Розроблення веб-застосувань - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 126 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Нормативна (цикл професійної підготовки)
Форма навчання очна(денна)/заочна
Рік підготовки, семестр 2 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 4,5 кредити, 135 годин:лекції-36год., лаборат. роботи-36год., СРС – 63 год.
Семестровий контроль/ контрольні заходи залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ViewSchedule.aspx
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: Альбрехт Йосип Омелянович, 068-186-94-02

yosyp.albrekht@gmail.com

Лабораторні: Белоус Роман Володимирович

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Навчання студентів дисципліні Розроблення веб-застосувань спрямоване на оволодіння ними теоретичними знаннями та формування практичних навичок діяльності, пов'язаної із застосуванням обчислювальної техніки і комп'ютерних інформаційних технологій при виконанні посадових обов'язків інженера-програміста інформаційно-телекомунікаційних систем.

Мета дисципліни: формування у студентів здатності професійно застосовувати сучасні веб-технології та засоби розробки програмного забезпечення при створенні інформаційних ресурсів.

Предмет дисципліни: Технології розроблення веб-застосувань

Основні завдання навчальної дисципліни

Програмні результати навчання

Компетентність:

  • Здатність застосовувати технології та інструментальні засоби для розроблення веб-застосувань, веб-сервісів, веб-сайтів та веб-інтерфейсів з інтеграцією зовнішніх даних і програмних продуктів.

Знання:

  • сучасних технологій та інструментальних засобів розробки програмних систем з веб-інтерфейсом;

  • CASE-технологій проектування інформаційних та програмних систем з веб-інтерфейсом;

  • мови програмування серверних та клієнтських сценаріїв веб-застосувань;

  • парадигма програмування, сучасних мов програмування, основних структур даних і алгоритмів;

  • інсталювання та налаштовування системного ПЗ, СУБД, прикладного ПЗ;

  • стандартизації та сертифікації ПЗ та інформаційних технологій;

Уміння:

  • використання каскадних таблиць стилів;

  • розробки клієнтських сценаріїв;

  • використання об’єктної моделі документів (DOM);

  • створення грамотної навігації по Інтернет ресурсу;

  • розробки серверних сценаріїв;

  • проектування та розробки веб-застосувань;

  • тестування та пошуку помилок;

  • розміщення веб-застосувань на сервері.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітьою програмою)

Пререквізити: знати процедурні та об’єктно-орієнтовані підходи до програмування, розуміння предметної області та професійної діяльності.

Постреквізити:

Розроблення інфраструктури інформаційних систем

Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1. Введення в веб-технології

Тема 1.1. Структура і принципи функціонування веб-сервісу

Тема 1.2. Структура подання інформації в HTML-документі

Тема 1.3. Технологія CSS та її підтримка браузерами

Тема 2.1. Програмне управління HTML-документом

Тема 2.2. Верефікація даних форм

Тема 2.3. Створення анімації за допомогою CSS

Розділ 2. Використання Javascript

Тема 3.1. Основи мови програмування JavaScript

Тема 3.2. Основи керування DOM

Тема 4.1. Основи Vue.js

Тема 4.2. Виконання CRUD операцій на мові Vue.js

######### Розділ 3. Серверні сценарії веб-застосувань

Тема 5.1. Веб-сервери та принципи їх роботи

Тема 5.2. Встановлення та конфігурування вeб-сервера

Тема 5.3. Мова розроблення серверних сценаріїв Python (Flask)

Тема 5.4. Розробка сценаріїв обробки даних з файлів

Тема 5.5. Обробка GET та POST запитів

Тема 5.6. Сучасні методології проектування та розробки веб-застосувань

Тема 5.7. Особливості взаємодії фронтенду та бекенду

Тема 6.1 Інтерфейси взаємодії веб-застосувань з СКБД

Тема 6.2 Налагодження взаємодії веб-застосувань з СКБД

Навчальні матеріали та ресурси

4.1. Базова

1. WebDoky. Ресурси та документація. https://webdoky.org/

2. CSS Tricks. https://css-tricks.com/

3. Eric Meyer, Estelle Weyl. CSS: The Definitive Guide: Web Layout and Presentation. — 5th Edition. — O'Reilly Media, 2023 — 1126 p.

4.2. Допоміжна

1. Український веб-довідник https://css.in.ua/

2. HTML конструювання. http://htmlbook.in.ua/

3. W3SchoolsUA українською. https://w3schoolsua.github.io/

4. Boris Cherny. Programming TypeScript: Making Your JavaScript Applications Scale. — O'Reilly Media, 2019. — 324 p.

5. Aristeidis Bampakos, Pablo Deeleman. Learning Angular: A no-nonsense beginner's guide to building web applications with Angular 10 and TypeScript. — 3rd Edition — Packt Publishing, 2020. — 430 p.

