Системна інженерія - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредити (120 годин (36 – лекції, 18 – лабораторні, 66 - СРС)) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | екзамен, модульний контроль |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx |
Мова викладання | українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор, лабораторні заняття: к.т.н., доцент Сокульський Олег Євгенович, mortimer@ukr.net моб. (063) 427-77-09 |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251 |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Системна інженерія» складено відповідно до освітньої програми підготовки бакалаврів «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 -Інформаційні системи та технології.
Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (КС1) Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область; (КС3) Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп’ютерно-інтегрованих систем та системної мережної структури, управління ними; (КС4) Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші); (КС7) Здатність застосовувати інформаційні технології у ході створення,впровадження та експлуатації системи менеджменту якості та оцінювати витрати на її розроблення та забезпечення; (КС9) Здатність розробляти бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції; (КС15) Здатність аналізувати відомі реалізації компонентів нижнього рівня інформаційних систем з урахуванням вимог технологічних та бізнес-процесів, виконувати синтез контролерів, регуляторів, давачів, виконавчих пристроїв, будувати адекватні моделі нижнього рівня ієрархії інформаційних систем та здійснювати їх інтеграцію.
Предмет дисципліни: загальновизнані методології і сучасні технології створення інженерно-насичених систем технічного і соціально-технічного характеру різного ступеня складності.
**Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: (**ПРН 5) Аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення інформаційних систем та технологій на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів інформаційних систем та технологій; **(**ПРН 7) Обґрунтовувати вибір технічної структури та розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних систем та технологій; **(**ПРН 12) Застосовувати знання складу, структури, принципів реалізації та функціонування інформаційно-керуючих систем та виконувати розроблення, підтримку та супроводження інформаційних та програмно-технічні засобів, оцінювати ефективність використання інформаційно-керуючих систем на підприємствах; **(**ПРН 18) Демонструвати знання базових компонентів всіх рівнів інтегрованої інформаційної системи, проводити дослідження характеристик компонентів та системи в цілому у відповідності до життєвого циклу та стандартів системної інженерії.
Пререквізити та постреквізити дисципліни
Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами «Історія науки і техніки», «Практичний курс іноземної мови», «Фізика», «Спеціальні розділи математики», «Програмування». Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів «Технології розроблення програмного забезпечення», «Інфраструктура інформаційних технологій», «Теорія систем та системний аналіз», «Інформаційно-керуючи системи» та «Проектування інформаційних систем».
Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1.
Тема 1.1. Системна інженерія і сучасні системи.
Тема 1.2. Ландшафт системної інженерії.
Тема 1.3. Структура складних систем.
Тема 1.4. Процес розробки системи.
Тема 1.5. Управління системною інженерією.
Розділ 2.
Тема 2.1. Аналіз потреб.
Тема 2.2. Дослідження концепції.
Тема 2.3. Визначення концепції системи.
Тема 2.4. Аналіз та підтримка прийняття рішень.
Розділ 3.
Тема 3.1. Ескізне проектування.
Тема 3.2. Інженерія програмних систем.
Тема 3.3. Технічне проектування.
Тема 3.4. Комплексування і атестація.
Тема 3.5. Виробництво.
Тема 3.6. Експлуатація і супровід.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
1. Systems Engineering Handbook NASA/SP-2007-6105 Rev1, December 2007.
2. Systems Engineering Handbook, version 2a. Systems Engineering Fundamentals. Defense Acquisition University Press, 2001.\
3. Основи системної інженерії: навч. посіб. для студ. Спеціальності 131 «Прикладна механіка» / Г. О. Кривов, С. Г. Кривова, К. О. Зворикін, О. Є. Зубаньов; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. – 322 с.
4. Derek Hitchins, World Class Systems Engineering, 1997.
5. Guide to the Systems Engineering Body of Knowledge (SEBoK) 2.0 / Robert Cloutier, Editor in Chief. — San Diego, CA: International Council on Systems Engineering (INCOSE), 2019.
Додаткова література
1. Gianni, D. et al. Modeling and Simulation-Based Systems Engineering Handbook, CRC Press, 2014.
2. NASA (2013) NASA Systems Engineering Processes and Requirements NPR 7123.1B, April 2013 NASA Procedural Requirements.
3. Parnell, G.S., Driscoll, P.J., Henderson, D.L. (eds.), Decision Making in Systems Engineering and Management, 2nd. ed., Hoboken, NJ: Wiley, 2011.
