ПРОГРАМНІ ЗАСОБИ МОДЕЛЮВАННЯ РОБОТОТЕХНІЧНИХ СИСТЕМ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційне забезпечення робототехнічних систем
Статус дисципліни Обов’язкова (нормативна) / цикл професійної підготовки
Форма навчання Очна(денна)
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 4 кредити ECTS / 120 годин (36 годин лекцій, 18 годин комп’ютерних практикумів, 66 годин самостійної роботи)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Екзамен / модульна контрольна робота, захист комп’ютерних практикумів
Розклад занять

1 лекція (2 години) 1 раз на тиждень;

1 комп’ютерний практикум (2 години) 1 раз на 2 тижні

Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор: к.т.н., Остапченко Костянтин Борисович

okb2003@ukr.net

Комп’ютерні практикуми: к.т.н., доцент, Остапченко Костянтин Борисович

okb2003@ukr.net

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=6111

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Силабус освітнього компонента «Програмні засоби моделювання робототехнічних систем» складено відповідно до освітньої програми підготовки магістрів «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.

Курс навчальної дисципліни призначений забезпечити підготовку фахівців у галузі проектування систем організаційно-технічного та виконавчого рівнів управління в комп‘ютеризованому інтегрованому виробництві, побудованому із застосуванням робототехнічних систем та комплексів.

Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей:

ЗК01 - Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;

СК04 - Здатність розробляти математичні, інформаційні та комп’ютерні моделі об’єктів і процесів інформатизації;

СК05 - Здатність використовувати сучасні технології аналізу даних для оптимізації процесів в інформаційних системах;

СК08 - Здатність до використання сучасних методологій та технологій проектування та реалізації інформаційного та програмного забезпечення інтелектуальних робототехнічних систем;

СК11 - Здатність проектування та експлуатації нейрокомп’ютерних систем, які використовуються в задачах моделювання процесів і явищ, що супроводжують функціонування інформаційного забезпечення робототехнічних систем.

Предметом навчальної дисципліни є технології, методи та засоби проектування процесів функціонування і управління робототехнічними системами.

Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна:

РН08 - Розробляти моделі інформаційних процесів та систем різного класу, використовувати методи моделювання, формалізації, алгоритмізації та реалізації моделей з використання сучасних комп’ютерних засобів;

РН18 - Проектувати інформаційні системи із застосуванням компонентів нейротехнологій та проводити аналітичне та імітаційне моделювання складних об’єктів з їх використанням.

Навчальна дисципліна покликана допомогти студенту отримати -

знання:

- теоретичних положень щодо організації машинної імітації (імітаційного моделювання) робототехнічних систем;

- технологій використання функціонального і процесно-орієнтовного підходів до моделювання процесів в робототехнічних системах;

- стандартів моделювання процесів і систем;

- методик застосування різних технологій моделювання;

уміння:

- застосовувати стандарти і технології моделювання для рішення задач з організації управління робототехнічними системами;

- використовувати платформи моделювання для розв’язання типових задач проектування процесів функціонування робототехнічних систем;

досвід:

- використання спеціальної термінології в організації і проведення модельних експериментів;

- самостійного оволодіння новими технологіями моделювання;

- роботи із сучасними платформами моделювання процесів в робототехнічних системах.

Інтегральна компетентність: Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі проектування процесів функціонування робототехнічних систем із застосуванням програмних засобів машинного моделювання і організації проведення модельних експериментів.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Курс навчальної дисципліни базується на нормативних дисциплінах циклу професійної підготовки бакалавра освітньої програми «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології і утворює підгрунття для освітніх компонент магістерської підготовки. Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення вибіркових дисциплін наступного семестру навчання та виконання наукової роботи за темою магістерської дисертації.

Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1. Архітектурні аспекти моделювання робототехнічних систем

Тема 1. Сутність моделювання технічних об’єктів

Тема 2. Основні аспекти процесу моделювання технічних систем

Розділ 2. Формалізація процесів функціонування робототехнічних систем як дискретних систем

Тема 1. Математичне моделювання процесів функціонування дискретних систем

Тема 2. Дослідження сіткових моделей функціонування процесів дискретних систем

Розділ 3. Аналітичне моделювання динамічних систем

Тема 1. Системи масового обслуговування

Тема 2. Моделювання систем масового обслуговування

Розділ 4. Концепція імітаційного моделювання

Тема 1. Засади проектування імітаційних моделей

Тема 2. Програмні засоби реалізації імітаційних моделей

Розділ 5. Прийняття рішень за результатами моделювання

Тема 1. Засади прийняття рішень

Тема 2. Приклади прийняття рішень за допомогою імітаційного моделювання

Розділ 6. Основні принципи та стандарти функціонального моделювання

Тема 1. Засади функціонального моделювання

Тема 2. Стандарти функціонального моделювання

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

1. Томашевський В.М. Моделювання систем: підручник з грифом МОН України. - К.: Видавнича група BHV, 2005. - 352с.

2. Стеценко І.В. Моделювання систем: навчальний посібник. - Черкаси: ЧДТУ, 2010. - 399с.

3. Гнучкі комп‘ютерно-інтегровані системи: планування, моделювання, верифікація, управління [підручник з грифом МОН України] / Ямпольський Л.С., Мельничук П.П., Остапченко К.Б., Лісовиченко О.І. – Житомир: ЖДТУ, 2010. – 786 с.

Додаткова література

Д1. Робототехника и ГАП. Кн.5. Моделирование робототехнических систем и ГАП / Под ред. И.М.Макарова. - М.: Высш.шк., 1986. - 175с.

Д2. Питерсон Дж. Теория сетей Петр и и моделирование систем. - М.: Мир, 1984. - 264с.

Д3. Беляева М.А. Моделирование систем: конспект лекций. - М.: МГУП, 2012. - 188с.

Д4. Михайлов В.Н. Имитационное моделирование: учебно-методическое пособие. - Орел: Изд-во ОФ РАНХГиС, 2015. - 164с.

Д5. Simulating of Telecommunication Systems with CPN Tools / D.A. Zaitsev, T.R. Smeleva. - Odessa: ONAT, 2006. - 62p.

Д6. Григорьев И. AnyLogic за три дня: практическое пособие по имитационному моделированию. - Санкт-Петербург: Интернет-ресурс, 2022. – 272с. url: https://www.anylogic.ru/resources/books/free-simulation-book-and-modeling-tutorials/

Д7. Plant Simulation Basics, Methods, and Strategies Student Guide. - Siemens, USA, 2012. - 764p.

Д8. Имитационное моделирование организации производственных процессов машиностроительных предприятий в инструментальной среде Tecnomatix Plant Simulation: лабораторный практикум / И.Г. Абрамов, Н.Д. Проничев, Д.А. Абрамов, Т.Н. Котенкова. - Самара: Изд-во Самар.гос.аэрокосм.ун-та, 2014. - 80с.

Д9. Бжихатлов И.А. Моделирование робототехнических систем в программе V-REP: учебно-методическое пособие. СПб: Университет ИТМО, 2018. - 59с.

Інформаційні ресурси

1. ecampus.kpi.ua – електронний кампус університету

2. ist.kpi.ua – сайт кафедри

3. do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=6111 – дистанційний курс на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету

4. scs.org – міжнародне товариство комп’ютерного моделювання

5. plm.sw.siemens.com/en-US/simcenter/simulation-test/ – портал департаменту Digital Factory концерну Siemens AG, одного з провідних постачальників програмних засобів та послуг з управління життєвим циклом виробу та управління технологічними процесами

Обов‘язковим для вивчення є базова література, а додаткова для розширеного пізнання окремих тем і питань розділів навчальної дисципліни. Електронні версії підручників базової літератури знаходяться на платформі дистанційного навчання університету.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

У курсі навчальної дисципліни заплановані такі види навчальних занять – лекції, комп’ютерні практикуми, а також проведення модульного контролю та самостійної роботи студента.

