахунків за варіантною системою з конкретної теми -18 год;
Підготовка до 2 тестів (1МКР) – 2 год.;
Підготовка до заліку.
Самостійне опрацювання тем:
№ з/п | Назва тем, що виноситься на самостійне опрацювання |
---|---|
1 | Цифрове імітаційне моделювання ЦС на ПК. Характеристика фіксатору першого порядку. |
2 | Робота з таблицями Z-перетворень. |
3 | Імпульсна теорема |
4 | Обмеження методу Z-перетворень. |
5 | Відновлення сигналів за дискретними виборками. |
6 | Особливості побудови логарифмічних частотних характеристик |
7 | Характеристика диаграми Нікольса. |
8 | Дослідження стійкості за допомогою АФЧХ розімкнутої системи. |
9 | Запаси стійкості за модулем та фазою. |
10 | Побудова перехідного процесу за допомогою прикладних пакетів. |
11 | Теорема о кінцевому значенні модифікованого Z-перетворення. |
12 | Розрахунок бажаної передавальної функції для конкретного прикладу. |
13 | Розрахунок бажаної передавальної функції для цифрової системи оптимальної за швидкодією конкретного прикладу |
14 | Схеми моделювання цифрових систем з ПІД-регуляторами. |
15 | Розрахунок цифрового регулятора для випадку - керований процес містить нулі і полюси в колі одиничного радіуса. |
16 | Декомпозиція цифрових систем. |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
кожна тема лекції будується за схемою: викладання теоретичного матеріалу (доведення формул, теорем та інш); обов’язкове вирішення практичної задачі за темою лекції; обговорення рішення задачі за допомогою моделювання з використання прикладного пакетуMatlab/Simulink$
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до лабораторної роботи (аналітичне рішення етюду конкретної задачі), другий етап – виконання моделювання. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін;
штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Штрафні бали є як за теотеричну частину (1бал), так і за практичну (1 бал).
заохочувальні бали виставляються за: додаткові дослідження у рамках виконання лабораторних робіт, які не регламентовані змістом роботи. Кількість заохочуваних балів не більше 4 (замість одної лабораторної роботи);
в кінці семестру назначаються додаткові заняття для здачі лабораторних робіт, тести не перескладаються
алгоритми викладання теоретичного матеріалу та виконання і захисту лабораторних робіт не змінюються при дистанційній формі навчання. Дистанційне навчання проводиться за допомогою хмарних технологій ZOOM за посиланням: https://us04web.zoom.us/j/4212610492
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання та захист 9 лабораторних робіт;
виконання 2 тестів ( 1МКР);
Вагові бали:
=14
=8
- Проходження тестів:
«відмінно» - 14 балів;
«добре» - 11-13 балів;
«задовільно» -5-10 бали;
«незадовільно» - 0 балів.
- Виконання лабораторних робіт:
«відмінно» - 8 бали;
«добре» - 7 бали;
«задовільно» - 6 бали;
«незадовільно» - 0 балів.
Критерії оцінювання:
- Проходження тестів.
«відмінно», повне обґрунтоване рішення задачі – 14 балів;
«добре» - не обґрунтоване рішення задачі –11-13 балів;
«задовільно» - не обґрунтоване рішення, є помилки у рішенні – 5-10 балів
незадовільно» - немає відповіді, суттєві помилки – 0 балів.
- Виконання лабораторних робіт.
«відмінно» - своєчасно та на високому рівні захищена теоретична на дослідницька частини лабораторної роботи- 8 бали;
«добре» - не достатній рівень захисту однієї з частин лабораторної роботи-7 балів;
« задовільно» - не своєчасний або низький рівень захисту теоретичної або дослідницької частини лабораторної роботи – 6 бали;
«незадовільно» - не своєчасний, низький рівень захисту теоретичної або дослідницької частини лабораторної роботи, помилки у дослідженнях – 0 балів.
Календарний контроль
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів «ідеальний студент» має набрати 38 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 18 балів.
За результатами 13 тижнів навчальної роботи «ідеальний студент» має набрати 56 бали. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 34 балів.
Семестровий контроль
Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто виконав план та хоче підвищити оцінку, виконують залікову контрольну роботу (ЗКР).
Контрольна робота складається з 4 питань. Кожні питання оцінюються 25 балами.
Сума балів за кожне питання ()переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею :
Бали R= |
Оцінка ECTS |
95 – 100 | відмінно |
85 - 94 | дуже добре |
75 - 84 | добре |
65 - 74 | задовільно |
60 - 64 | достатньо |
R < 60 | Не задовільно |
Сума балів для отримання заліку переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:
Бали R (рейтинг) |
Оцінка ECTS |
95 - 100 | відмінно |
85 - 94 | дуже добре |
75 - 84 | добре |
65 – 74 | задовільно |
60 – 64 | достатньо |
Менше 60 | незадовільно |
не зараховані лабораторні роботи, або rC < 35 |
не допущено |
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцентом кафедри ІСТ, к.т.н., доцентом Репніковою Наталиєю Борисівною
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08. 2021 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)