ТЕОРІЯ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Другий (магістерський) |
---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи, Інформаційні управляючі системи та технології, Інформаційне забезпечення робототехнічних систем |
Статус дисципліни | Вибіркова |
Форма навчання | очна(денна) |
Рік підготовки, семестр | 1 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 5 кредитів /150 годин (36 годин лекцій, 18 годин лабораторних робіт, 96 годин СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Іспит/ контрольні роботи/комп’ютерні практикуми |
Розклад занять | Лекції – 2 години на тиждень, комп’ютерні практикуми – 1 година на тиждень |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
Лектор: ст.викл. Анікін Володимир Костянтинович vk_a@ukr.net Практичні: ст.викл. Анікін Володимир Костянтинович |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Мета навчальної дисципліни - формування та закріплення у студентів наступних компетентносте й: (ЗК01) Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу; (К05) Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт; (СК03) Здатність проектувати інформаційні системи з урахуванням особливостей їх призначення, неповної / недостатньої інформації та суперечливих вимог; (СК05) Здатність використовувати сучасні технології аналізу даних для оптимізації процесів в інформаційних системах
Предметом вивчення дисципліни є методи та засоби прийняття рішень.
Програмні результати навчання: (РН03) Приймати ефективні рішення з проблем розвитку інформаційної інфраструктури, створення і застосування ІСТ; (РН04) Управляти процесами розробки, впровадження та експлуатації у сфері ІСТ, які є складними, непередбачуваними і потребують нових стратегічних та командних підходів; (РН08) Розробляти моделі інформаційних процесів та систем різного класу, використовувати методи моделювання, формалізації, алгоритмізації та реалізації моделей з використанням сучасних комп’ютерних засобів; (РН15) Здатність розробляти та застосовувати ІСТ для розв’язання задач в галузі робототехніки.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити
Міждисциплінарні зв’язки: навчальній дисципліні «Теорія прийняття рішень» передують наступні навчальні дисципліни: «Вища математика», «Спеціальні розділи математики», «Теорія алгоритмів», «Теорія ймовірностей і математична статистика».
Постреквізити
Навчальна дисципліна «Теорія прийняття рішень» забезпечує дисципліни: «Системи підтримки прийняття рішень», «Переддипломна практика», «Дипломне проектування».
Зміст навчальної дисципліни
Лекційні заняття
Розділ 1. Загальні аспекти прийняття рішень
Тема 1.1. Загальна проблема прийняття рішення
Тема 1.2. Послідовність і зміст основних етапів процесу прийняття рішень
Тема 1.3. Структура задачі та види моделей прийняття рішень
Розділ 2. Експертна інформація і шкали
Тема 2.1. Застосування шкал вимірювання переваг
Тема 2.2. Шкали: номінальна, порядку, інтервальна, відносин
Розділ 3. Організація експертного оцінювання
Тема 3.1. Формування експертної групи
Тема 3.2. Визначення відносних коефіцієнтів компетентності експерта
Тема 3.3. Одержання експертної інформації
Тема 3.4. Опитування експертів
Тема 3.5. Обробка і аналіз результатів опитування
Тема 3.6. Аналіз суперечливості думки експерта узагальненій думці всіх експертів
Розділ 4. Методи суб’єктивних вимірів
Тема 4.1. Ранжування
Тема 4.2. Метод парних порівнянь
Тема 4.3. Метод безпосередньої оцінки
Тема 4.4. Метод послідовних порівнянь
Розділ 5. Методи рангової кореляції
Тема 5.1. Коефіцієнт Кендалла
Тема 5.2. Коефіцієнт Спірмена
Тема 5.3. Перевірка значимості коефіцієнтів рангової кореляції
Тема 5.4. Значимість коефіцієнтів Спірмена
Розділ 6. Бінарні відношення, функції вибору
Тема 6.1. Основні поняття бінарних відношень
Тема 6.2. Операції над бінарними відношеннями
Тема 6.3. Властивості та основні типи бінарних відношень
Тема 6.4. Функції вибору, породжені БВ
Тема 6.5. Вибір «кращих» альтернатив за допомогою бінарних відносин
Тема 6.6. Метод Неймана-Моргенштерна
Тема 6.7. P- і R-оптимальності. К-оптимальність
Розділ 7. Багатокритерійність. Оптимальність за Парето
Тема 7.1. Загальні проблеми пошуку оптимальних рішень