4. Delligatti, Lenny (2013). SysML Distilled: A Brief Guide to the Systems Modeling Language. Addison-Wesley Professional. ISBN 978-0-321-92786-6.
5. Friedenthal, Sanford; Moore, Alan; Steiner, Rick (2016). A Practical Guide to SysML: The Systems Modeling Language (Third ed.). Morgan Kaufmann / The OMG Press. ISBN 978-0-12-800202-5.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Лекційні заняття.
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань |
---|---|
Розділ 1 | |
1 | Тема 1.1. Системна інженерія і сучасні системи. Що таке системна інженерія? Походження системної інженерії. Приклади систем, які потребують системного інженера. Системна інженерія як професія. Модель розвитку кар'єри системного інженера. Сила системної інженерії. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
2 | Тема 1.2. Ландшафт системної інженерії. Точка зору системного інженера. Представлення в системній інженерії. Предметні області, пов'язані з системами. Сфери діяльності, пов'язані з системною інженерією. Підходи системної інженерії. Системна інженерія. Дії та результати. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
3 | Тема 1.3. Структура складних систем. Складові частини і інтерфейси системи. Ієрархія складних систем. Складові частини системи. Оточення системи. Інтерфейси і взаємодії. Складність в сучасних системах. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
4 | Тема 1.5. Процес розробки системи. Застосування системної інженерії протягом життєвого циклу системи. Життєвий цикл системи. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
5 | Тема 1.5. Процес розробки системи. Еволюційні характеристики процесу розробки. Метод системної інженерії. Випробування протягом розробки системи. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
6 | Тема 1.6. Управління системною інженерією. Управління розробкою системи і ризиками. Ієрархічна структура робіт. План управління системною інженерією. Управління ризиком. Організація системної інженерії. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
Розділ 2 | |
7 | Тема 2.1. Аналіз потреб. Виникнення нової системи. Системний аналіз. Аналіз функціонування. Оцінка здійсненності. Валідація потреб. Вимоги призначення системи. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
8 | Тема 2.2. Дослідження концепції. Розробка вимог до системи. Аналіз вимог призначення. Визначення вимог до показників функціонування. Дослідження концепцій реалізації. Валідація вимог до показників функціонування. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
9 | Тема 2.3. Визначення концепції системи. Визначення концепції системи. Аналіз вимог до показників функціонування. Аналіз функціонування і формування функціональних вимог. Прив'язка функцій. Вибір концепції. Валідація концепції. Планування розробки системи. Побудова архітектури системи. Мови системного моделювання. Моделе-орієнтована системна інженерія. Специфікація функціональних вимог до системи. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
10 | Тема 2.4. Аналіз та підтримка прийняття рішень. Прийняття рішень. Моделювання протягом розробки системи. Статичне моделювання для прийняття рішень. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
11 | Тема 2.4. Аналіз та підтримка прийняття рішень. Імітаційне моделювання. Аналіз компромісів. Короткий огляд теорії ймовірностей. Методи оцінювання. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
Розділ 3 | |
12 | Тема 3.1. Ескізне проектування. Зниження ризиків програми. Аналіз вимог. Аналіз функціонування і проектування. Розробка дослідного зразка як методика пом'якшення ризику. Стендові випробування. Зниження ризику.
