Розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи, Інформаційні управляючі системи та технології, Інформаційне забезпечення робототехнічних систем |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | заочна /змішана |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 3 кредити/90 годин |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/ ДКР |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор, практичні: канд. екон. наук, доцент кафедри менеджменту підприємств Чупріна Маргарита Олександрівна, |
Розміщення курсу | https://classroom.google.com/c/NTY4NTM2MjY5MDM5?cjc=dux3mn3 |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання
Метою навчальної дисципліни є формування системи знань та оволодіння комплексом практичних навичок щодо розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій(ІСТ) на основі науково-технічних розробок, управління процесами їх створення, реалізації та розвитку на базі маркетингового, організаційного планування і фінансового обґрунтування шляхом використання сучасного інструментарію управління інноваціями, менеджменту проєктів та бізнес-моделювання.
Основними завданнями вивчення дисципліни є: здобуття здобувачами вищої освіти теоретичних знань з питань організації й розвитку інноваційного підприємництва; вивчення сутності інновацій та інноваційної діяльності, сучасних концепцій і тенденцій інноваційного розвитку; визначення методичних підходів щодо формування інноваційної політики підприємства та управління інноваційною діяльністю задля забезпечення ефективності функціонування суб’єктів підприємництва; формування і закріплення навичок прийняття науково обґрунтованих управлінських рішень щодо реалізації інноваційних проєктів в умовах ризику і невизначеності; володіння методичним інструментарієм проведення аналізу з питань обґрунтованого вибору найбільш ефективного варіанту залучення та використання фінансових ресурсів для реалізації інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій; опанування методичним інструментарієм управління інноваційними процесами на підприємствах ІТ сфери та обґрунтування стратегії інноваційного розвитку підприємства на основі визначення пріоритетних напрямків розвитку.
Викладення курсу зорієнтоване на формування у студентів таких компетентностей:
ЗК 03Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності);
ЗК 04 Здатність розробляти проєкти та управляти ними;
ЗК 05Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
СК 01Здатність розробляти та застосувати інформаційні системи та технології, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач;
СК 02Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем;
СК 03Здатність проектувати інформаційні системи з урахуванням особливостей їх призначення, неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог;
СК 06Здатність управляти інформаційними ризиками на основі концепції інформаційної безпеки;
СК 07 Розробляти і реалізовувати інноваційні проєкти у сфері інформаційних систем та технологій.
Завдання курсу реалізуються через досягнення наступних програмних результатів навчання:
РН 03 Приймати ефективні рішення з проблем розвитку інформаційної інфраструктури, створення і застосування ІСТ;
РН 05Управляти процесами розробки, впровадження та експлуатації у сфері ІСТ, які є складними, непередбачуваними і потребують нових стратегічних та командних підходів;
РН 11Розв’язувати задачі цифрової трансформації у нових або невідомих середовищах.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити - «Економіка та організація виробництва», «Управління проєктами».
Постреквізити - «Сталий інноваційний розвиток», «Управління ризиками інформаційної безпеки», «Наукова робота за темою магістерської дисертації». Вивчення даної дисципліни базується на концепціях і поняттях теорії управління, управління інноваціями, інтелектуальною власністю.
Зміст навчальної дисципліни
Тема 1. Становлення та сучасні тенденції розвитку інновацій. Сутність інноваційної діяльності та інноваційних процесів.
Тема 2. Державне регулювання інноваційної діяльності.
Тема 3.Інноваційно-інвестиційна діяльність підприємств у сфері IT.
Тема 4. Стратегічне управління інноваційним розвитком організації. Інноваційний потенціал підприємства.
Тема 5. Управління інноваційними процесами у сфері інформаційних систем та технологій.
Тема 6. Інноваційна активність промислового підприємства.
Тема 7. Розроблення та створення інноваційного продуктуу сфері IT.
Тема 8. Управління інноваційним проєктому сфері інформаційних систем та технологій.
Тема 9.Трансфер інформаційних технологій.
Тема10 Оцінювання ефективності інноваційних проєктів з технологічною домінантою.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Інноваційний менеджмент: навчально-методичний посібник до вивчення дисципліни для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальностей 121 «Інженерія програмного забезпечення», 123 «Комп’ютерна інженерія», 126 «Інформаційні системи та технології, 186 «Видавництво та поліграфія», 133 «Галузеве машинобудування». Укладачі Воржакова Ю.П., Чупріна М.О. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 130 с. URL:https://ela.kpi.ua/handle/123456789/48939
Інноваційний менеджмент: інформаційний ресурс системи дистанційного навчання для магістрів, що навчаються за освітньо-професійними програмами «Інженерія програмного забезпечення», «Комп’ютерна інженерія», спеціальність 121 «Інженерія програмного забезпечення», 123 «Комп’ютерна інженерія», 126 «Інформаційні системи та технології»/ Уклад.: Чупріна М. О., Воржакова Ю. П. К.: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. URL https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=2231
Інноваційний менеджмент: теорія та практика : навч. посіб. / О. А. Гавриш та ін. ; Нац. техн. ун-т України "Київ. політехн. ін-т". Київ : НТУУ "КПІ": Політехніка, 2016. 388 с.
