ОРГАНІЗАЦІЯ НАУКОВО-ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Третій (освітньо-науковий рівень PhD) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна, вечірня) |
Рік підготовки, семестр | 7 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредити (120 годин) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | залік |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: д.т.н., професор, Жураковський Богдан Юрійович zhurakovskiybyu@tk.kpi.ua Практичні: д.т.н., професор, Жураковський Богдан Юрійович |
Розміщення курсу | Посилання на дистанційний ресурс: |
Програманавчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Дисципліна «Організація науково-інноваційної діяльності» є нормативною дисципліною навчального плану доктора філософії з спеціальності «Інформаційні системи та технології» і грає важливу роль у підготовці фахівців.
Метою навчальної дисципліни є формування у здобувачів третього освітньо-наукового рівня освіти системи знань оволодіння теоретичними, методологічними та методичними засадами наукового дослідження, процесом наукового пізнання і творчості, навичками наукового пошуку, отримання теоретичного і практичного досвіду систематизації набутих знань та вироблення умінь застосовувати теоретичні знання в практичній роботі при виконанні дисертаційної роботи.
Завдання вивчення навчальної дисципліни: - теоретична підготовка студентів з питань еволюції науки, п змісту і функції у суспільстві, сутність основних понять і категорій методології наукових досліджень; оволодіння методологією та процесом наукових досліджень, оцінка їх ефективності; вибір об’єкту, предмету та методів наукового дослідження; інформаційне забезпечення наукових досліджень та методика роботи над літературними джерелами; використання автоматизованих програм обробки інформації у наукових дослідженнях при застосуванні різних методів досліджень; складання звітів про проведену науково-дослідну роботу та оприлюднення результатів проведених наукових досліджень.
Метою кредитного модуля є формування у студентів:
- загальних компетентностей (ЗК):
ЗК 1: Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, до формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного кругозору;
ЗК 2: Здатність застосовувати теоретичні знання у практичних ситуаціях та науковій діяльності.
ЗК 3: Здатність ініціювати дослідницько-інноваційні проекти та автономно працювати під час їх реалізації.
ЗК 6: Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми, генерувати ідеї та приймати обґрунтовані рішення.
Програмні результати навчання:
ЗНАННЯ:
ЗН 3: Методології наукової та дослідницької діяльності
ЗН 4: Фундаментальних та сучасних праць провідних зарубіжних та вітчизняних вчених у вибраній області дослідження
УМІННЯ:
УМ 1: Використовувати нормативно-правові акти та міжнародні договори, що регулюють відносини в сфері інтелектуальної власності
УМ 4: З нових дослідницьких позицій формулювати загальну методологічну базу власного наукового дослідження
УМ 7: Працювати з науковою, науково-технічною літературою та науковою періодикою, захищати результати науково-дослідних робіт як об’єкти інтелектуальної власності, готувати звіти за результатами науково-дослідних робіт
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити: Використовувати базові знання «Філософських засад наукової діяльності» та «Іноземної мови для наукової діяльності»;
Постреквізити: «Педагогічна практика».
Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1. Наука як сфера людської діяльності
Тема 1.1. Поняття науки та її нормативне регулювання.
Тема 1.2. Державна підтримка та нормативна база науково-технічної діяльності в Україні
Тема 1.3. Організація науково-дослідної діяльності
Тема 1.4. Методологічні засади наукових досліджень
Тема 1.5. Наукова діяльність та глобалізація науки. Методи дослідження та їх класифікація
.
Розділ 2. Організація і планування наукового дослідження
Тема 2.1. Наукова організація дослідного процесу.
Тема 2.2. Вибір напрямку й планування науково-дослідної роботи.
Тема 2.3. Організація підготовки науково-педагогічних кадрів
Тема 2.4. Підготовка наукових публікацій.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова
1. Меняйло В. Науково-інноваційна діяльність вищого навчального закладу: сутність та взаємодія складових / Наукові записки. Серія: педагогіка. — 2017. — № 2.С. 16-24.
