Управління архітектурою підприємств - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий(магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/дистанційна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 4 кредити (120 годин (36 – лекції, 18 – лабораторні, 66 - СРС))
Семестровий контроль/ контрольні заходи екзамен, модульний контроль
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор, лабораторні: к.т.н., доцент Сокульський Олег Євгенович,

mortimer@ukr.net

моб. (063) 427-77-09

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Необхідність вивчення навчальної дисципліни. До теперішнього часу в світовій практиці накопичений значний досвід в галузі побудови архітектури організації. Існуючі підходи і методи багато в чому базуються на використанні, узагальненні та інтеграції наявних результатів в області бізнес-моделювання та системного аналізу і проектування (перш за все, в частині проектування інформаційних систем).

Слід зазначити, що архітектурна концепція привела до появи принципово нової ролі в складі основних учасників процесу - ролі архітектора. Названа роль характеризується високім статусом, що відображає ступінь важливості наявності у організації архітектури, архітектор, як правило, є головним заступником ІТ-директора і є постановником завдань як для аналітиків бізнес-процесів, так і для системних аналітиків.

Мета дисципліни: формування у студентів теоретичних знань з основ управління архітектурою підприємства та розвитку інформаційних систем, отримання практичних навиків, які дозволяють моделювати бізнес-процеси, розробляти архітектуру інформаційних систем та оптимізувати структуру підприємства.

Предмет дисципліни: загальновизнані методології і сучасні технології управління архітектурою підприємства та розвитку інформаційних систем.

Фахові компетентності

ФК 8 Здатність до використання сучасних методологій та технологій проектування та реалізації інформаційно-управляючих систем.
ФК 4 Здатність організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
ФК 5 Здатність аналізувати інноваційну діяльність підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
ФК 12 Здатність аналізувати функціонування ІС з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток ІС із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
ФК 13 Здатність до управління стратегічним розвитком інформаційних систем.
ФК 14 Здатність аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
ФК 15 Здатність визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
ФК 16 Здатність до планування проектних дій, управління проектами розробки, розгортання та розвитку ІС, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.
ФК 17 Здатність аналізувати та оптимізувати управлінські процеси на стратегічному, операційному рівні і на рівні робочого місця; вирішувати задачі управлінського обліку.
ФК 18 Здатність до застосування методології створення ІС в середовищі архітектури підприємства та мов опису розподіленої сервіс- орієнтованої архітектури.
ФК 19 Здатність застосовувати методи, засоби і технології: аналізу інформаційних процесів предметних областей.
ФК 20 Здатність управління ЖЦ ІС; аналізувати, проектувати, реалізовувати, розгортати, тестувати, експлуатувати наявні ІС та аналізувати показники їх функціонування; використовувати промислові стандартизовані (типові) рішення, що спираються на сучасні технології.

Програмні результати навчання

ПРН 8 Використовувати сучасні методології та технології проектування і реалізації інформаційно-управляючих систем.
ПРН 4 Вміти організувати розвиток творчої ініціативи колективу, впровадження досягнень вітчизняної та закордонної науки, техніки в сфері організації роботи колективу.
ПРН 5 Здійснювати аналіз інноваційної діяльності підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
ПРН 12 Здійснювати аналіз функціонування ІС з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток ІС із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
ПРН 13 Вміти управляти стратегічним розвитком інформаційних систем.
ПРН 14 Здійснювати аналіз архітектури підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
ПРН 15 Вміти визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення.
ПРН 10 Вміти використовувати стандарти та сертифікації інформаційних систем.
ПРН 16 Вміти планувати проектні дії, управляти проектами розробки, розгортання та розвитку ІС, застосовуючи стандарти, методи та технології управління проектами і програмами, оцінюючи фактори ризиків та управління ними в процесі впровадження ІС.
ПРН 17 Вміти аналізувати та оптимізувати управлінські процеси на стратегічному, операційному рівні і на рівні робочого місця; вирішувати задачі управлінського обліку.
ПРН 18 Вміти застосувати методології створення ІС в середовищі архітектури підприємства та мов опису розподіленої сервіс-орієнтованої архітектури.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: Для вивчення курсу необхідні мати бакалаврську базову підготовку.

Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна базується на дисциплінах: «Системна інженерія», «Проектування інформаційних систем», «Інфраструктура інформаційних технологій».

Постреквізити. Дисципліна є теоретичною та методологічною основою для вивчення дисциплін корпоративних інформаційних систем, стратегії розвитку інформаційних систем та є основою для виконання і захисту випускної кваліфікаційної роботи.

Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1.

Тема 1.1. Стандарти архітектури підприємства, використання архітектурного підходу.

Тема 1.2. Завдання, рівні, методології архітектурного підходу.

Тема 1.3. Методології і програмне забезпечення для архітектури підприємства.

Розділ 2.

Тема 2.1. Особливості професії архітектора підприємства та її відмінність від інших ІТ професій.

Тема 2.2. Мова ArchiMate. Рівень бізнес-логіки.

Тема 2.3. Мова ArchiMate. Рівень застосування.

Розділ 3.

Тема 3.1. Мова ArchiMate. Технологічний рівень.

Тема 3.2. Мова ArchiMate. Точки зору.

Тема 3.3. Розгляд та вирішення бізнес-кейсів.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

1. Dietz Jan. Enterprise ontology. Theory and methodology. Springer, 2006

2. Archi – The Free ArchiMate Modelling Tool. Virsion 3.0. User Guide – Phillip Beauvoir, 2014. – Режим доступа: http://www.archimatetool.com/downloads/latest/Archi\_User\_Guide.pdf

3. Archi – The Free ArchiMate Modelling Tool – Phillip Beauvoir, 2014. – Режим доступа: http://www.archimatetool.com/

4. ArchiMate 2.1 Specification – The Open Group, 2014. – Режим доступа: https://www2.opengroup.org/ogsys/catalog/c13L

5. Welcome to TOGAF Version 9.1 Enterprise Edition [Электронныйресурс] – The Open Group, 2014. – Режим доступа:http://www.opengroup.org/togaf/

6. А. Левенчук. Архимейт по-русски. Организацияработ людей, программ, оборудования. – LiveJournal, Inc, 2012. – Режим доступа:http://ailev.livejournal.com/987391.html

7. А. Коптелов. КраткийобзорпродуктаArchi – ArchiMate [Электронный ресурс] – Холдинг РБК, 2012. – Режим доступа:http://club.cnews.ru/blogs/entry/kratkij_obzor_produkta_archi_

8. Данилин А. Архитектура и стратегия. "Инь" и "янь" информационныхтехнологий / Данилин А., Слюсаренко А. Интернет-университетинформационныхтехнологий, 2005. — 504 с.

Додаткова література

1. Мизгулин В. В. Системный инженер. Как начать карьеру в новом технологическом укладе. — Изд-во «Издательские решения». — 2017. — 178 с. ISBN 978-5-4485-4498-9

2. Халл Э., Джексон К., Джереми Д. Инженерия требований / Пер. с англ. под ред. В. К. Батоврина. — М.: ДМК Пресс. — 2017. — 224 с. ISBN 978-5-97060-214-0

3. Батоврин В. К. Толковый словарь по системной и программной инженерии: учеб. пособие. — М. ДМК Пресс, 2012. — 280 с.

4. NASA Systems Engineering Handbook. NASA. 1995. SP-610S.

5. Systems Engineering Handbook, version 2a. INCOSE, 2004.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття.

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1-2

Тема 1.1. Стандарти архітектури підприємства, використання архітектурного підходу.

Література: основна література – 3, 4; додаткова – 3.

3-4

Тема 1.2. Завдання, рівні, методології архітектурного підходу.

Література: основна література – 1,4; додаткова – 2, 5.

5-6

Тема 1.3. Методології і програмне забезпечення для архітектури підприємства.

Література: основна література – 2; додаткова – 1.

7-8

Тема 2.1. Особливості професії архітектора підприємства та її відмінність від інших ІТ професій.

Література: основна література – 4, 5; додаткова – 6.

