КУРСОВА РОБОТА З БАЗ ДАНИХ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційні управляючі системи та технології |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна) |
Рік підготовки, семестр | ІІ курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 1 кредит |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік |
Розклад занять | |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович v.popenko@kpi.ua моб. +38(050)911-40-05 |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1723| |
Програма навчальної дисципліни
1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни
Метою навчальної дисципліни «Курсова робота з баз даних» є отримання студентами навичок використання математичного, мовного і технологічного апарату баз даних під час вирішення прикладних і наукових завдань, що стосуються баз даних (БД) як технологічної основи інформаційних управляючих систем та технологій. Курсова робота – самостійне дослідження, присвячене аналізу предметного середовища, розробці структури БД і мовно-технологічних засобів аналізу і модифікації БД – одна із важливих форм навчальної роботи і підготовки майбутніх фахівців до практичної діяльності. Це один із видів навчальної роботи, в якій студенти повною мірою виявляють і розвивають свої здібності, здатність до аналітичного мислення.
Предмет навчальної дисципліни - основні поняття ER-моделювання та реляційної теорії, введення в реляційні бази даних, нормалізація, реляційні системи управління базами даних SQL на основі MsSQL та Oracle Databases, системи управління базами даних NoSQL на основі СУБД MongoDB.
Основні завдання навчальної дисципліни
Знання
- набуття знань в областях програмування, володіння алгоритмічним мисленням, методами програмної інженерії для реалізації бази даних з урахуванням вимог до її якості, надійності, виробничих характеристик, сучасних теорій організації баз даних, методів і технологій їх розробки;
- придбання навиків застосовувати мови опису інформаційних ресурсів, запитів до бази даних, специфікацій, програмування, інструментальних засобів доступу до баз даних;
- придбання навиків проектувати логічні та фізичні моделі баз даних, запити до них та використовувати різноманітні СУБД;
Уміння
• застосовувати мови опису інформаційних ресурсів, запитів до бази даних, специфікацій, програмування, інструментальних засобів доступу до баз даних; • проектувати логічні та фізичні моделі баз даних, запити до них та використовувати різноманітні СУБД;
В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:
- ЗК 2 - Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- ЗК 3 - Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
- ЗК 5 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- ЗК 6 - Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
- ФК 4 - Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші)
- ФК 6 - Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків
- ФК 10 - Здатність вибору, проєктування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
- ПРН 3 - Застосовувати знання фундаментальних і природничих наук, системного аналізу та технологій моделювання, стандартних алгоритмів та дискретного аналізу при розв’язанні задач проектування і використання інформаційних систем та технологій
- ПРН 6 – Демонструвати знання сучасного рівня технологій інформаційних систем, практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.
- ПРН 7 - Обґрунтовувати вибір технічної структури та розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних систем та технологій.
- ПРН 8 - Застосовувати правила оформлення проектних матеріалів інформаційних систем та технологій, знати склад та послідовність виконання проектних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності. ПРН15 - Знати та застосовувати професійні стандарти і інші нормативноправові документи в галузі інформаційних систем та технологій
- ПРН19 - Знання методологій та технологій проектування та реалізації інформаційних управляючих систем та технологій підтримки прийняття рішень
- ПРН20 – Вміти використовувати існуючі засоби, компоненти та технології для побудови інформаційних управляючих систем та технологій підтримки управлінських рішень
- ПРН21 - Знати спеціалізовані мови та технології програмування
- ПРН24 - Вміти розв’язувати складні непередбачувані задачі і проблеми у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачають збирання та інтерпретацію та аналіз інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів
- ПРН25 - Розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних систем та технологій
- ПРН26 - Вміти застосовувати інформаційні технології обробки, зберігання та передачі даних
2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:
- ПО 2 – Програмування
- ПО 3 - Курсова робота по програмуванню. Знання, одержані студентами при вивченні дисципліни, використовуються у наступних дисциплінах: ПО 8 - Проектування інформаційних систем.
3. Зміст навчальної дисципліни
При виконанні курсової роботи вивчаються та досліджуються методи аналізу предметної області, проектування структури БД, створення запитів до БД на мові реляційних запитів SQL, звернення до БД з прикладної мови програмування, проектування звітності.