Микитюк П.П. Інноваційний менеджмент: підручник / П.П. Микитюк, В.Я. Брич, М.М. Шкільняк, Ю.І. Микитюк. Тернопіль: Економ. думка ТНЕУ, 2019. 518 с.
Михайлова Л.І., Гуторов О.І., Турчіна С.Г., Шарко І.О. Інноваційний менеджмент: навч. посіб. Вид. 2-ге, доп. К.: Центр учбової літератури, 2015. 234 с.
Мікульонок, І. О. Інтелектуальна власність та патентознавство [Електронний ресурс] : підручник для студентів, які навчаються за програмами підготовки магістрів / І. О. Мікульонок ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. Київ: Політехніка, 2019. 246 с.
Допоміжна література
Захарченко В. І., Корсікова Н. М., Меркулов М. М. Інноваційний менеджмент: теорія і практика в умовах трансформації економіки: навч. посіб. Київ, Центр учбової літератури, 2012. 448 с.
Інноваційний менеджмент: навч. посіб. для студентів ВНЗ / Л. І. Михайлова [та ін.]. Київ: Центр учбової літератури, 2015. 233 с.
Інноваційний менеджмент: навч. посіб. Горбовий А. Ю. [та ін.]; за ред. д-ра екон. наук, проф. Л. Г. Ліпич; Ун-т держ. фіск. служби України. Ірпінь : Ун-т ДФС України, 2019. 285 с.
Скрипко, Т. О.. Інноваційний менеджмент : підручник. К.: Знання, 2011. 423 с.
Чайковська М. П. Інноваційний менеджмент: навч. посіб.; Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, Ін-т математики, економіки та механіки. Одеса: ОНУ, 2015. 380 с.
Чупріна М. О., Пермінова С. О. Організація відділеної роботи проєктної команди в умовах ицфрової трансформації бізнесу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. електронного наукового фахового видання. 2022. Вип. 2 (35). URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-35-0222
Пермінова С.О., Чупріна М.О. Розвиток національної інноваційної екосистеми в контексті взаємодії суб’єктів науки і бізнесу. Економіка та суспільство. Електронне наукове фахове видання. 2022. № 38. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/1287
Чупріна М.О. Трансформація інноваційної системи управління розвитком промисловості регіону в умовах ресурсних обмежень. Хмельницький, Науково-теоретичний журнал ХЕУ «Наука й економіка». 2016, Вип. №1 (41), С. 119–124.
Чупріна М. О., Андрійчук Б.М. Вдосконалення аналітичної складової системи управління стратегічним потенціалом підприємства в умовах нестабільності зовнішнього середовища. Електронне наукове фахове видання «Глобальні та національні проблеми економіки». 2018, вип. 22, С. 582–585, URL:http://global-natonal.in.ua
Chuprina M. O., Verner A. I. Cloud technologies as an element of startup projects management. Електронне фахове видання з економіки «Ефективна економіка». 2019, № 8 URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7219
Чупріна М,О. Інформаційне забезпечення інноваційного розвитку підприємств України в умовах ресурсних обмежень. Інноваційна наука, освіта, виробництво і транспорт: техніка і технології, інформатика, транспорт, архітектура: монографія. Одеса. 2019, С. 85–88.URL:https://www.sworld.com.ua/index.php/ru/kongress/imprint-monographs/imprint-books/simp-oct-2019-7-7414-78-9.
Чупріна М. О. Трансформація інноваційної системи управління розвитком промисловості регіону в умовах ресурсних обмежень. Наука й економіка. Науково-теоретичний журнал Хмельницького економічного університету. Хмельницький: ХЕУ, 2016. Вип. №1 (41). С. 119-124.
Сhuprina M. A. Regional industrial innovation system for effective management of development of the regional industrial complexes strategic рotential. Соціально-економічні проблеми і держава.2016. Вип.2 (15). С.41–47. URL: http://sepd.tntu.edu.ua.