9-10

Тема 2.2. Мова ArchiMate. Рівень бізнес-логіки.

Література: основна література – 4, 5; додаткова – 6.

11-12

Тема 2.3. Мова ArchiMate. Рівень застосування.

Література: основна література – 1; додаткова – 2, 3.

13-14

Тема 3.1. Мова ArchiMate. Технологічний рівень.

Література: основна література – 2, 4; додаткова – 5, 6.

15-16

Тема 3.2. Мова ArchiMate. Точки зору.

Література: основна література – 1, 6; додаткова – 3.

17-18

Тема 3.3. Розгляд та вирішення бізнес-кейсів.

Література: основна література – 2, 4; додаткова – 2, 3.

Лабораторні заняття.

№ з/п Назва лабораторної роботи
1 Фреймворк TOGAF.
2 Визначити компетентності та компетенції архітектора підприємства.
3 Моделювання в ArchiMate.
4 Моделюваннятехнологічного шару в ArchiMate.
5 Моделюванняархітектурного шару в ArchiMate.
6 Прийняття рішень щодо ефективності запропонованої архітектури підприємства.

Самостійна робота студента/аспіранта

№ з/п Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання

Кількість

годин СРС

1 Основні цілі та завдання побудови архітектури організації. 6
2 Основні діаграмні техніки структурного і ОО підходів. 6
3 Специфіка мови ARIS. 6
4 Основна ідея методу Захмана. 6
5 Мови для опису архітектур організацій. 6
6 Основні етапи побудови архітектури організації. 6
7 Інструменти моделювання для побудови повної архітектури організації. 6
8 Основні особливості мови BPML. 6
9 Етапи методу планування архітектури ЕАР. 6
10 Шаблон стандарту опису архітектури кадрового департаменту. 6
11 Модель бізнес-шару і системного шару архітектури кадрового департаменту. 6

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

- відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

- на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом;

- викладач використовує LMS Moodle для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше;

- викладач відкриває доступ до певної директорії LMS Moodle для завантаження електронних звітів з лабораторних робіт;

- на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу. Усі питання студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

- лабораторні роботи захищаються студентом особисто. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

- етапи модульної контрольні роботи та семестровий контроль відбуваються шляхом тестування на лабораторних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.) за допомогою програмного забезпечення для контролю та перевірки знань SunRav TestOfficePro Pro або LMS Moodle;

- заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць, презентацій по одній із тем СРС тощо. Кількість заохочуваних балів - не більше 10;

- студенти повинні сумлінно та самостійно (крім випадків, які санкціоновано передбачають групову роботу) виконувати навчальні та дослідницькі завдання, поважати наукові та навчальні здобутки інших, посилатися на джерела, з яких береться інформація, незалежно від того, в якому вигляді вона опублікована – в електронному чи паперовому, у разі виникнення труднощів під час виконання навчальних чи дослідницьких завдань звертатися за санкціонованою допомогою до колег, викладачів та наукових керівників, робити оригінальну роботу для кожної дисципліни, використовувати у науковій та навчальній діяльності тільки надійні та достовірні джерела інформації, нагадувати колегам про неприпустимість порушення академічної чесності;

- неприйнятними у навчальній та науково-дослідницькій діяльності для студентів є:

1) Плагіат – навмисне чи усвідомлене оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору (тексту або ідей) під іменем особи, яка не є автором цього твору, без належного оформлення посилань.

2) Шахрайство, а саме:

- фальсифікація або фабрикація інформації, наукових результатів та наступне використання їх в академічній роботі;

- підробка підписів в офіційних документах (залікових книжках, актах, звітах, угодах тощо);

- використання під час контрольних заходів заборонених допоміжних матеріалів або технічних засобів (шпаргалки, мікронавушники, телефони, планшети тощо);

- посилання на джерела, які не використовувалися в роботі;

- списування (реплікація) при складанні будь-якого виду підсумкового або поточного контролю;

- проходження процедур контролю знань підставними особами;

- здавання або репрезентація різними особами робіт з однаковим змістом як результату навчальної чи наукової діяльності.