Етапи виконання курсової роботи
Виконання курсової роботи (КР) складається з чотирьох етапів, найменування, зміст, результати та термін виконання яких наведені в таблиці 1. Таблиця 1 ||||| |-|-|-|-|-| |Етап|Найменування та зміст|Результат|Години| |1|Підготовчий етап. Ознайомлення з темою, складання календарного плану виконання КР та розподіл робіт між виконавцями|Завдання на КР підписане керівником та виконавцями|1| |2|Виконавчий етап. Виконання курсової роботи|Розділи КР|27| |3|Заключний етап. Оформлення звіту (згідно ДСТУ «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення»). Підготовка доповіді|Пояснювальна записка КР, презентація до виступу|2| |4|Публічний захист курсової роботи|||
Структурні елементи пояснювальної записки
Пояснювальна записка КР містить наступні структурні елементи:
- титульна сторінка;
- аркуш завдання;
- реферат;
- зміст;
- вступ;
- основна частина; включає в себе розділи:
- постановка задачі;
- структура БД у формі ER-діаграми;
- реалізація структури БД в реляційній СУБД і заповнення даними;
- до 6 запитів різної конструкції до БД;
- програмна реалізація простого застосування з доступом до БД;
- ескіз звіту оглядового характеру.
- висновки;
- перелік посилань.
4. Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
- Гарсіа-Моліна Г. Системы баз данных Полный курс/ Г. Гарсіа Моліна, Дж.Ульман, Дж. Уидом М.: Изд. дом “Вильямс”, 2003. – 1088 с.
- Ульман Дж. Основи систем баз даних / Дж. Ульман. М.: “Финансы и статистика”, Гарвард, 1983. – 325 с.
- Oracle Database Documentation Help Center / https://docs.oracle.com/en/
- Томас Кайт. Oracle для проффесионалов.1,2 т. К.: DiaSoft.- 2003.-1427c.
- Петкович Д. Microsoft SQL Server 2008. Руководство для начинающих / Пер.с англ. – 3-е изд. – СПб.: БВ-Петербург, 2012. – 752 стр.: ил.
Допоміжна література
- Т.А. Гаврилова, В.Ф. Хорошевский. Базы знаний интелектуальных систем / Учебное пособие. – СПб.: – Питер. 2000. – 384с.: – ил., В. Хорошевский. Базы знаний интеллектуальных систем. СПб:. Питер, 2000 г
- Морган С. Проектирование и оптимизация доступа к базам данных Microsoft SQL Server 2005. Учебный курс Microsoft : Пер.с англ. / С.Морган, Т.Тернстрем. – М.: Издательство «Русская редакция», 2008. – 480 стр.: ил.
- Джонс М. Т. Программирование искусственного интеллекта в приложениях / М. Тим Джонс ; Пер. с англ. Осипов А. И. - М.: ДМК Пресс, 2004. - 312 с: ил.
- Джексон Г. Проектирование реляционных баз данных. – М.: Мир, 1991. - 252 с.
- Дейт К. Введение в систему баз данных. – М.: Мир, 1998. - 846 с.
- Д. Крёнке. Теория и практика построения баз данных. / Учебное пособие. - СПб.: – Питер. 2003. – 800с.: – ил.
- Хаммер М. Реинжиниринг корпорации : Манифест революции в бизнесе / Майкл Хаммер, Джеймс Чампи; перс англ. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2006. – 304 с.
- Грейди Минс, Девид Шнайдер. Метакапитализм и революция в электронном бизнесе: какими будут компании и рынки в ХХІ веке/ Пер.с англ. – Альпина Паблишер, 2001 – 280с.
- Михеева В.Д., Харитонова И.А. Microsoft Access 2003. СПб: БХВ-Петербург, 2006. – 1072 с.: ил.
- Лилишенко О.В. Теорія бухгалтерського обліку: Підручник – Київ: Вид-во „Центр навчальної літератури”, 2008-219 с.
- Гаврилов Д.А. Управление производством на базе стандарта MRP II. 2-е изд.-СПб: Питер 2008. – 416 с.: ил.
- Третья нормальная форма. Материал из Википедии — свободной энциклопедии [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Третья_нормальная_форма#
- SCADA. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/SCADA
- Третья нормальная форма. Материал из Википедии — свободной энциклопедии [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Третья_нормальная_форма#
- SCADA. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/SCADA
- Ґрід. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Ґрід.
Для написання курсової роботи студенту необхідні наступні ресурси: в локальній мережі мають бути встановлені СУБД Microsoft SQL Server Express версії 2008 і вище, Oracle Database Express версії 10g і вище, які розповсюджуються по безкоштовній ліцензії.
