Сучасна теорія керування - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3.5 кредита, 105 годин:лекції-36год., лаборат. роботи-18год., СРС – 51 год. |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | залік |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: к.т.н., доцент Репнікова Наталія Борисівна, моб. 050-446-88-20 Лабораторні: к.т.н., доцент Писаренко Андрій Володимирович, |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Сучасна теорія керування дає розуміння створення моделей багатовимірних систем керування для будь-яких технічних об’єктів чи параметрів технологічних процесів інтегрованих інформаційних систем (інформаційно-керуючих систем). Для такої теорії немає обмеження степеня диференційних рівнянь, які описують динаміку процесу при розробленні системи керування. Сучасна теорія дає підгрунття не тільки для безперервних систем керування, а й демонструє різні моделі керування при розроблення цифрових систем.
Мета дисципліни : формування у студентів здатності виконувати аналіз, синтез та моделювання багатовимірних систем керування на базі математичної платформи методу простору станів для безперервних та цифрових об’єктів керування
Предмет дисципліни: Математичні основи методу простору станів. Методи аналізу та синтезу безперервних систем автоматичного керування (САК).
Основні завдання навчальної дисципліни
Компетентність:
- Здатність виконувати аналіз та синтез багатовимірних систем керування на базі математичної платформи – методу простору станів при проектуванні інформаційно-керуючих систем (ФК 4)
Програмні результати навчання (ПРН 9)
Використовуючи знання методик розроблення математичних моделей об’єктів, методів моделювання багатовимірних систем, сучасних прикладних програмних пакетів, виконувати аналіз, синтез, моделювання багатовимірних систем керування
- Знання:
Математичні основи методу простору станів;
Математичного опису безперервних та цифрових систем керування;
Основні властивості систем керування;
Синтез систем з зворотнім зв’язком за станом
Уміння:
Створювати векторно-матрічні моделі систем керування для двох класів об’єктів: безперервних та цифрових;
Виконувати аналіз безперервних та цифрових систем керування на платформі методу простору станів;
Виконувати синтез безперервних систем керування з зворотнім зв’язком за станом
Використовувати прикладний пакет Matlab/Simulink для моделювання та дослідження систем керування.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітьою програмою)
Пререквізити: знати вищу математику ( векторно-матричні обчислення), фізику ( закони фізики для опису динаміки об’єктів керрування), теорію автоматичного керування, алгоритмічні мови та програмування.
Постреквізити:
Розроблення систем керування, як складових інтегрованої інформаційної системи
Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1. Математичні основи сучасної теорії автоматичного управління лінійних систем
Тема 1.1. Опис лінійних систем методом простору станів
Тема 1.2. Математичні основи методу простору станів
Тема 1.3. Цифрове імітаційне моделювання САК на ПК
Розділ 2. Аналіз стійкості та якості САК методом простору станів
Тема 2.1. Стійкість САУ
Тема 2.2. Якість САУ
Тема 2.3. Керованість, спостережуваність лінійних систем
######### Розділ 3. Методи синтезу САК
Тема 3.1. Синтез систем з зворотнім зв’язком за станом
Тема 3.2. Синтез модифікованого регулятора за зворотнім зв’язком за станом
#########
Розділ 4. Векторно-матричні моделі цифрових систем управління
Тема 4.1 Методи вибору змінних стану цифрових систем керування.
Тема 4.2. Математичні основи методу простору станів цифрових систем
Розділ 5. Синтез цифрових систем керування методом простору станів
Тема 5.1.Синтез цифрових систем із зворотним зв'язком за станом
Навчальні матеріали та ресурси
4.1. Базова
1.Кузовков Н.Т. Модальное управление и наблюдающие устройства/ Н.Т. Кузовков-М.: Машиностроение, 1976.-184с.
2.Изерман Р. Цифровые системы управления/Р.Изерман.Пер. с англ.-М.:Мир, 1984.-541с.
3. Куо Б. Теория и проектирование цифровых систем управления/Б.Куо.Пер.с англ.-М.:Машиностроение !986.-448 с.