|
13 | Тема 3.2. Інженерія програмних систем. Подолання складності і абстрактності. Природа розробки програмного забезпечення. Моделі життєвих циклів розробки ПЗ. Розробка концепції ПЗ: аналіз і проектування. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
14 | Тема 3.2. Інженерія програмних систем. Розробка методами програмної інженерії: кодування і автономне тестування. Інтеграція і тестування ПЗ. Управління програмною інженерією. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
15 | Тема 3.3. Технічне проектування. Реалізація складових частин системи. Аналіз вимог. Аналіз функціонування і проектування. Проектування компонентів. Валідація проектних рішень. Управління конфігурацією. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
16 | Тема 3.4. Комплексування і атестація. Комплексування, випробування і атестація системи в цілому. Планування і підготовка випробувань. Комплексування системи. Доводчі випробування системи. Натурні випробування і атестація. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
17 | Тема 3.5. Виробництво. Системна інженерія на заводі. Проектування з урахуванням виробництва. Перехід від розробки до виробництва. Виробничі операції. Набуття знань про виробництво. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
18 | Тема 3.6. Експлуатація і супровід. Установка, технічне обслуговування та модернізація системи. Введення в експлуатацію і перевірка. Супровід під час експлуатації. Суттєві зміни в системі: модернізація. Урахування особливостей експлуатації при розробці системи. Допоміжні матеріали: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251. |
**
**
Лабораторні роботи
№ з/п | Назва лабораторної роботи |
---|---|
1 | Лабораторна робота № 1. Вибір об’єкта системної інженерії. Мета роботи - обрати об’єкт системної інженерії. |
2 | Лабораторна робота № 2. Контекстна діаграма. Мета роботи – навчитися створювати контекстні діаграми. |
3 | Лабораторна робота № 3. Діаграма вимог. Мета роботи – навчитися створювати діаграми вимог. |
4 | Лабораторна робота № 4. Ієрархічна структура робіт. Мета роботи – навчитися створювати ієрархічну структуру робіт. |
5 | Лабораторна робота № 5. Діаграма варіантів використання (прецедентів). Мета роботи – навчитися створювати діаграми варіантів використання. |
6 | Лабораторна робота № 6. Діаграма визначення блоків. Мета роботи – навчитися створювати діаграми визначення блоків. |
7 | Лабораторна робота № 7. Діаграма діяльності. Мета роботи – навчитися створювати діаграми діяльності. |
8 | Лабораторна робота № 8. Діаграма послідовності. Мета роботи – навчитися створювати діаграми послідовності. |
9 | Лабораторна робота № 9. Діаграма станів. Мета роботи – навчитися створювати діаграми станів. |
10 | Лабораторна робота № 10. Діаграма пакетів. Мета роботи – навчитися створювати діаграми пакетів. |
11 | Лабораторна робота № 11. Діаграма внутрішньої структури. Мета роботи – навчитися створювати діаграми внутрішньої структури. |
12 | Лабораторна робота № 12. Параметрична діаграма. Мета роботи – навчитися створювати параметричні діаграми. |
Самостійна робота студента
№ з/п | Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Підготовка до лабораторних робіт. | 45 |
2 | Підготовка до МКР | 6 |
3 | Підготовка до екзамену | 15 |
Контрольна робота
Метою контрольної роботи є закріплення та перевірка теоретичних знань із освітнього компонента. Модульна контрольна робота (МКР) складається з трьох етапів і проводиться після вивчення матеріалу відповідного розділу та виконання відповідних лабораторних робіт. Вона проводиться шляхом тестування у середовищі LMS Moodle.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які викладач ставить перед студентом:
• правила відвідування занять: відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу, заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали. Відповідно до РСО даної дисципліни бали нараховують за відповідні види навчальної активності на лекційних та лабораторних заняттях;
• правила поведінки на заняттях: студент має можливість отримувати бали за відповідні види навчальної активності на лекційних та лабораторних заняттях, що передбачені РСО дисципліни. Використання засобів зв’язку для пошуку інформації на гугл-диску викладача, в інтернеті, в дистанційному курсі на платформі Сікорський здійснюється за умови вказівки викладача. На лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу. Усі питання студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час. Лабораторні роботи захищаються студентом особисто. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
