Управління технічними системами - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | 126.02 Інформаційне забезпечення робототехнічних систем. |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна (денна) |
Рік підготовки, семестр | 4 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредити, 120 годин в тому числі 36 годин лекцій, 18 годин лабораторниъ робіт, 66 годин самостійна робота |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | екзамен |
Розклад занять | https://schedule.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу/викладачів | >Лектор: к.т.н., доцент Цьопа Наталія Володимирівна tzapanv@gmail.com моб. +38(066)223-06-04 >Лабораторні: к.т.н., доцент Цьопа Наталія Володимирівна tzapanv@gmail.com моб. +38(066)223-06-04 |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Метою вивчення дисципліни «Управління технічними системами» є формування у студентів знань з основ складання моделей технічних систем різних класів, дослідження цих моделей і обробки отриманих результатів досліджень. Предмет навчальної дисципліни - основні поняття, методи та способи управління технічними системами а також інструментальні середовища моделювання та дослідження технічних систем. В результаті вивчення дисципліни студенти повинні: а) знати:
- загальні принципи побудови систем управління;
- математичний опис технічних систем;
- динамічні характеристики;
- типові динамічні ланки системи;
- критерії стійкості та якості технічних систем;
- методи підвищення точності та якості систем;
- методи корекції систем.
б) вміти:
- створювати математичні моделі безперервних систем керування на основі передавальної функці та структурних схем;
- виконувати аналіз часових та частотних характеристик системи;
- виконувати аналіз стійкості систем керування;
- визначати показникі якості перехідного процесу та помилку в установленому режимі роботи системи;
- виконувати аналіз доцільності проведення синтезу (корекціє систем);
- виконувати синтез оптимального керування системою.
в) володіти:
- основними поняттями області синтезу та аналізу технічних систем;
- навичками роботи з Matlab/Simulink для дослідження та аналізу систем керування.
Вивчення даної навчальної дисципліни направлено на формування у студентів наступних компетенцій:
- здатність застосовувати методи аналізу та синтезу систем управління робототехнічними системами та комплексами;
- здатність розробляти програмне забезпечення для задач управління і обробки сенсорної інформації робототехнічних систем;
- здатність виконувати аналіз та синтез автоматичних систем керування на базі математичної платформи передавальних функцій та структурних схем для безперервних об’єктів керування.
2.Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Дана дисципліна відноситься до циклу дисциплін професійної підготовки і є дисципліною нормативного освітнього компоненту. Курс розрахований на студентів, які мають підготовку по попереднім курсам, що стосуються <<Вища математика>>, <<Теорія систем та системний аналіз>>, <<Моделювання технічниї систем>>, <<Дискретна математика>>, <<Робототехнічні системи та комплекси>>. Знання, отримані при вивченні дисципліни повинні бути використані для дипломного проєктування та в подальшій професійній діяльності.
3.Зміст навчальної дисципліни
Загальний обсяг дисципліни становить 4 кредити (120 годин) їх розподіл за видами роботи наведено у таблиці. Навчальна дисципліна складається з одного семестрового модулю і вивчається в 1-му (осінньому) семестрі.
Форма навчання: | Всього кредитів/годин: | Розподіл навчального часу за видами занять: | Семестрова атестація: | |||
Лекції | Практ. зан. | Лаб. роб. | СРС | |||
денна | 4/120 | 36 | - | 18 | 66 | екзамен |
СРС - самостійна робота студента. Структура навчальної дисципліни представлена у таблиці.
№ з/п: | Тема (розділ) дисципліни | Всього годин по всім видам занять: | Лекції: | Лаб. роб.: | СРС: |
1 | Математичні моделі управління технічними системами. | 10 | 2 | 2 | 6 |
2 | Постановка задач керування. | 12 | 2 | 2 | 8 |
3 | Дослідження якісних властивостей систем керування. | 16 | 4 | 2 | 10 |
4 | Синтез систем керування. | 24 | 8 | 2 | 12 |
5 | Оптимальне керування. | 18 | 6 | 4 | 10 |
6 | Адаптивні системи керування. | 24 | 8 | 4 | 12 |
7 | Системи екстремального регулювання. | 16 | 6 | 2 | 8 |
РАЗОМ: | 120 | 36 | 18 | 66 |
4.Навчальні матеріали та ресурси
Основналітература:
- Сучасна теорія керування: навч. посіб. / І.В. Новицький, С.А. Ус, м-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. – Дніпро : НГУ, 2017. – 263 c.