Чупріна М. О., Шеховцова І. А. Інформаційне забезпечення iнновацiйного розвитку підприємств України. Proceedings of the IInd International Scientific and Practical Conference «Modern Scientific Achievements and TheirPractical Application», October 20-21, 2015, Dubai, UAE, 2015, 3(3), Vol.3ol.3, рр..21–24
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Методи навчання і форми оцінювання
Викладання та опановування освітньої компоненти ґрунтується на ряді методів навчання:
основні методи навчання: лекції проблемного характеру, практичні заняття, консультації, написання модульної контрольної роботи, робота з навчально-методичною літературою і інформаційними ресурсами;
загальні методи навчання: проблемного викладу, інформаційно-рецептивний, проблемно-пошуковий, евристичний;
спеціальні методи навчання: кейс метод, робота в малих групах, методи вирішення творчих завдань, презентації, дискусія.
Засвоєння освітньої компоненти передбачає відповідні методи навчання та оцінювання, які забезпечать досягнення програмних результатів навчання.
Відповідність програмних результатів, методів навчання і форм оцінювання
Програмні результати навчання | Методи навчання | Форми оцінювання |
---|---|---|
РН 03, РН 05, РН 11 | Лекції проблемного характеру, практичні заняття, консультації, ,робота з навчально-методичною літературою і інформаційними ресурсами. Загальні методи навчання: проблемного викладу, інтерактивний, проблемно-пошуковий, евристичний. Спеціальні методи навчання: презентації, дискусія, аналітична доповідь |
Рейтингова система оцінювання, яка передбачає накопичення балів за: відповіді на практичних заняттях, виконання навчальних завдань, доповіді, модульну контрольну роботу. Підсумковий контроль – залік |
Тематика та структурно-логічна побудова курсу
Навчальним планом передбачено проведення 18 годин лекційних та 36 годин практичних занять, модульний контроль та залік.
Тиждень навчання | Назва розділів, тем | Розподіл годин | Опис занять | Навчальна діяльність та оцінювання |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Л | П | С | Всього | ||||
1-2 | 1.Становлення та сучасні тенденції розвитку інновацій. Сутність інноваційної діяльності та інноваційних процесів. 2. Державне регулювання інноваційної діяльності |
0,5 | 0,5 | 9 | 10 | Лекція1 Практичне заняття 1, 2 |
Доповідь Дискусія Презентація Тестування |
3-4 | 3. Інноваційно-інвестиційна діяльність підприємства | 0,5 | 1 | 8 | 9,5 | Лекція 2 Практичне заняття 3, 4 |
Доповідь Дискусія Кейс Презентація Опитування |
5-6 | 4. Стратегічне управління інноваційним розвитком організації. Інноваційний потенціал підприємства | 0,5 | 0,5 | 8 | 9 | Лекція 3 Практичне заняття 5,6 |
Доповідь Дискусія Презентація Кейс |
7-8 | 5. Управління інноваційними процесами | 0,5 | 0,5 | 8 | 9 | Лекція 4 Практичне заняття 7,8 |
Презентація Ділова гра |
9-10 | 6. Інноваційна активність промислового підприємства | 0,5 | 1 | 8 | 9,5 | Лекція 5 Практичне заняття 9,10 |
Доповідь Дискусія Кейс Презентація Опитування |
11-12 | 7. Розроблення та створення інноваційного продукту | 0,5 | 1 | 8 | 9,5 | Лекція 6 Практичне заняття 11,12 |
Доповідь Дискусія Кейс Презентація |
13-14 | 8. Управління інноваційним проєктом у сфері інформаційних систем та технологій | 0,25 | 0,5 | 8 | 8,75 | Лекція 7 Практичне заняття 13, 14 |
Доповідь Дискусія Кейс Презентація |
15-16 | Тема 9. Трансфер інформаційних технологій | 0,25 | 0,5 | 8 | 8,75 | Лекція 8 Практичне заняття 15,16 |
Презентація Опитування Тестування |
17-18 | Тема 10. Оцінювання ефективності інноваційнихпроєктів | 0,5 | 0,5 | 9 | 10 | Лекція 9 Практичне заняття 17,18 |
Презентація МКР |
ДКР | 10 | 10 | |||||
Залік | 6 | 6 | |||||
Всього | 4 | 6 | 80 | 90 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Відвідування занять та правила поведінки
Відвідування занять є вільним, бали за присутність на лекція та практичних заняттях не додаються. Втім, вагома частина рейтингу студента формується через активну участь у заходах на практичних заняттях, а саме у вирішенні задач, участі у ділових іграх, аналіз конкретних ситуацій, груповій та індивідуальній роботі. Тому пропуск практичного заняття не дає можливість отримати студенти бали у семестровий рейтинг.
На території університету студенти мають поводити себе відповідно до Правил внутрішнього розпорядку.
В аудиторіях на лекційних та практичних заняттях користуватись мобільним телефоном потрібно у беззвучному режимі. Інші вимоги, що не суперечать законодавству України та нормативним документам Університету.
