НАУКОВА РОБОТА ЗА ТЕМОЮ МАГІСТЕРСЬКОЇ ДИСЕРТАЦІЇ-1. Основи наукових досліджень - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна) |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 2,0 кредити ECTS /60 годин (10 годин лекцій, 18 годин практичних занять, 32 години самостійної роботи) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/виступ на практичному занятті за вибраною темою з електронною презентацією |
Розклад занять | 1 лекція (2 години) 1 раз на 2 тижні; 1 практичне заняття (2 години) 1 раз на тиждень; |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор, практичні: д.ф.-м.н., проф. Дорошенко Анатолій Юхимович моб. +38(099)266-9311 |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Наукова робота за темою магістерської дисертації-1 (НРТМД-1). Основи наукових досліджень» складено відповідно до освітньої програми підготовки магістрів «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 – «Інформаційні системи та технології».
При вивченні дисципліни «НРТМД-1. Основи наукових досліджень» студенти познайомляться з основними засадами наукових досліджень, видами наукової діяльності та організацією науки в Україні. На лекціях вивчаються теоретичні відомості з основ наукових досліджень, а на практичних заняттях студенти опанують методи фахового подання результатів наукових досліджень в усній та письмовій формі. В курсі передбачений контроль якості отриманих знань у вигляді виступів на науковому семінарі та підготовки статті до наукового журналу.
Метою навчальної дисципліни *є залучення студентів до науково-дослідної роботи, ознайомлення їх зі стратегією та тактикою проведення досліджень, надання їм певних знань щодо методології, методики та інструментарію досліджень, а також формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (ЗК01) Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; (*ЗК02) Здатність спілкуватися іноземною мовою.
.
Предметом навчальної дисципліни є основні поняття наукових досліджень, організація науки в Україні, етапи виконання науково-дослідних робіт (НДР), наукова література, оцінка та оформлення результатів НДР, патентна та винахідницька діяльність.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких
спрямована дисципліна**:** (РН01) Відшуковувати необхідну інформацію в
науковій і технічній літературі, базах даних, інших джерелах,
аналізувати та оцінювати цю інформацію; (РН05) Визначати вимоги до ІСТ
на основі аналізу бізнес-процесів та аналізу потреб
зацікавлених сторін, розробляти технічні завдання.
Пререквізити та постреквізити дисципліни
Пререквізити. Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами з усього циклу нормативних бакалаврських дисциплін інформаційних систем та технологій, а також дисциплін історії та філософії.
Постреквізити. Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення даного освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів "Практика" та "Виконання магістерської дисертації".
Зміст навчальної дисципліни
Лекційні заняття
Тема 1. Організація наукових досліджень в Україні. Вибір напрямку наукових досліджень.
Тема 2. . Етапи НДР, інформаційне забезпечення наукових досліджень
Тема 3. Теоретичні та експериментальні дослідження в НДР
Тема 4. Оцінка та оформлення результатів НДР
Тема 5. Відкриття та винаходи, формула винаходу
Практичні заняття
1. Вибір та обґрунтування теми наукового дослідження
2. Планування етапів НДР.
3. Заходи щодо інформаційного забезпечення наукових досліджень
4. Особливості теоретичного дослідження
5. Експериментальні дослідження і обробка результатів
6. Рецензування та реферування НДР
7. Основні вимоги по оформленню НДР
8. Винахідницька діяльність та патенти
9. Вимоги до документів патентної заявки
Навчальні матеріали та ресурси
Основна література
Дорошенко А.Ю. Наукова робота за темою магістерської дисертації [Електронний ресурс]: навчальний посібник/ А.Ю. Дорошенко, О.В. Савчук; КПІ ім. Ігоря Сікорського.-Електронні текстові дані (1 файл - 2,54 Мб).- Київ -КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023.- 286 с.
Пилипчик М.І., Григор’єв А.С., Шостак В.В. Основи наукових досліджень. Підручник. –К.: «Знання», 2007.- 270 с.
Ковальчук В.В., Моїсєєв Л.М. Основи наукових досліджень.-К.: «Професіонал», 2004.- 208 с.
Маниліч М.І., Григор’єв В.А., Григор’єв Д.В. Основи наукових досліджень.- Чернівці: «Букрек», 2005.- 252 с.
Допоміжна література
Цехмістрова Г.С. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. - - Київ: Видавничий Дім «Слово», 2004. - 240 с.
