УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань |
|
Спеціальність |
|
Освітня програма |
|
Статус дисципліни |
|
Форма навчання |
|
Рік підготовки, семестр |
|
Обсяг дисципліни |
|
Семестровий контроль/ контрольні заходи |
|
Розклад занять | 1 лекція (2 години) 1 раз на тиждень; 1 комп’ютерний практикум (2 години) 1 раз на тиждень. |
Мова викладання |
|
Інформація про керівника курсу / викладачів |
|
Розміщення курсу |
|
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Управління проєктами» складено відповідно до освітньої програми підготовки бакалаврів «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.
Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей:
(КЗ 2) Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
(КЗ 4) Здатність спілкуватися державною мовою;
(КЗ 5) Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями;
(КЗ 6) Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел;
(КЗ 7) Здатність розробляти та управляти проектами;
(КЗ 8)
(КС 2) Здатність застосовувати стандарти в області інформаційних систем та технологій при розробці функціональних профілів, побудові та інтеграції систем, продуктів, сервісів і елементів інфраструктури організації;
(КС 7) Здатність застосовувати інформаційні технології у ході створення, впровадження та експлуатації системи менеджменту якості та оцінювати витрати на її розроблення та забезпечення;
(КС 9) Здатність розробляти бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції.
Предмет навчальної дисципліни – поглиблене вивчення основних концепцій управління проектами та особливостей виконання проектів за державним замовленням і комерційних проектів. В професійній діяльності майбутні фахівці будуть здатні формувати продуктивні команди виконавців, застосовувати методи управління колективом, формувати проєктний план створення інформаційної системи, графік проєкту та розподіляти ресурси, управляти ризиками, пов’язаними з проєктом.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна:
(ПРН 8) Застосовувати правила оформлення проектних матеріалів інформаційних систем та технологій, знати склад та послідовність виконання проектних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності;
(ПРН 11) Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення інформаційних систем та технологій та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Для успішного засвоєння дисципліни «Управління проєктами» студент повинен володіти освітніми компонентами «Технології розроблення програмного забезпечення», «Курсова робота з технологій розроблення програмного забезпечення», «Проектування інформаціних систем».
Зміст навчальної дисципліни
Лекційний матеріал:
Розділ 1. Введення. Поняття проекта та управління проектами
Тема 1.1. Визначення проекту та управління проектом, порівняння з програмою. Три основні ознаки проекта. Проект як об’єкт управління. Класифікації проектів. Види проектів. Характеристика Offshore Development Center (ODC) проекту. Характеристика Time & Material (T&M) проекту. Характеристика Fixed Price (FP) проекту.
Тема 1.2. Визначення IT- проекти та IT- рішення, процесу. Закон «4-х П». Умови успішності проекту. Оцінка та інтерпретація тесту успішності виконання проекту. Причини успіху і невдач IT- проектів та IT- рішень.
Розділ 2. Керівництво до зведення знань з управління проектами PMBOK PMI®
Тема 2.1. Групи процесів управління згідно. Середовище управління проектами: структура проекту, учасники та оточення проекту, життєвий цикл проекту. Схеми управління проектами.
Тема 2.2. Управління інтеграцією проекту. Старт проекту. Статут проекту. Управління змінами.
Тема 2.3. Управління змістом проекту. Аналіз зацікавлених сторін проекту. Структура результатів проекту. Структура робіт проекту. Глосарій проекту.
Розділ 3. Терміни проекту та управління ними
Тема 3.1. Керування строками реалізації проекту. Мережевий графік проекту. Критичний шлях проекту. Комунікація.
Тема 3.2. Ризики проекту. Планування управління ризиками проекту. Характеристики ризику. Категорії ризиків. Цілі управління ризиками проекту. Вихідні дані для планування управління ризиками. Ідентифікація ризиків.
Тема 3.3. Якісний аналіз ризиків. Кількісний аналіз ризиків. Планування реагування на ризики. Моніторинг та управління ризиками. Робота менеджера проекту.
Тема 3.4. Контроль ходу виконання проекту. Вимірювання показників виконання проекту. Організація робіт по завершенню проекту. Складові підсумкового звіту за результатами виконаного проекту. Сучасні підходи до вирішення задач управління програмними проектами.
Розділ 4. Ресурси проекту та методи управління ними
Тема 4.1. Ресурси проекту. Рольова модель проектної команди.
