ТЕОРІЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інформаційне забезпечення робототехнічних систем |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредита |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/контрольні роботи |
Розклад занять | Лекції – 2 години на тиждень, комп’ютерний практикум – 1 години на тиждень |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: ст.викл. Анікін Володимир Костянтинович vk_a@ukr.net Практичні: ст.викл. Анікін Володимир Костянтинович |
Розміщення курсу | Посилання на дистанційний ресурс (Moodle, Google classroom, тощо) |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Мета вивчення дисципліни – набуття фахових компетентностей, теоретичних знань і практичних навичок з питань використовування методів і моделей ПР, процедур проведення експертизи, формування експертних груп, вирішування задач в процесі обробки експертної інформації та використання механізмів вибору.
Предметом вивчення дисципліни є методи та засоби прийняття рішень.
Завдання вивчення дисципліни
Знання
– процедури проведення експертизи, формування експертної групи;
– методів обробки експертної інформації;
– методів суб’єктивних вимірів;
– методів рангової кореляції;
– функцій вибору,які породжені бінарними відношеннями;
– багатокритерійних методів обробки інформації;
– методів аналітичної ієрархії;
– методів прийняття рішень в умовах ризику, невизначеності та нечіткості.
Уміння:
– оволодіння основними поняттями теорії прийняття рішень;
– оволодіння методами прийняття рішень;
– використання методів теорії прийняття рішень для знаходження оптимального рішення;
– набуття практичних навичок використання методів і засобів для прийняття рішень.
Компетентності
Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі прийняття рішень, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов із застосування теорій та методів проектування, впровадження та супроводження інформаційних систем та технологій.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити
Міждисциплінарні зв’язки: навчальній дисципліні «Теорія прийняття рішень» передують наступні навчальні дисципліни: «Вища математика», «Спеціальні розділи математики», «Теорія алгоритмів», «Теорія ймовірностей і математична статистика».
Постреквізити
Навчальна дисципліна «Теорія прийняття рішень» забезпечує дисципліни: «Теорія нечітких множин в моделях управління та штучного інтелекту», «Переддипломна практика», «Дипломне проектування».
Зміст навчальної дисципліни
Лекційні заняття
Розділ 1. Загальні аспекти прийняття рішень
Тема 1.1. Загальна проблема прийняття рішення
Тема 1.2. Послідовність і зміст основних етапів процесу прийняття рішень
Тема 1.3. Структура задачі та види моделей прийняття рішень
Розділ 2. Експертна інформація і шкали
Тема 2.1. Застосування шкал вимірювання переваг
Тема 2.2. Шкали: номінальна, порядку, інтервальна, відносин
Розділ 3. Організація експертного оцінювання
Тема 3.1. Формування експертної групи
Тема 3.2. Визначення відносних коефіцієнтів компетентності експерта
Тема 3.3. Одержання експертної інформації
Тема 3.4. Опитування експертів
Тема 3.5. Обробка і аналіз результатів опитування
Тема 3.6. Аналіз суперечливості думки експерта узагальненій думці всіх експертів
Розділ 4. Методи суб’єктивних вимірів
Тема 4.1. Ранжування
Тема 4.2. Метод парних порівнянь
Тема 4.3. Метод безпосередньої оцінки
Тема 4.4. Метод послідовних порівнянь
Розділ 5. Методи рангової кореляції
Тема 5.1. Коефіцієнт Кендалла
Тема 5.2. Коефіцієнт Спірмена
Тема 5.3. Перевірка значимості коефіцієнтів рангової кореляції
Тема 5.4. Значимість коефіцієнтів Спірмена
Розділ 6. Бінарні відношення, функції вибору
Тема 6.1. Основні поняття бінарних відношень
Тема 6.2. Операції над бінарними відношеннями
Тема 6.3. Властивості та основні типи бінарних відношень
