МІКРОПРОЦЕСОРНІ ТА МІКРОКОНТРОЛЕРНІ СИСТЕМИ - 2. ПРОЄКТУВАННЯ МІКРОПРОЦЕСОРНИХ СИСТЕМ
Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 3 курс, 6 семестр |
Обсяг дисципліни | 60 годин (18 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 24 годин – СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/залікова робота |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
Лектор: к.т.н., Новацький Анатолій Олександрович, моб. +38(067)748-57-16 Лабораторні: ст. викладач, Шимкович Володимир Михайлович, shymkovych.volodymyr@gmail.com, моб. +38(097) 602-51-73 |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни. Кредитний модуль «Проектування мікропроцесорних систем» є другою частиною дисципліни «Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи», яка входить у навчальний план підготовки бакалаврів за освітньою програмою «Інтегровані інформаційні системи» за спеціальністю 126 «Інформаційні системи та технології».
Предмет навчальної дисципліни: цей кредитний модуль забезпечує засвоєння студентами складу, основних характеристик, структури, організації пам’яті, програмної моделі, способів адресації операндів та характеристики команд мікроконтролерів сім`ї МК51; основних модулів мікропроцесорних систем: паралельні та послідовні інтерфейси; підсистема переривань; аналоговий компаратор; таймери; аналого-цифровий та цифро-аналоговий перетворювачі, CAN, I2C, SPI;
моделювання у пакеті PROTEUS типових пристроїв мікропроцесорних систем.
Міждисциплінарні зв’язки. Курс «Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи» належить до циклу дисциплін професійної та практичної підготовки. Кредитний модуль базується на таких забезпечующих дисциплінах: «Основи системної інженерії», «Фізика», «Спецрозділи математики», «Програмування», «Комп’ютерна електроніка», «Мікропроцесорні системи».
Мета навчальної дисципліни. Метою викладання дисципліни є підготовка висококваліфікованих спеціалістів, які вміють аналізувати, проектувати та моделювати сучасні мікропроцесорні та мікроконтролерні системи.
Основні завдання навчальної дисципліни
Знання:
склад та основні характеристики мікроконтролерів сімейства AVR;
склад, призначення окремих вузлів та роботу типового мікроконтролера сімейства AVR за структурною схемою;
програмну модель, формати команд та даних, способи адресації операндів та характеристику окремих команд типового мікроконтролера сімейства AVR;
особливості архітектури окремих функціональних модулів мікроконтролера: пам’яті; паралельних та послідовних інтерфейсів; таймерів/лічильників зовнішніх подій; переривань;
організацію взаємодії мікроконтролера із типовими об’єктами управління.
Уміння:
програмувати окремі модулі мікропроцесорних систем на базі мікроконтролера AVR;
моделювати окремі частини мікропроцесорних систем на персональному комп’ютері;
проектувати мікропроцесорні пристрої та системи на базі мікроконтролера AVR.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити: дисципліна «Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи» кредитний модуль «Проектування мікропроцесорних систем» базується на навчальних дисциплінах: вища математика; спецрозділи математики; програмування; фізика; комп`ютерна електроніка.
Постреквізити: дисципліна «Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи» кредитний модуль «Проектування мікропроцесорних систем» необхідна для вивчення навчальних дисциплін: мікропроцесорні та мікроконтролерні системи», технології інтернету речей, інженерія інформаційних систем, моделювання процесів і систем, комп`ютеризовані системи управління, проектування інформаційних систем.
Зміст навчальної дисципліни
Лекційні заняття
Розділ 1. Програмування AVR- мікроконтролерів
Тема 1.1 Склад, основні характеристики та структура AVR-мікроконтролерів
Тема 1.2 Організація пам’яті
Тема 1.3 Програмна модель мікроконтролера
Тема 1.4. Cпособи адресації операндів
Тема 1.5 Характеристика базового набору команд
Тема 1.6 Нові команди
Тема 1.7 Самопрограмування AVR- мікроконтролерів
Тема 1.8 Програмування FLASH- та EEPROM- пам’яті
Розділ 2. Периферійні модулі AVR-мікроконтролерів
Тема 2.1 Порти введення/виведення
Тема 2.2 Послідовний синхронно/асинхронний інтерфейс
Тема 2.3 Послідовний синхронний інтерфейс TWI (I2C)
Тема 2.4 Послідовний периферійний інтерфейс SPI
Тема 2.5 Послідовний периферійний інтерфейс USI
Тема 2.6 Система переривань
Тема 2.7 Аналоговий компаратор
Тема 2.8 Таймери
Тема 2.9 Аналого-цифровой перетворювач
Тема 2.10 Спеціальні режими роботи
Тема 2.11 Цифро-аналоговий перетворювач
Лабораторні заняття
1. Дослідження команд пересилання, арифметичних та логічних команд та команд роботи з окремими бітами.
