УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма

Інформаційні управляючі системи та технології

Інтегровані інформаційні системи

Інформаційне забезпечення робототехнічних систем

Статус дисципліни Нормативна (обов’язкова)
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр І курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 4 кредити (120 годин, з них 36 годин лекцій, 36 годин комп’ютерних практикумів, 48 годин СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи іспит/письмовий
Розклад занять
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна, sperkachmaya@gmail.com

Практичні : доцент, к.т.н, Сперкач Майя Олегівна

Розміщення курсу

Посилання на дистанційний ресурс Moodle:

https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання

Метою навчальної дисципліни ПО 11 «Управління проєктами» є отримання студентами ґрунтовної підготовки з теоретичних, методологічних та практичних основ у методологіях управління проєктами, розумінні життєвого циклу проєкту, розробці проєктних планів та забезпеченні їх реалізації, управлінні ризиками та ресурсами, організації командної роботи, використанні інструментарію та прийнятті рішень.

Предмет навчальної дисципліни – методи та підходи, що використовуються при здійсненні управлінням проєктами, використанні інструментальних засобів для полегшення ведення проєктів, планування ресурсів проєктів, управління ризиками в проєктах, документування проєктів.

Завдання вивчення навчальної дисципліни:

  • вивчення основних методологій управління проєктами, підходів до управління проєктами, життєвого циклу управління реалізацією проєкту;

  • придбання навиків використання методів і засобів підтримки командної роботи, планування та ефективної організації праці, безперервного контролю якості результатів роботи, комунікації, мотивації, лідерства в команді;

  • засвоєння базових знань з управління проєктами, побудови проєктних планів та забезпечення їх реалізації, здійснення планування ресурсів проєктів, управління ризиками;

  • засвоєння сучасних технологій та інструментальних засобів на всіх етапах життєвого циклу управління проєктом;

  • придбання навиків з різних підходів до документування проєкту,

    організації роботи над проєктом, налаштуванні системи зустрічей та представлення проєкту, закриття проєкту.

У результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності: ЗК03, ЗК04, ЗК05, СК01, СК02, СК07

ЗК03 Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності)
ЗК04 Здатність розробляти проєкти та управляти ними
ЗК05 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
СК01 Здатність розробляти та застосувати ІСТ, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач
СК02 Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем
СК07 Розробляти і реалізовувати інноваційні проекти у сфері ІСТ

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

РН05 Визначати вимоги до ІСТ на основі аналізу бізнес-процесів та аналізу потреб зацікавлених сторін, розробляти технічні завдання;

РН06 Обґрунтовувати вибір технічних та програмних рішень з урахуванням їх взаємодії та потенційного впливу на вирішення організаційних проблем, організовувати їх впровадження та використання.

Досвід з командної роботи, управління проєктами за різними методологіями, організації роботи над проєктом, плануванням ресурсів проєкту, управління ризиками, представлення та завершення проєкту.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: Для вивчення курсу необхідно мати бакалаврську базову підготовку.

Постреквізити: Дисципліна є теоретичною та методологічною основою для виконання і захисту випускної кваліфікаційної роботи

Зміст навчальної дисципліни

ВСТУП
Вступ до дисципліни
Розділ 1 Основи управління проєктами
Тема 1.1 Базові поняття проєкту та управління проєктом. Життєвий цикл проєкту
Тема 1.2 Ролі та обов’язки в управлінні проєктами. Організація роботи команди
Тема 1.3 Моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами
Розділ 2 Процеси управління
Тема 2.1 Запуск проєкту (ініціювання). Проєктні ризики та їх управління
Тема 2.2 Планування проєкту
Тема 2.3. Контроль та управління виконанням проєкту
Тема 2.4 Документація та завершення проєкту
Розділ 3 Гнучкі методології та методи управління
Тема 3.1 Огляд існуючих методологій управління проєктами
Тема 3.2 Гнучкі методології в управлінні проєктами. Маніфест та принципи Agile
Тема 3.3 Робота команди за гнучкою методологією Agile
Тема 3.4 Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління
Розділ 4 Модель Scrum та Kanban
Тема 4.1 Модель Scrum
Тема 4.2 Модель Kanban
Тема 4.3 Модель Scrumban
Розділ 5 Бачення та формалізація вимог замовника
Тема 5.1 Бачення та обмеження проєкту
Тема 5.2 Формування вимог
Розділ 6 Планування та оцінка проєкту
Тема 6.1 Планування організації роботи над проєктом
Тема 6.2 Методи планування
Тема 6.3 Оцінка ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки
Тема 6.4. Визначення продуктивності команди проєкту
Розділ 7 Дослідження, адаптація та представлення проєкту
Тема 7.1 Інструменти управління виконанням проєкту
Тема 7.2 Управління змінами в проєкті
Тема 7.3 Представлення проєкту. Закриття проєкту
Тема 7.4 Оцінка якості розробки програмного забезпечення

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) [Text]. – Ed. 5. – Project Management Institute, 2013. – 590 p.