Тема 6.4. Функції вибору, породжені БВ
Тема 6.5. Вибір «кращих» альтернатив за допомогою бінарних відносин
Тема 6.6. Метод Неймана-Моргенштерна
Тема 6.7. P- і R-оптимальності. К-оптимальність
Розділ 7. Багатокритерійність. Оптимальність за Парето
Тема 7.1. Загальні проблеми пошуку оптимальних рішень
Тема 7.2. Оптимальність за Парето та Слейтером
Тема 7.3. Необхідні та достатні умови оптимальності за Парето
Тема 7.4. Метод прямого перебору побудови множини Парето
Тема 7.5.Принципи прийняття рішень у багатокритеріальних задачах
Розділ 8. Прийняття рішень в умовах невизначеності
Тема 8.1. Поняття та джерела невизначеності
Тема 8.2. Невизначеності в задачах прийняття рішень
Тема 8.3. Вибір в умовах невизначеності
Розділ 9. Метод аналітичної ієрархії
Тема 9.1. Ієрархії та пріоритети
Тема 9.2. Обґрунтування методу аналітичної ієрархії
Тема 9.3. Побудова ієрархії МАІ
Розділ 10. Прийняття рішень в умовах ризику
Тема 10.1. Вибір в умовах ризику
Тема 10.2. Побудова функції корисності
Розділ 11. Прийняття рішень за умов лінгвістичної невизначеності та нечіткості
Тема 11.1. Лінгвістична невизначеність та нечіткість
Тема 11.2. Нечіткі відношення
Тема 11.3. Прийняття рішень у разі нечіткого відношення переваги
Тема 11.4. Раціональний вибір на нечіткій множині альтернатив
Комп’ютерні практикуми
№ Назва теми заняття
1 Метод безпосередньої оцінки порівняльної переваги альтернатив
2 Критерії прийняття рішень в умовах невизначеності
3 Мінімаксний критерій
4 Критерій Вальда
5 Критерій Гурвица
6 Критерій Севиджа
7 Критерій Лапласа
8 Метод побудови множини Парето
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Теорія прийняття рішень. – Електронний конспект, 2021.
Катренко А.В., Пасічник В.В., Пасько В.П.Теорія прийняття рішень.-К.: Видавнича група BHV, 2009
Ларичев О. «Наука и искуство принятия решений» М. 1979
Ларичев О. «Теория и методы принятия решений» М. 2000
Литвак Б.Г. «Экспертная информация: методы получения и анализа» М.1981
Миркин Б.Г. «Проблема группового выбора» М. 1974
Нейман Д., Моргенштерн О. «Теория игр и экономическое проведение».
Допоміжна література
Еремеев А. «Эксперные методы и методы принятия решений» М. 1995
Розен В. «Цель – оптимальность решения» М. 1992
Миркин Б. «Шкала упорядочения» М. 1979
Фишберн П. «Теория полезности для принятия решений» М. 1978
Кофман А и др. «Современная математика» М. 1966
Фишберн П. «Теория полезности для принятия решений» М. 1978
Інформаційні ресурси
- Електронний КАМПУС НТУУ «КПІ». Режим доступу – для зареєстрованих користувачів. http://login.kpi.ua/
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
В зв’язку з тим, що теорія прийняття рішень набула широкого розвитку і постійно розвиваються рекомендується використовувати новітні розробки (наукові статті, підручники, наукові дослідження і т. інше. ), які знаходяться в мережі Інтернет. Для того, щоб охопити усі новітні технології бажано на самостійну підготовку виносити питання дослідження використання різноманітних засобів для реалізації методів прийняття рішень. Бажано, щоб студенти робили реферати с приводу цього дослідження.
Для кращого засвоєння теоретичного матеріалу рекомендується виносити на самостійну роботу завдання, пов’язані з практичним використанням пройденого матеріалу у комп’ютерних програмах, тобто серед домашніх завдань віддавати перевагу використання програмування для реалізації завдань.
При викладанні матеріалу основну увагу приділити усім розділам. У розділах частину теоретичного матеріалу можна віддати на самостійну підготовку, розглянувши на практичних заняттях приклади використання.
Для забезпечення наочності навчальних занять рекомендується використовувати комп’ютер з проектором цифрових зображень та лекційними матеріалами, виконаними у вигляді презентацій Power Point.