2. Юринець З.В. Розвиток інноваційної діяльності в Україні та світі / З. В. Юринець, Д. Б. Задорожний, В. В. Звір // Науковий вісник НЛТУ України. – 2013. – Вип. 23.10. – С. 282–291.
3.Інновації у вищій освіті: вітчизняний і зарубіжний досвід: навч. посібник / І. В. Артьомов, І. П. Студеняк, Й. Й. Головач, А. В. Гусь. – Ужгород: ПП «АУТДОР-ШАРК», 2015. – 348 с.
4. Піддубний О.Ю. Складові механізму реалізації правовідносин у сфері біотехнологій / Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. – 2013. – Вип. 182. – Ч. 2.С.131-141
5. Правові засади інноваційного розвитку в сільському господарстві України : моногр. / кол. авторів ; за ред. В.І. Семчика. – К. : Видавництво «Юридична думка», 2010. – 456 с.
6. Впровадження наукових досліджень у виробництво https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/23894
7. Стан інноваційної діяльності та діяльності у сфері трансферу технологій в Україні у 2018 році: аналітична довідка / Т.В. Писаренко, Т.К. Кваша та ін. – К.:УкрІНТЕІ, 2019. – 80 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/innovatsii-transfer-tehnologiy/2019/07/03/stan-innovdiyaln-2018f.pdf
8. Підготовка статті до публікації у міжнародних наукових виданнях : методичні рекомендації / уклад. О. О. Цокало, Д. В. Ткаченко ; ред. О. Г. Пустова. – Миколаїв : МНАУ, 2015. – 88 с. https://en.calameo.com/read/002438128a9f31080cccc
9. Ноздріна Л.В. Управління проектами: підручник / Ноздріна Л.В., Ящук В.І., Полотай О.І./ За заг.ред.Л.В.Ноздріної. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 432с. (гл.1. с.1-116) 10.„Правила оформлення і представлення заявки на винахід і заявки на корисну модель”, що зареєстровані в Міністерстві юстиції України за № 173/5364 від 27.02.2001
Додаткова
Вернигора Н. М. Написання сучасної наукової статті. Методичні рекомендації; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Гуманітарний ін-т. – Київ : Білий Тигр, 2015. – 28 с.
Грищенко У. М., Грищенко О. А., Борисенко В. А. Основи наукових досліджень: Навч. пос. – К., 2001. – 346 с.
Гуменна О. А. Основи наукових досліджень. – Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2007. – 99 с.
Гуменюк І. Л. Алгоритм наукового дослідження / І. Л. Гуменюк,С. М. Коваленко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2008. – 46 с.
Єріна А. М. Методологія наукових досліджень : навч. посіб. / А. М. Єріна, В. Б. Захожий, Д. Л. Єрін. – Київ : Центр навчальної літератури, 2004. – 212 с.
Кислий В. М. Організація наукових досліджень: навчальний посібник /В. М. Кислий. – Суми : Університетська книга, 2011. – 224 с.
Ковальчук В. В. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / В. В. Ковальчук, Л. М. Моїсєєв. – К. : Видавничий дім „Професіонал”, 2004. – 208 с.
Колесников О. В. Основи наукових досліджень : навч. посіб. для студ. ВНЗ / О. В. Колесников. – К. : ЦУЛ, 2011. – 144 с.: тести
Корбутяк В. І. Методологія системного підходу та наукових досліджень : навч. посіб. / В. І. Корбутяк. – Рівне : НУВГП, 2010. – 176 с.
Крушельницька О. В. Методологія і організація наукових досліджень : навч. посіб. / О. В. Крушельницька. – К. : Кондор, 2003. – 192 с.
Кустовська О. В. Методологія системного підходу та наукових досліджень : курс лекцій / О. В. Кустовська. – Тернопіль : Економічна думка, 2005. – 124 с.