4. Дорф Р. Современные системы управления/ Р.Дорф, Р.Бишоп. Пер.с англ. Б.И. Копылова.-М.: Лаборатория базовых знаний, 2002.-832с.
5. Теорія автоматичного керування: класика та сучасність: підр./Н.Б. Репнікова.-К.НТУУ «КПІ», 2011.-328с.
4.2. Допоміжна
1.Краснопрошина А.А. Современный анализ систем управления с применением Matlab/Simulink. Учебное пособие /. А.А. Краснопрошина, Н.Б. Репникова, А.А. Ильченко. Киев: «Корнийчук», 1999.
2. Зайцев Г.Ф. Теория автоматического управления и регулирования/ Г.Ф.Зайцев.-Киев, Вища школа, 1988.-431
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
5.1. Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
---|---|
1 | Тема 1.1.Опис лінійних систем методом простору станів Лекція 1. Опис лінійних систем методом простору станів Основні аспекти сучасної теорії автоматичного управління. Загальні поняття. Мета та задача управління. Рівняння стану та виходу системи. Приклади опису лінійних систем управління методом простору станів: інтегруюча ланка, двигун постійного струму. Схеми моделювання. Л. (5- стор.252-256) |
2 | Лекція 2. Аналітичні методи вибору змінних стану. Аналітичні методи вибору змінних стану: метод розкладання на прості дробі, нормальна форма Коші. Перехід до змінних стану за матричним методом. Перехід до змінних стану нелінійних диференціальних рівнянь. Приклади. Схеми моделювання Л. (5- стор.257-261) |
3 | Тема 1.2. Математичні основи методу простору станів Лекція 3 Перехідні рівняння стану безперервних лінійних систем Рішення диференційних рівнянь стану лінійних систем. Перехідна матриця. Методи визначення перехідної матриці систем з постійними параметрами. Матриця Вандермонда. Л. (5- стор.262-264) |
4 | Лекція 4. Приклади визначення перехідної матриці. Розв’язання прикладів визначення фундаментальної матриці методами для недіагональної матриці А, методом перетворення Лапласу та за допомогою функції expm прикладного пакету MATLAВ (4- стор. 139-145) Л. (5- стор.265-267) Завдання на СРС. Цифрове імітаційне моделювання об’єктів управління у векторно-матричній формі на ПК. Перехід до рівнянь стану та виходу лінійної системи за допомогою процедур прикладного пакету Matlab/Simulink. |
5 | Тема 2.1. Стійкість САУ. Тема 2.2. Якість САУ Тема 2.3 Керованість, спостережуваність лінійних систем Лекція 5. Аналіз лінійних систем методом простору станів Зв’язок рівнянь станів із передавальною функцією Визначення стійкості лінійних систем. Стійкість лінійних систем з постійними параметрами. Приклади визначення стійкості. Аналіз якості лінійних САУ. Визначення показників якості перехідного процесу Л.(5 – стор. 267-268) Визначення керованості. Керованість лінійних систем з постійними параметрами. Дослідження спостережливості. Приклади визначення керованості та спостережливості лінійних систем з постійними параметрами. Л.(4 – стор. 646-649; 5- стор. 268-270) Завдання для СРС. Визначення керованості та спостережуваності за за допомогою процедур прикладного пакету Matlab/Simulink. |
6 | Тема 3.1. Синтез систем з зворотнім зв’язком за станом Лекція 6. Синтез систем з зворотнім зв’язком за станом Поняття та необхідність корекції систем. Зворотній зв’язк за станом (загальні положення). Формула Аккермана . Приклад синтезу лінійної САУ Класифікація задач синтезу, що вирішуються за допомогою модального управління. Управління коренями при повній інформації про вектор стану. Бажане характеристичне рівняння замкнутої системи. Метод стандартних коефіцієнтів: біноміальна стандартна форма та стандартна форма Баттерворта. Матричні передавальні функції. Л. (4 – стор.657- 663; 5 – стор.271-279) Завдання для СРС. Визначення керованості за допомогою пакету Matlab/Simulink . |
7 | Лекція 7. Загальний алгоритм синтезу модального регулятора Алгоритм розв’язку задачі синтезу модального регулятора. Переваги та недоліки методу. Розрахунок поправочних коефіцієнтів. Приклад синтезу системи другого порядку. Л. (5 – стор.275-277) |
8 | Тема 3.2. Синтез модифікованого регулятора зі зворотнім зв’язком за станом Лекція 8. Синтез модифікованого модального регулятора Синтез модифікованого модального регулятора. Виведення загальної формули матриці регулятора для систем будь-якого порядку. Приклади. Л. (5 – стор.279-287) Завдання для СРС. Використання Matlab/Simulink для синтезу модального регулятора. |