2. Дослідження команд передачі керування, виклику та повернення із підпрограм.
3. Дослідження нових команд МК-рів Mega та Xmega.
4. Дослідження моделі послідовного порту (інтерфейсу УАПП) .
5. Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму.
6. Дослідження моделі годинника реального часу.
7. Дослідження моделі АЦП та цифрового вольтметра.
8. Дослідження моделі послідовного інтерфейсу I2C.
9. Дослідження моделі послідовного інтерфейсу SPI.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Проектування мікропроцесорних систем: Проектування мікропроцесорних систем на базі AVR-мікроконтролерів: Периферійні модулі AVR-мікроконтролерів: Навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / Укл.: А.О. Новацький– К: НТУУ „КПІ”, 2012. – 470 c. : ил.
Навчальний посібник з дисципліни «Проектування мікропроцесорних систем», розділ «Програмування мікроконтролерів родини AVR» для студентів напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / Укл.: А.О. Новацький, Є.В. Глушко – К: НТУУ „КПІ”, 2013. – 109 c. : ил.
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи : підручник. У 2 ч. Ч. 1. Мікропроцесорні системи [Електронний ресурс] / А. О. Новацький. – Електронні текстові дані (1 файл: 43,8 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2019. – 367 с. : ил.
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи : лаб. практикум [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» спец. 126 «Інформаційні системи та технології» / Уклад. А. О. Новацький. – Електронні текстові дані (1 файл: 18,97 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 415 с.: ил.
Проектування мікропроцесорних систем: Проектування мікропроцесорних систем на базі мікроконтролерів сімейства MCS-51: Периферійні модулі мікроконтролерів сімейства MCS-51 :навч. посіб. для студ. напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / А. О. Новацький. – Київ : НТУУ «КПІ», 2016. – 399 с.: ил.
Евстифеев А.В. Микроконтроллеры AVR семейств Tiny и Mega фирмы ATMEL – М.: Додэка, 2005 – 560 с.: ил.
Евстифеев А. В. Микроконтроллеры AVR семейства Mega. Руководство пользователя. – М.:Издательский дом «Додэка-XXI», 2007. – 592 с.: ил.
Проектування CAN-мережі: Навчальний посібник для студентів спеціальності 8.050201.01 «Комп’ютеризовані системи управління та автоматика» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / Автор: А.О. Новацький К: НТУУ „КПІ”, 2011- 169 с.
Комп’ютерна електроніка [Електронний ресурс] : підручник для студ. спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології», спеціалізації «Інтегровані інформаційні системи» / А.О. Новацький ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 80.9 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 468 с.
Допоміжна література
Голубцов М.С., Кириченкова А.В. Микроконтроллеры AVR: от простого к сложному. – М.: Солон-Пресс, 2005.
Трамперт Вольфган. AVR-RISC микроконтроллеры. – Перевод с немецкого. – Киев.: МК – Пресс, 2006.
Баранов В.Н. Применения микроконтроллеров AVR: схемы, алгоритмы, программы. – М.: Додэка, 2004.
Ревич Ю. В. Практическое программирование микроконтроллеров Atmel AVR на языке ассемблера. – 2-е изд., испр. – СПб.:БХВ-Петербург,2011.
Кравченко А. В. 10 практических устройств на AVR-микроконтроллерах. Книга 1 – М.: Издательский дом «Додэка-XXI», К. «МК-Пресс», 2008.
Кравченко А. В. 10 практических устройств на AVR-микроконтроллерах. Книга 2 – К. «МК-Пресс», СПб.: «КОРОНА-ВЕК», 2009.
Кравченко А. В. 10 практических устройств на AVR-микроконтроллерах. Книга 3 – К. «МК-Пресс», СПб.: «КОРОНА-ВЕК», 2011.