Самостійна робота студента/аспіранта
Індивідуальними завданнями є вивчення тем, що задаються на самостійну підготовку. Також в якості завдання є вивчення методичних рекомендацій для підготовки до виконання комп’ютерних практикумів.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Вивчення навчальної дисципліни потребує: підготовки до практичних занять; виконання індивідуально завдання згідно з навчальним планом; опрацювання рекомендованої основної та додаткової літератури.
Підготовка та участь у практичних заняттях передбачає: ознайомлення з програмою навчальної дисципліни та планами практичних занять; вивчення теоретичного матеріалу; виконання завдань, запропонованих для самостійного опрацювання.
Результатом підготовки до заняття має бути здобуття вмінь та навичок для успішного засвоєння знань на заняттях.
Відповідь здобувача повинна демонструвати ознаки самостійності виконання поставлених завдань, відсутність ознак повторюваності та плагіату.
Присутність здобувачів вищої освіти на практичних заняттях є обов’язковою.
Пропущені з поважних причин заняття мають бути відпрацьовані.
Здобувач вищої освіти повинен дотримувати навчально-академічної етики та графіка навчального процесу; бути зваженим, уважним.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
1. Рейтинг студента з кредитного модуля складається з балів, що він отримує за:
– виконання 4 комп’ютерних практикумів.
– виконання 2 контрольних робіт;
2. Критерії нарахування балів.
Комп’ютерні практикуми оцінюються:
1-2 практикуми 16 балів;
3-4 практикуми 16 балів;
Максимальна кількість балів на всіх комп’ютерних практикумах дорівнює
16 бали × × 4 = 64 бали.
Максимальна кількість балів за роботу зменшується, якщо:
студент не знає частини теоретичного матеріалу –1..–2 бали;
не виконано попередню підготовку до роботи –1..–3 бали;
Контрольні роботи оцінюються:
1 контрольна робота – 18 балів;
2 контрольна робота – 18 балів;
Максимальна кількість балів за всі контрольні роботи дорівнює
18 балів × 2 = 36 балів.
Залікова контрольна робота оцінюється із 64 балів. Контрольне завдання цієї
роботи складається з трьох запитань із списку, якій попередньо надає викладач.
В кожній контрольній роботі містяться завдання різного рівня складності, в залежності від якого вони при правильному виконанні оцінюються від 60% до 100% максимальної кількості балів кожного запитання.
Штрафні бали за:
несвоєчасне виконання комп’ютерного практикума 1-2 бали;
несвоєчасне виконання контрольної роботи 2-4 бали.
3. Умовою позитивної першої атестації є отримання не менше 20 балів, другої
атестації – отримання не менше 40 балів.
4. Сума рейтингових балів, отриманих студентом протягом семестру, за умови
зарахування контрольних робіт, переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею (п.6).
Якщо сума балів менша за 60, але контрольні роботи зараховано, студент виконує залікову контрольну роботу. У цьому разі сума балів за виконання контрольних робіт та залікову контрольну роботу переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею п. 6.
5. Студент, який у семестрі отримав більше 60 балів, але бажає підвищити свій
результат, може взяти участь у заліковій контрольній роботі. У цьому разі остаточний
результат складається із балів, що отримані на двох контрольних роботах та на заліковій контрольній роботі.
6. Таблиця переведення рейтингових балів до оцінок:
Бали | Оцінка |
---|---|
95…100 | Відмінно |
85…94 | Дуже добре |
75…84 | Добре |
65…74 | Задовільно |
60…64 | Достатньо |
менше 60 | Незадовільно |
контрольні не зараховано | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Модульні контрольні роботи проводяться у рамках рубіжного та поточного контролю знань студентів, згідно переліку основних розділів курсу. Основною ціллю проведення контрольних робіт є перевірка знань студентів.
Якщо студент був переведений з іншого навчального закладу (або кафедри), де вивчав дисципліну з відповідною програмою та успішно її захистив, тоді можливе перезалікування дисципліни через подання заяви в деканат.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено старший викладач Анікін Володимир Костянтинович
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету ІОТ (протокол № 1 від 30.08.2021 р.)