9 | Лекція 9. Синтез модифікованого регуляторана прикладі двигуна постійного струму Вихідні технічні дані. Аналітичний вивід загального характеристичного рівняння досліджуваної системи. Побудова моделі. Аналіз об’єкта керування . Синтез модифікованого регулятора для двигуна постійного струму. Л. ( 5- стор. 295-301) Завдання для СРС. Розрахунок модального регулятора для двигуна постійного струму за допомогою Matlab/Simulink |
10 | Тема 4.1. Методи вибору змінних стану цифрових систем управління Лекція 10. Метод простору станів для цифрових систем керування Основні визначення методу простору станів для цифрових систем керування. Зв’язок рівнянь станів із передавальною функцією. Перехід до рівнянь стану та виходу за схемою моделі. Л. (2- стор.47-58; 3 – стор.119-121) |
11 | Лекція 11. Приклади визначення векторно-матричних моделей моделей цифрових систем керування (за схемою моделювання) Вивід рівнянь стану та виходу цифрової системи з використанням безпосереднього, послідовного та паралельного програмування. Приклади. Схеми моделювання. Л. (2- стор.47-58) Завдання на СРС. Моделі цифрових систем з використанням безпосереднього, послідовного та паралельного програмування. |
12 | Лекція 12. Визначення рівнянь стану за передавальною функцією Перехід до рівнянь стану та виходу системи за передавальною функцією системи. Розгляд випадків, коли показник степеня знаменника передавальної функції більш або дорівнює показнику степеня чисельника. Приклади. Схеми моделювання. Жорданова форма запису рівнянь стану цифрової систем. Л. (3 – стор.119-121) Завдання на СРС. Моделі цифрових систем з використанням Жорданової форми запису рівнянь стану. |
13 | Тема 4.2. Математичні основи методу простору станів цифрових систем Лекція 13. Аналіз цифрових систем керування у методі простору станів Стійкість систем, які описуються моделями цифрових систем. Виведення характеристичних поліномів замкнутої системи за станом і за виходом цифрових систем керування. Приклади аналізу стійкості систем у методі простору станів. Аналіз особливостей запису рівнянь станів та виходу для цифрових систем керування Рівняння стану цифрових систем з квантуванням та фіксацією. Рівняння стану цифрових систем, які містять у собі виключно цифрові елементи. Приклади. Керованість лінійних систем з постійними параметрами. Дослідження спостережливості. Приклади визначення керованості та спостережливості лінійних систем з постійними параметрами. Аналіз показників якості перехідного процесу. Визначення сталої помилки цифрових систем управління. Л.(3 – стор. 220-226;250-266) Завдання для СРС. Приклад визначення стійкості лінійної системи методами простору станів, коли об’єкт керування описується передавальною функцією . |
14 | Лекція14 Перехідні рівняння стану цифрових систем Рішення диференційних рівнянь стану лінійних систем. Перехідна матриця. Методи визначення перехідної матриці систем з постійними параметрами. Теорема Келі-Гамільтона, метод визначення перехідної матриці з використанням Z-перетворення. Приклади. Л.(3 стор. 120-124) Завдання для СРС. Метод прямого програмування |
15 | Тема 5.1. Синтез цифрових систем із зворотними зв’язками за станом Лекція 15 Канонічна форма фазової змінної Загальні положення синтезу. Використання характеристичного рівняння замкнутої системи. Алгоритм синтезу. Канонічні форми фазової змінної. Алгоритм синтезу цифрової системи із використанням канонічної форми фазової змінної. Приклад аналітичного розв’язку задачі. Моделювання. Л. (3- стор.330-337) Завдання на СРС. Алгоритм синтезу цифрових систем керування з канонічною фазовою змінною з використанням формули подібності. |
16 | Лекція 16 Приклади синтезу матриці зворотніх зв’язків за станом Алгоритм розв’язку задачі з використанням матриці перетворення. Приклад аналітичного рішення задачі. Проблема визначення бажаних коренів характеристичного рівняння замкнутої цифрової системи. Аналітичний метод визначення бажаних коренів. Приклад . Формула аналітичного визначення бажаних коренів для цифрових систем вищих порядків. Л. (2- стор.150-159) Завдання на СРС. Аналітичне визначення бажаних коренів характеристичного рівняння n-порядку замкнутої цифрової системи з використанням методу простору станів |