Кушнаренко Н. М. Наукова обробка документів : підруч. / Н. М. Кушнаренко В. К. Удалова. – 4-те вид., перероб. і доп. – К. : Знання, 2006. – 334 с.
Основи наукових досліджень : методологія, організація, оформлення результатів : [навч. посіб. для студ. ВНЗ] / В.М.Головійта ін. –К. : Хай-Тек Прес, 2010. –344 с.
Павленко В. В. Проблемні ситуації: поняття і типи / В. В. Павленко //Нові технології навчання: Збірник наукових праць // Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. – К., 2014. – Вип. 83. – 292 с. – С. 196–202.
Пилипчук М. І. Основи наукових досліджень : підруч. / М. І. Пилипчук, А. С. Григор`єв, В. В. Шостак. – К. : Знання, 2007. – 270 с.
Рассоха І. М. Конспект лекцій з навчальної дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень. – Х. : ХНАМГ, 2011. – 76 с.
Соловйов С. М. Основи наукових досліджень : навч. підруч. / С. М. Соловйов. – К. : Центр учбової літератури, 2007. – 175 с.
Тарєлкін Ю. П. Методологія наукових досліджень / Ю. П. Тарєлкін, В. О. Цикін. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2010. – 194 с.
Чернілевський Д. В. Методологія наукової діяльності: Навчальний посібник / За ред. професора Д. В. Чернілевського. – Вінниця : Вид-во АМСКП, 2010. – 484 с.
Шейко В. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підруч. / В. М. Шейко, Н. М. Кушнаренко. – К. : Знання, 2006. – 307 с.
Шклярський В.І. Методологічні основи наукових досліджень / В.І. Шклярський. – Львів : Національний університет “Львівська політехніка”, 2006. – 127 с.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни(освітнього компонента)
Лекційні заняття
№ з/п |
Назва теми лекції та перелік основних питань (дидактичні матеріали: презентація Power Point, відеолекції.) |
---|---|
1 | 2 |
1 | Розділ 1. Наука як сфера людської діяльності Лекція 1. Поняття науки та її нормативне регулювання Поняття науки. Базові поняття. Економічна ситуац ія в галузі науки. Типові схеми фінансування. Науково-техн ічна політика. Література: 1,2. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
2 | Лекція 2. Державна підтримка та нормативна база науково-технічної діяльності в Україні
Література: 1,2,3. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
3 | Лекція 3. Організація науково-дослідної діяльності Поняття, мета і особливості науково-дослідної діяльності. Класифікація об’єктів наукового дослідження. Класифікація наукових досліджень. Етапи наукового дослідження. Організація наукової діяльності в Україні. Література: 1,2,3. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
4 | Лекція 4. Методологічні засади наукових досліджень Основні категорії, ключові поняття та визначення. Поняття методів та техніки наукових досліджень. Методи емпіричного дослідження. Емпірико-теоретичні методи дослідження. Методи теоретичного дослідження. Література: 1,19. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
5 | Лекція 5. Наукова діяльність та глобалізація науки Об’єкт та предмет наукового дослідження, їх класифікація. Методи дослідження та їх класифікація. Процес наукового дослідження та його стадії. Наукова діяльність та глобалізація науки. Структура і класифікація науки. Законодавчо-нормативне регулювання науки в Україні. Пріоритетні напрями розвитку науки в Україні. Література: 4, 20,21. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
6 | Розділ 2. Організація і планування наукового дослідження Лекція 6. Наукова організація дослідного процесу Поняття наукової організації праці (НОП). Принципи організації праці у науковій діяльності. Особливості творчої праці. Роль особистості вченого в науці. Планування і раціональна організація праці науковця. Раціональний трудовий режим дослідника і організація робочого місця. Література: 1,2,4. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
7 | Лекція 7. Вибір напрямку й планування науково-дослідної роботи.Формулювання теми наукового дослідження. Обґрунтування актуальності обраної теми. Визначення об'єкта й предмета дослідження. Постановка мети й конкретних завдань дослідження. Вибір методу (методики) проведення дослідження. Формулювання висновків та оцінка отриманих результатів.Література: 4,5,14. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
