Стратегічне планування та управлінський облік - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційні управляючі системи та технології |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 90 годин (18 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 54 годин – СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Екзамен |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович v.popenko@kpi.ua моб. +38(050)911-40-05 Лабораторні: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович v.popenko@kpi.ua моб. +38(050)911-40-05 |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5935, https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни.
. Курс «Стратегічне планування та управлінський облік» включає в себе вивчення методів і сучасної проблематики управління підприємством: управлінський облік, та елементи стратегічного аналізу, включаючи аналіз привабливості галузі та формування корпоративної стратегії. В процесі вивчення дисципліни особлива увага приділяється теоретичній трактовці предмету, починаючи з економічних процесів на підприємстві, встановлюється зв‘язок теоретичних знань, вмінь та навичок з технологіями оперативного і стратегічного управління підприємством.
Предмет навчальної дисципліни:
основні поняття і задачі управлінського обліку (аналіз беззбитковості, ціноутворення, ефективність інвестицій, взаємодія підрозділів корпорації.
Основні завдання навчальної дисципліни
Знання:
володіння спектром методів управлінського обліку для реалізації цих методів у системах управління підприємством або організацією, розуміння задач стратегічного рівня управління підприємством або організацією.
Уміння:
- застосовувати методи мікроекономіки і управлінського обліку в побудові інформаційних систем класу ERP, формулювати і обгрунтовувати вимоги до функціоналу і архітектури систем класу ERP;
-
- вміти приймати стратегічні управлінські рішення щодо виходу на галузевий ринок, розвитку конкурентних переваг, організації взаємодії підрозділів і реструктуризації корпорації.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:
Ця дисципліна необхідна для вивчення наступних дисциплін:
- ПО 7 - Методологічні основи створення інформаційних систем;
- ПО 8 - Технології проектування і реалізації інформаційних систем. Загальні компетентності, необхідні для вивчення дисципліни:
- ЗК 1 - Здатність виявляти наукову сутність проблем у професійній сфері, знаходити адекватні шляхи щодо їх розв’язання.
- ЗК 4 – Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; Фахові компетентності, необхідні для вивчення дисципліни:
- ФК 5 - Здатність аналізувати інноваційну діяльність підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
- ФК 11 - Здатність до визначення і опису вимог до інформаційно-управляючих систем.
- ФК 12 - Здатність аналізувати функціонування інформаційних систем з метою підтримки бізнес-стратегії та планувати стратегічний розвиток інформаційних систем із застосуванням інноваційних технологій та засобів.
- ФК 14 - Здатність аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації. В результаті освоєння дисципліни (але не тільки її) повинні бути сформовані такі програмні результати навчання:
- ПРН 5 - Здійснювати аналіз інноваційної діяльності підприємства, здійснювати моніторинг, контроль, оцінку результатів, попередження ризиків інноваційної діяльності, розробляти стратегії інноваційного розвитку підприємства.
- ПРН 11 – Вміти визначати і описувати вимоги до інформаційно-управляючих систем.
- ПРН 14 - Здійснювати аналіз архітектури підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації.
3. Зміст навчальної дисципліни
Очна форма
Лекційні заняття
ТЕМА 1. Управлінський облік
ТЕМА 2. Стратегічний аналіз
Лабораторні заняття
ЛР1. Терміни і концепції обліку витрат. ЛР2. Аналіз CVP. ЛР3. Політика ціноутворення. ЛР4. Рішення в умовах ризику і невизначеності. ЛР5. Фінансові показники підрозділів. ЛР6. Ділова гра "IT-підрозділ компанії"
Заочна форма
Лекційні заняття
ТЕМА 1. Управлінський облік
ТЕМА 2. Стратегічний аналіз
Лабораторні заняття
ЛР1. Терміни і концепції обліку витрат. ЛР5. Політика ціноутворення. ЛР7. Фінансові показники підрозділів.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Базова література
- К.Друри. Управленческий учет для бизнес-решений: Учебник / Пер.с англ. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – 655с.
- Грант Р.М. Современный стратегический анализ. 5-е изд. / Пер. с англ. Под ред. В.Н.Фунтова. – СПб.: Питер, 2011
- Гейтс Б. Бизнес со скоростью мысли. Изд.2-е, испр. – М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. – 480 с.
Для викладання дисципліни необхідні наступні ресурси:
- В лекційній аудиторії має бути комп’ютер з доступом до Moodle, а також проектор;
- В аудиторії, де проводяться лабораторні роботи, мають бути робочі станції з доступом до Інтернету і браузерами, в кількості студентів у групі, для проходження модульних тестів. Maє бути забезпечений доступ студентів до Moodle. Має бути можливість інсталювати на робочу станцію безкоштовне програмне забезпечення, як-от Adobe Acrobat Reader, а також Microsoft Excel™.