Александров Е. К., Грушвицкий Р. И. Микропроцессорные системы: Учебное пособие для вузов. – СПб.: Политехника, 2002.
Официальное описание микроконтроллеров XMEGA
http://www.gaw.ru/html.cgi/txt/ic/Atmel/micros/avr\_xmega/start.htmОпис CAN-протоколу – http://www.itt-ltd.com/reference/ref_can.html
CAN-словарь CAN-dictionaryv2_ru PDF-формат – http://www.can-cia.org
Схеми та пояснення роботи CAN контролерів та трансиверів – http://atmel.com
CAN-трансивер – https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/PCA82C250.pdf
CAN-трансивер – https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MC33388.pdf
Фьюзі-біти – http://easyelectronics.ru/avr-uchebnyj-kurs-konfiguraciya-fuse-bit.html
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
**
**
Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
---|---|
1 | Розділ 1. Програмування AVR-мікроконтролерів Тема 1.1. Склад, основні характеристики та структура AVR-мікроконтролерів Тема 1.2. Організація пам’яті Тема 1.3. Програмна модель мікроконтролера Тема 1.4. Способи адресації операндів Лекція 1. Склад, основні характеристики та структура AVR-мікроконтролерів. Порівняльна характеристика. Основні властивості. Застосування. Організація пам’яті. Організація пам’яті даних та пам’яті програм. Програмна модель мікроконтролера. Способи адресації операндів. Програмна модель мікроконтролера та її опис. Лічильник команд і виконання програми. Способи адресації операндів. Регістри загального призначення. Література: [2, розділ 1…3, стор 6…29] Завдання на СРС. Розвиток мікроконтролерів сімейства AVR. Регістри введення/виведення моделей MEGA640X/1280X/1281X/2560X/2561X. Особливості мови асемблера при написанні керуючих програм для мікроконтролерів сімейства AVR. Література: [6, розділ 2, стр 114…118] |
2 | Тема 1.5. Характеристика базового набору команд Тема 1.6. Нові команди Лекція 2. Характеристика базового набору команд. Система команд мікроконтролера: передачі даних; арифметичні; логічні; порівняння; зсувів; роботи з окремими бітами; переходів; виклику та повернення; із підпрограм; управління процесором. Довжина команд в байтах та їх розміщення в пам’яті програм. Типи команд. Час виконання команд. Нові команди. Команди в різних сімействах AVR-мікроконтролерів. Нові команди AVR-мікроконтролерів. Література: [2, розділ 4, стор 31...46] Завдання на СРС. Детальний опис окремих команд AVR-мікроконтролера. Література: [6, розділ 3, стр 403...471] |
3 | Тема 1.7. Самопрограмування AVR-мікроконтролерів Тема 1.8. Програмування Flash- та EEPROM-пам’яті Лекція 3. Самопрограмування AVR-мікроконтролерів. Прапорець зайнятості секції RWW і його скидання. Функціонування завантажувача. SPM-переривання. Конфлікти EEPROM-пам’яті. Процедури оновлення Flash-пам’яті. Режим захисту Flash-пам’яті. Програмування Flash- та EEPROM-пам’яті. Організація пам’яті програм і даних. Програмування по послідовному каналу. Паралельне програмування. Література: [2, розділ 5, стор 47...62] Завдання на СРС. Читання конфігураційних комірок та комірок захисту. Переривання. Програмування по інтерфейсу JTAG. Використання інтерфейсу JTAG для програмування кристалу. Література: [2, розділ 5, стр 58...62] |
4 | Розділ 2. Периферійні модулі AVR-мікроконтролерів Тема 2.1. Порти введення/виведення Тема 2.2. Послідовний синхронно/асинхронний інтерфейс Лекція 4. Порти введення/виведення. Призначення та місце пристроїв введення/виведення даних у мікропроцесорних системах. Паралельне та послідовне введення/виведення. Порти введення/виведення мікроконтролерів сімейства AVR. Послідовний синхронно/асинхронний інтерфейс. Загальна характеристика інтерфейсу. Використання модулів USART/UART. Структура. Особливості застосування. Мультипроцесорний режим роботи. Література: [1, розділ 1, стор 25...98] Завдання на СРС. Апаратний модулятор. Робота модуля USART в режимі MSPI. Література: [1, розділ 1, стор 41...47; 87…90] |