8 | Лекція 8. Організація підготовки науково-педагогічних кадрів Нормативне регулювання підготовки науково- педагогічних та наукових кадрів в Україні. Система планування та організації підготовки наукових кадрів у ВНЗ. Функції державних установ і організацій у підготовці науково- педагогічних та наукових кадрів. Організація та порядок роботи спеціалізованих вчених радах. Підготовка кадрів через аспірантуру і докторантуру. Індивідуальний план аспіранта, порядок складання і контролю. Критерії оцінки готовності дисертації. Організація та процедура захисту дисертації на спеціалізованих вчених радах. Література: 4, 20,21. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
9 | Лекція 9. Підготовка наукових публікацій
Література: 1, 2, 3, 4, 21. Самостійна робота: Підготовка до комп’ютерного практикуму. |
Комп'ютерний практикум
№ з/п |
Назва лабораторної роботи (комп'ютерного практикуму) | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Комп’ютерний практикум 1. Підготовка наукової статті у фахове наукове видання Мета заняття: навчитися готувати наукові статті для публікації у фахових наукових виданнях, застосувати отримані знання при виконанні практичних завдань. Література: 1, 2, 3 |
2 |
2 | Комп’ютерний практикум 2. Підготовка доповіді на міжнародню наукову конференцію. Мета заняття: навчитися готувати наукові доповіді на міжнародні наукові конференції, застосувати отримані знання при виконанні практичних завдань. Література: 2,3 |
2 |
3 | Комп’ютерний практикум 3. Підготовка доповідей на міжнродні конференції, які входять до наукометричних баз даних Scopus та WoS. Мета заняття: навчитися готувати доповіді на міжнародні конференції, які входять до наукометричних баз даних Scopus та WoS. Література: 2,3 |
2 |
4 | Комп’ютерний практикум 4. Підготовка запита та технічного завдання на науково-дослідну роботу. Мета заняття: навчитися готувати запити та технічне завдання на науково-дослідну роботу. Література: 4 |
2 |
5 | Комп’ютерний практикум 5. Підготовка документів щодо отримання гранту для проведення наукових досліджень. Мета заняття: навчитися готувати документів щодо отримання гранту для проведення наукових досліджень Література: 4, 5, 11, 14 |
2 |
6 | Комп’ютерний практикум 6. Підготовка наукової статті в журнал, індексований в наукометричних базах даних Scopus та WoS. Мета заняття: Навчитись готувати наукові статті в журнал, індексований в наукометричних базах даних Scopus та WoS. Література: 4, 15. |
2 |
7 | Комп’ютерний практикум 7. Підготовка наукової монографії. Колективна монографія. Мета заняття: Освоїти підготовку наукової монографії . Література: 7. |
2 |
8 | Комп’ютерний практикум 8. Підготовка навчального посібника, підручника. Мета заняття: Освоїти підготовку навчального посібника, підручника. Література: 7, 16, 17. |
2 |
Самостійна робота студента
№ з/п | Назви тем і питань, що виноситься на самостійне опрацювання та посилання на навчальну літературу | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | 2 | 3 |
1 | Поняття дослідника, науковця, вченого, наукового працівника, наукової школи. | 2 |
2 | Підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів. | 2 |
3 | Порядок атестації наукових кадрів вищої кваліфікації. | 2 |
4 | Поняття, завдання, зміст та напрямки науково-дослідної діяльності | 2 |
5 | Науково-дослідна робота студентів у межах навчального процесу і поза ним | 2 |
6 | Методи збору технічної інформації. | 2 |
7 | Методи обробки технічної інформації. | 2 |
8 | Методи проведення аналітичної роботи в техниці | 2 |
9 | Методи планових розрахунків і обґрунтувань | 2 |
10 | Методи прогнозування | 2 |
11 | Проведення аналітичної роботи в науково-дослідному процесі | 2 |
12 | Поняття, історія виникнення і види бібліотек | 2 |
13 | Поняття і види бібліографічних джерел технічної інформації | 2 |