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань Кількість ауд.годин
Розділ 1. Архітектурні аспекти моделювання робототехнічних систем
1

Тема 1. Сутність моделювання технічних об’єктів

Питання 1. Сутність математичного моделювання

Питання 2. Еволюція об’єктів моделювання

Питання 3. Роль і місце моделювання в проєктуванні систем

Питання 4. Види моделювання

Питання 5. Класифікація моделей

Література: [1, 2, Д3]

2
2

Тема 2. Основні аспекти процесу моделювання технічних систем

Питання 1. Системний підхід до побудови моделей та етапи процесу моделювання

Питання 2. Характеристики моделей

Питання 3. Принципи та методи побудови моделей

Питання 4. Технологія моделювання

Література: [1, 2, Д3]

2
Розділ 2. Формалізація процесів функціонування робототехнічних систем як дискретних систем
3

Тема 1. Математичне моделювання процесів функціонування дискретних систем

Питання 1. Концептуальні аспекти моделювання робототехнічних систем

Питання 2. Призначення апарату сіток Петрі: базового і модифікацій

Питання 3. Кольорові сітки Петрі

Питання 4. Класи кольорових сіток Петрі

Питання 5. Сітки Петрі із часовими затримками

Питання 6. Ієрархічні сітки Петрі

Література: [1, 2, 3]

4
4

Тема 2. Дослідження сіткових моделей функціонування процесів дискретних систем

Питання 1. Властивості модифікацій сіток Петрі

Питання 2. Способи аналізу властивостей модифікацій сіток Петрі

Питання 3. Способи редукції сіток Петрі

Питання 4. Програмні засоби моделювання сіток Петрі

Література: [1, 2, 3, Д1]

4
Розділ 3. Аналітичне моделювання динамічних систем
5

Тема 1. Системи масового обслуговування

Питання 1. Проблеми процесу моделювання виробничих, робототехнічних систем як динамічних систем

Питання 2. Характеристики систем масового обслуговування

Питання 3. Типи моделей систем масового обслуговування

Питання 4. Одноканальні і багатоканальні системи масового обслуговування

Література: [1, 2, Д1]

2
6

Тема 2. Моделювання систем масового обслуговування

Питання 1. Визначення процесу моделювання систем масового обслуговування

Питання 2. Простір станів системи масового обслуговування

Питання 3. Алгоритм моделювання систем масового обслуговування

Питання 4. Мережі систем масового обслуговування

Література: [1, 2]

2
Розділ 4. Концепція імітаційного моделювання
7

Тема 1. Засади проектування імітаційних моделей

Питання 1. Принципи і доцільність використання імітаційних моделей

Питання 2. Процес постановки задачі імітаційного моделювання

Питання 3. Методи проєктування імітаційних моделей

Питання 4. Схема проєктування імітаційних моделей

Література: [1, 2]

2
8

Тема 2. Розроблення імітаційних моделей

Питання 1. Розроблення структурної схеми імітаційної моделі

Питання 2. Перевірка достовірності і правильності імітаційної моделі

Питання 3. Методи дослідження імітаційних моделей

Питання 4. Методи оптимізації імітаційних моделей

Література: [1, 2, Д1]

2
9

Тема 3. Програмні засоби реалізації імітаційних моделей

Питання 1. Розвиток засобів реалізації імітаційних моделей

Питання 2. Мови імітаційного моделювання GPSS та інші

Питання 3. Програмні середовища моделювання AnyLogic, Simulink

Література: [1, 2, Д1, Д6]

4
Розділ 5. Прийняття рішень за результатами моделювання
10

Тема 1. Засади прийняття рішень

Питання 1. Методи прийняття рішень

Питання 2. Схема процесу прийняття рішення за результатами моделювання щодо удосконалення системи

Питання 3. Етапи подання результатів моделювання і порівняння альтернативних варіантів системи

Література: [1]

2
11

Тема 2. Приклади прийняття рішень за допомогою імітаційного моделювання

Питання 1. Моделювання технологічного процесу ремонту та заміни обладнання

Питання 2. Моделювання виробничої дільниці

Питання 3. Моделювання технологічних процесів в середовищі Tecnomatix Plant Simulation

Література: [1, Д7, Д8, Д9]

4
Розділ 6. Основні принципи та стандарти функціонального моделювання
12

Тема 1. Засади функціонального моделювання

Питання 1. Огляд основних методологій функціонального моделювання

Питання 2. Технологія структурного аналізу і проєктування SADT

Література: [1]

2
13

Тема 2. Стандарти функціонального моделювання

Питання 1. Концепція моделювання IDEF1

Питання 2. Інструмент IDEF1 для моделювання інформаційної структури підприємства

Питання 3. Засоби моделювання IDEF1X

Питання 4. Основи IDEF3

Питання 5. Стандарти документування технологічних процесів

Література: [1]