Навчальний контент
5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Лекційні заняття
№ | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) | |
Структура та зміст курсу. РСО. | ||
Тема 1. Управлінський облік | ||
1 | Тема 1.1. Фінансовий облік і управлінський облік. Види діяльності. Терміни обліку витрат. [1] с.33-47 | |
2 | Тема 1.2. Аналіз «витрати – вихід продукції – прибуток» [1] c.59-85 | |
3 | Тема 1.3. Тема 1.3. Розподіл витрат. Розподіл прямих і непрямих витрат. Прибутковість/збитковість видів діяльності. Процес розподілу витрат для функціональної системи розподілу. Спотворення собівартості по причині невірної бази розподілу. Методика закриття витрат у ДП «Більшовик» [1] с.145-167 | |
4 | Тема 1.4. Прийняття рішень по ціноутворенню. Економічна модель залежності ціни і попиту. Типи гравців на ринку з точки зору впливу на ціни. [3] с. 225-248 | |
4 | Тема 2.3. Розподіл витрат. Розподіл прямих і непрямих витрат. Прибутковість/збитковість видів діяльності. Процес розподілу витрат для функціональної системи розподілу. Спотворення собівартості по причині невірної бази розподілу. Методика закриття витрат у ДП «Більшовик» [3] с.145-167 | |
5 | Тема 1.5. Прийняття рішень в умовах ризику і невизначеності. Розподіл імовірностей і очікуване значення. Вимір ступеня невизначеності. Ставлення до ризику окремих людей. Отримання абсолютної і відносної інформації. Критерії максимін, максимакс і втрати. Аналіз портфелю. [3] с. 264-277 | |
6 | Тема 1.6. Прийняття інвестиційних рішень. Альтернативні витрати капіталовкладень. Обчислення складного проценту і дисконтування. Внутрішня норма доходності (IRR). Часовий розподіл потоків грошових засобів. Доходність у процентному виразі. Прийоми, в яких не використовується часова вартість грошей. Якісні фактори [3] c.287-311 | |
7 | Тема 1.7. Фінансові показники діяльності підрозділу. Функціональні та децентралізовані організаційні структури. Розділення управлінських і економічних показників функціонування підрозділу. Альтернативні варіанти виміру прибутку підрозділу. Подолання дисфункціональних наслідків від використання короткострокових фінансових показників [3] с.466-487 | |
Тема 2. Стратегічний аналіз | ||
8 | Тема 2.1. Аналіз привабливості галузі і конкурентних переваг. Стратегічне планування і стратегічний аналіз. Попит і конкуренція. Модель п’яти факторів конкуренції Портера. Ринкова влада. Ресурси і спроможності. [2] с.80-108, 129-164 | > |
9 | Тема 2.2. Корпоративна стратегія. Фірми і ринки. Ієрархія. Вертикальна інтеграція. Об’єднання фірм і податки [2] с.381-400. Перебудова комп’ютерної індустрії на горизонтальну інтеграцію [3] с.421-424. Матрична організаційна структура. Створення вартості шляхом реструктуризації корпорації [2] с.461-472. Стандарти [2] с.342-349. | > |
Задіяні методи і засоби навчання
Упродовж викладання дисципліни викладач виховує критичне мислення, підкреслюючи тимчасовий і плинний характер рішень, які вважаються найкращими на сьогодні, існування альтернатив таким рішенням. Міждисциплінарний підхід реалізується в оперті на раніше засвоєні дисципліни, з одної сторони, математичного циклу (як-от дослідження операцій), а з іншої – на численні дисципліни програмістського циклу. Мета дисципліни – аби студенти, володіючи математичними методами оптимізації і програмуванням, навчилися їх поєднувати, а саме, засвоїли, в якій формі і які задачі виникають у практиці управління підприємством. Управлінський облік та стратегічний аналіз якраз містять суто практичні задачі, важливі для менеджменту. Крім цього, наводяться численні приклади з 15-річного досвіду автора дисципліни в сфері автоматизації. У викладі матеріалу широко використовується UML для ілюстрації матеріалу. Комунікативний і професійно-орієнтований підходи реалізуються в тому, що значна увага приділяється суміжним професійним питанням, як-от властивості ІТ-ринків в країні і за кордоном, менеджмент, взаємовідносини в команді і з замовниками. Проводиться ділова гра на тему реорганізації ІТ-відділу компанії.
Основним засобом навчання є Moodle - Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, версії 3.6. Наступні види тестових питань У Moodle найчастіше використовуються:
- Багатоваріантне питання (вибір одної чи кількох альтернатив;
- Правильно/Неправильно;
- Відповідність (двох переліків);
- Вкладені відповіді (вставка тексту);
- Числове питання;
- Перетягування маркерів, в тому числі на малюнок;
- Есе (текст, який потребує оцінювання викладачем). Після кожної лекції передбачене тестування з двох питань по матеріалу лекції. Текст лекції, по якому проводиться тестування і власне читається лекція, завжди доступний на сторінці дисципліни в Moodle. Двічі в семестрі студенти проходять модульний тест з 30 питань. Аби уникнути перекосу в сторону тестування, важливо написання письмових контрольних робіт в аудиторії і очна здача екзамену по письмовій відповіді на питання.
Стосовно лабораторних робіт, аудиторний час дозволяє прийняти очно лише їх третину, тому більша частина діалогу щодо їх виконання відбувається в Moodle. При цьому всі помилки коментуються викладачем, до задовільного засвоєння студентом відповідних методів. Так реалізується індивідуалізований підхід до студентів.