- Попович М.Г., Ковальчук О.В. Теорія автоматичного керування. Київ.: Либідь, 2007. – 656 с.
- Оптимальні системи управління. Навчальний. посібник / О. А. Стенін, В. П. Пасько, А. Д. Лемешко, О. М. Польшакова. – Київ, КПІ ім. Сікорського, Видав. Політехніка, 2017. – 172 с
- Тютюнник А.Г. Оптимальні і адаптивні системи автоматичного керування: Навчальний посібник / Житомир: ЖІТІ, 1998.
Додаткова література:
- Теорія технічних систем / В.С. Ловейкін, Ю.О. Ромасевич. – К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2017. – 291 с. Методи сучасної теорії управління: підручник / А.П. Ладанюк, Н.М. Луцька, В.Д. Кишенько та ін. – К.: Видавництво Ліра-К, 2019. – 368 с.
- Практикум з теорії управління технічними системами [Електронний ресурс] : навчальний посібник для студентів спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології», освітньої програми «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» / О. М. Польшакова, М.О.Солдатова, О.А.Стенін, М.М.Ткач ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. –Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 133 с.
- Simulink. Help Center., точка доступу до ресурсу - https://www.mathworks.com/help/simulink/index.html?s_tid=CRUX_lftnav
Навчальний контент
5.Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Зміст розділів дисципліни.
№ | Назва розділу дисципліни | Зміст розділу |
1 | Математичні моделі управління технічними системами. | Подання систем у вигляді диференціальних різницевих рівнянь. Перетворення моделей типу "вхід-вихід" на моделі у зінних стану. Типові динамінчі ланик СК та їхні характеристики. Основні типи ланок. Подання систем управління у вигляді стуркутурних схем. Правило еквівалентного перетворення лінійних систем. |
2 | Постановка задач керування. | Мета і завдання керування. Показники якості керування. Узагальненні показники якості процесів керування. Поняття про оптимальне керування. Постановка задачі оптимального керування. |
3 | Дослідження якісних властивостей систем керування. | Керованість і спостережуваність СК. Дослідження руху систем на фазовій площині. Особливі точки й фазові потрети нелінійних систем. Поняття про стійкість лінеаризованих систем. Критерії стцйкості Гурвіца та Михайлова. Стійкість нелінійних систем. Чутливість систем управління. |
4 | Синтез систем керування. | Синтез систем керування, класичний підхід. Метод кореневого годогрофа. Типові закони керування (типові регулятори). Коригувальні присторої у системах керування. |
5 | Оптимальне керування. | Застосування методів варіаційного числення для розв'язування задач оптимального керування. Сиснетз оптимальних СК за допомогою принципу максимуму. Метод динамічного програмування. |
6 | Адаптивні системи керування. | Загальна характеристика адаптивних систем та їх класифікація. Типи самоналаштувальних систем (СНС). Аналітичні СНС з еталонною моделлю. Аналітичні СНС з моделлю варіацій рівняння об'єкта. Проектування СНС з еталонною моделлю на основі прямого методу Ляпунова. Аналітичні СНС, у яких налаштування відбувається з огляду на зовнішні впливи. |
7 | Системи екстремального регулювання. | Поняття про екстремальне регулювання. Класифікація СЕР. Показники якості їх роботи. Методи визначення екстремуму однопараметричнихт об’єктів. Пошукові крокові алгоритми екстремального керування однопараметричними і багатопараметричними об’єктами. Динаміка систем екстремального регулювання. Показники якості роботи СЕР. Методи поліпшення якості СЕР. Вибір параметрів керувальної частини СЕР. |
Лекційні заняття.
