ЕЛЕКТРОНІКА І МІКРОПРОЦЕСОРНА ТЕХНІКА-2 МІКРОПРОЦЕСОРНІ СИСТЕМИ - СИЛАБУС НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Нормативна |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, 4 семестр |
Обсяг дисципліни | 90 годин (36 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 36 годин – СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/залікова робота |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу | Лектор: доцент, к.т.н., Новацький Анатолій Олександрович, моб. +38(067)748-57-16 Лабораторні: ст. викладач, Бердник Юрій Михайлович, berdniky@gmail.com, |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни. Кредитний модуль «Мікропроцесорні системи» є другою частиною дисципліни «Електроніка та мікропроцесорна техніка», яка входить у навчальний план підготовки бакалаврів за освітньою програмою «Інтегровані інформаційні системи» за спеціальністю 126 «Інформаційні системи та технології».
Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (КС3) здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп’ютерно-інтегрованих систем та системної мережної структури, управління ними; (КС15) здатність аналізувати відомі реалізації компонентів нижнього рівня інформаційних систем з урахуванням вимог технологічних та бізнес-процесів, виконувати синтез контролерів, регуляторів, давачів, виконавчих пристроїв, будувати адекватні моделі нижнього рівня ієрархії інформаційних систем та здійснювати їх інтеграцію.
Предмет навчальної дисципліни: цей кредитний модуль забезпечує засвоєння студентами складу, основних характеристик, структури, організації пам’яті, програмної моделі, способів адресації операндів та характеристики команд мікропроцесорних систем на мікроконтролерах сім’ї AVR; основних модулів мікропроцесорних систем: паралельні та послідовні інтерфейси; підсистема переривань; аналоговий компаратор; таймери; аналого-цифровий та цифро-аналоговий перетворювачі, CAN, I2C, SPI і т. ін.; моделювання у пакеті PROTEUS типових пристроїв мікропроцесорних систем.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: (ПРН5) аргументувати вибір програмних та технічних засобів для створення інформаційних систем та технологій на основі аналізу їх властивостей, призначення і технічних характеристик з урахуванням вимог до системи і експлуатаційних умов; мати навички налагодження та тестування програмних і технічних засобів інформаційних систем та технологій; (ПРН12) застосовувати знання складу, структури, принципів реалізації та функціонування інформаційно-керуючих систем та виконувати розроблення, підтримку та супроводження інформаційних та програмно-технічніх засобів, оцінювати ефективність використання інформаційно-керуючих систем на підприємствах; (ПРН15) демонструвати знання принципів та методів побудови завадостійких кодів, уміння оцінювати кількість інформації, пропускну здатність каналів зв’язку та розробляти програмно-технічні засоби передачі, зберігання та обробки інформації в інтегрованих інформаційних системах; (ПРН17) на базі знання фізики процесів, принципів дії, характеристик та особливостей побудови напівпровідникових приладів та інтегральних мікросхем; архітектури, системи команд, властивостей периферійних засобів мікропроцесорів та мікроконтролерів вміти обирати, розраховувати, програмувати окремі модулі апаратно-програмних комплексів нижнього рівня інтегрованих інформаційних систем; (ПРН21) розуміти знання технології, принципів організації та функціонування ІоТ, вміти проектувати ІоТ-системи, демонструвати знання мікроконтролерів, платформ налаштування, програмування кінцевих пристроїв, створювати вбудоване та серверне програмне забезпечення.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити: дисципліна «Електроніка та мікропроцесорна техніка», кредитний модуль «Мікропроцесорні системи» базується на навчальних дисциплінах: вища математика; дискретна математика; програмування; фізика; комп’ютерна електроніка.
Постреквізити: дисципліна «Електроніка та мікропроцесорна техніка», кредитний модуль «Мікропроцесорні системи» необхідна для вивчення навчальних дисциплін: технології інтернету речей, інженерія інформаційних систем, моделювання процесів і систем, комп’ютеризовані системи управління, проектування інформаційних систем.