Тема 7.2. Оптимальність за Парето та Слейтером
Тема 7.3. Необхідні та достатні умови оптимальності за Парето
Тема 7.4. Метод прямого перебору побудови множини Парето
Тема 7.5.Принципи прийняття рішень у багатокритеріальних задачах
Розділ 8. Прийняття рішень в умовах невизначеності
Тема 8.1. Поняття та джерела невизначеності
Тема 8.2. Невизначеності в задачах прийняття рішень
Тема 8.3. Вибір в умовах невизначеності
Розділ 9. Метод аналітичної ієрархії
Тема 9.1. Ієрархії та пріоритети
Тема 9.2. Обґрунтування методу аналітичної ієрархії
Тема 9.3. Побудова ієрархії МАІ
Розділ 10. Прийняття рішень в умовах ризику
Тема 10.1. Вибір в умовах ризику
Тема 10.2. Побудова функції корисності
Розділ 11. Прийняття рішень за умов лінгвістичної невизначеності та нечіткості
Тема 11.1. Лінгвістична невизначеність та нечіткість
Тема 11.2. Нечіткі відношення
Тема 11.3. Прийняття рішень у разі нечіткого відношення переваги
Тема 11.4. Раціональний вибір на нечіткій множині альтернатив
Комп’ютерні практикуми
№ | Назва теми заняття |
---|---|
1 | Метод безпосередньої оцінки порівняльної переваги альтернатив |
2 | Критерії прийняття рішень в умовах невизначеності |
3 | Мінімаксний критерій |
4 | Критерій Вальда |
5 | Критерій Гурвица |
6 | Критерій Севиджа |
7 | Критерій Лапласа |
8 | Метод побудови множини Парето |
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
- Катренко А.В. Теорія прийняття рішень / А.В. Катренко, В.А. Пасічник, В.П. Пасько. – К.: Видавнича група BHV, 2009. – 448 c.
- Волошин О. Ф. Моделі та методи прийняття рішень : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. Ф. Волошин, С. О. Мащенко. – 2-ге вид., перероб. та допов. – К. : Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет", 2010. – 336 с.
- Групове експертне оцінювання та компетентність експертів / [О. М. Величко, Л. В. Коломієць, Т. Б. Гордієнко та ін.]; за загал. ред. д-ра техн. наук О. М. Величка. – Одеса: ФОП Бондаренко М.О., 2015. – 286 с.
- Теорія прийняття рішень. Підручник / [М. П. Бутко, І. М. Бутко, В. П. Мащенко та ін.]; за заг. ред. М. П. Бутка. – К. : «Центр учбової літератури», 2015. – 360 с.
- Кушлик-Дивульська О.І. Основи теорії прийняття рішень. Навчальний посібник / О.І Кушлик-Дивульська., Б.Р. Кушлик. – К., 2014. – 94 с.
- Яровий А. Т. Багатовимірний статистичний аналіз : начально-методичний посібник для студентів математичних та економічних фахів / А. Т. Яровий, Є. М. Страхов. – Одеса: Астропринт, 2015. – 132 с.
Допоміжна література
- Ackoff R. The art of problem solving / Russel L. Ackoff. – New York: John Wiley & Sons, 1978. – 214 p.
- Fishburn P. Utility Theory for Decision Making / Peter C. Fishburn. –New York: Wiley, 1970. – 274 p.
- Neumann J. Theory of Games and Economic Behavior / John Von Neumann, Oskar Morgenstern – J. Wiley, 1967. – 641 p.
- Dubois D. Fuzzy sets and systems: Theory and aplication / D. Dubois, H. Prade. –New York: Acad Press, 1980.
- Kickert W.Y.M. Fuzzy theories on decision-making. / Kickert W.Y.M. — Martinus Nijhoff Social Sciences Division, Netherlands, 1978.
- Kitainik L. Fuzzy Decision Procedures with Binary Relations. Towards a Unified Theory / Kitainik L. — Kluwer, Boston, 1993.
Інформаційні ресурси
- Електронний КАМПУС НТУУ «КПІ». Режим доступу – для зареєстрованих користувачів. http://login.kpi.ua/
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
В зв’язку з тим, що теорія прийняття рішень набула широкого розвитку і постійно розвиваються рекомендується використовувати новітні розробки (наукові статті, підручники, наукові дослідження і т. інше. ), які знаходяться в мережі Інтернет. Для того, щоб охопити усі новітні технології бажано на самостійну підготовку виносити питання дослідження використання різноманітних засобів для реалізації методів прийняття рішень. Бажано, щоб студенти робили реферати с приводу цього дослідження.
Для кращого засвоєння теоретичного матеріалу рекомендується виносити на самостійну роботу завдання, пов’язані з практичним використанням пройденого матеріалу у комп’ютерних програмах, тобто серед домашніх завдань віддавати перевагу використання програмування для реалізації завдань.