17 | Лекція 17 Методи визначення бажаних коренів при синтезі цифрових систем керування з використанням програмних пакетів Характеристика блоку SignalConstraint інструментарія Simulink програмного середовища MatLab, який дозволяє визначити бажані корені характеристичного рівняння за короткий проміжок часу. Алгоритм визначення бажаних коренів. Приклад Завдання на СРС. Цифрове імітаційне моделювання об’єктів управління у векторно-матричній формі на ПК. |
5.2. Лабораторні заняття (комп’ютерний практикум)
Основним завданням циклу лабораторних занять є проведення експериментальних досліджень за відповідною тематикою на базі векторно-матричних моделей безперервних та цифрових систем керування, які розроблені з використанням прикладного пакету Matlab та відповідними аналітичними розрахунками за варіантною системою
№ з/п | Назва лабораторної роботи (комп’ютерного практикуму) | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Імітаційне моделювання САУ на ПК методом простору станів. Моделювання двигуна постійного струму за векторно-матричною моделлю (аналіз динамічних характеристик) | 2 |
2 | Аналітичні методи переходу до рівнянь стану | 2 |
3 | Визначення стійкості, якості лінійних САУ. Визначення керованості, спостережуваності для безперервної системи. | 2 |
4 | Перехідні рівняння стану для безперервної системи. Визначення перехідної матриці | 2 |
5 | Синтез систем зі зворотнім зв’язком за станом. Формула Аккермана | 2 |
6 | Синтез модального регулятора для систем другого порядку Визначення коефіцієнтів зворотнього зв’язку. Моделювання | 2 |
7 | Синтез модифікованого модального регулятора для систем другого порядку. | 2 |
8 |
|
2 |
9 | Синтез модального регулятора для двигуна постійного струму | 2 |
5.3. Самостійна робота
Самостійна робота студентів включає:
підготовка до виконання 9 лабораторних робіт (комп’ютерного практикума) з проведенням аналітичних розрахунків за варіантною системою з конкретної теми -18 год;
Підготовка до 2 тестів (1МКР) – 2 год.;
Самостійне опрацювання тем:
№ з/п | Назва тем, що виноситься на самостійне опрацювання |
---|---|
1 | Цифрове імітаційне моделювання об’єктів управління у векторно-матричній формі на ПК.Перехід до рівнянь стану та виходу лінійної системи за допомогою процедур прикладного пакету Matlab/Simulink. |
2 | Визначення керованості та спостережуваності за за допомогою процедур прикладного пакету Matlab/Simulink. |
3 | Використання Matlab/Simulink для синтезу модального регулятора. |
4 | Розрахунок модального регулятора для двигуна постійного струму за допомогою Matlab/Simulink |
5 | Моделі цифрових систем з використанням безпосереднього, послідовного та паралельного програмування. |
6 | Метод прямого програмування |
7 | Цифрове імітаційне моделювання об’єктів управління у векторно-матричній формі на ПК. |
8 | Аналітичне визначення бажаних коренів характеристичного рівняння n-порядку замкнутої цифрової системи з використанням методу простору станів |
9 | Алгоритм синтезу цифрових систем керування з канонічною фазовою змінною з використанням формули подібності. |
10 | Приклад визначення стійкості лінійної системи методами простору станів, коли об’єкт керування описується передавальною функцією |
11 | Моделі цифрових систем з використанням Жорданової форми запису рівнянь стану. |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
кожна тема лекції будується за схемою: викладання теоретичного матеріалу (доведення формул, теорем та інш); обов’язкове вирішення практичної задачі за темою лекції; обговорення рішення задачі за допомогою моделювання з використання прикладного пакетуMatlab/Simulink$
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до лабораторної роботи (аналітичне рішення етюду конкретної задачі), другий етап – виконання моделювання. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін;
штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Штрафні бали є як за теотеричну частину (1бал), так і за практичну (1 бал).