Зміст навчальної дисципліни
Очна форма
Лекційні заняття
Розділ 1. Характеристика мікропроцесорних систем
Тема 1.1. Основні поняття та особливості мікропроцесорної техніки
Тема 1.2. Системи числення, коди та двійкова арифметика
Тема 1.3. Структурна та функціональна схеми мікропроцесорної системи
Тема 1.4. Структурні схеми мікропроцесорів та мікроконтролерів
Розділ 2. Організація пам’яті
Тема 2.1. Особливості архітектури пам’яті МПС
Тема 2.2. Організація пам’яті МПС на основі мікропроцесора
Тема 2.3. Організація пам’яті МПС на основі мікроконтролера
Тема 2.4. Програмування FLASH- та EEPROM-пам’яті
Розділ 3. Програмування мікропроцесорних систем
Тема 3.1. Місце керувальної програми у роботі МПС та програмна модель МП/МК
Тема 3.2. Характеристика команд мікропроцесорів та мікроконтролерів
Тема 3.3. Cпособи адресації операндів
Тема 3.4. Команди мікропроцесорів та мікроконтролерів
Розділ 4. Організація підсистеми переривань
Тема 4.1. Особливості архітектури підсистеми переривань МПС
Тема 4.2. Організація підсистеми переривань мікроконтролера
Розділ 5. Архітектура модуля програмованих таймерів
Тема 5.1. Способи формування інтервалів часу та підрахунок зовнішніх подій
Тема 5.2. Особливості архітектури модуля таймерів мікроконтролерів
Тема 5.3. Архітектура восьмирозрядних таймерів/лічильників AVR-мікроконтролерів
Тема 5.4. Архітектура 16-розрядних таймерів/лічильників AVR-мікроконтролерів
Тема 5.5. Моделювання модуля таймера AVR-мікроконтролера, що керує двигуном постійного струму
Тема 5.6. Моделювання модуля таймера в якості годинника реального часу
Тема 5.7. Застосування мікросхеми програмованого таймера для формування інтервалів часу
Розділ 6. Архітектура модуля введення/виведення
Тема 6.1. Особливості архітектури модуля введення/виведення
Тема 6.2. Архітектура паралельних портів введення/виведення AVR-мікроконтролерів
Тема 6.3. Архітектура послідовного інтерфейсу AVR-мікроконтролерів
Розділ 7. Зв’язок МП та МК з аналоговим об’єктом керування та модемом
Тема 7.1. Особливості введення/виведення аналогової інформації
Тема 7.2. Застосування АЦП і ПВЗ під час введення аналогової інформації у МП/МК
Тема 7.3. Особливості архітектури модуля АЦП в складі AVR-мікроконтролерів
Тема 7.4. Застосування ЦАП під час виведення цифрової інформації з мікропроцесорних систем
Тема 7.5. Особливості архітектури модуля ЦАП в складі AVR-мікроконтролерів
Тема 7.6. Зв’язок мікропроцесорів/мікроконтролерів з модемом
Розділ 8. Мікроконтролерні мережі
Тема 8.1. Мережа на базі інтерфейсу I2C (TWI)
Тема 8.2. мережа на базі інтерфейсу SPI
Тема 8.3. Мережа на базі CAN-інтерфейсу
Тема 8.4. Мережа RS-485
Тема 8.5. Мережа 1-WIRE
Розділ 9. Модуль аналогового компаратора
Тема 9.1. Особливості архітектури аналогового компаратора
Тема 9.2. Аналоговий компаратор у складі AVR-мікроконтролерів
Розділ 10. Спеціальні режими роботи мікроконтролера
Тема 10.1. Тактування AVR-мікроконтролерів.
Тема 10.2. Режим зниженого енергоспоживання AVR-мікроконтролерів
Тема 10.3. Скидання AVR-мікроконтролерів
Тема 10.4. Самопрограмування AVR-мікроконтролерів
Лабораторні заняття
1. Дослідження команд пересилання, арифметичних та логічних команд та команд роботи з окремими бітами.