5 | Тема 2.3. Послідовний синхронний інтерфейс TWI (I2C) Лекція 5. Характеристика інтерфейсу TWI (I2C). Загальна характеристика інтерфейсу. Архітектура інтерфейсу. Структура. Програмування інтерфейсу TWI. Керуючі регістри. Режими роботи модуля. Література: [1, розділ 3, стор 99…171] Завдання на СРС. Мікросхеми AVR, які мають інтерфейс TWI. Пристрої, які підтримують інтерфейс TWI. Програмування модуля у режимах: ведучий передавач; ведучий приймач; ведений приймач; ведений передавач. Література: [1, розділ 3, стор 128…171] |
6 | Тема 2.4. Послідовний периферійний інтерфейс SPI Тема 2.5. Універсальний послідовний інтерфейс USI Тема 2.6. Система переривань Тема 2.7. Аналоговий компаратор Лекція 6. Послідовний периферійний інтерфейс SPI. Універсальний послідовний інтерфейс USI. Характеристика архітектури. Режими передачі даних. Система переривань. Аналоговий компаратор. Система переривань AVR-мікроконтролерів. Обробка переривань. Зовнішні переривання. Функціонування компаратора. Література: [1, розділ 4, стор 173...192; 298…321; 336…354] Завдання на СРС. Режими програмування пам’яті послідовним каналом. Периферійні пристрої з SPI-інтерфейсом. Універсальний послідовний інтерфейс USI. Особливості використання модуля переривань у мікроконтролерах XMega Література: [1, розділ 4, стор 193…212; 322…335] |
7 | Тема 2.8. Таймери Лекція 7. Восьмирозрядні таймери. Модулятор. Вартовий таймер. Загальні відомості. Особливості архітектури таймерів. Восьмирозрядні таймери/лічильники. Режими роботи. 16-розрядні таймери/лічильники. Загальна характеристика. Звернення до 16-розрядних регістрів. Керування тактовим сигналом. Режими роботи. Література: [1, розділ 5, стор 213...297] Завдання на СРС. Модулятор. Вартовий таймер. Література: [1, розділ 5, стор 287...297] |
8 | Тема 2.9. Аналого-цифровий перетворювач Тема 2.10. Спеціальні режими роботи Лекція 8. Модуль аналого-цифрового перетворювача. Аналого-цифровий перетворювач (АЦП). Загальна характеристика. Структура модуля АЦП. Часові діаграми роботи. Особливості схеми аналогового входу. Тактування, режими зниженого енергоспоживання і скидання. Тактовий генератор. Режими зниженого енергоспоживання: загальна характеристика. Керуючі регістри. Вибір режиму зниженого енергоспоживання. Скидання. Події, які визивають скидання. Література: [1, розділ 8, 9, стор 355...395; 396…438] Завдання на СРС. Підвищення точності перетворення АЦП. Особливості застосування режимів зниженого енергоспоживання. Опис окремих видів скидання. Література: [1, розділ 8, 9, стор 386...391; 431…438] |
9 | Тема 2.11. Цифро-аналоговий перетворювач Лекція 9. Модуль цифро-аналогового перетворювача. Характеристика модуля ЦАП. Джерела опорної напруги. Режими роботи. Обмеження часових характеристик. Опис регістрів. Калібрування. Література: [1, розділ 10, стор 439...458] Завдання на СРС. Розрахунок цифро-аналогових перетворювачів на основі резисторної матриці R-2R з підсумуванням напруг. Література: [1, розділ 10, стор 459...464] |
Лабораторні заняття
№ з/п | Назва лабораторних робіт | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Дослідження команд пересилання, арифметичних та логічних команд та команд роботи з окремими бітами | 2 |
2 | Дослідження команд передачі керування, виклику та повернення із підпрограм | 2 |
3 | Дослідження нових команд МК-рів Mega та Xmega | 2 |
4 | Дослідження моделі послідовного порту (інтерфейсу УАПП). | 2 |
5 | Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму | 2 |
6 | Дослідження моделі годинника реального часу | 2 |
7 | Дослідження моделі АЦП та цифрового вольтметра | 2 |
8 | Дослідження моделі послідовного інтерфейсу I2C | 2 |
9 | Дослідження моделі послідовного інтерфейсу SPI | 2 |
Самостійна робота студента
|
Назва тем, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Тема 1.1, 1.2, 1.3, 1.4. Розвиток мікроконтролерів сімейства AVR. Регістри введення/виведення моделей MEGA640X/1280X/1281X/2560X/2561X. Особливості мови асемблера при написанні керуючих програм для мікроконтролерів сімейства AVR |
