РОБОТОТЕХНІЧНІ СИСТЕМИ ТА КОМПЛЕКСИ-3: Алгоритмізація та верифікація управління в РТС - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
---|---|
Галузь знань | 12 «Інформаційні технології» |
Спеціальність | 126 «Інформаційні системи та технології» |
Освітня програма | Інформаційне забезпечення робототехнічних систем |
Статус дисципліни | Обов’язкова (нормативна) / цикл професійної підготовки |
Форма навчання | Очна(денна) |
Рік підготовки, семестр | 3 курс, весняний семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредити ECTS / 120 годин (36 годин лекцій, 18 годин комп’ютерних практикумів, 66 годин самостійної роботи) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Екзамен / модульна контрольна робота, захист комп’ютерних практикумів |
Розклад занять | 1 лекція (2 години) 1 раз на тиждень; 1 комп’ютерний практикум (2 години) 1 раз на 2 тижні |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
Лектор: кандидат технічних наук, доцент, Остапченко Костянтин Борисович, okb2003@ukr.net Практичні / Семінарські: - Комп’ютерні практикуми: кандидат технічних наук, доцент, Остапченко Костянтин Борисович, okb2003@ukr.net |
Розміщення курсу | https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5362 |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Робототехнічні системи та комплекси-3» складено відповідно до освітньої програми підготовки бакалаврів «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.
Курс освітнього компонента призначений забезпечити підготовку фахівців у галузі проектування систем організаційно-технічного та виконавчого рівнів управління в комп‘ютеризованому інтегрованому виробництві (КІВ), оснащеного засобами робототехнічних систем та комплексів.
Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей (загальних та спеціальних):
КЗ 3 - Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності;
КС 1 - Здатність аналізувати об’єкт проектування або функціонування та його предметну область;
КС 10 - Здатність вибору, проектування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій, інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організацій;
КС 11 - Здатність до аналізу, синтезу і оптимізації інформаційних систем та технологій з використанням математичних моделей і методів;
КС 16 - Здатність розробляти структури робототехнічних систем та проектувати функціональні пристрої роботів та робототехнологічних комплексів.
Предметом навчальної дисципліни є технології, методи та засоби проектування алгоритмічного забезпечення процесів управління гнучкими комп'ютеризованими та робототехнічними системами (ГКС та РТС).
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна:
ПРН 13 - Визначати склад, структуру та принципи взаємодії компонентів і модулів роботів та робототехнічних систем, вибирати компоненти програмно-апаратної реалізації;
ПРН 17 - Вміти застосовувати методи аналізу та синтезу систем управління робототехнічними системами та комплексами;
ПРН 20 – на основі системного аналізу визначати вимоги до структур і складу інформаційного забезпечення робототехнічних систем.
Навчальна дисципліна покликана допомогти студенту отримати -
знання:
- базових понять і термінів проблематики побудови систем організаційно-технічного та виконавчого рівнів управління виробництвом в різних галузях промисловості;
- встановлених рівнів ієрархії управління виробничими процесами та визначення задач на кожному рівні;
- математичного базису застосовних методів та засобів диспетчеризації матеріальних потоків, а також сучасних методів їх верифікації;
- стандартів, принципів побудови та задач систем числового програмного управління (ЧПУ) виконавчого рівня;
уміння:
- на основі опису предметної області та вимог до прикладного програмного забезпечення розробляти ефективне алгоритмічне забезпечення та створювати досконалі програмні системи управління, як окремими елементами, так і всього інтегрованого виробництва;
- на основі алгоритмічного забезпечення прикладної задачі розробляти моделі управління та здійснювати їх верифікацію;
- на основі створюваних моделей управління готувати управляючі програми для устаткування з ЧПУ із застосовуванням систем автоматизованої підготовки
досвід:
- застосування спеціалізованих засобів моделювання процесів диспетчеризації матеріальних потоків;
- застосування спеціалізованих інструментальних засобів програмування програмно-математичного забезпечення систем оперативного управління гнучкими виробничими комплексами та системами (ГВК та ГВС);
- використання спеціалізованих систем підготовки та мов взаємодії з промисловими роботами та верстатами з ЧПУ
Інтегральна компетентність: Здатність розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі проектування і застосування алгоритмічного забезпечення процесів управління гнучкими комп'ютеризованими та робототехнічними системами, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов із застосування теорій та методів проектування, впровадження та супроводження інформаційних систем та технологій.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами: «Спеціальні розділи математики», «Програмування», «Операційні системи», «Теорія і методи оптимізації», «Моделювання технічних систем», «Робототехнічні системи та комплекси-2. Проектування РТС». Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів: «Інтелектуальні технології в робототехніці», «Переддипломна практика», «Курсовий проект з робототехнічних систем та комплексів».