2. Дослідження команд передачі керування, виклику та повернення із підпрограм.
3. Дослідження нових команд МК-рів Mega та Xmega.
4. Дослідження моделі модуля УАПП.
5. Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму.
6. Дослідження моделі АЦП.
7. Дослідження моделі цифрового вольтметра.
8. Дослідження моделі послідовного інтерфейсу I2C.
9. Дослідження моделі послідовного інтерфейсу SPI.
Заочна форма
Лекційні заняття
Тема 1.1. Основні поняття та особливості мікропроцесорної техніки
Тема 1.2. Системи числення, коди та двійкова арифметика
Тема 1.3. Структурна та функціональна схеми мікропроцесорної системи
Тема 3.2. Характеристика команд мікропроцесорів та мікроконтролерів
Тема 3.4. Команди мікропроцесорів та мікроконтролерів
Лабораторні заняття
1. Дослідження моделі послідовного порту (інтерфейсу УАПП).
2. Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Комп’ютерна електроніка [Електронний ресурс] : підручник для студ. спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології», спеціалізації «Інтегровані інформаційні системи» /А.О. Новацький ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 80.9 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 468 с.
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи : підручник. У 2 ч. Ч. 1. Мікропроцесорні системи [Електронний ресурс] / А. О. Новацький. – Електронні текстові дані (1 файл: 43,8 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2019. – 367 с.
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи: Ч.2 «Проектування мікропроцесорних систем» [Електронний ресурс] : підручник для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» за спеціальністю 126 «Інформаційні системи та технології» / А.О. Новацький ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 20,3 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 460 с.
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи, кредитний модуль «Мікропроцесорні системи» : Лабораторний практикум [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології», / КПІ ім. Ігоря Сікорського; автор: А.О. Новацький. – Електронні текстові дані (1 файл: 18.96 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 365 с
Мікропроцесорні та мікроконтролерні системи: Частина 2. Проектування мікропроцесорних систем: Лабораторний практикум [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / А.О. Новацький ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 22,38 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 268 с.
Проектування вбудованих систем: Лабораторний практикум [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / А.О. Новацький, В.М. Шимкович; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 34,22 Кбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022.
Комп’ютерна електроніка-3: Мікропроцесорні системи: Апаратні засоби мікропроцесорних систем: Навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / Автор: А.О. Новацький– К: НТУУ „КПІ”, 2015– 333 c.
Допоміжна література
Навчальний посібник з дисципліни «Проектування мікропроцесорних систем та мереж», розділ «Проектування CAN-мережі» для студентів спеціальності 8.050201.01 «Комп’ютеризовані системи управління та автоматика» кафедри Автоматики та управління у технічних системах / Автор: А.О. Новацький – К: НТУУ „КПІ”, 2016.
Проектування та програмування мікропроцесорних систем і мереж: Проектування мережі 1–WIRE: Навчальний посібник для студентів спеціальностей 7.05020101, 8.05020101 «Комп’ютеризовані системи управління та автоматика» кафедри автоматики та управління в технічних системах / Автор: А.О. Новацький– К: НТУУ „КПІ”, 2014.
Сван Т. Освоение Turbo Assembler / Т. Сван. – 2-e изд. – Киев : СПб. : Диалектика, 1996.
Официальное описание микроконтроллеров XMEGAhttp://www.gaw.ru/html.cgi/txt/ic/Atmel/micros/avr_xmega/start.htm
Опис CAN-протоколу – http://www.itt-ltd.com/reference/ref_can.html.