3 |
2 | Тема 1.5, 1.6 Детальний опис окремих команд AVR-мікроконтролера. Детальний опис окремих команд AVR-мікроконтролера. |
2 |
3 | Тема 1.7, 1.8 Читання конфігураційних комірок та комірок захисту. Переривання. Програмування по інтерфейсу JTAG. Використання інтерфейсу JTAG для програмування кристалу | 2 |
4 | Тема 2.1, 2.2 Апаратний модулятор. Робота модуля USART в режимі MSPI. | 2 |
5 | Тема 2.3 Мікросхеми AVR, які мають інтерфейс TWI. Пристрої, які підтримують інтерфейс TWI. Програмування модуля у режимах: ведучий передавач; ведучий приймач; ведений приймач; ведений передавач. | 1 |
6 | Тема 2.4,2.5,2.6,2.7 Режими програмування пам’яті послідовним каналом. Периферійні пристрої з SPI інтерфейсом. Універсальний послідовний інтерфейс USI. Особливості використання модуля переривань у мікроконтролерах XMEGA | 2 |
7 | Тема 2.8 Модулятор. Вартовий таймер. | 1 |
8 | Тема 2.9,2.10 Підвищення точності перетворення. Особливості застосування режимів зниженого енергоспоживання. Опис окремих видів скидання. | 2 |
9 | Тема 2.11. Розрахунок цифро-аналогових перетворювачів на основі резисторної матриці R-2R з підсумуванням напруг | 1 |
10 | Тема 2.12. Послідовний периферійний інтерфейс CAN | 1 |
11 | Модульна контрольна робота | 3 |
12 | Підготовка до заліку | 4 |
13 | Всього | 24 |
Посилання на літературу для СРС викладено у розділі 5.
7. Модульна контрольна робота
Модульна контрольна робота охоплює такі питання з програмування AVR-мікроконтролерів: програмістська модель мікроконтролера AVR; організація пам’яті; формати команд та даних; команди мікроконтролера ті їх характеристика: коментар; довжина в байтах; час виконання; розміщення в пам’яті; способи адресації операндів; типи команд; вплив на прапорці.
Для студентів денної форми МКР складається із двох завдань:
Перше завдання
Зміст завдання: сформувати у двійковому коді безпосередній операнд та назвати логічну команду мікроконтроллера AVR за допомогою якої можливо скинути в нуль/встановити в одиницю/проінвертувати вказані у завданні біти регістра R17, інші біти залишити без змін.
Відповідь подати у вигляді:
;
x/y/z=0/1– логічні змінні.
Друге завдання
Зміст завдання: для заданої команди мікроконтроллера AVR виконати наступне:
1. Записати коментар до команди.
2. Назвати способи адресації операндів.
3. Визначити довжину команди у байтах.
4. Визначити час виконання команди, якщо тактова частота дорівнює
fT =10МГц.
5. Визначити вплив на прапорці.
6. Виконати функцію компілятора, сформувати машинний код команди та розмістити її в пам’яті програм з початкової адреси: PCпоч= $0010.
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує відповідні додатки для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;
на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10;
штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів на більше 10.
9. Рейтингова система оцінювання результатів навчання
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання та захист 9 лабораторних робіт;
виконання модульної контрольної роботи (МКР).
Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання
1. Лабораторні роботи (Rл)
Ваговий бал – 8. Максимальна кількість балів за всі лабораторні роботи дорівнює:
8 балів х 9 робіт = 72 бали.
Рівень підготовки до лабораторної роботи оцінюється до 2 балів (вхідний контроль підготовки до роботи).
Захист роботи до 5 балів.
Оформлення роботи – 1 бал.
2. Модульний контроль (Rм)
Ваговий бал – 28.
Критерії оцінювання:
- Виконання лабораторних робіт.
‘відмінно’ - своєчасно та на високому рівні захищена теоретична та дослідницька частини лабораторної роботи - 8 балів;
‘добре’ - не достатній рівень захисту однієї з частин лабораторної роботи-6 балів;
‘ задовільно’ - низький рівень захисту теоретичної або дослідницької частини лабораторної роботи – 4 бали.
