Технології забезпечення якості програмних систем - СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Обов’язкова (нормативна)
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 3,0 кредити ECTS /90 годин (18 годин лекцій, 18 годин лабораторних робіт, 54 години – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік, МКР, захист лабораторних робіт
Розклад занять 1 лекція (2 години) 1 раз на 2 тижні; 1 лабораторна робота (2 години) 1 раз на 2 тижні
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

к.ф.-м.н. Жереб Костянтин Анатолійович Telegram: https://t.me/kzhereb

E-mail: zhereb@gmail.com

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

  1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 126 Інформаційні системи та технології галузі знань 12 Інформаційні технології для другого (магістерського) рівня

вищої освіти та освітньо-професійної програми другого (магістерського) рівня вищої освіти дисципліна «Технології забезпечення якості програмних систем» формує (СК11) володіння концепціями та атрибутами якості програмних систем (надійність, безпека, мобільність, послідовність, зручність, точність, розширення, модифікованість та ін.) у тому числі ролі людини, процесів, методів, інструментів та технологій забезпечення якості та (РН15) знання нормативно-правових основ, методів та алгоритмів контроля якості програмних систем.

Дисципліна "Технології забезпечення якості програмних систем" надає студентам розуміння принципів, методів та інструментів забезпечення якості програмних систем. Курс призначений для того, щоб оволодіти компетентностями для планування заходів забезпечення якості програмних систем, використання сучасних інструментів та технологій для забезпечення якості, ефективного звітування про результати перевірки якості, інтеграції процесів забезпечення якості в життєвий цикл розробки програмних систем. Завдяки поєднанню лекцій і лабораторних робіт студенти отримають практичний досвід використання інструментів забезпечення якості програмних систем.

Предмет навчальної дисципліни

Предмет - методи та принципи забезпечення якості програмних систем, сучасні процеси забезпечення якості програмних систем, зокрема тестування програмних систем, інструменти забезпечення якості програмних систем, рекомендації та практики щодо процесів забезпечення якості програмних систем в життєвому циклі розробки програмних систем.

Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є формування у студентів теоретичних знань і практичних здатностей застосовувати загальні методи і засоби забезпечення якості програмних систем.

Завдання навчальної дисципліни

Завдання вивчення дисципліни - підготувати студентів до кар’єри в галузі забезпечення якості програмних систем, де вони можуть сприяти створенню якісних програмних систем, своєчасно знаходити недоліки в програмних реалізаціях, сприяти ефективній комунікації в командах розробки програмного забезпечення.

Пререквізити та постреквізити дисципліни

Пререквізити

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами "Програмування. Частина 1. Основи програмування", "Програмування. Частина 2. Структури даних та алгоритми", Бази даних", "Теорія ймовірності та математична статистика".

Постреквізити

Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальших освітніх компонентів "Практика" та "Виконання магістерської дисертації"

Зміст навчальної дисципліни

Тема 1. Поняття якості програмного забезпечення Тема 2. Життєвий цикл тестування програмного забезпечення Тема 3. Гнучкі технології управління якістю Тема 4. Тестування ПЗ. Основні поняття. Тема 5. Підходи до тестування. Тема 6. Класифікація помилок. Процедура тестування. Тема 7. Критерії вибору тестів. Тема 8. Модульне та інтеграційне тестування. Тема 9. Засоби автоматизації тестування.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Авраменко А.С. Тестування програмного забезпечення : навч. посіб. / А.С. Авраменко, В.С. Авраменко, Г.В. Косенюк. – Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2018. – 284 с.

  2. Дяченко М.П. Методичні матеріали щодо забезпечення самостійної роботи студентів з дисципліни "Методи та засоби тестування програмного забезпечення" (для освітньо-кваліфікаційного рівня "магістр") /М.П. Дяченко. – Київ : МАУП, 2018. – 35 с.