Дедлайни та перескладання
Ключовими заходами при викладанні дисципліни є ті, які формують семестровий рейтинг студента. Тому студенти мають своєчасно виконувати практичні завдання після опрацювання теми, модульну контрольну роботу.
Якщо контрольні заходи пропущені з поважних причин (хвороба або вагомі життєві обставини), студенту надається можливість додатково скласти контрольне завдання протягом найближчого тижня. В разі порушення термінів і невиконання завдання з неповажних причин передбачаються штрафні бали.
Заохочувальні та штрафні бали
Заохочувальні бали студент може отримати за поглиблене вивчення окремих тем курсу, що може бути представлене у вигляді наукових тез, наукової статті, презентації тощо.
Перескладання заліку – згідно розкладу.
Академічна доброчесність
- При оцінювання робіт студентів особлива увага приділяється дотриманню політики академічної доброчесності. В разі виявлення дублювання робіт, такі роботи отримують нульовий рейтинг.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Оцінювання ґрунтується на застосування рейтингової системи оцінювання, яка передбачає систематичну роботу студентів протягом семестру і складається з наступних заходів:
виконання практичних завдань (кейси, задачі) (max 20 балів).
домашня контрольна робота (max 40 балів) – подається на платформу дистанційного навчання Moodle до 05.01.2024р..
захист домашньої контрольної роботи (max 40 балів) – проводиться он-лайн або надсилається відео-запис захисту.
Максимальний бал за курс – 100 балів.
Студент, який у семестрі отримав більше 60 балів, але бажає підвищити свій результат, може отримати додаткове завдання (max 5 балів).
Можливе зарахування сертифікатів проходження дистанційних чи онлайн курсів за тематикою курсу (5 балів):Prometheus:«Основи проєктного менеджменту»(https://prometheus.org.ua/course/coursev1:Prometheus+BASICPM101+2022_T1), «Як створити стартап»(https://courses.prometheus.org.ua/courses/Prometheus/Startup101/2015_T2/course/), «Основи фінансів та інвестицій (https://prometheus.org.ua/course/course-v1:Prometheus+FIN101+2020_T2).
Таблиця переведення рейтингових балів до оцінок
Бали | Оцінка |
---|---|
100…95 | Відмінно |
94…85 | Дуже добре |
84…75 | Добре |
74…65 | Задовільно |
64…60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Менше 30 | Не допущено |
Вивчення дисципліни проводиться згідно з існуючою методикою організації навчального процесу у вищих навчальних закладах. У процесі викладання дисципліни для активізації навчального процесу рекомендується використовувати проблемні лекції, практичні заняття, дискусії, тренінги.
4Семестрова атестація студента з кредитного модуля здійснюється за результатами підсумкового значення рейтингу з кредитного модуля.
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Викладання дисципліни проводиться згідно існуючої методики організації навчального процесу у вищих учбових закладах з використанням практичних занять, а також самостійної роботи студентів.
«Розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій» є дисципліною, що поєднує як спеціальні, так і міждисциплінарні знання. Вивчення даної дисципліни базується на концепціях і поняттях теорії управління, управління інноваціями, інтелектуальною власністю.
Рівень оволодіння студентами теоретичним матеріалом, а також здобуття необхідних навичок визначається з допомогою завдань проміжного і підсумкового контролю.
Вивчення дисципліни «Розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій» носить з одного боку узагальнюючий характер щодо інших курсів, пов'язаних із науково-дослідними та дослідно-конструкторськими роботами інтелектуальною власністю, а з іншого боку має бути спрямоване на формування у студентів сучасного системного управлінського мислення, вміння приймати зважені та обґрунтовані рішення в інноваційній діяльності. Тому крім стандартних інструментів контролю (усні та тестові опитування, контрольні роботи тощо), при викладені даного курсу доцільно зосередити увагу на використанні кейсів та конкретних ситуацій з різних тем курсу та вимагають від студентів прояву професійних якостей.
В процесі викладання дисципліни для активізації навчального процесу рекомендується використовувати проблемні лекції, практичні заняття-дискусії, тренінги, рольові ігри, відкриті обговорення, а також кейс-методи і презентації.
Під час проходження курсу у дистанційній чи змішаній формі, можливо зарахування сертифікатів проходження дистанційних чи онлайн курсів за тематикою дисципліни Розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій».
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцентом, к.е.н., доцентом кафедри менеджменту підприємств Чупріною Маргаритою Олександрівною
Ухвалено кафедрою менеджменту підприємств (протокол № 19 від 29.06.2023)
Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 11 від 30.06.2023)
[1] Методичною радою університету– для загальноуніверситетських дисциплін.