- Модульна контрольна робота:
‘відмінно’, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 28 балів;
‘добре’, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними неточностями –26 балів;
‘задовільно’, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 24 бали;
‘незадовільно’, незадовільна відповідь (не відповідає вимогам на ‘задовільно’) – 0 балів.
Штрафні ( rs) бали нараховуються за:
недопуск до лабораторної роботи у зв’язку з незадовільним вхідним контролем – 1 бал;
несвоєчасний захист лабораторної роботи – 1 бал;
– несвоєчасний захист МКР – 5 балів.
Заохочувальні (rs) бали від 4 до 8 нараховуються за:
модернізацію лабораторних робіт;
виконання завдань із удосконалення дидактичних матеріалів з дисципліни та інше.
Розрахунок шкали (R) рейтингу:
Сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
R = = Rл +RМ += 72+28 = 100 балів.
Необхідною умовою допуску до заліку є:
зарахування всіх лабораторних робіт;
виконання МКР.
Сума балів переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею 1.
Таблиця 1 – Переведення суми балів до залікової оцінки
Бали R=+ |
Оцінка ECTS | Традиційна оцінка |
---|---|---|
95 – 100 | А | Зараховано |
85 - 94 | В | |
75 - 84 | С | |
65 - 74 | D | |
60 - 64 | Е | |
R < 60 | Fx | Не зараховано |
Не захищені всі ЛР та модульна КР | F | не допущено |
На рисунку 1 наведено схему функціонування рейтингової системи оцінювання (РСО), для отримання заліка.
Рисунок 1 – Схема функціонування рейтингової системи оцінювання (РСО), для
отримання заліка
10. Проведення атестацій
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів «ідеальний студент» має набрати 40 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 20 балів.
За результатами 13 тижнів навчальної роботи «ідеальний студент» має набрати 60 балів. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 30 балів.
Студенти, які протягом семестру набрали менше 0,6R = 0,6 х 100 = 60 балів, до заліку не допускаються, отримують оцінку F (незадовільно) і повинні виконувати залікову контрольну роботу.
Студенти, які протягом семестру набрали необхідну кількість балів (RD ≥ 0,6R = = 0,6 х 100 = 60 балів) мають можливість:
отримати залікову оцінку «автоматом» відповідно до набраного рейтингу (таблиця 1);
виконувати залікову контрольну роботу з метою підвищення оцінки;
у разі отримання оцінки, більшої ніж «автоматом» з рейтингу, студент отримує оцінку за результатами залікової контрольної роботи;
якщо за результатами залікової контрольної роботи студент отримує оцінку нижче, ніж отриману «автоматом», то попередній рейтинг студента з дисципліни скасовується і він отримує оцінку тільки за результатами залікової контрольної роботи.
11. Проведення залікової контрольної роботи для підвищення рейтингу студента
Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку, виконують комплексну залікову контрольну роботу.
Контрольна робота оцінюється максимум 100 балів:
«відмінно», повна відповідь;
«добре», достатньо повна відповідь, або повна відповідь з незначними неточностями ;
«задовільно», неповна відповідь та незначні помилки ;
«незадовільно», незадовільна відповідь (не відповідає вимогам на «задовільно»).
Завдання на залікову контрольну роботу
Розробити, навести та описати робочу модель модуля УАПП
мікроконтролера AVR в пакеті PROTEUS 8.6.
Навести схему алгоритму роботи моделі та керуючу програму мовою Cі.
Обгрунтувати, що отримана швидкість обміну відповідає завданню.
Навести ASCII – код символа, який передав Virtual Terminal.
Навести всі додаткові розрахунки та пояснення.
Залікова контрольна робота оцінюється максимум 100 балів. Можливі оцінки:
«відмінно», повна відповідь;
«добре», достатньо повна відповідь, або повна відповідь з незначними неточностями;
«задовільно», неповна відповідь та незначні помилки;
«незадовільно», незадовільна відповідь (не відповідає вимогам на «задовільно»).