14 | Форми обслуговування читачів у бібліотеці, інформаційно-пошуковий апарат бібліотеки | 2 |
15 | Використання в наукових дослідженнях Інтернет і автоматизованих інформаційно-пошукових систем | 2 |
16 | Методика підготовки наукових публікацій до видання | 2 |
17 | Вимоги до оформлення рукописів, порядок надання грифів навчально-методичній літературі | 2 |
18 |
|
2 |
19 | Техніка роботи з науковою літературою | 2 |
20 | Вимоги державного стандарту до оформлення бібліографічного опису | 2 |
21 | Підготовка до заліку | 8 |
48 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставлять перед здобувачем:
• відвідування лекційних та практичних занять є обов'язковою складовою вивчення матеріалу;
• на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; вікористовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної діректорії гугл-диска для скидання електронний звітів та відповідей на МКР;
• на лекції заборонено відволікаті викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
• Бали за комп’ютерні практикуми враховуються лишь за наявності електронного звіту;
• модульна контрольна робота пишеться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної діректорії гугл-диску;
• заохочувальні бали виставляються за: участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг здобувача з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
1) модульні контролі (МКР поділяється на дві контрольні роботи тривалістю по одній акад. годині);
2) виконання практикумів;
3) відповідь на заліку.
1. Модульний контроль
Ваговий бал - 30 Максимальна кількість балів за всі контрольні роботи дорівнює 30*2 = 60 балів.
В кожній контрольній роботі містяться завдання різного рівня складності, в залежності від якого вони при правильному виконанні оцінюються від 1 до 6 балів. Максимальна кількість балів за завдання зменшується на 1 бал, якщо дано правильну, але неповну відповідь; на 2 бали, якщо дано правильну відповідь, але допущено несуттєву помилку (наприклад, помилка в розрахунку по правильно записаній формулі) і т.д.
2. Робота на комп’ютерних практичних заняттях
Ваговий бал – 5. Максимальна кількість балів на всіх практичних заняттях дорівнює 5*8= 40 балів.
Штрафні та заохочувальні бали за:
- відсутність на практичному занятті без поважної причини -1 бал;
- виконання завдань із удосконалення дидактичних матеріалів з дисципліни надається від 2 до 5 заохочувальних балів.
Умови позитивної проміжної атестації
Для отримання “зараховано” з першої проміжної атестації (8 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 20 балів (на початок 8 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 50 балів).
Для отримання “зараховано” з другої проміжної атестації (14 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 50 балів (на початок 14 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 90 балів).
Бали по залікових питаннях:
Кількість балів по відповіді на кожне питання визначається викладачем з врахуванням складності питання та якості відповіді. Максимальна кількість балів 60.
Розрахунок шкали (R) рейтингу
Сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
RС = 60 + 40 = 100 балів.
Для отримання студентом відповідних оцінок (ЕСТS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою.
Поточний контроль: Робочим навчальним планом передбачено виконання модульної контрольної роботи за матеріалами тем курсу. Мета модульної контрольної роботи – перевірка здобутих знань з основних розділів курсу. Робота проводиться за пакетом контрольних завдань. Завдання формулюються згідно переліку основних питань дисципліни.
Проведення модульної контрольної роботи передбачається на заняттях з комп’ютерного практикуму (2 академічних години) орієнтовно через 2 тижні після закінчення вивчення відповідної теми. Основні завдання контрольної роботи:
поглиблене вивчення структури й функціональних особливостей комп’ютерних мереж;
придбання навичок самостійної роботи зі спеціальною технічною літературою.