Тема 4.2. Організація проектної команди. Ролі та відповідальності учасників типового проекту розробки програмного забезпечення. Можливі та небажані поєднання ролей
Розділ 5. Управління вартістю проекта
Тема 5.1. Управління вартістю проекту.
Тема 5.2. Формування бюджету проекту
Комп’ютерні практикуми:
1. Дослідження процесної системи управління проектами.
1.1. Постановка мети та очікуваних результатів
1.2. Побудова дерев цілей та проблем
1.3. Визначення очікуваних результатів та обмежень
1.4. Визначення ризиків та критеріїв успіху
2. Початок планування і вибір необхідних налаштувань у MS Project.
2.1. Вибір способу планування.
2.2. Створення необхідних календарів.
2.3. Налаштуваннями параметрів MS Project під свій проект.
3. Планування робіт з використанням діаграми Ганта і мережевих графіків.
3.1. Складання скелетного плану робіт.
3.2. Визначення терміну виконання завдань і залежностей між ними.
3.3. Включення в проект інформації про обмеження по термінах виконання.
3.4. Складання Network Diagram.
4. Робота з ресурсами та витратами у проектах MS Project.
4.1. Робота з ресурсами.
4.2. Впорядкування використання ресурсів.
4.3. Визначення витрат.
5. Дослідження SCRUM методу управління проектами.
5.1. Вивчення основних понять.
5.2. Дослідження роботи SCRUM на практиці.
6. Дослідження процесу планування беклогів продукту та спринта у SCRUM.
6.1. Планування беклогу продукту.
6.2. Планування беклогу спринта.
7. Дослідження процесу проведення стендапінгів, ретроспектив, створення зіркової карти, роботи з іншими елементами SCRUM.
7.1. Формування зіркової карти.
7.2. Проведення стендапінгу.
7.3. Проведення ретроспективи.
Навчальні матеріали та ресурси
Управління проектами: навч. посіб. / Ю. І. Буріменко, Л. В. Галан, І. Ю. Лебедєва, А. Ю. Щуровська; за ред. Ю. І. Буріменко. – Одеса: ОНАЗ ім. О. С. Попова, 2017. – 208 с
ДСТУ ISO 21502:2022. Управління проєктами, програмами та портфелями. Настанови щодо управління проєктами. – Київ. – ДП «УкрНДНЦ», 2022.
Вольфсон Б. Гибкие методологии разработки. / СПб.: Питер, 2012, 112 с.
Кестел Д., Даве В. Руководство к Своду знаний по управлению проектами (Руководство РМВОК). / Олимп-Бизнес, 2014, 586 c.
Швабер К., Сазерленд Д. Руководство по Скраму. / 2017, 26 с. 4. Книберг Х. Scrum и ХР: заметки с передовой. / 94 с. 5.
https://www.scrumguides.org/docs/scrumguide/v2020/2020-Scrum-Guide-Ukrainian.pdf
https://psycabi.net/testy/674-test-r-m-belbina-komandnye-roli-klassifikatsiya-rolej-vgruppe 7
https://scrumprimer.org/scrumprimer20.pdf 8. https://ru.scrum-time.com/infobase/
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Під час вивчення дисципліни передбачені наступні форми та методи навчання і викладання, що сприяють досягнення результатів, закладених в робочу програму: лекції, що передбачають викладення теоретичного матеріалу та узагальнення знань; самостійна робота студента, оформлена у вигляді реферату; комп’ютерний практикум за допомогою яких формуються вміння, набувається досвід практичного використання конкретних, обраних програмних інструментів для вирішення поставлених задач.
Самостійна робота студента
№ з/п | Вид самостійної роботи | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Підготовка до комп’ютерних практикумів | 34 |
3 | Підготовка до МКР | 20 |
Всього: | 54 |
**
Контрольна робота**
Метою контрольної роботи є закріплення та перевірка теоретичних знань із освітнього компонента.
Модульні контрольні роботи (МКР) виконуються в період першого та другого календарних контролей. Контрольні роботи проводяться у середовищі Google. Кожен студент отримує індивідуальне завдання, відповідно до якого необхідно виконати синтез багатотактної схеми на мультиплексорах та тригерах, скласти програми у середовищі Quartus II та виконати симуляцію методом часових діаграм.