Для успішного засвоєння дисципліни необхідний достатній рівень підготовки базових дисциплін.
Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1. Організаційно-технологічні основи побудови ГКС в інтегрованому виробництві
Тема 1. Організація управління в інтегрованому виробництві
Тема 2. Організація програмно-математичного забезпечення системи управління інтегрованим виробництвом
Розділ 2. Алгоритмізація задач організаційно-технічного управління інтегрованим виробництвом
Тема 1. Автоматизоване планування в управлінні інтегрованим виробництвом
Тема 2. Оперативне управління ГВС
Розділ 3. Моделювання та верифікація матеріально-інформаційних процесів ГВС
Тема 1. Засади моделювання матеріально-інформаційних процесів ГВС
Тема 2. Модифікації сіткових моделей дискретних процесів ГВС
Тема 3. Засоби верифікації та аналізу властивостей сіткових моделей дискретних процесів ГВС
Тема 4. Проектування управляючих процесів ГВС
Розділ 4. Організація програмного управління виконавчим рівнем ГВС
Тема 1. Класифікація та склад виконавчого рівня ГВС
Тема 2. Організація систем з числовим програмним управління
Розділ 5. Алгоритмізація задач програмного управління в системах виконавчого рівня ГВС
Тема 1. Реалізація геометричної задачі ЧПУ в технологічному устаткуванні ГВС
Тема 2. Інтерполяція формоутворення деталей
Тема 3. Реалізація логічної задачі в системах електроавтоматики пристроїв ЧПУ
Тема 4. Реалізація технологічної задачі в системах управління ефективністю обробки пристроїв ЧПУ
Тема 5. Реалізація термінальної задачі в інтерактивних системах взаємодії пристроїв ЧПУ
Розділ 6. Проектування програмного управління в системах виконавчого рівня ГВС
Тема 1. Основи програмування управляючих програм верстатів з ЧПУ
Тема 2. Засоби автоматизації підготовки управляючих програм ЧПУ
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
1. Гнучкі комп’ютеризовані системи: проектування, моделювання і управління [підручник з грифом МОН України] / Ямпольський Л.С., Мельничук П.П., Самотокін Б.Б., Поліщук М.М., Ткач М.М., Остапченко К.Б., Лісовиченко О.І. – Житомир: ЖДТУ, 2005. – 680 с.
2. Гнучкі комп‘ютерно-інтегровані системи: планування, моделювання, верифікація, управління [підручник з грифом МОН України] / Ямпольський Л.С., Мельничук П.П., Остапченко К.Б., Лісовиченко О.І. – Житомир: ЖДТУ, 2010. – 786 с.
3. Основы автоматизации управления производством/Под ред. И.М.Макарова, -М.:Высш.шк., 1983. -504с.
4. Питерсон Дж. Теория сетей Петри и моделирование систем. -М.: Мир, 1984. - 325с.
5. Сосонкин В.Л. Программное управление технологическим оборудованием.- М.:Высш.шк., 1991.- 512с.
Додаткова література
Д1. Управление дискретными процессами в ГПС/Под ред. Ямпольского Л.С. -К.: Техника, 1992. -251с.
Д2. Управление ГПС: модели и алгоритмы/Под общ. ред. С.В.Емельянова. -М.: Машиностроение, 1987. -368с.
Д3. Робототехника и ГАП. В 9-ти кн. Кн.3. Управление робототехническими системами и гибкими автоматизированными производствами/Под ред. Макарова И.М. -М.:Высш.шк., 1986. -159с.