Навчальний контент
5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Методи проектування спрямовані на виховання критичного мислення, з акцентом на те, що в реальних задачах не існує єдиного правильного рішення. Особливо в якості реалізації професійно-орієнтованого підходу треба відмітити вимогу надати ескіз оглядового звіту, з заголовками і підсумками кількох вкладених угруповань, і форми фільтру до нього. Видача звітності практично не розглядається в дисциплінах по програмуванню, тому ескіз звіту малюється студентом не з першого разу. Між тим це важлива частина інформаційної системи, яка потребує значних зусиль розробників, а також вона дає добре уявлення щодо змісту бази даних. Також слід звернути увагу на контроль дотримання ДСТУ при оформленні студентами текстів курсових робіт.
Політика та контроль
6. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Основні положення політики:
- тема курсової роботи може бути узгодженою з темою майбутньої кваліфікаційної роботи бакалавра;
- розділи курсової роботи повинні бути виконані згідно встановленого календарного графіку робіт;
- студенти мають право оскаржити результати поточного контролю ходу виконання курсової роботи, аргументовано пояснивши, з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень.
- у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується;
- невчасне виконання розділу курсової роботи тягне за собою зниження отриманих балів на 10%, якщо запізнення не більше трьох тижнів, на 20% якщо запізнення більше трьох тижнів.
7. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
7.1. Поточний контроль
Поточний контроль виконання курсової роботи виконується шляхом перевірки розділів курсової роботи.
7.2. Календарний контроль
Календарний контроль провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Умови позитивного календарного контролю:
- за результатами навчальної роботи на першому календарному контролі (8-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо його поточний рейтинг не менше 50% від максимально можливої кількості балів, які студент міг отримати за перші 7 тижнів;
- за результатами навчальної роботи на другому календарному контролі (14-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо його поточний рейтинг не менше 50% від максимально можливої кількості балів, які студент міг отримати за перші 13 тижнів.
7.3. Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання
Рейтинг студента з виконання курсової роботи складається з двох складових:
- оцінка виконання поставленого завдання (обґрунтування обраних рішень; якість розробленого алгоритмічного та програмного забезпечення; якість пояснювальної записки та дотримання графіку роботи) - характеризує роботу студента протягом підготовки курсової роботи та її результат;
- оцінка захисту роботи (презентація виконаної роботи, відповіді на запитання).
Якість пояснювальної записки та ступінь дотримання календарного графіку роботи
Ваговий бал оцінки якості пояснювальної записки – 80. Критерії оцінювання складових пояснювальної записки наведені в таблиці 1. Таблиця 1 – Критерії оцінювання складових пояснювальної записки |||| |-|-|-|-| |Етап|Складові роботи|Максимальна кількість балів (кількість балів при повному виконанні завдань)| |1|Підготовчий етап. |5| |1|Складання календарного плану виконання КР (Завдання на КР) |5| |2|Виконання курсової роботи || ||1 Постановка задачі |5| ||2 Структура БД |20| ||3 Запити |10| ||4 Застосування з доступом до БД |15| ||5 Ескізи форми фільтру і звіту |15| |3|Оформлення роботи: виконання вимог ДСТУ «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення» |15| ||Всього |80|
Студент допускається до захисту курсової роботи за умови виконання усіх поставлених завдань.
Дотримання графіку роботи
Студент отримує 100% від оцінки при дотриманні графіку роботи, 90% у разі затримки до 2 тижнів, 80% у разі затримки більше 2 тижнів.
Якість захисту
Ваговий бал – 20 ( ). Захист курсової роботи відбувається перед членами комісії. На захисті студент:
- Розв’язує контрольний приклад;
- Виступає з доповіддю за матеріалами КР та відповідає на питання. Критерії оцінювання розв’язання контрольного прикладу:
- наведений повний розв’язок задачі, отримана правильна відповідь (10);
- наведений повний розв’язок задачі, отримана правильна відповідь, в процесі розв’язання задачі мають місце недоліки (9-8);
- наведений повний розв’язок задачі, отримана неправильна відповідь (7-6);
- наведені декілька логічних кроків розв’язання задачі (5-0).
Критерії оцінювання виступу з доповіддю за матеріалами КР та відповідей на питання:
- вільне володіння матеріалом, повнота аналізу можливих варіантів; якість презентації результатів під час захисту; вміння захищати свою думку – 10 балів;
- не повна ступінь володіння матеріалом, не повний аналіз можливих варіантів; не достатня якість презентації результатів під час захисту невміння захищати свою думку- 9÷0 балів.
Захисти курсових робіт відбуваються впродовж двох останніх тижнів семестру (без зниження балів), або під час сесії (із зниженням балів за захист на 50%).
Сума набраних балів переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею 3:
Таблиця 3. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус): Складено доцент, к.т.н., Попенко Володимир Дмитрович Ухвалено кафедрою ІСТ(протокол № 1 від 30.08.2021 р.) Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)