Курсова робота з інформаційно-керуючих систем - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Обов’язкова (нормативна)
Форма навчання Очна (денна), заочна
Рік підготовки, семестр 4 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 1 кредит ECTS /30 годин (30 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять Індивідуальні консультації
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Керівник: доц., к.т.н., с.н.с. Кравець Петро Іванович, тел. 0662350857

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Силабус освітнього компонента «Курсова робота з навчальної дисципліни Інформаційно-керуючі системи» складено відповідно до освітньої програми підготовки бакалаврів «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.

Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (К3 2) - Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; (КЗ 3) - Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності; (КЗ 6) - Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел; (КС2) - Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації; (КС3) - Здатність до проектування, розробки, налагодження та вдосконалення системного, комунікаційного та програмно-апаратного забезпечення інформаційних систем та технологій, Інтернету речей (ІоТ), комп’ютерно-інтегрованих систем та системної мережної структури, управління ними; (КС16) - Здатність інтегрувати програмні, технічні, інформаційні та інтелектуальні компоненти усіх рівнів ієрархії інформаційно-керуючих систем в єдину розподілену систему; (КС18) - Здатність вирішувати задачі інтеграційних процесів інформаційних систем у сфери виробництва та керування з використанням методів аналізу та синтезу засобів передачі, зберігання та обробки інформації, основ сервіс-орієнтованого підходу до обслуговування користувачів інформаційних систем, базових та прикладних інформаційних технологій та інструментальних засобів інфраструктури ІТ.

Предмет навчальної дисципліни - сучасні принципи побудови інформаційно-керуючих системи, їх архітектура, технології реалізації, моделювання та налагодження для різних типів об’єктів і систем.

Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: (ПРН 12) - Застосовувати знання складу, структури, принципів реалізації та функціонування інформаційно-керуючих систем та виконувати розроблення, підтримку та супроводження інформаційних та програмно-технічні засобів, оцінювати ефективність використання інформаційно-керуючих систем на підприємствах; (ПРН 16) - Застосовувати знання відповідних мов програмування та ефективно використовувати методи машинного навчання в задачах створення компонентів штучного інтелекту в інформаційних система з використання аналізу та оцінки складності алгоритмів рішення.

Пререквізити та постреквізити дисципліни

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами знання з дисциплін “Вища математика”, „Інженерія систем”, “Теорія автоматичного управління”, “Моделювання процесів та систем”, “Комп’ютерна техніка та технології”, „Теорія інформаційних процесів” та інші. Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента студенти зможуть використати при проектуванні, моделюванні та налагодженні інформаційних систем, комп'ютеризованих систем управління, інформаційно-керуючих систем, систем прийняття рішень, використовуючи для цього сучасні програмні середовища.

Зміст навчальної дисципліни

Загальний обсяг дисципліни становить 1 кредит (30 годин), які відводяться на самостійне виконання студентами завдання. Навчальна дисципліна складається з одного семестрового модулю і вивчається в 7-му (осінньому) семестрі.

Тематика курсової роботи вибирається студентом із навчального посібника [2] і узгоджується з керівником роботи. Порядок виконання курсової роботи наведено в навчальному посібнику [2].

Етапи виконання курсової роботи. Весь процес роботи над КР поділяється на три основні етапи: підготовчий етап, робота над змістом та заключний етап.

*До підготовчого етапу належать: вибір теми курсової роботи, її затвердження та визначення термінів подання і захисту курсової роботи - календарного плану виконання КР. Час – до 2-х годин. *

Робота над змістом передбачає написання самої роботи, яка складається зі вступу, основної частини, висновків, списку використаних джерел та додатків. Час - 27 годин

Заключний етап включає перевірку та захист курсової роботи. Час -1 година

Рекомендований зміст пояснювальної записки КР. Пояснювальна записка оформлюється згідно вимог до оформлення технічної документації (ДСТУ «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення»). Для складання пояснювальної записки рекомендуються наступні розділи:

  1. Вступ (описати погоджене з викладачем індивідуальне завдання на розробку в курсовій роботі інформаційно-керуючої системи (ІКС) деякого об'єкту автоматизації або його частини та сформулювати технічні вимоги до ІКС (технічне завдання)).

  2. Опис функціональної схеми об'єкта автоматизації.

  3. Опис вибраної архітектури (структури) ІКС об'єкта автоматизації.

  4. Розробка функціональної схеми ІКС.

  5. Розробка схеми інформаційних потоків ІКС.

  6. Вибір засобів реалізації ІКС (контролерного обладнання, датчиків, виконавчих механізмів, сигналізації).

  7. Вибір (обґрунтування) алгоритмів функціонування ІКС (цілої ІКС або її частини).

  8. Розробка програми роботи контролера (контролерів), що реалізує алгоритм роботи ІКС.

  9. Розробка фрагмента людино-машинного інтерфейсу операторської станції з використанням SCADA.

  10. Розробка фрагмента системи протиаварійного захисту в ІКС.

  11. Розробка та налаштування моделі замкнутого контуру регулювання якоїсь частини ІКС з моделюванням його в Матлаб.

  12. Висновки.

  13. Список використаних джерел.

  14. Додатки (лістинги програм, лістинги результатів моделювання).