заохочувальні бали виставляються за: додаткові дослідження у рамках виконання лабораторних робіт, які не регламентовані змістом роботи. Кількість заохочуваних балів не більше 6 (замість двох лабораторних робіт);
в кінці семестру назначаються додаткові заняття для здачі лабораторних робіт, тести не перескладаються
алгоритми викладання теоретичного матеріалу та виконання і захисту лабораторних робіт не змінюються при дистанційній формі навчання. Дистанційне навчання проводиться за допомогою хмарних технологій ZOOM за посиланням: https://us04web.zoom.us/j/4212610492
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання та захист 9 лабораторних робіт;
виконання 2 тестів ( 1МКР);
Вагові бали:
=14
=8
- Проходження тестів:
«відмінно» - 14 балів;
«добре» - 11-13 балів;
«задовільно» -5-10 бали;
«незадовільно» - 0 балів.
- Виконання лабораторних робіт:
«відмінно» - 8 бали;
«добре» - 7 бали;
«задовільно» - 6 бали;
«незадовільно» - 0 балів.
Критерії оцінювання:
- Проходження тестів.
«відмінно», повне обґрунтоване рішення задачі – 14 балів;
«добре» - не обґрунтоване рішення задачі –11-13 балів;
«задовільно» - не обґрунтоване рішення, є помилки у рішенні – 5-10 балів
незадовільно» - немає відповіді, суттєві помилки – 0 балів.
- Виконання лабораторних робіт.
«відмінно» - своєчасно та на високому рівні захищена теоретична на дослідницька частини лабораторної роботи- 8 бали;
«добре» - не достатній рівень захисту однієї з частин лабораторної роботи-7 балів;
« задовільно» - не своєчасний або низький рівень захисту теоретичної або дослідницької частини лабораторної роботи – 6 бали;
«незадовільно» - не своєчасний, низький рівень захисту теоретичної або дослідницької частини лабораторної роботи, помилки у дослідженнях – 0 балів.
Календарний контроль
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів «ідеальний студент» має набрати 38 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 18 балів.
За результатами 13 тижнів навчальної роботи «ідеальний студент» має набрати 56 бали. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 34 балів.
Семестровий контроль
Необхідною умовою допуску до заліку є зарахування всіх лабораторних робіт, і стартовий рейтинг не менше 60 балів.
Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку, виконують залікову контрольну роботу.
Контрольна робота складається з 4 питань. Кожне питання оцінюється 25 балами.
Сума балів за кожне з чотирьох питань ()переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею :
Бали R=+ |
Оцінка ECTS |
95 – 100 | відмінно |
85 - 94 | дуже добре |
75 - 84 | добре |
65 - 74 | задовільно |
60 - 64 | достатньо |
R < 60 | незадовільно |
Аналогічна таблиця для отримання заліку з дисципліни:
Бали R (рейтинг) |
Оцінка ECTS |
95 – 100 | відмінно |
85 - 94 | дуже добре |
75 - 84 | добре |
65 - 74 | задовільно |
60 - 64 | достатньо |
R < 60 | незадовільно |
не зараховані лабораторні роботи, або r < 35 |
не допущено |
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцентом кафедри ІСТ, к.т.н., доцентом Репніковою Наталиєю Борисівною
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08. 2021 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)