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль: залік
Умови допуску до семестрового контролю: мінімально позитивна оцінка за індивідуальне завдання /зарахування усіх лабораторних робіт/ семестровий рейтинг більше 30 балів.
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль:
Хто є суб’єктами науково-дослідної діяльності у вищому навчальному закладі?
Що передбачає аналіз науково-дослідної діяльності вищого навчального закладу?
Які основні завдання студентів при здійсненні науково-дослідної роботи?
Надайте характеристику комплексно-цільовій програмі науково-дослідної діяльності закладу освіти.
Охарактеризуйте процес індивідуального планування науково-дослідної діяльності здобувача.
Які форми науково-дослідної роботи Ви знаєте?
Як реалізується управління науково-дослідною діяльністю вищого учбового закладу?
Чи є на Вашу думку доцільним для студента в індивідуальному плані-графіку науково-дослідної роботи на весь період навчання обирати один напрям дослідження?
Чим відрізняється педагогічний працівник від науково-педагогічного?
Які існують види науково-дослідної роботи у вищому навчальному закладі?
Хто приймає участь в організації науково-дослідної роботи вищого освітнього закладу? Які функціональні обов’язки цих суб’єктів?
Що передбачає науково-дослідна діяльність для аспірантів?
Хто такий науковий керівник і які його основні функціональні обов’язки?
Яка інформація має міститися в звіті кафедри про науково-дослідну діяльність?
Дайте визначення змісту науки залежно від ролей, які вона виконує в суспільстві.
Які функції науки? Яка з них, на Вашу думку, є головною?
Що є об’єктом науки? На які блоки вона поділяється залежно від об’єкта, що досліджується?
Дайте визначення науковій діяльності і перелічите її форми.
В чому полягає наукознавство? Дайте характеристику його розділам.
Які напрямки наукової інтеграції України у світове співтовариство в умовах глобалізації науки?
Перелічите форми міжнародного наукового співробітництва.
В чому полягає зміст наступних понять: науковий закон, науковий факт, категорія, принцип, постулат, правило, теорія?
Наведіть діючу в Україні класифікацію наук, затверджену ВАК.
Дайте характеристику організації наукової діяльності в Україні.
Які законодавчо-нормативні акти регулюють наукову діяльність в Україні?
Дайте визначення понять наукове дослідження, “науково-дослідний процес”
Що виступає об’єктом та предметом наукового дослідження; як співвідносяться між собою ці поняття?
Дайте визначення поняття “фактора” та його вплив на досліджуваний об’єкт.
Висвітліть класифікацію об’єктів наукового дослідження.
Дайте визначення понять “метод”, “методика” та “методологія”.
Розкрийте класифікацію методів наукового дослідження.
Охарактеризуйте загально філософські методи пізнання.
Розкрийте склад загальних методів досліджень.
Дайте характеристику частковим методам.
Наведіть приклади застосування методів дослідження, які з них використовує найчастіше при проведенні ваших власних досліджень.
Охарактеризуйте процес наукового дослідження
Висвітліть основні етапи науково дослідного процесу.
Дайте характеристику організаційного етапу.
Розкрийте сутність дослідного етапу наукового дослідження.
Охарактеризуйте етап узагальнення, апробації і реалізації результатів дослідження.
Висвітліть класифікацію конкретно-наукових (емпіричних) методів дослідження та їх методичні прийоми.
Розкрийте зміст розрахунково-аналітичних методичних прийомів і процедур та застосування їх у наукових дослідженнях.
Розкрийте інформаційне моделювання (інформаційний образ), його суть і застосування у наукових дослідженнях.
Дайте характеристику економіко-математичних методів і застосування їх у наукових дослідженнях.
Дайте визначення поняттю “процедура”.
На які за призначенням у застосуванні прийомів дослідження можна поділити процедури?
Назвіть методи, які входять до складу загальнонаукових?
Дайте характеристику варіантів установлення наслідкового зв’язку методами наукової індукції.
У чому полягає суть загальнонаукового методу аналогія?