Навчальні матеріали та ресурси

Основна література

  1. Інформаційно-керуючі системи [Електронний ресурс] : курс лекцій для студентів напряму підготовки 126 «Інформаційні системи та технології» спеціальності «Інтегровані інформаційні системи» всіх форм навчання / НТУУ «КПІ» ; уклад. П.І.Кравець. – Електронні текстові дані (1 файл: 26,3 Мбайт). – Київ : НТУУ «КПІ», 2022. - (Доступ за посиланням https://ela.kpi.ua).
  2. Інформаційно- керуючі системи. Лабораторний практикум. [Електронний ресурс] : навчальний посібник для здобувачів ступеня бакалавра за освітньою програмою «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: П.І.Кравець, В.М.Шимкович, Ю.М.Бердник. – Електронні текстові дані (1 файл: 7,56 МБайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 165 с. – (Доступ за посиланням https://ela.kpi.ua/ ).
  3. Автоматизація виробничих процесів: підручник./І.В.Ельперін, О.М.Пупена, В.М.Сідлецький, С.М.Швед.- К.Видавництво Ліра-К. 2015 – 378 с.
  4. Швець В. І., Шостачук  Д.МВиконавчі механізми, регулювальні органи і пристрої. Житомир: Видавництво ЖДТУ, 2007. 211 с
  5. Шаров С.В. Ш-26 Інтелектуальні інформаційні системи: навч. посіб. / С.В. Шаров, Д.В. Лубко, В.В. Осадчий. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2015. – 144 с.
  6. Ушакова І. О. Інформаційні системи та технології на підприємстві : конспект лекцій / І. О. Ушакова, Г. О. Плеханова. – Харків : Вид. ХНЕУ, 2009. – 128 с. (Укр. мов.)
  7. Величко О.М. Інтелектуальні інформаційні системи: структура і застосування: підручник./ Величко О.М., Гордієнко Т.Б. – Київ: Вид-во: Олді+, 2022. - 728 с.
  8. Коцовський В. М. Інтелектуальні інформаційні системи: конспект лекцій./ Коцовський В. М. – Ужгород: ДВНЗ "Ужгородський національний університет" , 2019. – 75 с.

Додаткова література

  1. Субботін С.О., Олійник А.О., Олійник. О.О. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни “Інтелектуальні агенти” для студентів спеціальності 8.080403 “Програмне забезпечення автоматизованих систем” напряму підготовки 6.050103 “Програмна інженерія” (усіх форм навчання) / С.О. Субботін, А.О. Олійник, О.О. Олійник. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2007. – 30 с.

  2. Інтернет ресурси.

Навчальний контент

4. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Самостійна (індивідуальна) робота студента

Самостійна робота

Курсова робота – один із видів індивідуальної роботи студентів, метою якої є вироблення у студентів навичок самостійної роботи з науковими джерелами та оволодіння ними методикою досліджень, набуття компетентностей щодо визначення й аналізу наукової та практичної проблематики в області інформаційних управляючих систем та технологій, узагальнення опрацьованого матеріалу, обґрунтовування власних гіпотез та висновків, вміння розробляти й формулювати обґрунтовані пропозиції щодо удосконалення моделей та систем, досліджених в роботі.

Політика та контроль

. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

За підсумками освоєння дисципліни передбачений залік у сьомому (осінньому) семестрі.

. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання Оцінка якості виконання і захисту студентами курсової роботи здійснюється за 100-баловою шкалою. Об'єктами оцінювання є три складові: зміст, оформлення та захист курсової роботи.

Об'єкт оцінювання Максимальна кількість балів
1 Зміст пояснювальної записки КР 55
2 Оформлення КР 15
3 Захист КР 30

Критерії оцінювання змісту курсової роботи (0-55 балів):

  • ступінь розкриття теоретичних аспектів проблеми, обраної для дослідження;

  • наявність практичного висвітлення досліджуваної теми;

  • логічний взаємозв'язок теоретичного матеріалу;

  • наочність та якість ілюстративного матеріалу;

  • відповідність побудови роботи поставленим цілям і завданням;

  • дослідження інформаційних джерел (літератури), використання новітніх джерел;

  • ступінь самостійності проведеного дослідження.

Критерії оцінювання оформлення курсової роботи (0-15 балів):

  • відповідність обсягу та оформлення роботи встановленим вимогам;

  • наявність у додатках до роботи самостійно складених документів;

  • посилання на використану літературу і нормативні документи.

Критерії оцінювання захисту курсової роботи (0-30 балів):

  • вміння чітко, зрозуміло та стисло викладати основні засади проведеного дослідження;

  • повнота, глибина, обґрунтованість відповідей на питання за змістом роботи;

  • обґрунтованість висновків результатів дослідження.

Умови допуску до семестрового контролю. Студент допускається до захисту курсової роботи за умови виконання всіх етапів календарного плану виконання КР. Захисти курсових робіт відбуваються впродовж двох останніх тижнів семестру (без зниження балів), або під час сесії (із зниженням балів за захист на 50%). Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:

7.Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

При захисті курсової роботи студенти відповідають на індивідуальні питання викладача за тематикою роботи.

Силабус:

Складено доцентом кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.т.н., с.н.с. Кравцем П. І.

Ухвалено кафедрою ІСТ ФІОТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.).

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)