  3. Коротенко Г.М. Методичні вказівки до практичних робіт по курсу "Тестування та верифікація ПЗ" / Г. М. Коротенко, Л. М. Коротенко, О. С. Шевцова; М-во освіти і науки України, Нац. техн. ун-т "Дніпровська політехніка". – Дніпро : НТУ "ДП",– 2020. – 62 с.

  4. Крепич С.Я. Якість програмного забезпечення та тестування: базовий курс. Навчальний посібник для бакалаврів галузі знань 12 "Інформаційні технології" спеціальності 121 "Інженерія програмного забезпечення" / С. Я. Крепич, І. Я. Співак. – Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., – 2020. – 478 с.

Допоміжна література

  1. Jena Ajay Kumar, Das Himansu, Mohapatra Durga Prasad (eds.). Automated Software Testing: Foundations, Applications and Challenges. – New York: Springer, 2020. – 173 p.

  2. Mili Ali, Tchier Fairouz. Software Testing: Concepts and Operations. – Wiley, 2015. – 400 p.

  3. O'Regan O. Concise Guide to Software Testing. – New York: Springer, 2019. – 309 p..

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/ п

Назва теми лекції та перелік основних питань

1 Тема 1. Поняття якості програмного забезпечення
Основні питання: поняття якості програмного забезпечення, аспекти якості, важливість забезпечення якості для розробки програмних систем
2 Тема 2. Життєвий цикл тестування програмного забезпечення
Основні питання: місце забезпечення якості в життєвих процесах розробки програмного забезпечення, ролі, процеси та артефакти пов’язані із забезпеченням якості програмних систем
3 Тема 3. Гнучкі технології управління якістю
Основні питання: місце забезпечення якості в гнучких технологіях розробки, адаптація підходів забезпечення якості до гнучких процесів розробки, ефективне звітування про результати тестування
4 Тема 4. Тестування ПЗ. Основні поняття.
Основні питання: тестування програмних систем, порівняння з іншими методами забезпечення якості.
5 Тема 5. Підходи до тестування.
Основні питання: сучасні підходи до тестування, порівняння, критерії вибору підходів до тестування
6 Тема 6. Класифікація помилок. Процедура тестування.
Основні питання: типові помилки під час розробки програмного забезпечення, підходи до виявлення помилок різних типів, процедура тестування
7 Тема 7. Критерії вибору тестів.
Основні питання: підходи до вибору найбільш ефективних тестів залежно від специфіки програмних систем, що розробляються
8 Тема 8. Модульне та інтеграційне тестування.
Основні питання: поняття модульного та інтеграційного тестування, засоби тестування, взаємодія з тестами інших видів, інтеграція з процесами побудови та розгортання програмних систем
9 Тема 9. Засоби автоматизації тестування.
Основні питання: переваги та недоліки автоматизованого тестування, інструменти та засоби побудови автоматизованих тестів, підтримання автоматизованих тестів в актуальному стані.

Лабораторні роботи

№ з/ п

Перелік лабораторних робіт

1 Лабораторна робота 1. Види тестування. Планування тестування
Вивчити класифікацію видів тестування, розробити перевірки для різних видів тестування, навчитися планувати тестові активності в залежності від особливостей продукції, що поставляється на тестування функціональності
2 Лабораторна робота 2. Розробка вимог
Виявити і описати призначені для користувача вимоги у вигляді варіантів використання (Use Cases).
3 Лабораторна робота 3. Тестування вимог
Вивчити критерії якості вимог, виконати тестування вимог до програмного забезпечення
4 Лабораторна робота 4. Тестування програмного забезпечення: розробка тестів
Розробити робочу тестову документацію для тестування web додатку
5 Лабораторна робота 5. Пошук і документування дефектів
Протестувати веб-застосунок і описати знайдені дефекти
6 Лабораторна робота 6. Документування результатів тестування.
Підготувати звіти про результати тестування програмного забезпечення, візуалізувати основні результати.