№,з/п | Назва | Кількість годин | |
1 | Математичний опис ланок та систем. | 2 | |
2 | Постановка задач керування. | 2 | |
3 | Дослідження якісних властивостей СК. | 2 | |
4 | Поняття про стійкість систем. | 2 | |
5 | Синтез СК. Класичний підхід. | 2 | |
6 | Метод кореневого годографа. | 2 | |
7 | Типові закони керування. | 2 | |
8 | Використання коригувальних пристроїв у СК. | 2 | |
9 | Застосування методів варіаційного числення для розв’язування задач оптимального керування. | 2 | |
10 | Синтез оптимальних систем керування за допомогою принципу максимуму. | 2 | |
11 | Розв’язування задач оптимізації методом динамічного програмування. | 2 | |
12 | Загальна характеристика адаптивних систем та їх кваліфікація. | 2 | |
13 | Типи самоналаштувальних систем. | 2 | |
14 | Аналітичні СНС з еталонною моделлю. | 2 | |
15 | Проектування СНС з еталонною моделлю. | 2 | |
16 | Поняття про екстремальне регулювання. | 2 | |
17 | Методи визначення екстремуму однопараметричних об’єктів. | 2 | |
18 | Показники якості роботи СЕР. Методи поліпшення якості СЕР. | 2 | |
Разом | 36 |
Лабораторні заняття.
№, з/п | Назва | Зміст | Кількість годин |
1 | Приклади та функціональний аналіз сучасних систем управління | Мета роботи ознайомитись з функціональними схемами системами автоматичного управління та оперативним описом автоматичних систем. | 2 |
2 | Динамічні та частотні характеристики САУ. | Мета роботи ознайомитись з динамічними та частотними характеристиками САУ і отрмати навички дослідження лінійних динамічних систем | 2 |
3 | Аналіз та систез САУ методом кореневого годографа. | Мета роботи ознайомитись з методикою кореневого годогрофа для аналізу та синетзу лінійних (лінеаризованих) САУ. | 2 |
4 | Опис систем в просторі станів. | Мета роботи ознайомитись з описом та дослідженням динаміхних систем управління в просторі станів. | 2 |
5 | Стійкість лінійних систем. | Мета роботи ознайомитись з критеріями стійкості та виявити у заданій керованій системі зі зворотним зв'язком властивостей асимпротичної стійкості. | 2 |
6 | Синтез оптимального урпвління зі взоротним зв'язком | Мета роботи ознайомитись з методикою побудови лінійних оптимальних систем управління зі зворотним зв'язком методом динамічного програмування Беллмана. | 2 |
7 | Фільт Калмана. | Мета роботи ознайомитись з синтезом спостерігача для оцінки вектору змінних стану об'єктів, які мінімізують похибку, що встановилась. | 2 |
8 | Модульна контрольна робота. | 2 | |
9 | Підготовка до складання іспиту | 2 | |
Разом | 18 |
6.Самостійна робота студента
Самостійна робота студентів полягає в самостійному вивченні окремих тем, практичної реалізації типових завдань за цими темами. Контроль виконання самостійної роботи проводиться при поточних контрольних заходах і на проміжній атестації за підсумками освоєння. Перелік питань для самостійної роботи студентів по розділам:
- Розділ 1. Динамічні моделі СК в просторі станів.
- Розділ 2. Інтегральна квадратична оцінка якості перехідних процесів.
- Розділ 3. Оцінак стійкості технічної ситсеми за її структурою. Побудова області стійкості СК.
- Розділ 4. Синтез інваріантних СК.
- Розділ 5. Ізопериметрична задача. Задача Майєра і Больца
- Розділ 6. Аналітичні СНС, у яких налаштування відбувається з огляду на зовнішні впливи.
- Розділ 7. Екстремальне керування в умовах перешкод. Ідентифікаційні алгоритми екстремального регулювання.