  2. P2M «Program & Project Management for Enterprise Innovation» [Electronic resource]. – Project Management Association of Japan, 2016. –URL: http://www.pmaj.or.jp/ENG/p2m/p2m\_guide/p2m\_guide.html

  3. What Is Scrum Methodology? – [Electronic resource]. – URL: https://resources.collab.net/agile-101/what-is-scrum.

  4. DeMarco, T., Lister, T. Peopleware: Productive projects and teams // Second Edition, 2017.

  5. Todd C. Williams Rescue the Problem Project: A Complete Guide to Identifying, Preventing, and Recovering from Project Failure, 2017.

  6. Про філософію гнучкого підходу в управлінні AGILE // [Electronic resource]. – URL: https://mim.kiev.ua/news/article/pro-filosofiju-gnuchkogo-pidhodu-v-upravlinni-agile-govorili-na-majsternjah-biznesu-u-mim.

  7. Принципи та інструменти керування проектами. Планування проекту // [Electronic resource]. – URL: https://www.buh24.com.ua/printsipi-ta-instrumenti-keruvannya-proektami-planuvannya-proektu/

  8. Моніторинг проекту // [Electronic resource]. – URL: https://stud.com.ua/21075/menedzhment/monitoring\_proektu.

Додаткова література

  1. Coblands Consulting. Reducing Project Management RiskPrinciples. —

    http://www.netcomuk.co.uk/~rtusler/.

  2. Glossary of Project Management Terms. — http://www.uc.edu/sashtml/

    orpm/chapa/index.htm.

  3. Kim Heldman Project Management JumpStart, 2016.

  4. Jack Ferraro Project Management for Non-Project Managers, 2017.

  5. Оцінка якості процесів створення програмного забезпечення //

    [Electronic resource]. – URL: https://studfiles.net/preview/5462335/page:4/.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни

5.1 Тематика лекцій

Теми лекцій та перелік основних питань неведені в таблиці 1.

Таблиця 1

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1

Вступ до дисципліни. Базові поняття проєкту та управління проєктом. Життєвий цикл проєкту

Визначення та концепції основних принципів управління проєктами, життєвого циклу проєкту, обов'язків менеджера проєкту

2

Ролі та обов’язки в управлінні проєктами. Організація роботи команди

Комунікації в проєкті. Ролі в проєкті. Планування комунікацій. Рівні комунікацій. Планування взаємодії. Регламент. Взаємовідносини менеджера та спонсора проекту. Роль Спонсора та Менеджера проєкту

3

Моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами

Типи моделей управління проєктами. Традиційні моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами. PMBOK

4

Запуск проєкту (ініціювання). Проєктні ризики та їх управління

Організація процесу запуску проєкту. Проєктні ризики та їх управління. Причини виникнення ризиків. Методи реагування на ризики

Планування проєкту

Визначення обмежень проєкту, ресурсів, виконавців та ін. Фази планування роботи над проєктом. Складання плану виконання проєкту

5

Контроль та управління виконанням проєкту

Контроль за ходом виконання проєкту. Визначення невідповідностей і протиріч. Управління виконанням проєкту

6

Документація та завершення проєкту

Підготовка переліку документів з управління проєктом (план управління якості, ресурсів, виконавцями, проєктом та ін.). Фаза завершення проєкту

7

Огляд існуючих методологій управління проєктами

Види гнучких методологій. Порівняльна характеристика

Гнучкі методології в управлінні проєктами. Маніфест та принципи Agile

Маніфест та принципи Agile. Особливості управління проєктами за гнучкими методологіями

Робота команди за гнучкою методологією Agile

Організація роботи команди за гнучкою методологією Agile. Особливості управління такої команди

Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління

Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління IT-проєктами. Поєднання методів управління проєктами. Переваги та недоліки

8

Модель Scrum

Особливості управління проєктом за моделлю Scrum. Організація роботи команди. Визначення ризиків в таких проєктах. Ритуали та артефакти моделі Scrum

9

Модель Kanban

Модель Kanban. Принципи роботи моделі Kanban. Особливості формування команди. Дошка Kanban

Модель Scrumban

Модель Scrumban. Принципи роботи моделі

10

Бачення та обмеження проєкту

Навчитися розробці бачення та обмежень проєкту. Прийоми виявлення обмежень проєкту. Дотримання та відхилення від бачення та обмежень проєкту