Романчиков В.І. Основи наукових досліджень. Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 254 с.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Лекційні заняття (денна форма навчання)
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Тема 1. Організація наукових досліджень в Україні. Вибір напрямку наукових досліджень Лекція 1. Організація наукових досліджень в Україні. Вибір напрямку наукового дослідження. Поняття науки як системи знань і як суспільної організації. Функції науки у суспільному розвитку. Структурні елементи наукових знань: принцип, теорія, закон, проблема, ідея, гіпотеза. Головні напрями наукових досліджень в Україні на сучасному етапі. [1,2]. Завдання на СРС. Основи організації наукових досліджень. Формулювання теми, мети і задач наукового дослідження. Література: [1, Розд.1.], [5, Розд.1] |
2 |
2 | Тема 2. . Етапи НДР, інформаційне забезпечення наукових досліджень Лекція 2. Етапи НДР, інформаційне забезпечення наукових досліджень. Поняття наукового напрямку та його структурних одиниць: комплексна проблема, проблема, тема та наукове питання. Етапи виконання науково-дослідних робіт [1,3]. Поняття і роль інформаційного забезпечення наукового дослідження. Джерела інформаційного забезпечення для наукових досліджень. Класифікація наукових документів. УДК [1,3]. Завдання на СРС. Джерела інформації та їх використання в науково-дослідній роботі. Література: [1], [3, Розд.1] |
2 |
3 | Тема 3. Теоретичні та експериментальні дослідження в НДР Лекція 3. Теоретичні та експериментальні дослідження в НДР Мета і завдання теоретичних досліджень. Етапи та процеси виконання теоретичних досліджень. Сучасні методи теоретичних досліджень [1,2]. Експеримент у наукових дослідженнях. Класифікація експериментів у наукових дослідженнях. Поняття методики та плану проведення експерименту. [1-3]. Завдання на СРС. Методологія теоретичних та експериментальних досліджень. Література: [4, Розд. 4], [5] |
2 |
4 | Тема 4. Оцінка та оформлення результатів НДР Лекція 4. Оцінка та оформлення результатів НДР Рецензування науково-дослідних робіт [1-3]. Вимоги стандарту України до структури звіту про науково-дослідну роботу. Основні структурні елементи звіту про науково-дослідну роботу. [1,2]. Поняття впровадження результатів наукових досліджень. Завдання на СРС. Вимоги і правила оформлення науково-дослідної роботи, підготовка наукових матеріалів до публікації. Література: [1, Розд. 4], [5] |
2 |
5 | Тема 5. Відкриття та винаходи, формула винаходу Лекція 5. Відкриття та винаходи, формула винаходу. Поняття про відкриття та винаходи. Критерії, за якими визначається винахід [1,2]. Формула винаходу та її види. Склад заявки на винахід [1,2]. Завдання на СРС. Винахідницька патентна діяльність. Розділи заявки на винахід. Література: [2, Розд. 5.2], [1], [6] |
2 |
Всього | 10 |
Практичні заняття (денна форма навчання)
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Практичне заняття 1. Вибір та обґрунтування теми наукового дослідження. Соціально-економічне та науково-технічне обґрунтування вибору теми досліджень. Структурні елементи досліджень. [1,2]. Завдання на СРС. Основи організації наукових досліджень. Формулювання теми, мети і задач наукового дослідження. Література: [4, Розділ 1], [5] |
2 |
2 | Практичне заняття 2. Планування етапів НДР. Постановка науково-технічної проблеми. Етапи НДР. Мета, об’єкт та предмет дослідження. [1,3]. Завдання на СРС. Комплексна проблема та її складові. Література: [1, Частина 2, Розділ 4] |
2 |
3 | Практичне заняття 3. Заходи щодо інформаційного забезпечення наукових досліджень Визначення джерел інформаційного забезпечення для вибраної теми наукових досліджень. Класифікація наукових документів. Визначення УДК [1,3]. Завдання на СРС. Джерела інформації та їх використання в науково-дослідній роботі. Література: [4, Частина 2, Розділ 5] |
2 |
4 | Практичне заняття 4. Особливості теоретичного дослідження. Визначення мети та завдань теоретичних досліджень. Етапи та процеси виконання теоретичних досліджень. Сучасні методи теоретичних досліджень [1,2]. Завдання на СРС. Методологія теоретичних досліджень. Література: [4, Частина 2, Розділ 5]. [5] |
2 |
5 | Практичне заняття 5. Експериментальні дослідження і обробка результатів Постановка експериментів у наукових дослідженнях. Методика плануваання проведення експериментів. [1-3]. Завдання на СРС. Методологія експериментальних досліджень [5]. Література: [5, Частина 2, Розділ 8] |
2 |
6 | Практичне заняття 6. Рецензування та реферування НДР Організація оцінки науково-дослідних робіт, рецензування та реферування НДР [1-3]. Завдання на СРС. Аналіз результатів досліджень і формулювання висновків науково-дослідних робіт. Література: [4, Частина 2, Розділ 9], [5] |
2 |
7 | Практичне заняття 7. Основні вимоги по оформленню НДР Положення стандарту України до структури звіту про науково-дослідну роботу. Основні структурні елементи звіту про науково-дослідну роботу. [1,2]. Завдання на СРС. Вимоги і правила оформлення науково-дослідної роботи, підготовка наукових матеріалів до публікації. Література: [3, Частина 2, Розділ 6] |
2 |
8 | Практичне заняття 8. Винахідницька діяльність та патенти Критерії визначення відкриття та винаходу. [1,2]. Завдання на СРС. Винахідницька патентна діяльність. Література: [1, Частина 2, 2] |
2 |
9 | Практичне заняття 9. Вимоги до документів патентної заявки Елементи формули винаходу. Склад заявки на винахід [1,2]. Завдання на СРС. Розділи заявки на винахід. Література: [4, Частина 2, 5] |
2 |
Всього | 18 |
Самостійна робота студента
Денна форма навчання:
|