Схеми та пояснення роботи CAN контролерів та трансиверів – http://atmel.com
CAN-трансивер – https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/PCA82C250.pdf
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Очна форма
Лекційні заняття
Лабораторні заняття
№ з/п | Назва лабораторних робіт | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Дослідження команд пересилання, арифметичних та логічних команд та команд роботи з окремими бітами | 2 |
2 | Дослідження команд передачі керування, виклику та повернення із підпрограм | 2 |
3 | Дослідження нових команд МК-рів Mega та Xmega | 2 |
4 | Дослідження моделі модуля УАПП | 2 |
5 | Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму | 2 |
6 | Дослідження моделі АЦП | 2 |
7 | Дослідження моделі цифрового вольтметра | 2 |
8 | Дослідження моделі послідовного інтерфейсу I2C | 2 |
9 | Дослідження моделі послідовного інтерфейсу SPI | 2 |
Заочна форма
Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
---|---|
1 | Розділ 1. Характеристика мікропроцесорних систем Тема 1.1. Основні поняття та особливості мікропроцесорної техніки Тема 1.2. Системи числення, коди та двійкова арифметика Тема 1.3. Структурна та функціональна схеми мікропроцесорної системи Розділ 3. Програмування мікропроцесорних систем Тема 3.2. Характеристика команд мікропроцесорів та мікроконтролерів Тема 3.4. Команди мікропроцесорів та мікроконтролерів Лекція 1. Особливості архітектури МПС. Структура гіпотетичної МПСУ та її опис. Функціональна схема мікропроцесорної системи керування. Структурна схема типової локальної мікроконтролерної системи керування. Характеристика команд мікропроцесорів та мікроконтролерів. Команди восьмирозрядного мікроконтролера. Література: [2, 3, 5] |
Лабораторні заняття
№ з/п | Назва лабораторних робіт | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Дослідження моделі послідовного порту (інтерфейсу УАПП). | 2 |
2 | Дослідження моделі пристрою керування двигуном постійного струму | 2 |
Самостійна робота студента
Очна форма
Заочна форма
Модульна контрольна робота
Модульна контрольна робота (МКР) охоплює такі питання з програмування AVR-мікроконтролерів: програмістська модель мікроконтролера AVR; організація пам’яті; формати команд та даних; команди мікроконтролера ті їх характеристика: коментар; довжина в байтах; час виконання; розміщення в пам’яті; способи адресації операндів; типи команд; вплив на прапорці.
МКР складається із двох завдань:
Перше завдання
Зміст завдання: сформувати у двійковому коді безпосередній операнд та назвати логічну команду мікроконтроллера AVR за допомогою якої можливо скинути в нуль/встановити в одиницю/проінвертувати вказані у завданні біти регістра R17, інші біти залишити без змін.
Відповідь подати у вигляді:
;
x/y/z=0/1– логічні змінні.
Друге завдання
Зміст завдання: для заданої команди мікроконтролера AVR виконати наступне:
1. Записати коментар до команди.
2. Назвати способи адресації операндів.
3. Визначити довжину команди у байтах.
4. Визначити час виконання команди, якщо тактова частота дорівнює fT =10МГц.
5. Визначити вплив на прапорці.
6. Виконати функцію компілятора, сформувати машинний код команди та розмістити її в пам’яті програм з початкової адреси: PCпоч = $0010.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує відповідні додатки для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диску для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;
на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10;
штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів на більше 10.
Рейтингова система оцінювання результатів навчання
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання та захист 9 лабораторних робіт;
виконання модульної контрольної роботи (МКР).
Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання
1. Лабораторні роботи (Rл)
Ваговий бал – 8. Максимальна кількість балів за всі лабораторні роботи дорівнює:
8 балів х 9 робіт = 72 бали.
Рівень підготовки до лабораторної роботи оцінюється до 2 балів (вхідний контроль підготовки до роботи).
Захист роботи до 5 балів.
Оформлення роботи – 1 бал.
2. Модульний контроль (Rм)
Ваговий бал – 28.
Критерії оцінювання:
- Виконання лабораторних робіт.
«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 8 балів;
«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи –6 балів;
«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 4 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 0 балів.