3) Несанкціонована співпраця, а саме:

- надання допомоги для здійснення акту академічної нечесності − навмисна чи усвідомлена допомога або спроба допомоги іншому вчинити акт академічної нечесності;

- придбання в інших осіб чи організацій з наступним поданням як власних результатів навчальної та наукової діяльності (звітів, рефератів, контрольних, розрахункових, курсових, дипломних та магістерських робіт, есе, статей, монографій, навчальних посібників тощо).

4) Пропонування чи отримання неправомірної винагороди при оцінюванні результатів успішності, виконання навчальних чи дослідницьких завдань.

5) Використання родинних або службових зв’язків для отримання позитивної або вищої оцінки при складанні будь-якого виду підсумкового контролю або переваг у роботі.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

1. Рейтинг студента з кредитного модуля розраховується виходячи із 100-бальної шкали та складається з балів, що студент отримує за:

  • виконання лабораторних робіт (6 робіт);

  • виконання модульної контрольної роботи (3 етапи).

2. Критерії нарахування балів:

2.1. Виконання лабораторних робіт:

  • бездоганна робота – 2 бали;

  • є несуттєві недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 1,5 бали;

  • є певні недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 1 бал;

  • є суттєві недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 0,5 балів;

  • робота не виконана, не захищена або здана невчасно – 0 балів.

Кожна невдала спроба здачі лабораторної роботи - -0,5 балів.

2.2. Виконання модульної контрольної роботи (МКР):

  • 0-82 бали загалом за всі три етапи.

3. Етапи модульного контролю проводяться шляхом електронного тестування за допомогою програми Sunrav TestOfficePro 5 або LMS Moodle, які використовується для створення тестів, проведення тестування і обробки його результатів. Загальна кількість питань – 100. Ваговий бал модульного контролю – 88 балів.

  1. Правильна відповідь на питання – 0,88 бали.

  2. Частково правильна відповідь на питання – більше 0 та менше 0,88 балів.

  3. Неправильна відповідь на питання – 0 балів.

4. Сума рейтингових балів, отриманих студентом протягом семестру, за умови відсутності заборгованостей по лабораторним роботам, переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею:

Бали Оцінка
100…95 Зараховано
94…85
84…75
74…65
64…60
Менше 60 Не зараховано
є не зараховані лабораторні роботи Не допущено

5. Якщо здобувач, за невиконання умов допуску до семестрового контролю, отримав у відомості семестрового контролю запис «не допущений» або виконав умови допуску до семестрового контролю, але за результатами екзамену отримав оцінку «незадовільно», йому надається право (після виконання всіх умов допуску) на дві спроби для її ліквідування шляхом електронного тестування за допомогою програми Sunrav TestOfficePro 5 або LMS Moodle. Для отримання задовільної оцінки (60 балів) здобувач повинен набрати не менше 72 балів зі 100 (з урахуванням можливості відгадування правильних відповідей).

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

• На початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач додає до рейтингу студента певну кількість балів за попередньою домовленістю з групою.

Екзаменаційні питання з дисципліни

  1. Поняття моделі архітектури інформаційної системи підприємства.

  2. Мета моделювання інформаційної системи. Етапи розробки моделі. Місце моделі архітектури в процесі розробки інформаційної системи підприємства.

  3. Багатоаспектність моделювання інформаційної системи підприємства. Поняття загальної структури моделі інформаційної системи підприємства. Матриця Дж.А. Захмана. Еволюція матриці Дж.А. Захмана.

  4. Форма використання матриці Дж.А. Захмана в процесі моделювання архітектури інформаційної системи підприємства.

  5. Рівень бізнес-архітектури інформаційної системи підприємства в матриці Дж.А. Захмана.

  6. Моделювання місії підприємства за допомогою ієрархічної та фасетної класифікації цілей і завдань інформаційної системи.

  7. Рівень моделей менеджменту інформаційної системи підприємства в матриці Дж.А. Захмана.

  1. Мова моделювання BPMN. Види діаграм. Елементи діаграм.. Шаблони BPMN.