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Основи організації наукових досліджень. Формулювання теми, мети і задач наукового дослідження. | 6 |
2 | Джерела інформації та їх використання в науково-дослідній роботі. | 6 |
3 | Методологія теоретичних та експериментальних досліджень | 6 |
4 | Вимоги і правила оформлення науково-дослідної роботи, підготовка наукових матеріалів до публікації. | 6 |
5 | Винахідницька і патентна діяльність. Розділи заявки на винахід. | 8 |
Всього | 32 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та практичних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних презентацій студентів;
на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
практичні роботи виконуються у два етапи – перший етап: студент вибирає тему доповіді на семінарі та узгоджує її з викладачем; другий етап – підготовка електронної презентації доповіді та долповідь на семінарі (практичному занятті). Бали нараховуються лише за наявності електронної презентації;
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10;
штрафні бали виставляються за: невчасну підготовку електронної презентації чи письмової роботи. Кількість штрафних балів на більше 10.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента денної форми навчання складається з балів, що він отримує за::
підготовку презентації та виступ на семінарі;
виконання письмової роботи на етапі НРТМД-2;
заохочувальні та штрафні бали.
відповіді на питання залікового білета.
Рейтинг студента заочної форми навчання складається з балів, що він отримує за:
виконання письмової роботи;
відповіді на питання залікового білета.
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Денна форма навчання:
Практичні роботи (всього максимум 36 балів):
«відмінно», повна відповідь на питання під час доповіді (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронна презентація доповіді – 4 бали;
«добре», достатньо повна відповідь на питання під час доповіді (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронної презентації доповіді – 3 бали;
«задовільно», неповна відповідь на питання під час доповіді (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлена належним чином електронна презентація доповіді – 2 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлена належним чином електронна презентація доповіді – 0 балів.
За кожне заняття запізнення з поданням презентації доповіді до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал.
Заохочувальні бали
– за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали, але в сумі не більше 10;
– презентації по СРС – від 1 до 5 балів.
Міжсесійна атестація
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 22 бали (відвідування лекцій, участь у роботі семінару, виступи на семінарі). На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 8 балів.
За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 44 бали (виступ з доповіддю на семінарі). На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 16 балів.
Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
RD = 9*rуч+2*rсем+ (rз - rш)=9*4+2*10+ (rз - rш)=56 + (rз - rш),
де rуч – бал за участь у семінарі (0…4);
rсем – бал за виступ на семінарі (0…10);
rз – заохочувальні бали за активну участь на лекціях, презентації, участь в олімпіадах, конкурсі роботи, наукові роботи за тематикою дисципліни (0…10);
rзш – штрафні бали (0…10).
Система оцінювання залікових питань (максимум 44 бали):
«відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь», (повне, безпомилкове виконання завдання) – 19-22 бали;
«добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» або є незначні неточності (повне виконання завдання з незначними неточностями) – 16-18 балів;
«задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 13-15 балів;
«незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0-12 балів.
Сума стартових балів та балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:
Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
нездача письмової роботи | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
- перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено: д.ф.-м.н., професор Дорошенко Анатолій Юхимович
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 1 від 30.08.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 1 від 30.08.2023 р.)
Додаток 1
Перелік теоретичних питань на залік по першій частині курсу «НРТМД-1. Основи наукових досліджень»
Поняття науки як системи знань.
Поняття науки як суспільної організації.
Функції науки у суспільному розвитку.
Поняття, терміни і категорії науки.
Структурні елементи наукових знань: наукові принципи.
Наукові закони.
Загальна класифікація наук.
Організація науки і наукових досліджень в Україні.
Сектори науки в Україні.
Склад наукових кадрів в Україні.
Види наукових досліджень.
Головні напрями розвитку науки і техніки.
Державні науково-технічні програми.
Поняття науково-дослідної роботи.
Науковий напрямок та наукова проблема.
Особливості наукових досліджень.
Критерії вибору теми наукових досліджень.
Етапи виконання науково-дослідних робіт.
Етапи дослідно-конструкторської розробки.
Поняття інформаційного забезпечення наукових досліджень.
Джерела наукової інформації.
Види наукових документів.
Правила роботи з науковою літературою.
Завдання і структура теоретичних досліджень.
Етапи виконання теоретичних досліджень.
Сучасні методи теоретичних досліджень.
Класифікація експериментів.
Планування і методика проведення експерименту.
Обробка результатів експерименту.
Вимоги до звітів про результати наукової роботи.
Зміст рецензії на науково-дослідну роботу.
Поняття відкриття та винаходу.
Формула винаходу.
Склад заявки на винахід.