За кожне запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал (але не нижче 1 балу за кожну лабораторну роботу).
Заохочувальні (Rs) бали від 2 до 4 нараховуються за:
модернізацію лабораторних робіт;
виконання завдань із удосконалення дидактичних матеріалів з дисципліни та інше.
- Модульна контрольна робота:
«відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 28 балів;
«добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними неточностями –26 балів;
«задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 24 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь (не відповідає вимогам на ‘задовільно’) – 0 балів.
Міжсесійна атестація
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 27 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 18 балів.
За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 82 бали. На другій атестації (14-й тиждень).
Розрахунок шкали (R) рейтингу:
Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
R = (9 · Rл) + Rм =9 · 8+28 = 100
Необхідною умовою отримання залікової оцінки (залік) так званим «автоматом» є:
зарахування всіх лабораторних робіт;
виконання МКР не нижче ніж на оцінку «задовільно».
Сума балів переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею 1.
Таблиця 1 – Переведення суми балів до залікової оцінки
Бали R = (9 · Rл) + Rм |
Оцінка ECTS | Традиційна оцінка |
---|---|---|
95 – 100 | А | Зараховано |
85 – 94 | В | |
75 – 84 | С | |
65 – 74 | D | |
60 – 64 | Е | |
R < 60 | Fx | Не зараховано |
Не захищені всі ЛР та модульна КР | F | не допущено |
На рисунку 1 наведено схему функціонування рейтингової системи оцінювання (РСО), для отримання заліку.
Рисунок 1 – Схема функціонування рейтингової системи оцінювання (РСО), для
отримання заліку
Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, але більше ніж 40 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку, виконують комплексну залікову контрольну роботу.
Студенти, які протягом семестру набрали необхідну кількість балів (RD ≥ 0,6R = = 0,6 х 100 = 60 балів) мають можливість:
отримати залікову оцінку «автоматом» відповідно до набраного рейтингу (таблиця 1);
виконувати залікову контрольну роботу з метою підвищення оцінки;
у разі отримання оцінки, більшої ніж «автоматом» з рейтингу, студент отримує оцінку за результатами залікової контрольної роботи;
якщо за результатами залікової контрольної роботи студент отримує оцінку нижче, ніж отриману «автоматом», то попередній рейтинг студента з дисципліни скасовується і він отримує оцінку тільки за результатами залікової контрольної роботи.
Проведення залікової контрольної роботи для підвищення рейтингу студента
Студенти, які наприкінці семестру хочуть підвищити оцінку, виконують залікову контрольну роботу (при цьому набрані у семестрі бали втрачаються).
Завдання на залікову контрольну роботу
Розробити, навести та описати робочу модель модуля УАПП
мікроконтролера AVR в пакеті PROTEUS 8.6.
Навести схему алгоритму роботи моделі та керувальну програму мовою
Cі.
Обгрунтувати, що отримана швидкість обміну відповідає завданню.
Навести ASCII-код символу, який передав Virtual Terminal.
Навести всі додаткові розрахунки та пояснення.
Контрольна робота оцінюється максимум 100 балів:
«відмінно», повна відповідь;
«добре», достатньо повна відповідь, або повна відповідь з незначними неточностями;
«задовільно», неповна відповідь та незначні помилки ;
«незадовільно», незадовільна відповідь (не відповідає вимогам на «задовільно»).