При викладанні матеріалу основну увагу приділити усім розділам. У розділах частину теоретичного матеріалу можна віддати на самостійну підготовку, розглянувши на практичних заняттях приклади використання.
Для забезпечення наочності навчальних занять рекомендується використовувати комп’ютер з проектором цифрових зображень та лекційними матеріалами, виконаними у вигляді презентацій Power Point.
Самостійна робота студента
Індивідуальними завданнями є вивчення тем, що задаються на самостійну підготовку. Також в якості завдання є вивчення методичних рекомендацій для підготовки до виконання комп’ютерних практикумів.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Вивчення навчальної дисципліни потребує: підготовки до практичних занять; виконання індивідуально завдання згідно з навчальним планом; опрацювання рекомендованої основної та додаткової літератури.
Підготовка та участь у практичних заняттях передбачає: ознайомлення з програмою навчальної дисципліни та планами практичних занять; вивчення теоретичного матеріалу; виконання завдань, запропонованих для самостійного опрацювання.
Результатом підготовки до заняття має бути здобуття вмінь та навичок для успішного засвоєння знань на заняттях.
Відповідь здобувача повинна демонструвати ознаки самостійності виконання поставлених завдань, відсутність ознак повторюваності та плагіату.
Присутність здобувачів вищої освіти на практичних заняттях є обов’язковою.
Пропущені з поважних причин заняття мають бути відпрацьовані.
Здобувач вищої освіти повинен дотримувати навчально-академічної етики та графіка навчального процесу; бути зваженим, уважним.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
1. Рейтинг студента з кредитного модуля складається з балів, що він отримує за:
– виконання 4 комп’ютерних практикумів.
– виконання 2 контрольних робіт;
2. Критерії нарахування балів.
Комп’ютерні практикуми оцінюються:
1-2 практикуми 16 балів;
3-4 практикуми 16 балів;
Максимальна кількість балів на всіх комп’ютерних практикумах дорівнює
16 бали ´ ´ 4 = 64 бали.
Максимальна кількість балів за роботу зменшується, якщо:
студент не знає частини теоретичного матеріалу –1..–2 бали;
не виконано попередню підготовку до роботи –1..–3 бали;
Контрольні роботи оцінюються:
1 контрольна робота – 18 балів;
2 контрольна робота – 18 балів;
Максимальна кількість балів за всі контрольні роботи дорівнює
18 балів ´ 2 = 36 балів.
В кожній контрольній роботі містяться завдання різного рівня складності, в залежності від якого вони при правильному виконанні оцінюються від 60% до 100% максимальної кількості балів кожного запитання.
Штрафні бали за:
несвоєчасне виконання комп’ютерного практикума 1-2 бали;
несвоєчасне виконання контрольної роботи 2-4 бали.
Максимальна кількість балів за всі комп’ютерні практикуми і контрольні роботи дорівнює 100 балам.
3. Умовою позитивної першої атестації є отримання не менше 20 балів, другої
атестації – отримання не менше 40 балів.
4. Сума рейтингових балів, отриманих студентом протягом семестру за комп’ютерні практикуми і контрольні роботи складає RС.
5. Необхідною умовою допуску до екзамену є зарахування всіх комп’ютерних практикумів і суму рейтингових балів RС не менше 60 балів.
6. На іспиті студент має стартовий рейтинг 0,7⋅RС і за відповідь на білет отримує RЕ балів (30 максимально). Отже сумарний рейтинг за іспит складає R = 0,7⋅RС + RЕ . Сума балів за іспит переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею п. 8.
7. Студенту, який за семестр виконав всі комп’ютерні практикуми і контрольні роботи та отримав RС більше 60 балів, може бути зарахована оцінка за іспит з цими балами.
8. Таблиця переведення рейтингових балів до оцінок:
Бали | Оцінка |
---|---|
95…100 | Відмінно |
85…94 | Дуже добре |
75…84 | Добре |
65…74 | Задовільно |
60…64 | Достатньо |
менше 60 | Незадовільно |
контрольні не зараховано | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Модульні контрольні роботи проводяться у рамках рубіжного та поточного контролю знань студентів, згідно переліку основних розділів курсу. Основною ціллю проведення контрольних робіт є перевірка знань студентів.
Якщо студент був переведений з іншого навчального закладу (або кафедри), де вивчав дисципліну з відповідною програмою та успішно її захистив, тоді можливе перезалікування дисципліни через подання заяви в деканат.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено старший викладач Анікін Володимир Костянтинович
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією ФІОТ (протокол № 11 від 30.06.2023 р.)