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Вимоги, які виставляються перед студентом:
відвідування лекційних занять та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу, але заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали. Відповідно до РСО даної дисципліни бали нараховують за відповідні види навчальної активності на лекційних заняттях та комп’ютерних практикумах;
обов’язковою складовою вивчення матеріалу також є самостійне опрацювання матеріалу, написання модульних контрольних робіт, виконання передбачених комп’ютерних практикумів;
заохочувальні бали виставляються за: доповідь на лекціях, допомогу в оновленні методичних матеріалів;
штрафні бали передбачені за несвоєчасну здачу комп’ютерних практикумів між граничними атестаційними контролями;
при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Поточний контроль: тестування, МКР, виконання та захист комп’ютерних практикумів.
Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.
Семестровий контроль: залік.
Умови допуску до семестрового контролю: виконані та захищені комп’ютерних практикумів, семестровий рейтинг більше 60 балів.
Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:
Кількість балів | Оцінка |
95-100 | Відмінно |
85-94 | Дуже добре |
75-84 | Добре |
65-74 | Задовільно |
60-64 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Менше 30 | Не допущено |
Рейтинг студента з дисципліни складається з білав, що він отримує за:
МКР - 20 балів, з них
МКР 1 – 10 балів
МКР 2 – 10 балів
Комп’ютерний практикум – 60 балів
Залікова робота - 20 балів
Комп’ютерні практикуми |
|
Залікова робота |
20 .. 60 | 0 .. 20 | 0 .. 20 |
Комп’ютерні практикуми
Ваговий бал. Усі комп’ютерні практикуми мають ваговий бал 10.
Максимальна кількість балів за всі комп’ютерні практикуми складає 10 балів * 6 робіт = 60 балів.
На комп’ютерних практикумах студенти показують та захищають зроблені роботи, відповідають на питання або приймають участь у учбових іграх для засвоєння матеріалу на практиці. У комп’ютерних практикумах 1-3 від них вимагається представити розроблений проект відповідно до методичних вказівок, захистити його, відповісти на поставлені питання. А комп’ютерні практикуми 4-6, якщо студенти були на парі та приймали участь у учбових іграх зараховуються автоматично. Якщо ні, то вони готують звіти відповідно до методичних вказівок та відповідають на питання по темі комп’ютерного практикума. Для допуску до комп’ютерних практикумів 2 і 3 необхідно захистити попередній. Студенти, що не захистили попередній комп’ютерний практикум можуть бути не допущені до виконання наступного. Усі комп’ютерні практикуми, окрім випадків коли студенти беруть участь у учбових іграх, виконуються індивідуально.
Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів 1-3:
- проект розроблено в цілому вірно – 2.5 бали;
- проект відповідає усім переліченим у методичних вказівках вимогам – 2.5 бали;
- студент успішно відповів на всі питання по теорії – 5 балів.
Критерії оцінювання комп’ютерних практикумів 4-6 для випадку, коли студент не був присутній на парі та не брав участь у учбовій грі:
- звіт складено вірно і він відповідає усім вимогам переліченим у методичних вказівках – 5 балів;
- студент успішно відповів на всі питання по теорії – 5 балів.
УВАГА! Захист всіх комп’ютерних практикумів є умовою допуску до залікової роботи. Студенти, що на момент залікової роботи не захистили комп’ютерні практикуми, не допускаються до основної здачі та готуються до перескладання.
УВАГА! Для допуску до перескладання залікової роботи треба у визначений викладачем термін здати всі заборгованості по комп’ютерним практикумам.
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
Перелік питань на залік:
1. Визначення термінології: проект як тимчасові зусилля.
2. Визначення термінології: проект як обмежена часовими рамками діяльність.
3. Визначення термінології: управління проектами як мистецтво керівництва і координації.
4. Визначення термінології: управління проектами як область знань.
5. Основні задачі управління проектами.
6. Характеристика Offshore Development Center проекту.
7. Характеристика Time & Material проекту.
8. Характеристика Fixed Price (FP) проекту.
9. Визначення процесу проекту згідно Закону 4-х «П». 1
10. Характеристика тесту програмного проекту на виживання. Завдання «Чітко ставити цілі».
11. Характеристика тесту програмного проекту на виживання. Завдання «Визначати спосіб досягнення цілей».
12. Характеристика тесту програмного проекту на виживання. Завдання «Контролювати і управляти реалізацією».