Д4. Робототехника и ГАП. В 9-ти кн. Кн.5. Моделирование робототехнических систем и гибких автоматизированных производств/Под ред. Макарова И.М. -М.:Высш.шк., 1986. -159с.
Д5. Блехерман М.Х. Оперативно-производственное планирование гибких производственных систем. -М.:Высш.шк., 1989. -95с.
Д6. Васильев В.В., Кузьмук В.В. Сети Петри, параллельные алгоритмы и моделимультипроцессорных систем. –К.: Наукова думка, 1990.- 216с.
Д7. Зайченко Ю.П. Дослiдження операцiй.-Київ : Вища школа, 1988.
Д8. Коровин Б.Г., Прокофьев Г.И., Рассудов Л.Н. Системы программного управления промышленными установками и робототехническими комплексами. –Л.: Энергоатомиздат, 1990. –352с.
Д9. Косовский В.Л., Козырев Ю.Г. Программное управление станками и промышленными роботами.- М.:Высш.шк., 1989.- 287с.
Д10. Котов В.Е. Сети Петри. -М.: Наука, 1984. - 245с.
Д11. Лазарев В.Г., Пийль Е.И. Синтез управляющих автоматов. -М.: Энергоатомиздат, 1989. -328с.
Д12. Лысенко Э.В. Проектирование автоматизированных систем управления технологическими процессами.- М.:Радио и связь, 1987.- 272с.
Д13. Слепцов А.И., Юрасов А.А. Автоматизация проектирования управляющих систем гибких автоматизированных производств. -К.: Техника, 1986. -110с.
Д14. Соломенцев Ю.М., Сосонкин В.Л. Управление гибкими производственными системами.- М.:Машиностроение, 1988.- 352с.
Д15. Юдицкий С.А., Магергут В.З. Логическое управление дискретными процессами. Модели, анализ, синтез. -М.: Машиностроение, 1987. -176с.
Д16. Шкурба В.В. Задачи календарного планирования и методы их решения.- К.:Наукова думка, 1966
Д17. Ямпольский Л.С., Банашак З. Автоматизация проектирования и управления в гибком производстве. -К.: Техника, Варшава: Научно-техническое издательство, 1989. -268с.
Інформаційні ресурси
1. ecampus.kpi.ua – електронний кампус університету
2. ist.kpi.ua – сайт кафедри
3. do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5362 – дистанційний курс на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету
Обов‘язковим для вивчення є базова література, а додаткова для розширеного пізнання окремих тем і питань розділів навчальної дисципліни. Електронні версії підручників базової літератури знаходяться у системі дистанційного навчання університету. Наведену літературу слід використовувати у тій послідовності, яка забезпечить вивчення та засвоєння тем розділів начальної дисципліни.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
У курсі навчальної дисципліни заплановані такі види навчальних занять – лекції, комп’ютерні практикуми, а також проведення модульного контролю та самостійної роботи студента.
Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань | Кількість ауд.годин |
---|---|---|
Розділ 1. Організаційно-технологічні основи побудови ГКС в інтегрованому виробництві | ||
1 | Тема 1. Організація управління в інтегрованому виробництві Питання 1. Напрямки та шляхи розвитку автоматизації виробничих систем Питання 2. Узагальнена структура ГКС в інтегрованому виробництві Питання 3. Класифікація систем управління, ієрархія та задачі рівнів управління інтегрованого виробництва Питання 4. Організація багаторівневої ієрархічної системи управління в інтегрованому виробництві Література: [1, 2, 3, Д1, Д2, Д3, Д17] |
2 |
2 | Тема 2. Організація програмно-математичного забезпечення системи управління інтегрованим виробництвом Питання 1. Принципи побудови програмно-математичного забезпечення Питання 2. Функціональна структура системи оперативного управління ГВС Питання 3. Структура і функції підсистем ПМЗ КСУІВ Питання 4. Організація налагодження та впровадження програмного забезпечення в інтегрованому виробництві Література: [1, 2, 3, Д1, Д2, Д3, Д14] |
2 |
Розділ 2. Алгоритмізація задач організаційно-технічного управління інтегрованим виробництвом | ||
3 | Тема 1. Автоматизоване планування в управлінні інтегрованим виробництвом Питання 1. Організація автоматизованого планування в інтегрованому виробництві Питання 2. Дослідження задачі планування обсягу і номенклатури виготовлення продукції Питання 3. Дослідження задачі календарного планування виробничої системи Питання 4. Дослідження задачі оперативного планування Література: [1, 2, 3, Д3, Д5, Д7, Д14] |
2 |
4 | Тема 2. Оперативне управління ГВС Питання 1. Призначення задачі та методи організації оперативного контролю за допомогою ЕОМ Питання 2. Призначення задачі та стратегії оперативного коригування у ГВС Питання 3. Організація та методи оперативно-диспетчерського управління ГВС Література: [1, 2, 3, Д3, Д5, Д7, Д14] |
2 |
Розділ 3. Моделювання та верифікація матеріально-інформаційних процесів ГВС | ||
5 | Тема 1. Засади моделювання матеріально-інформаційних процесів ГВС Питання 1. Специфікація предметної області ГВС Питання 2. Базовий апарат сіткових моделей дискретних процесів ГВС Питання 3. Властивості сіток Петрі Література: [1, 2, 3, 4, Д1, Д2, Д4, Д5, Д6] |
2 |
6 | Тема 2. Модифікації сіткових моделей дискретних процесів ГВС Питання 1. Призначення класів сіткових моделей дискретних процесів Питання 2. Кольорові сітки Петрі Питання 3. Ієрархічні кольорові сітки Петрі Література: [1, 2, 3, Д1, Д2, Д4, Д5, Д6, Д17] |
2 |
7 | Тема 3. Засоби верифікації та аналізу властивостей сіткових моделей дискретних процесів ГВС Питання 1. Дослідження дерева досяжності Питання 2. Дослідження матричного подання сітки Петрі Питання 3. Редукційний аналіз структури і динаміки роботи сітки Петрі Питання 4. Методи аналізу модифікацій сіток Петрі Література: [1, 2, 3, 4, Д1, Д2, Д4, Д5, Д6, Д17] |
2 |
8 | Тема 4. Проектування управляючих процесів ГВС Питання 1. Методика сіткового моделювання управляючих процесів ГВС Питання 2. Організація робіт по створенню систем оперативного управління ГВС Питання 3. Алгоритмічне забезпечення типової системи оперативного управління ГВС Література: [1, 2, 3, Д1, Д2, Д4, Д5, Д13, Д15] |
2 |
Розділ 4. Організація програмного управління виконавчим рівнем ГВС | ||
9 | Тема 1. Класифікація та склад виконавчого рівня ГВС Питання 1. Склад устаткування виконавчого рівня ГВС як відображення його функцій Питання 2. Параметри класифікації ГВМ Питання 3. Основні технічні характеристики верстатів з ЧПУ Питання 4. Типові структурно-компонувальні схеми ГВМ Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
10 | Тема 2. Організація систем з числовим програмним управління Питання 1. Базові поняття про числове програмне управління Питання 2. Класифікація та функціональні можливості систем числового програмного управління Питання 3. Режими роботи та функції систем числового програмного управління Питання 4. Класифікація та характеристика задач програмного управління Питання 5. Конфігурація системи числового програмного управління Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
Розділ 5. Алгоритмізація задач програмного управління в системах виконавчого рівня ГВС | ||