  2. Інструментальні програмні засоби моделювання архітектури інформаційної теми і бізнес-процесів підприємства.

  3. Мета розробки моделі архітектури інформаційної системи підприємства і його нес-процесів «як є».

  4. Модель архітектури інформаційної системи і бізнес-процесів «як повинно и» - еталонна (референтна) модель.

  5. Модель аналізу бізнес-процесів і архітектури підприємства.

  6. Огляд прикладів моделювання архітектури інформаційної системи і бізнес-процесів підприємства при побудові інформаційних систем підприємства.

  7. Побудова архітектури підприємства.

  8. Абстрактні моделі архітектури підприємства.

  9. Модель Захмана.

  10. Архітектурна модель META Group.

  11. Архітектурна модель Gartner (Evaluation 2005).

  12. The Open Group Architecture Framework (TOGAF).

  13. Моделі архітектури підприємства, розроблені в корпоративному середовищі (IBM, Microsoft).

  14. Стандарти, використовувані при розробці архітектури підприємства

  15. Схема архітектурного процесу.

  16. Моделі архітектури підприємства, орієнтовані на державні організації (FEA)

  17. Методика вибору моделі архітектури підприємства

  18. Що таке архітектура підприємства (Enterprise Architecture). Навіщо потрібна архітектура підприємства.

  19. Основні шари (домени) архітектури.

  20. Enterprise Technical Architecture (ETA). Основні об'єкти, їх опис та зв'язку.

  21. Enterprise Business Architecture (EBA). Основні об'єкти, їх опис та зв'язку.

  22. Enterprise Information Architecture (EIA). Основні об'єкти, їх опис та зв'язку.

  23. Enterprise Solution Architecture (ESA). Основні об'єкти, їх опис та зв'язку

  24. Поняття архітектури підприємства.

  25. Місія підприємства. Стратегічні цілі і завдання підприємства.

  26. Цільова і поточна архітектура підприємства.

  27. Управління портфелем інформаційних технологій.

  28. Бізнес - архітектура підприємства.

  29. ІТ - архітектура підприємства.

  30. Інформаційна архітектура. Архітектура прикладних рішень.

  31. Технічна архітектура підприємства.

  32. Мета і завдання архітектурного процесу.

  33. Обгрунтування необхідності розробки архітектури підприємства.

  34. Основні сім кроків архітектурного процесу відповідно до методики

  35. Enterprise Architecture Planning (Стівена Співака).

  36. Архітектурний процес з точки зору CobiT.

  37. Модель Захмана.

  38. Модель «3D підприємства» Зіндера.

  39. Архітектурна методика META Group: основні поняття і визначення; опис методики; архітектурний процес.

  40. Архітектурна методика Gartner: основні поняття і визначення; Загальний опис методики Gartner. Архітектурний процес.

  41. Використання методики Gartner для побудови архітектури державних структур.

  42. Методика TOGAF. Ієрархія описів архітектур TOGAF.

  43. Архітектурні принципи TOGAF.

  44. Модель «4 + 1» уявлення архітектури.

  45. Стратегічна модель архітектури SAM.

  46. Методики Microsoft.

  47. Класифікація бізнес-процесів підприємства.

  48. Еталонна і галузева модель побудови архітектури підприємства.

  49. Огляд доменів еталонної моделі підприємства.

  50. Огляд доменів галузевої моделі підприємства.

  51. Сервісно-орієнтована архітектура SOA.

  52. Архітектура, керована моделями.

  53. Архітектура, керована подіями.

  54. Створення гнучкої архітектури.

  55. Модель процесу розробки і використання архітектури.

  56. Напрямки розробки архітектури: "зверху-вниз" або "знизу-вгору".

  57. Обгрунтування необхідності проекту розробки архітектури та фактори впливу.

  58. Інструментальні засоби для розробки та супроводу архітектури підприємства.

  59. Організація моніторингу технологій

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено доцент, к.т.н., Сокульський Олег Євгенович

Ухвалено кафедрою ІСТ(протокол № 1 від 30.08.2021 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)