• політика дедлайнів та перескладань: якщо студент не проходив, не з’явився на МКР (без поважної причини) або не був допущений до етапу МКР, його результат оцінюється у 0 балів. Перескладання результатів МКР не передбачено. Умовою допуску студента до відповідного етапу МКР є здані та захищені відповідні лабораторні роботи (лабораторні роботи №№ 1-4 для першого етапу МКР, №№ 1-8 для другого етапу МКР, №№ 1-12 для третього етапу МКР). Лабораторні роботи, які здані після відповідного етапу МКР (лабораторні роботи №№ 1-4 для першого етапу МКР, №№ 1-8 для другого етапу МКР, №№ 1-12 для третього етапу МКР) оцінюються в 0 балів. Умовою допуску до семестрового контролю є допуск до третього етапу МКР. Якщо студент, за невиконання умов допуску до семестрового контролю, отримав у відомості семестрового контролю запис «не допущений» або виконав умови допуску до семестрового контролю, але за результатами екзамену отримав оцінку «незадовільно», йому надається право (після виконання всіх умов допуску) на дві спроби для її ліквідування;
• етапи модульної контрольні роботи та семестровий контроль відбуваються шляхом тестування на лабораторних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.) за допомогою LMS Moodle;
• політика щодо академічної доброчесності: Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з дисципліни;
• студенти повинні сумлінно та самостійно (крім випадків, які санкціоновано передбачають групову роботу) виконувати навчальні та дослідницькі завдання, поважати наукові та навчальні здобутки інших, посилатися на джерела, з яких береться інформація, незалежно від того, в якому вигляді вона опублікована – в електронному чи паперовому, у разі виникнення труднощів під час виконання навчальних чи дослідницьких завдань звертатися за санкціонованою допомогою до колег, викладачів та наукових керівників, робити оригінальну роботу для кожної дисципліни, використовувати у науковій та навчальній діяльності тільки надійні та достовірні джерела інформації, нагадувати колегам про неприпустимість порушення академічної чесності;
• неприйнятними у навчальній та науково-дослідницькій діяльності для студентів є: плагіат, шахрайство, несанкціонована співпраця, пропонування чи отримання неправомірної винагороди при оцінюванні результатів успішності, використання родинних або службових зв’язків для отримання позитивної або вищої оцінки;
• при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Поточний контроль: МКР (3 етапи), виконання та захист лабораторних робіт (12 робіт).
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль: екзамен.
Умови допуску до семестрового контролю: виконані та захищені лабораторні роботи.
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Бали | Оцінка |
---|---|
100…95 | Відмінно |
94…85 | Дуже добре |
84…75 | Добре |
74…65 | Задовільно |
64…60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
є не зараховані лабораторні роботи | Не допущено |
Загальна рейтингова оцінка студента після завершення семестру складається з балів, отриманих за:
виконання та захист лабораторних робіт (12 робіт);
виконання модульної контрольної роботи (МКР) (3 етапи);
результат тестування на екзамені.
Лабораторні роботи | МКР | Екзамен |
36 | 12 | 52 |
Лабораторні роботи
Ваговий бал. Лабораторні роботи 1-12 мають ваговий бал 3. Максимальна кількість балів за всі лабораторні роботи складає 3 бали * 12 робіт = 36 балів.
Критерії оцінювання лабораторних робіт:
бездоганна робота – 3 бали;
є незначні недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 2,5 балів;
є несуттєві недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 2 бали;
є певні недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 1,5 бали;
є суттєві недоліки у підготовці та/або виконанні роботи – 1 бал;
робота відповідає мінімальним вимогам для зарахування – 0,5 балів;
робота не виконана, не захищена або здана невчасно – 0 балів.
Кожна невдала спроба здачі лабораторної роботи - -0,5 балів.
Модульна контрольна робота
Ваговий бал. Етапи №№ 1-3 модульної контрольної роботи мають ваговий бал 4. Максимальна кількість балів за всі етапи складає 4 бали * 3 етапи = 12 балів. Вони виконуються після вивчення розділів №№ 1-3 на одному з занять.
Критерії оцінювання модульної контрольної роботи: На етапі модульної контрольної роботи студент відповідає на 40 запитань в середовищі тестування MLS Moodle. Кожне запитання оцінюється від 0 до 0,1 балів. Середній час відповіді – 30 с на одне питання. Питання тесту передбачають одиночну або множинну відповідь.
Календарний контроль
Умовою позитивної першої атестації є виконання та захист лабораторних робіт №№ 1-4. Умовою позитивної другої атестації є виконання та захист лабораторних робіт №№ 1-8.
Форма семестрового контролю – екзамен
Необхідною умовою допуску до екзамену виконані та захищені лабораторні роботи. Ваговий бал екзамену 52 бали.
Критерії оцінювання екзамену: На екзамені студент відповідає на 104 питання в середовищі тестування MLS Moodle. Кожне запитання оцінюється від 0 до 0,5 балів. Середній час відповіді – 30 с на одне питання. Питання тесту передбачають одиночну або множинну відповідь.
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено доцент, к.т.н., Сокульський Олег Євгенович
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)