11 | Тема 1. Реалізація геометричної задачі ЧПУ в технологічному устаткуванні ГВС Питання 1. Структура реалізації геометричної задачі ЧПУ в технологічному устаткуванні ГВС Питання 2. Управління формоутворенням деталей у слідкуючому приводі технологічного обладнання Питання 3. Технологія програмування формоутворення деталей та руху робочого органу технологічного устаткування ГВС Питання 4. Подання формоутворення деталей у пристрої ЧПУ Питання 5. Розрахунок траєкторії руху робочого органу технологічного устаткування Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
12 | Тема 2. Інтерполяція формоутворення деталей Питання 1. Види інтерполяції в пристроях ЧПУ Питання 2. Методи оцінної функції: з прогнозуючим кроком, на постійній несучій частоті Питання 3. Методи цифрових диференціальних аналізаторів Питання 4. Метод прогнозу і корекції Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
13 | Тема 3. Реалізація логічної задачі в системах електроавтоматики пристроїв ЧПУ Питання 1. Структура логічної задачі в системах електроавтоматики пристроїв ЧПУ Питання 2. Організація роботи дискретних механізмів автоматичної заміни інструмента у верстатах з ЧПУ Питання 3. Модель розв’язання логічної задачі в системах електроавтоматики пристрою з ЧПУ Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
14 | Тема 4. Реалізація технологічної задачі в системах управління ефективністю обробки пристроїв ЧПУ Питання 1. Контрольно-вимірювальна система ГВМ Питання 2. Формування заданої точності обробки деталей Питання 3. Управління ефективністю обробки та виготовлення деталей Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
15 | Тема 5. Реалізація термінальної задачі в інтерактивних системах взаємодії пристроїв ЧПУ Питання 1. Структура реалізації термінальної задачі в пристрої ЧПУ Питання 2. Режими і засоби діалогової роботи оператора з пристроєм ЧПУ Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
Розділ 6. Проектування програмного управління в системах виконавчого рівня ГВС | ||
16 | Тема 1. Основи програмування управляючих програм верстатів з ЧПУ Питання 1. Методи підготовки управляючих програм ЧПУ Питання 2. Кодування інформації в управляючій програмі Питання 3. Опис типових операцій обробки у пристрої ЧПУ Питання 4. Програмування технологічного процесу обробки деталі Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
17 | Тема 2. Засоби автоматизації підготовки управляючих програм ЧПУ Питання 1. Підвищення мовного рівня управляючих програм Питання 2. Системи автоматизації програмування пристроїв з ЧПУ Література: [1, 2, 5, Д3, Д8, Д9, Д14] |
2 |
Всього | 36 |
Комп‘ютерні практикуми
№ з/п | Назва комп‘ютерного практикуму | Кількість ауд.годин |
---|---|---|
1 | Практикум 1 - Дослідження задачі планування обсягу і номерклатури виготовлення продукції у виробничій системі Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 1 Література: [1, 2, 3, Д7, Д12, Д16] |
2 |
2 | Практикум 2 - Дослідження задачі календарного планування виготовлення продукції у виробничій системі Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 1 Література: [1, 2, 3, Д7, Д12, Д16] |
2 |
3 | Практикум 3 - Дослідження задачі оперативного планування роботи технологічного устаткування Дидактичні матеріали: Розділ 2 Тема 2 Література: [1, 2, Д3, Д5, Д16] |
2 |
4 | Практикум 4 - Дискретно-подійне моделювання технологічних процесів виробничої системи Дидактичні матеріали: Розділ 3 Тема 1 Література: [1, 2, 4, 6, Д4, Д10] |
2 |
5 | Практикум 5 - Верифікація якісних характеристик технологічних процесів виробничої системи Дидактичні матеріали: Розділ 3 Тема 3 Література: [1, 2, Д13] |
2 |
6 | Практикум 6 - Програмування формоутворюючих рухів інструмента на технологічному устаткуванні Дидактичні матеріали: Розділ 5 Тема 1 Література: [1, 2, 5, Д14] |
2 |
7 | Практикум 7 - Дослідження методів інтерполяції руху інструменту на технологічному устаткуванні Дидактичні матеріали: Розділ 5 Тема 2 Література: [1, 2, 5, Д9, Д14] |
4 |
8 | Модульна контрольна робота 1 - Математичні методи розв'язання задач планування виробництва та моделювання технологічних процесів Дидактичні матеріали: Розділи 1-3 Література: [1, 2, 5, 6, Д3, Д4, Д5, Д9, Д10, Д14, Д16] |
1 |
9 | Модульна контрольна робота 2 - Методи організації чисельного програмного управління верстатами та устаткуванням в комп‘ютеризованому інтегрованому виробництві Дидактичні матеріали: Розділи 4-5 Література: [1, 2, 4, 6, Д3, Д4, Д5, Д9, Д10, Д14, Д16] |
1 |
Всього | 18 |
Матеріали до лекційних занять та комп’ютерних практикумів доступні для завантаження виключно здобувачам, які зареєстровані на дистанційний курс на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету.