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено доцентом кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.т.н., Новацьким Анатолієм Олександровичем
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)
Додаток 1
Перелік теоретичних питань до заліку
Структура та алгоритм роботи типової мікропроцесорної системи керування
Функціональна схема гіпотетичної мікропроцесорної системи керування
Загальна характеристика мікроконтролерів сімейства AVR
Загальна характеристика AVR‑мікроконтролерів сімейства Mega
Характеристики процесора
Характеристики підсистеми введення/виведення
Периферійні пристрої
Архітектура ядра
Цокольовка та опис виводів
Структура типового Mega AVR-мікроконтролера
Організація пам’яті AVR-мікроконтролерів сімейства Mega
Пам’ять програм
Пам’ять даних
Статичний ОЗП (СОЗП)
Регістри загального призначення
Регістри введення/виведення
Використання зовнішнього ОЗП
Енергонезалежна пам'ять даних (EEPROM)
Стек
Регістри введення/виведення моделей ATMEGA 640X/1280X/ 1281X/ 2560X/2561X
Послідовність розробки керуючої програми
Мова асемблера
Програмна модель та її опис
Регістри загального призначення
Регістри введення/виведення
Лічильник команд і виконання програми
Функціонування конвеєра
Затримки в конвеєрі
Лічильник команд
Команди типу «перевірка/пропуск»
Команди умовного переходу
Команди безумовного переходу
Команди виклику підпрограм
Команди повернення з підпрограм
Способи адресації операндів
Неявна адресація
Безпосередня адресація
Пряма адресація
Пряма адресація одного регістра загального призначення
Пряма адресація двох регістрів загального призначення
Пряма адресація регістра введення/виведення
Пряма адресація статичної пам’яті даних (СПД)
Непряма адресація
Проста непряма адресація
Відносна непряма адресація
Непряма адресація з попереднім декрементом (переддекрементом)
Непряма адресація з наступним інкрементом (постінкрементом)
Непряма адресація пам’яті програм
Непряма адресація констант в пам’яті програм
Відносна адресація пам’яті програм
Загальна характеристика команд
Мнемоніка команди та мнемокод
Код операції команди
Машинний код команди
Операнди
Типи (формати) команд
Типи (формати) даних
Довжина команд у байтах та їх розміщення у пам'яті програм
Вплив команд на прапорці
Час виконання команд
Базовий набір команд мікроконтролера
Команди логічних операцій
Команди арифметичних операцій і команди зсуву
Команди операцій з бітами
Команди пересилання даних
Команди передачі керування
Команди керування мікроконтролером
Нові команди AVR- мікроконтролерів
Самопрограмування AVR-мікроконтролерів
Області RWW та NRWW
Прапорець зайнятості секції RWW і його скидання
Функціонування завантажувача
Керування процесом самопрограмування
Зміна вмісту пам’яті програм
Заповнення тимчасового буфера сторінки новим вмістом
Очищення сторінки
Перенесення вмісту тимчасового буфера до пам’яті програм і його зміна
Режим захисту комірок завантажувача та прикладної програми і його зміна
SPM-переривання
Конфлікти EEPROM-пам’яті
Типові процедури оновлення Flash-пам’яті
Режим захисту Flash-пам’яті
Призначення та місце пристроїв введення/виведення даних у мікропроцесорних системах
Паралельне та послідовне введення/виведення
Порти введення/виведення мікроконтролерів сімейства AVR
16-розрядні таймери/лічильники
Звернення до 16-розрядних регістрів
Керування тактовим сигналом
Режими роботи
Режим Normal
Режим «Скидання за збігом» (Chop on Timer Coincidence)
Режим «Швидкодіючий ШІМ» (Fast PWM)
Режим «ШІМ з корекцією фази» (Phase Correct PWM)
Режим «ШІМ з корекцією фази та частоти» (Phase and Frequency Correct PWM)
Вартовий таймер
Аналого-цифровий перетворювач. Характеристика. Структура. Режими роботи. Часові діаграми. Програмування.
Цифро-аналоговий перетворювач. Характеристика. Структура. Режими роботи. Часові діаграми. Програмування.
Аналоговий компаратор. Характеристика. Структура. Режими роботи. Програмування.
Підсистема переривань. Характеристика. Програмування.
Підсистема скидання.
Режими зниженого енергоспоживання.
Тактовий генератор. Варіанти виконання.
CAN-модуль. Характеристика. Структура. Режими роботи. Часові діаграми. Програмування.