12. Методичні рекомендації
Головна ідея вивчення матеріалу кредитного модуля «Проектування мікропроцесорних систем» полягає у дотриманні логічного ланцюга викладення теоретичного матеріалу, а саме «основні поняття –програмування – периферійні модулі МПС». Крім того, кожна тема модуля після викладення теоретичного матеріалу повинна закінчуватись розглядом конкретних питань та завдань для самоконтролю.
13. Інформаційні ресурси
Методичні матеріали дисципліни «МП та МК системи» доступні для вільного скачування з мережного ресурсу ‘Електронний Кампус’ НТУУ ‘КПІ’.
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено доцентом, к.т.н., Новацьким Анатолієм Олександровичем
Ухвалено кафедрою АУТС (протокол № 1 від 12.06.2020 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 02.09.2020 р.)
Додаток 1
Перелік теоретичних питань на залік
Загальна характеристика мікроконтролерів сімейства AVR
Загальна характеристика AVR‑мікроконтролерів сімейства Mega
Характеристики процесора
Характеристики підсистеми введення/виведення
Периферійні пристрої
Архітектура ядра
Цокольовка та опис виводів
Структура типового Mega AVR-мікроконтролера
Організація пам’яті AVR-мікроконтролерів сімейства Mega
Пам’ять програм
Пам'ять даних
Статичний ОЗП (СОЗП)
Регістри загального призначення
Регістри введення/виведення
Використання зовнішнього ОЗП
Енергонезалежна пам'ять даних (EEPROM)
Стек
Регістри введення/виведення моделей ATMEGA 640X/1280X/ 1281X/
2560X/2561X
Послідовність розробки керуючої програми
Мова асемблера
Програмна модель та її опис
Регістри загального призначення
Регістри введення/виведення
Лічильник команд і виконання програми
Функціонування конвеєра
Затримки в конвеєрі
Лічильник команд
Команди типу «перевірка/пропуск»
Команди умовного переходу
Команди безумовного переходу
Команди виклику підпрограм
Команди повернення з підпрограм
Способи адресації операндів
Неявна адресація
Безпосередня адресація
Пряма адресація
Пряма адресація одного регістра загального призначення
Пряма адресація двох регістрів загального призначення
Пряма адресація регістра введення/виведення
Пряма адресація статичної пам’яті даних (СПД)
Непряма адресація
Проста непряма адресація
Відносна непряма адресація
Непряма адресація з попереднім декрементом (переддекрементом)
Непряма адресація з наступним інкрементом (постінкрементом)
Непряма адресація пам’яті програм
Непряма адресація констант в пам’яті програм
Відносна адресація пам’яті програм
Загальна характеристика команд
Мнемоніка команди та мнемокод
Код операції команди
Машинний код команди
Операнди
Типи (формати) команд
Типи (формати) даних
Довжина команд у байтах та їх розміщення у пам'яті програм
Вплив команд на прапорці
Час виконання команд
Базовий набір команд мікроконтролера
Команди логічних операцій
Команди арифметичних операцій і команди зсуву
Команди операцій з бітами
Команди пересилання даних
Команди передачі керування
Команди керування мікроконтролером
Нові команди AVR- мікроконтролерів
Самопрограмування AVR-мікроконтролерів
Області RWW та NRWW
Прапорець зайнятості секції RWW і його скидання
Функціонування завантажувача
Керування процесом самопрограмування
Зміна вмісту пам’яті програм
Заповнення тимчасового буфера сторінки новим вмістом
Очищення сторінки
Перенесення вмісту тимчасового буфера до пам’яті програм і його
зміна
Режим захисту комірок завантажувача та прикладної програми і його
зміна
SPM-переривання
Конфлікти EEPROM-пам’яті
Типові процедури оновлення Flash-пам’яті
Режим захисту Flash-пам’яті
Призначення та місце пристроїв введення/виведення даних у
мікропроцесорних системах
Паралельне та послідовне введення/виведення
Порти введення/виведення мікроконтролерів сімейства AVR
16-розрядні таймери/лічильники
Звернення до 16-розрядних регістрів
Керування тактовим сигналом
Режими роботи
Режим Normal
Режим «Скидання за збігом» (Chop on Timer Coincidence)
Режим «Швидкодіючий ШІМ» (Fast PWM)
Режим «ШІМ з корекцією фази» (Phase Correct PWM)
Режим «ШІМ з корекцією фази та частоти» (Phase and Frequency Correct
PWM)
Вартовий таймер