Політика та контроль
7.Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
З дисципліни передбачений поточний контроль у формі рейтинг-контролю і проміжна атестація за підсумками освоєння дисципліни – екзамен у першому (осінньому) семестрі. Відвідування лекційних та лабораторних занять є обов'язковою складовою вивчення матеріалу. На період військового стану лекційні та лабораторні заняття проводяться в дистанційному режимі. Лабораторні роботи захищаються у вигляді відповіді на контрольні питання та представлення результатів виконаної роботи. Бали за лабораторну роботу нараховуються лише за наявності звіту. Штрафні та заохочувальні бали за:
- несвоєчаснеподання практичної роботи - 1 бал;
- модернізація практичних робіт, виконання завдань із удосконалення дидактичних матеріалів з дисципліни - надається від 5 до 10 заохочувальнихбалів.
8.Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
- виконання 7 лабораторних робіт (ЛР);
- виконання 1-ї модульної контрольної роботи (МКР);
- відповіді на екзаменаційні питання (ВЕП).
Вид заняття / контрольний захід | |||||||||||
Min/max рейтингова оцінка | ЛР №1 | ЛР №2 | ЛР №3 | Календарний контроль 1 | ЛР №4 | ЛР №5 | ЛР №6 | ЛР№ 7 | Календарний контроль 2 | МКР | Відповіді на екзаменаційні питання |
Min | 3 | 3 | 3 | 9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 21 | 5 | 25 |
Max | 5 | 5 | 5 | 15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 35 | 10 | 40 |
Розрахунок шкали рейтингу R: Сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає: R = 35(ЛР) + 10(МКР) + 40(ВЕП) = 100 балів.
Поточний контроль: опитування на лабораторних заняттях за темою заняття; Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Для отримання <<зараховано>> з першого календарного контролю (КК 8 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 9 балів (на початок 8 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів <<ідеальний>> студент має отримати 15 балів). Для отримання <<зараховано>> з другого календарного контролю (КК 14 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 21 балів (на початок 14 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів <<ідеальний>> студент має отримати 35 балів). Семестровий контроль: екзамен. Умови допуску до семестрового контролю: семестровий рейтинг не менше 30 балів, здача всіх лабораторних робіт і написання МКР.
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Кількість балів | Оцінка |
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
9.Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Орієнтовний перелік питань, що виносяться на екзамен:
- Назвіть основні елементи узагальненої структурної схеми СК.
- У чому полягає відмінність між системою керування та системою регулювання?
- За якими ознаками класифікують СК?
- Перелічіть основні етапи синтезу СК.
- Які дві умови задовольняє модель СК у змінних стану?
- Яким чином визначається розмір матриць А, В, С, D моделі лінійних СК, записаних у змінних стану?
- Яка розмірність сталих часу ланок СК?
- Що називають статичною характеристикою ланки СК?
- Перелічіть динамічні характеристики ланок СК.
- Що являє собою передавальна функція динамічної ланки (системи)?
- Дайте визначення перехідної та імпульсної перехідної функцій.
- Дайте визначення амплітудної та фазової частотних характеристик СК.
- Назвіть основні типові ланки СК. За якими характеристиками їх класифікують?
- Який вигляд має передавальна функція позиційних ланок?
- Яка основна властивість немінімально-фазових ланок?
- Що називають структурною схемою СК?
- Назвіть основні правила еквівалентного перетворення структурних схем лінійних СК?
- Що являє собою зворотний зв’язок у СК?
- Дайте визначення імпульсної перехідної функції СК?
- Який вигляд має канонічна форма моделі СК у змінних стану?
- Яким чином можна сформулювати мету і задачу керування?
- Які умови слугують для визначення області допустимих станів і області допустимих керувальних впливів?
- Що вкладають у поняття «ефективність керування»?
- Перелічіть основні показники якості керування.
- Сформулюйте задачу оптимального керування.
- Якi складові частини включає формалізована задача оптимального керування?
- Перелічіть основні типові інтегральні критерії оптимального керування.
- Яку систему називають оптимальним програматором? Регулятором?
- У яких випадках доцільне застосування адаптивних СК?
- За якими ознаками класифікуються адаптивні СК?
- Сформулюйте гіпотезу квазiстацiонарностi.
- Який вигляд має узагальнена структурна схема адаптивної СК?
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус): Складено доцент, к.т.н., Цьопа Наталія Володимирівня Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 13 від 15.06.2022) Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 11 від 07.07.2022)