Самостійна робота студента

№ з/п

Вид самостійної роботи

Кількість годин СРС

1 Підготовка до лабораторних робіт 44
2 Підготовка до МКР 10
Всього 54

Контрольні роботи

Двогодинна модульна контрольна робота (МКР) поділяється на дві одногодинні (45 хв.), що проводяться під час лабораторних занять.

МКР-1 виконується після вивчення тем 1 - 5. МКР-2 виконується після вивчення тем

6 - 9. Модульні контрольні роботи виконуються в середовищі Google Classroom у вигляді тестування.

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

правила відвідування занять: заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали. Відповідно до РСО даної дисципліни бали нараховують за відповідні види навчальної активності на лекційних та практичних заняттях;

модульні контрольні роботи виконуються самостійно та без застосування допоміжної інформації з Інтернет, матеріалів курсу, конспекту;

заохочувальні бали виставляються за навчальну активність на лекційних заняттях. Кількість заохочуваних балів не більше 10;

штрафні бали виставляються за невчасну здачу лабораторних робіт. Кількість штрафних балів не більше 10;

політика щодо академічної доброчесності: Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з дисципліни «Технології забезпечення якості програмних систем».

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: МКР, виконання та захист лабораторних робіт. Календарний контроль: проводиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Семестровий контроль: залік. Рейтинг студента з дисципліни складається із балів стартового рейтингу (протягом семестру). Бали стартового рейтингу протягом семестру студент отримує за:

виконання та захист лабораторних робіт; виконання модульних контрольних робіт (МКР).

Система рейтингових балів та критерії оцінювання Лабораторні роботи

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної

інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 13 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи –

11 балів; «задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 8 балів; «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 0 балів.

За кожне запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал.

Модульні контрольні роботи

«відмінно», не менш ніж 90% правильних відповідей – 11 балів; «добре», не менш ніж 75% правильних відповідей – 9 балів; «задовільно», не менш ніж 60% правильних відповідей –

7 балів; «незадовільно», менш ніж 60% правильних відповідей – 0 балів.

Заохочувальні бали

за активну роботу на лекційному занятті 1 бал, але в сумі не більше 10.

Штрафні бали

Запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну -1 бал, але в сумі не більше -10

Календарний контроль

На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 18 балів. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує

«зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 36 балів.

Максимальна сума балів контрольних заходів протягом семестру складає: RD = 6*rлаб++2*rмкр=6*13+2*11=100,

де

rлаб – бал за лабораторну роботу (0…13); rмкр – бал за написання МКР (0…11)

Форма семестрового контролю – Залік

Необхідною умовою заліку є виконання одночасно усіх видів робіт:

1) виконати МКР-1 та МКР-2 не нижче ніж на оцінку «задовільно»; 3) захист усіх лабораторних робіт на оцінку не нижче ніж «задовільно»;

Залік проводиться на останньому за розкладом занятті в семестрі. Якщо стартовий рейтинг протягом семестру становить 60 балів та вище, залікова оцінка, за згодою студента, переноситься в залікову відомість.

У випадку, коли семестровий рейтинг нижчий за 60 балів (усі види робіт виконані) або рейтинг вищий за 60 балів, але студент виявив бажання підвищити оцінку - призначається залікова контрольна робота. Залікова контрольна робота виконується в середовищі Google Classroom у вигляді тестування.

Система оцінювання залікової контрольної роботи

«відмінно», не менш ніж 90% правильних відповідей – 20 балів; «добре», не менш ніж 75% правильних відповідей – 16 балів; «задовільно», не менш ніж 60% правильних відповідей

– 12 балів; «незадовільно», менш ніж 60% правильних відповідей – 0 балів.

Сума стартових балів плюс бали за залікову контрольну роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою

Кількість балів

Оцінка

100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено: доцент кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.ф.-м.н., Жереб Костянтин Анатолійович

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)