Лабораторні заняття
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
1 | Терміни і концепції обліку витрат | 2 |
2 | Аналіз CVP | 2 |
3 | Політика ціноутворення | 4 |
4 | Рішення в умовах ризику і невизначеності | 4 |
5 | Фінансові показники підрозділів | 4 |
6 | Фінансові показники підрозділів | 6 |
|3|Закриття рахунків і розподіл витрат|6| |4|Проектування ПД розподілу витрат|6| |7|Ділова гра "IT-підрозділ компанії"|2| | |В підсумку|18|
Самостійна робота студента
№ | Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
1 | Складання кошторису. [1] с.325-358 | 4 |
2 | Трансфертне ціноутворення. [1] с. 497-520 | 4 |
3 | Всезагальне управління витратами. [1] с.531-556 | 4 |
4 | Підготовка до самостійних тестів | 12 |
5 | Виконання лабораторних робіт | 12 |
6 | Підготовка до модульних контрольних робіт | 6 |
7 | Підготовка до екзамену по всьому матеріалу модуля. | 12 |
В підсумку | 54 |
Політика та контроль
7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Система вимог, які ставляться перед студентом: • на лекції викладач користується презентаційним матеріалом, доступним для студентів під час підготовки до самостійних/модульних тестів або екзамену; використовує Moodle для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної активності Moodle (лабораторні роботи або тести) для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР; • на лекції дозволено задавати питання викладачу, усі питання, уточнення та ін. студенти також задають в кінці лекції; • лабораторні роботи захищаються у двох режимах: в очному – в аудиторії під час лабораторної роботи; в заочному – перевірка викладачем звіту по лабораторній роботі, збереженому в Moodle, оцінювання роботи і написання відгуку викладачем. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту, який має бути збережений у Moodle; • модульні тести проводяться на лабораторних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат зберігається в Moodle; • заохочувальні бали виставляються за: участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10; • штрафні бали виставляються за невчасну здачу лабораторної роботи, тобто коли перше збереження звіту в Moodle спізнюється відносно термінів, оголошених у документі «Графік здачі лабораторних робіт і максимальні оцінки» на сторінці дисципліни. Кількість штрафних балів не більше 6 за лабораторну роботу.
8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
- виконання контрольних робіт (до 5 експрес-контрольних на лекційних заняттях);
- виконання самостійних тестів після кожної лекції;
- виконання та захист 7 лабораторних робіт;
- виконання 2 модульних контрольних робіт (МКР);
- заохочувальні та штрафні бали.
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Експрес-контрольні роботи
- «відмінно» – повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 5 балів;
- «добре» – достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації) або повна відповідь з незначними недоліками – 4 балів;
- «задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 1-3 бали;
- «незадовільно» – відповідь не відповідає вимогам до «задовільно» – 0 балів.
Лабораторні роботи:
Більша частина лабораторних робіт здається заочно по збережених у Moodle звітах. В разі очної здачі на парі відповіді оцінюються так:
- «відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 10/9 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 8/7 бали;
- «задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 6/4 бал;
- «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0/3 балів.
За кожні 2 тижні запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 2 бали, але не нижче 4 балів.
Модульні контрольні роботи
Вони відбуваються в формі модульних тестів і оцінюються автоматично системою Moodle.
Заохочувальні бали
- за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали, але в сумі не більше 10;
- презентації по СРС – від 1 до 5 балів.
Міжсесійна атестація
На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо він має дві здані лабораторні роботи. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо він має 4 здані лабораторні роботи.
Максимальна сума балів у кінці семестру визначається остаточно в кінці семестру, з урахуванням контрольних робіт і самостійних тестів. Вона може бути в межах 150-200 балів. У формулі визначення остаточної оцінки кількість зароблених студентом балів ділиться на максимальну суму балів і множиться на 60, після цього максимальа зароблена в семестрі сума балів дорівнює 60.
Екзамен
Студенти, які набрали протягом семестру менше ніж 60 балів, до екзамену не допускаються.
На екзамені студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожне завдання містить два теоретичних питання і одне практичне. Перелік питань остаточно визначається в кінці семестру і публікується на сторінці Moodle дисципліни. Теоретичні питання оцінюються по 13 балів, практичне - у 14 балів. Таким чином, максимальна сума балів за екзамен складає 40 балів, а максимальна підсумкова оцінка – 100 балів.
Система оцінювання питань
- «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 18-20 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 13-17 балів;
- «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 7-12 балів;
- «незадовільно», незадовільна відповідь – 0-6 балів.
Залік:
В разі заліку оцінка виставляється по сумі набраних балів за семестр, нормованій до 100 балів.
Сума набраних балів або балів за залікову роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:
Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
- перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль, публікується в Moodle в кінці семестру.
- на початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції) за попередньою домовленістю з групою.
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус): Складено доцент, к.т.н., Попенко Володимир Дмитрович Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 01 від 30.08.2022 р.) Погоджено Вченою радою ФІОТ (протокол № 01 від 30.08.2022 р.)