Модульна контрольна робота
Модульна контрольна робота складається з двох частин, кожна з яких виконується після вивчення визначених відповідно до її тематики розділів лекційних занять. Контрольна робота проводиться на платформі дистанційного навчання «Сікорський» університету під час проведення комп’ютерних практикумів за індивідуальним завданням.
Самостійна робота студента
Цілями самостійної роботи є засвоєння студентами знань з тем розділів змісту навчальної дисципліни та їх закріплення, а також розвиток у студентів навичок самостійної роботи із алгоритмізації задач управління виробничих та робототехнічних систем і комплексів у межах основних тем.
Видами самостійної роботи є:
- підготовка до аудиторних занять із поглибленого вивчення додаткового матеріалу з тем розділів лекцій навчальної дисципліни;
- проведення підготовки звіту за результатами виконання комп‘ютерних практикумів із наданням деталізованих описів процедур розв‘язання задач управління та пояснень щодо аналізу результатів їх реалізації і ефективності застосування;
- проведення підготовки до виконання індивідуального завдання модульної контрольної роботи.
Терміни і час, які відводяться на виконання видів самостійної роботи визначаються згідно з розподілом навчального часу відповідного виду навчального заняття у структурі навчальної дисципліни.
№ з/п |
Вид самостійної роботи | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Підготовка до лекцій та комп’ютерних практикумів | 30 |
2 | Підготовка до модульної контрольної роботи | 6 |
3 | Підготовка до екзамену | 30 |
Загальна кількість годин, що відведена на самостійну роботу студента складає 66 годин.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, яка ставиться перед студентом, вимагає виконання наступних положень:
правила відвідування занять (як лекцій, так і практикумів) – присутність є обов‘язковою (у воєнний час не застосовується), пропущені практикуми відпрацьовуються індивідуально з наданням результатів їх виконання на наступних практикумах або консультаціях, заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали;
правила поведінки на заняттях – студент має можливість отримувати бали за відповідні види навчальної активності - активність на лекціях, підготовка запитань за попередніми та поточними темами, попередня підготовка протоколів виконання завдань комп‘ютерних практикумів, використання засобів зв‘язку для пошуку інформації в системі дистанційного навчання чи в інтернет-середовищі здійснюється за умови вказівки викладача;
правила захисту комп‘ютерних практикумів – захист практикумів відбувається у формі тестування через систему дистанційного навчання або опитування із попередньою ідентифікацією студента безпосередньо на занятті відповідно до розкладу проведення практикумів, допуск до захисту надається після виконання роботи і зарахування (попереднього оцінювання) звіту з виконання комп‘ютерного практикуму, не приймаються і не зараховуються звіти з виконання комп‘ютерних практикумів, які мають ознаки клонування, співпадіння текстів із роботами інших студентів та роботи, які не відповідають завданню практикуму;
правила призначення заохочувальних та штрафних балів - за якісно та обгрунтовано підготовлений і вчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму нараховується заохочувальний бал, за подання звіту з ознаками надання "типизованих" пояснень, висновків за шаблоном до виконаних завдань комп‘ютерного практикуму нараховується штрафний бал;
політика дедлайнів та перескладань – за невчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму (пізніше ніж 2 тижня від терміну виконання практикуму) кількість балів за роботу зменшується (у воєнний час не застосовується), допускається 2 спроби захисту результатів виконання комп‘ютерного практикуму, зараховується остання спроба захисту результатів практикуму, якщо студент не проходив або не з’явився на модульну контрольну роботу (без поважної причини), його результат оцінюється у 0 балів, перескладання результатів модульної контрольної роботи не передбачено;
політика щодо академічної доброчесності – Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з навчальної дисципліни;
при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Поточний контроль: захист виконання комп‘ютерних практикумів у формі тестування (опитування), виконання модульної контрольної роботи
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль: екзамен
1) Рейтинг студента з навчальної дисципліни розраховується зі 100 балів, з них 50 балів складає стартова шкала (рейтинг) та 50 балів екзаменаційна шкала (рейтинг).