13. Характеристика тесту програмного проекту на виживання. Завдання «Аналізувати загрози і протидіяти їм».
14. Характеристика тесту програмного проекту на виживання. Завдання «Створювати команду». 15. Основні причини невдачі IT- проектів. Основні критерії успішності IT-проектів.
16. Особливості виконання проектів в компанії функціональної структури.
17. Особливості виконання проектів в компанії слабкої матричної структури.
18. Особливості виконання проектів в компанії збалансованої матричної структури.
19. Особливості виконання проектів в компанії сильної матричної структури.
20. Особливості виконання проектів в компанії чисто проектної структури.
21. Ієрархічна структура робіт: визначення поняття, основа для розробки, розподіл проекту, підхід до декомпозиції робіт.
22. Стадії розробки програмної системи при виконання проекту за державним замовленням.
23. Стадії розробки програмної системи при виконання комерційного проекту. Компоненти програмного продукту.
24. Точечна оцінка трудомісткості виконання проекту.
25. Песимістична і оптимістична оцінка трудомісткості керівниками проекту. Причини нереалістичних оцінок.
26. Метод PERT: призначення, оцінки діапазону невизначенності, оцінка середньої трудомісткості по кожному елементарному пакету робіт.
27. Метод PERT: розрахунок середньоквадратичного відхилення, сумарна трудомісткість проекту, середньоквадратічне відхілення для оцінкі сумарної трудомісткості проекту, сумарна трудомісткості проекту, що не перевищується з імовірністю 95%.
28. Тези оцінки термінів виконання проекту за Баррі Боємом.
29. Методика COCOMO: призначення, складові оцінки трудомісткості програмного продукту.
30. Ролі та відповідальності учасників типового проекту розробки ПЗ.
31. Спеціалісти і ролі групи аналізу.
32. Спеціалісти і ролі групи управління.
33. Спеціалісти і ролі групи виробничої групи.
34. Спеціалісти і ролі групи тестування і групи забезпечення.
35. Характеристики ризику.
36. Категорії ризиків. Цілі управління ризиками. Визначення термінів: Управління ризиками, Планування управління ризиками.
37. Вихідні дані для управління ризиками.
38. Елементи плану управління ризиками.
39. Визначення терміну «ідентифікація ризиків». Джерела отримання вихідних даних для виявлення та опису характеристик ризиків.
40. Підходи до збору інформації про ризики.
41. Найбільш розповсюджені ризики для програмного продукту за Баррі Боємом.
42. Найбільш важливі джерела ризиків будь-якого проекту розробки ПЗ за Демарко і Лістером. 43. В чому полягає якісний аналіз ризиків. Оцінка ймовірності реалізації кожного ризику. Визначення рангу ризику. Операції якісного аналізу ризиків.
44. Методи кількісного аналізу ризиків.
45. Методи реагування на ризики.
46. Процеси моніторингу та управління ризиками. Завдання моніторингу та управління ризиками. 47. Дії менеджера по управлінню проектами перед початком виконання проекту.
48. Обов′язки менеджера проекту при виконанні проекту.
49. Питання, що висвітлюються на щотижневих нарадах менеджера проекту з членами команди. Склад звіту проведеної наради.
50. Заходи, що необхідно здійснити при відставання від плану проекту. Реєстр проблем.
51. Області критичності відхилень планових значень проекту. Мета вимірювання показників виконання проекту. Дії за результатами аналізу причин впливу на показники виконання проекту. 52. Головне завдання менеджера проекту. Варіації дій менеджера щодо утримання параметрів проекту в визначених межах.
53. Спостереження менеджера за ходом виконання задач проекту.
54. Показники стану забезпечення якості програмного продукту в ході виконання проекту.
55. Заходи завершення проекту. Склад підсумкового звіту за результатами виконаного проекту. 56. Характеристика сучасних підходів до вирішення задач управління програмними проектами: Постійна інтеграція, Вимоги, що змінюються, Робота різних зацікавлених сторін в одній команді. 57. Характеристика сучасних підходів до вирішення задач управління програмними проектами: Передчасне розв’язування ризиків.
Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):
Складено доцент, к.т.н., доцент Мамедова Катериною Юріївною
старший викладач, Коваль Олександр Сергійович
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій (протокол № 21 від 29.06.2023)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023)