4
Всього 36

Комп‘ютерні практикуми

№ з/п Назва комп‘ютерного практикуму Кількість ауд.годин
1

Практикум 1. Дискретно-подійне моделювання та верифікація характеристик процесів функціонування робототехнічної системи

Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 1

Література: [3, Д1, Д2, Д5]

4
2

Практикум 2. Аналітичне моделювання функціонування робототехнічної системи як системи масового обслуговування

Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 1

Література: [1, 2, Д4, Д6]

4
3

Практикум 3. Дискретне імітаційне моделювання організації виробничих процесів в робототехнічних системах

Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 2

Література: [Д7, Д8]

4
4

Практикум 4. Функціональне моделювання динамічних процесів керування об’єктами робототехнічної системи

Дидактичні матеріали: Розділ 3 Тема 1

Література: [Д9]

4
5

Модульна контрольна робота 1. Аспекти моделювання робототехнічних систем та формалізації їх процесів функціонування

Дидактичні матеріали: Розділи 1-2

1
6

Модульна контрольна робота 2. Моделі та засоби моделювання робототехнічних систем

Дидактичні матеріали: Розділи 3-6

1
Всього 18

Матеріали до лекційних занять та комп’ютерних практикумів доступні для завантаження виключно здобувачам, які зареєстровані на дистанційний курс на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету.

Модульна контрольна робота складається з двох частин, кожна з яких виконується після вивчення відповідних розділів з лекційних занять. Контрольна робота проводиться на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету під час проведення комп’ютерних практикумів.

Самостійна робота студента

Цілями самостійної роботи є засвоєння студентами знань з тем розділів навчальної дисципліни та їх закріплення, а також розвиток у студентів навичок самостійної роботи з моделювання процесів у робототехнічних системах в межах основних тем.

Видами самостійної роботи є:

- підготовка до аудиторних занять із поглибленого вивчення додаткового матеріалу з розділів лекцій навчальної дисципліни;

- проведення підготовки звіту за результатами виконання комп‘ютерних практикумів із наданням деталізованих описів процедур моделювання та пояснень щодо аналізу результатів їх реалізації;

- проведення підготовки до виконання індивідуального завдання модульної контрольної роботи.

Терміни і час, які відводяться на виконання видів самостійної роботи визначаються згідно з розподілом навчального часу відповідного виду навчального заняття у структурі навчальної дисципліни.

з/п

Вид самостійної роботи

Кількість

годин СРС

1 Підготовка до лекцій та комп’ютерних практикумів 30
2 Підготовка до модульної контрольної роботи 6
3 Підготовка до екзамену 30

Загальна кількість годин, що відведена на самостійну роботу студента складає 66 годин.

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, яка ставиться перед студентом, вимагає виконання наступних положень:

  • правила відвідування занять (як лекцій, так і практикумів) – присутність є обов‘язковою (у воєнний час не застосовується), пропущені практикуми відпрацьовуються індивідуально з наданням результатів їх виконання на наступних практикумах або консультаціях, заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали;

  • правила поведінки на заняттях – студент має можливість отримувати бали за відповідні види навчальної активності - активність на лекціях, підготовка запитань за попередніми та поточними темами, попередня підготовка протоколів виконання завдань комп‘ютерних практикумів, використання засобів зв‘язку для пошуку інформації в системі дистанційного навчання чи в інтернет-середовищі здійснюється за умови вказівки викладача;

  • правила захисту комп‘ютерних практикумів – захист практикумів відбувається у формі тестування через систему дистанційного навчання або опитування із попередньою ідентифікацією студента безпосередньо на занятті відповідно до розкладу проведення практикумів, допуск до захисту надається після виконання роботи і зарахування (попереднього оцінювання) звіту з виконання комп‘ютерного практикуму, не приймаються і не зараховуються звіти з виконання комп‘ютерних практикумів, які мають ознаки клонування, співпадіння текстів із роботами інших студентів та роботи, які не відповідають завданню практикуму;

  • правила призначення заохочувальних та штрафних балів - за якісно та обгрунтовано підготовлений і вчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму нараховується заохочувальний бал, за подання звіту з ознаками надання "типизованих" пояснень, висновків за шаблоном до виконаних завдань комп‘ютерного практикуму нараховується штрафний бал;

  • політика дедлайнів та перескладань – за невчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму (пізніше ніж 2 тижня від терміну виконання практикуму) кількість балів за роботу зменшується (у воєнний час не застосовується), якщо студент не проходив або не з’явився на модульну контрольну роботу (без поважної причини), його результат оцінюється у 0 балів, перескладання результатів модульної контрольної роботи не передбачено;

  • політика щодо академічної доброчесності – Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з навчальної дисципліни;

  • при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: захист виконання комп‘ютерних практикумів у формі тестування (опитування), виконання модульної контрольної роботи.

Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.

Семестровий контроль: екзамен.

1) Рейтинг студента з навчальної дисципліни розраховується зі 100 балів, з них 50 балів складає стартова шкала (рейтинг) та 50 балів екзаменаційна шкала (рейтинг).

Стартовий рейтинг (протягом семестру) складається з балів, що студент отримує за:

- виконання та захист 4 робіт комп‘ютерного практикуму;

- виконання модульної контрольної роботи.

Екзаменаційний рейтинг складається з балів, що отримує студент підчас семестрового контролю на екзамені.

2) Критерії нарахування балів.

А. Виконання комп‘ютерних практикумів.

Ваговий бал за кожну роботу – 10.

Максимальна кількість балів на всіх практикумах дорівнює 10 балів × 4 = 40 балів.

Захист роботи виконується у формі тестування (опитування).

Кількість балів за роботу зменшується, якщо:

- надано невірну відповідь на запитання – 1 балів (за кожне запитання);

- вчасно не здано звіт з роботи (пізніше ніж за 2 тижні після виконання практикуму) – 1 бал;

- не виконано попередню підготовку – 1 бал.

За невиконану або незахищену роботу нараховується 0 балів.

За якісно та обґрунтовано підготовлений і вчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму додатково нараховується заохочувальний 1 бал.

За виконання творчої роботи із створення дидактичного програмного засобу розв‘язання завдання комп‘ютерного практикуму (створення навчальної програми) додатково нараховується заохочувальний 1 бал.

За подання "клонованого" звіту з ознаками співпадіння текстів або надання "типізованих" пояснень за шаблоном до виконаних завдань звіту комп‘ютерного практикуму додатково нараховується штрафний 1 бал.

Встановлено наступну кількість балів за захищену роботу:

- надано вірні відповіді – 10 балів;

- надано відповіді з незначними недоліками – 8 балів;

- надано відповіді з певними помилками – 6 балів:

- роботу не зараховано (виконано з грубими помилками) – 0 балів.

Б. Виконання модульної контрольної роботи:

Передбачається виконання 2-х контрольних робіт за комплексним контрольним завданням.

Ваговий бал за виконання контрольної роботи – 5.

Максимальна кількість балів дорівнює 5 балів × 2 = 10 балів.

Кожне завдання модульної контрольної роботи містить п’ять запитання, кожне з яких оцінюється у 1 бал.

В цілому завдання роботи оцінюється за такими критеріями:

- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 5 балів;

- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 4 бали;

- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 3 бали;

- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.

3) Умовою першої атестації є отримання не менше 8 балів та виконання всіх комп‘ютерних практикумів (на час атестації). Умовою другої атестації – отримання не менше 20 балів, виконання всіх комп‘ютерних практикумів (на час атестації).

4) Умовою допуску до екзамену є зарахування всіх комп‘ютерних практикумів та стартовий рейтинг не менше 25 балів.

5) На екзамені студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожне завдання містить два запитання.

Кожне запитання оцінюється у 25 балів за такими критеріями:

- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 25-23 балів;

- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 22-19 балів;

- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 18-15 балів;

- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.

6) Сума стартових балів та балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:

Кількість балів Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Є не зараховані комп‘ютерні практикуми або
стартовий рейтинг менше 25 балів
Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

  • перелік питань, які виносяться на семестровий контроль відповідають питанням тем розділів змісту навчального матеріалу дисципліни;

  • для виконання комп‘ютерних практикумів студент повинен мати навички роботи з ПЕОМ з використанням операційної системи Windows, вміти встановлювати та застосовувати необхідне програмне забезпечення інструментальних засобів моделювання;

  • для виконання тестувань студент повинен мати навички роботи із засобами роботи в інтернет-середовищі.

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доцент, к.т.н., доцент, Остапченко К.Б.

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету ІОТ (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)