Стартовий рейтинг (протягом семестру) складається з балів, що студент отримує за:
- виконання та захист 7 робіт комп‘ютерного практикуму;
- виконання модульної контрольної роботи.
Екзаменаційний рейтинг складається з балів, що отримує студент підчас семестрового контролю на екзамені.
2) Критерії нарахування балів.
А. Виконання комп‘ютерних практикумів.
Ваговий бал за кожну роботу – 6.
Максимальна кількість балів на всіх практикумах дорівнює
6 балів × 7 = 42 балів.
Захист роботи виконується у формі тестування (опитування).
Кількість балів за роботу зменшується, якщо:
- надано невірну відповідь на запитання – 1 балів (за кожне запитання);
- вчасно не здано звіт з роботи (пізніше ніж за 2 тижні після виконання практикуму) – 1 бал (у воєнний час не застосовується);
- не виконано попередню підготовку – 1 бал.
За невиконану або незахищену роботу нараховується 0 балів.
За якісно та обґрунтовано підготовлений і вчасно поданий звіт з комп‘ютерного практикуму додатково нараховується заохочувальний 1 бал.
За виконання творчої роботи із створення дидактичного програмного засобу розв‘язання завдання комп‘ютерного практикуму (створення навчальної програми) додатково нараховується заохочувальний 1 бал.
За подання "клонованого" звіту з ознаками надання "типізованих" пояснень за шаблоном до виконаних завдань звіту комп‘ютерного практикуму додатково нараховується штрафний 1 бал.
Встановлено наступну кількість балів за захищену роботу:
- надано вірні відповіді – 6 балів;
- надано відповіді з незначними недоліками – 5 балів;
- надано відповіді з певними помилками – 4 балів:
- роботу не зараховано (виконано з грубими помилками) – 0 балів.
Б. Виконання модульної контрольної роботи:
Передбачається виконання 2 контрольних робіт за комплексним контрольним завданням.
Ваговий бал за виконання контрольної роботи – 4.
Максимальна кількість балів дорівнює
4 балів × 2 = 8 балів.
Кожне завдання модульної контрольної роботи містить одне теоретичне запитання і одне практичне.
Кожне запитання оцінюється у 2 балів за такими критеріями:
- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 2 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 1,5 балів;
- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 1 бал;
- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.
3) Умовою першої атестації є отримання не менше 8 балів та виконання всіх комп‘ютерних практикумів (на час атестації). Умовою другої атестації – отримання не менше 20 балів, виконання всіх комп‘ютерних практикумів (на час атестації).
4) Умовою допуску до екзамену є зарахування всіх комп‘ютерних практикумів та стартовий рейтинг не менше 25 балів.
5) На екзамені студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожне завдання містить два теоретичних запитання і два практичних завдання.
Кожне теоретичне запитання оцінюється у 10 балів за такими критеріями:
- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 10-9 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 8-7 балів;
- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 6 балів;
- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.
Практичне завдання оцінюється у 15 балів за такими критеріями:
- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 15-14 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь або незначні неточності (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 13-12 балів;
- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 11-9 балів;
- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.
6) Сума стартових балів та балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100…95 | Відмінно |
94…85 | Дуже добре |
84…75 | Добре |
74…65 | Задовільно |
64…60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Є не зараховані комп‘ютерні практикуми або стартовий рейтинг менше 25 балів |
Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
перелік питань, які виносяться на семестровий контроль відповідають питанням тем розділів змісту навчального матеріалу дисципліни;
для виконання комп‘ютерних практикумів студент повинен мати навички роботи з ПЕОМ з використанням операційної системи Windows, вміти встановлювати та застосовувати необхідне програмне забезпечення інструментальних засобів програмування або технічних обчислень;
для виконання тестувань студент повинен мати навички роботи із засобами роботи в інтернет-середовищі;
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцент, к.т.н., доцент, Остапченко К.Б.
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету ІОТ (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)