Який метод ґрунтується на використанні моделей і на які види вони (моделі) поділяються?
Який метод дає змогу дослідити виникнення, формування і розвиток процесів і подій у хронологічному порядку?
Назвіть умову при якій гіпотеза перетворюється на наукову теорію.
Скільки стадій розвитку має гіпотеза? Охарактеризуйте їх.
Розкрийте зміст конкретно-наукових (емпіричних) методів та застосування їх у наукових дослідження.
Назвіть переваги методу формалізації.
Розкрийте зміст поняття „методика дослідження теми”.
Які основні складові включає в себе структура методики досліджень теми? Дайте їх коротку характеристику.
У якій частині методики досліджень теми визначаються об’єкти і методи дослідження?
Яким методам необхідно надавати перевагу при виборі методики досліджень?
У якій частині методики відображається попереднє узагальнення результатів з досліджуваного питання?
Дайте визначення наукової організації праці, які її елементи ?
Як би ви розподілили елементи НОП за важливістю (значустістю) в науковому процесі.
Які завдання виконує НОП ?
Чи можливе нормування праці науковців, на основі яких критеріїв це можливо здійснити ?
Які характерні особливі риси носить в собі наукова діяльність ?
Які риси вченого визначають ефективність наукової роботи ? Охарактеризуйте їх суть та індивідуальну вагу в дослідному процесі.
Що являє собою поняття “мозкова атака” ?
Які існують види “мозкових атак” ? В чому їх особливості ?
Як розподіляються учасники “мозкової атаки”?
Які функцї виконують модератори та генератори ?
Які основні принципи організацї праці у науковій діяльності ?
Чи є принципи колективізму та колективності тотожними ? Чому?
Скласти визначення організації будь-якого процесу діяльності і наукової організації її.
В чому різниця між організацією праці і організацією науково-дослідного процесу?
Охарактеризуйте основні принципи організації науково-дослідного процесу.
Назвіть елементи організації науково- дослідного процесу і розкрийте їх зміст.
Розкрийте зміст організації управління науково-дослідним процесом.
В чому суть організації обслуговування науково-дослідного процесу.
Чим вимірюється ефективність наукової праці вченого?
Які фактори впливають на ефективність наукової праці?
У чому полягають особливості творчої праці у дослідженні економіки?
Розкрийте зміст організації праці у наукових дослідженнях.
Які етапи розробки і впровадження планів наукової організації праці у дослідницькій діяльності?
В чому полягає раціональний трудовий режим дослідника?
З чого складається наукова організація робочого місця науковця?
В чому зміст організації праці дослідження за критерієм "рефлекс на час"?
В чому зміст оцінки виконаної дослідної роботи за обсягом?
- інша інформація для студентів щодо особливостей опанування навчальної дисципліни:
Застосовуються стратегії активного і колективного навчання, які визначаються наступними методами і технологіями:
1) кредитно-модульна технологія навчання;
2) особистісно-орієнтовані (розвиваючі) технології, засновані на активних формах і методах навчання ( «аналіз ситуацій» ділові, імітаційні ігри, дискусія, експрес-конференція, навчальні дебати);
3) інформаційно-комунікаційні технології, що забезпечують проблемно-дослідницький характер процесу навчання та активізацію самостійної роботи студентів (електронні презентації для лекційних занять, використання аудіо-, відео-підтримки навчальних занять, розробка і застосування на основі комп'ютерних і мультимедійних засобів творчих завдань, доповнення традиційних навчальних занять засобами взаємодії на основі мережевих комунікаційних можливостей).
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено професором кафедри ІСТ, д.т.н., професором Жураковським Богданом Юрійовичем
Ухвалено: кафедрою ІСТ (протокол № 13 від 15.06.2022 р.)
Погоджено: Методичною комісією факультету[1] (протокол № 11 від 07.07.2022р.)
[1] Методичною радою університету– для загальноуніверситетських дисциплін.