Формування вимог (development product backlog)

Навчитися виявляти та оформляти вимоги замовника. Методи виявлення та документування вимог

11

Планування організації роботи над проєктом

Підходи до процесу планування організації роботи над проєктом. Застосування необхідного інструментарію для полегшення процесу планування. Налагодження комунікації. Розподіл ролей

12

Методи планування

Існуючі методи планування. Застосування методу в реальній практиці

13

Оцінка ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки

Типи підходів до оцінки ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки

14

Визначення продуктивності команди проєкту

Ролі в команді. Вага кожної ролі. Визначення продуктивності команди проєкту

15

Інструменти управління виконанням проєкту, burndownchat

Різні типи інструментів управління виконанням проєкту. Їх переваги та недоліки. Доцільність використання

16

Управління змінами в проєкті

Управління змінами в проекті. Методи реагування на зміни. Ціна похибки та внесеної зміни в проєкт

17

Представлення проєкту. Закриття проєкту

Організація представлення проєкту. Особливості представлення

18

Оцінка якості розробки програмного забезпечення

Оцінка якості розробки програмного забезпечення та процесу управління проєктом

5.2 Тематика комп’ютерних практикумів

1. Управління командою

2. Управління проєктом на основі різних гнучких методологій

3. Формування документації проєкту

4. План управління проєктом

4. Інструменти управління проєктами

5. Формування вимог до проєкту. Складання WBS

6. Планування та оцінка роботи над проектом

7. Управління змінами в проекті

8. Визначення ризиків

9. Представлення проєкту

10. Оцінка якості розробки програмного забезпечення та процесу управління проєктом

Самостійна робота студента

Студенти готують доповіді та презентації до тем (Таблиця 2), самостійного опрацювання, виступають з ними.

Таблиця 2

Назва теми самостійної роботи
1 Управління якістю в проєкті. Стандарти та метрики якості
2 Основні сфери управління персоналом
3

Типи ієрархічних структур проєктів

4 Ризики. Методи зниження ризиків в проєкті
5 Планування виконання проекту. Рівні планування проєкту
6 Звітність у системі контролю проєктами
7 Типи угод проєкту. Гарантійна угода між постачальниками і замовником
8 Практики Agile. Як застосовується для управління великими проєктами спрямованими на розробку інформаційних систем?
9 Діяльність команди на всіх етапах виконання проєкту. Її корегування та направлення.
10 Види моделі Канбан. ЇЇ ефективність застосування у різного типу проєктів
11 Сутність екстремального та гнучкого управління проєктами. Для яких проєктів таке управління ефективне
12

Ресурси. Критерії визначення необхідної кількості ресурсів. Обмеження кількості людських та інших ресурсів.

13 Організація робіт по збору вимог до проєкту. Склад робіт із визначення вимог до автоматизованої системи. Як зібрані вимоги впливають на планування проєкту?
14 Методи та проблеми впроваджувати Agile / Scrum методології в проєктах
15 Методологічні підходи до планування проєктів
16 Порівняльний аналіз методів оцінки ефективності ІТ-проєктів
17 Поняття командного синергізму і ефективність команди
18 Інструмент «Інтелект-карти» в управлінні проєктами
19 Методи й інструменти управління ризиками проєкту
20 Формати представлення проєкту. Типи. Відмінності
21 Основні інструменти керівника проєкту

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут».

Основні положення політики:

  • відвідування лекційних та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • впродовж занять студенти можуть задавати питання стосовно матеріалу, що викладається; студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення та оцінювання контрольних заходів;

  • студенти мають право оскаржити результати контрольних заходів, аргументовано пояснивши з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень;

  • у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та комп’ютерних практикумах, кількість заохочуваних балів не більше 10 за семестр;

  • невчасне виконання комп’ютерних практикумів, контрольних робіт та тестів тягне за собою зниження отриманих балів на 10%.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

8.1 Поточний контроль

Поточний контроль успішності засвоєння знань виконується шляхом виконання ними: комп’ютерних практикумів, МКР, завдань, що видані для самостійної проробки. Таким чином, семестровий рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  • комп’ютерні практикуми;

  • одну модульну контрольну роботу (МКР поділяється на дві контрольні роботи тривалістю по одній академічній годині);

  • самостійну роботу;

  • відповідь на екзамені.

Умови завдань розміщені в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський":

https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344

8.2 Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання

1.Комп’ютерні практикуми

Вагові бали кожного комп’ютерного практикуму наведені у таблиці 3. Сумарний ваговий бал за даний контрольний захід (r3) складає 70 балів.

Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів включають якість її виконання, захисту та оформлення звіту (таблиця 3).

Таблиця 3 – Вагові бали та критерії оцінювання комп’ютерних практикумів

Назва роботи Бали
Виконання Захист Звіт Сума
Комп’ютерний практикум №1 3 0,5 0,5 4
Комп’ютерний практикум №2 3 0,5 0,5 4
Комп’ютерний практикум №3 3 1 1 5
Комп’ютерний практикум №4 3 1 1 5
Комп’ютерний практикум №5 3 1 1 5
Комп’ютерний практикум №6 3 1 1 5
Комп’ютерний практикум №7 4 1 1 6
Комп’ютерний практикум №8 4 1 1 6
Комп’ютерний практикум №9 3 1 1 5
Комп’ютерний практикум №10 3 1 1 5
Разом за комп’ютерні практикуми 32 9 9 50

Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів:

відмінно” – робота виконана та захищена без зауважень, 100% від вказаного максимального балу;

добре” – достатньо повне виконання роботи з деякими похибками, 80% від вказаного максимального балу;

задовільно” – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації), 60% від вказаного максимального балу;

незадовільно” – при виконанні або під час захисту роботи були виявлені помилки, 40% і нижче від вказаного максимального балу.

Усі комп’ютерні практикуми повинні бути виконанні до вказаного терміну виконання.

2. Модульна контрольна робота

Ваговий бал кожної частини МКР – 10 балів. Ваговий бал за даний контрольний захід для однієї МКР (r2) –2×10 балів =20 балів.

Критерії оцінювання кожної частини МКР:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) –

    10 балів;

  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної

    інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 8,5-4,5 балів;

  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної

    інформації) та незначні помилки – 4,0-0,5 балів;

  • незадовільно”, незадовільна відповідь (взагалі неправильна

    відповідь) – 0 балів.

Відсутність на МКР без поважної причини та/або при повторному написанні:

  • “відмінно” – 9,0 балів, “добре” – 8,0-4,0 балів, “задовільно” – 3,5-0 балів, “незадовільно” – 0 балів.
  1. Самостійна робота студентів

Ваговий бал (r5) – 10 балів.

Студенти готують доповідь та невеликий практичний кейс за виділеним індивідуальним завданням та презентують завдання (тривалість 10-15 хв.).

Критерії оцінювання:

  • відмінно”, повне виконання завдань (не менше 90%) – 10 балів;

  • добре”, достатньо повне виконання завдань (не менше 75%) – 9-6 бала;

  • задовільно”, неповне виконання завдань (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 5-2 бала;

  • незадовільно”, незадовільне виконання завдань –1-0 балів.

  1. Екзаменаційна робота студентів

Ваговий бал (r5) – 30 балів.

Критерії оцінювання екзаменаційної роботи:

Завдання складається з двох частин: практичної та теоретичної.

Ваговий бал практичної частини роботи – 15 балів.

Критерії оцінювання якості практичної частини роботи:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації);

- 15 балів
  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності);

- 11-9 балів
  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки);

- 8-3 балів
  • незадовільно”, незадовільна відповідь.

- 2-0 балів

Ваговий бал теоретичної частини роботи – 15 балів. Теоретична частина включає три теоретичних питання, кожне з яких оцінюється в 5 балів.

Критерії оцінювання кожного теоретичного питання:

  • відмінно”, повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) - 5 балів;

  • добре”, достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 4,5-3,75 бала;

  • задовільно”, неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 3,74 - 2 бали;

  • незадовільно”, незадовільна відповідь - 0 балів.

Умови позитивної проміжної атестації

Для отримання “зараховано” з першої проміжної атестації (8 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 18 балів (за умови, якщо на початок 8 тижня згідно з календарним планом контрольних заходівідеальнийстудент має отримати 25 балів).

Для отримання “зараховано” з другої проміжної атестації (14 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 40 балів (за умови, якщо на початок 14 тижня згідно з календарним планом контрольних заходівідеальнийстудент має отримати 60 балів).

Розрахунок шкали рейтингу :

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

R = 50+20+10+30=100 балів.

Необхідною умовою допуску до екзамену є:

  • виконання 7 комп’ютерних практикумів на оцінку не нижче ніж “задовільно”;

  • виконання МКР не нижче ніж на оцінку “задовільно”;

  • стартовий рейтинг () не менше 40% від R, тобто 40 балів.

Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею 5.

Таблиця 5

Бали Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Перелік питань, які виносяться на семестровий контроль розміщений в системі MOODLE, що є складовою платформи дистанційного навчання "Сікорський".

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доцент, к.т.н, доцент, Сперкач Майя Олегівна

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.