6. Heitor Ramon Ribeiro. Vue.js 3 Cookbook: Discover actionable solutions for building modern web apps with the latest Vue features and TypeScript. — Packt Publishing , 2020. — 562 p.

7. Cristian Salcescu. Functional Architecture with React and Redux (Functional React) - Independently published, 2020 — 150 p.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

5.1. Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
1

Лекція 1. Структура і принципи функціонування веб-сервісу

Клієнт-серверна архітектура веб. Ідентифікатори URI, URL, URN. Протокол HTTP. Структура запитів клієнта та відповідей сервера. Загальні поняття про мову гіпертекстової розмітки. Елементи та атрибути HTML-документу.

Завдання на СРС. Повторити основні елементи структури функціонування сервісу веб. Розглянути групи тегів НТМL.

2

Лекція 2. Технологія CSS та її підтримка браузерами.

Основи HTML. Базові теги. Форми

Синтаксис CSS правила. Каскадування. Специфічність. Наслідування. Ідентифікації елементів HTML-документів за допомогою селекторів. Модель контейнерів.

Позиціонування.

Завдання для СРС. Фільтрація окремих правил і оголошень.

3

Лекція 3. Верстка HTML-документу за макетом.

Блочне оформлення структури сайту. Еластичний макет.

Анімація за допомогою CSS

Завдання для СРС. Розробка “рідкого” макету.

4

Лекція 4. Програмне управління HTML-документом.

Способи функціонального застосування JavaScript у HTML-документі. Оголошення змінних. Типи даних. Простір імен. Операнди. Пріоритет операторів. Властивості і методи ключових об'єктів.

Завдання для СРС. Шаблони і регулярні вирази.

5

Лекція 5. Основи Vue.js. Створення змінних, шаблони

Визначення і виклик функцій. Властивості і методи функцій. Класи, конструктори і прототипи. Створення об'єктів. Події та обробка подій.

Завдання для СРС. Функції як дані в сценаріях мовою Vue.js.

6

Лекція 6. Взаємодія користувацького інтерфейсу та серверу, налаштування

запитів

Створення серверу, використання Postman для тестування.

Під’єднання Vue застосунку до маршрутів серверу.

Завдання для СРС. Створення власного застосунку

7

Лекція 7. Використання баз даних

Реляційні нереляційні бази даних. Під’єднання різних типів баз даних до серверу.

Завдання для СРС. Безпека даних при використанні різних типів баз даних.

5.2. Лабораторні заняття (комп’ютерний практикум)

Основним завданням циклу лабораторних занять є набуття практичних навиків у використанні засобів розробки веб-застосувань та застосуванні технологій реалізації веб-застосувань.

№ з/п Назва лабораторної роботи (комп’ютерного практикуму) Кількість ауд. годин
1 Практична робота №1 2
2 Практична робота №2 2
3 Практична робота №3 2
4 Практична робота №4 2
5 Практична робота №5 2
6 Практична робота №6 2
7 Практична робота №7 2
8 Практична робота №8 2
9 Практична робота №9 2
10 Практична робота №10 2
11 Практична робота №11 2

5.3. Самостійна робота

Самостійна робота студентів включає:

  • підготовка до виконання 12 лабораторних робот (комп’ютерного практикума) з конкретної теми - 60 год;

  • Підготовка до заліку – 3 год.

  • Самостійне опрацювання тем:

№ з/п Назва тем, що виноситься на самостійне опрацювання
1 Групи тегів НТМL
2 Фільтрація окремих правил і оголошень
3 Розробка “рідкого” макету
4 Шаблони і регулярні вирази
5 Функції як дані в сценаріях мовою JavaScript.
6 Використання богатовімірних масивів в сценаріях мовою javascript.
7 Надкласи і підкласи в сценаріях мовою JavaScript.
8 Переміщення і клонування елементів в сценаріях мовою JavaScript.
9 Створення та налаштування вузлів веб-серверу.
10 Використання PDO.
11 Двофакторна авторизація.
12 Статичні члени і методи класу
13 Використання MySQL Workbench
14 Розробка діаграм послідовності
15 Структура XML DOM
16 Шифрування даних SSL/TLS
17 Розроблення моделі загроз для веб-застосування

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом, що підготовлені у LibreOffice; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів; кожна тема лекції будується за схемою: викладання теоретичного матеріалу; обов’язкове вирішення практичної задачі за темою лекції;

  • лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до лабораторної роботи (аналітичне рішення етюду конкретної задачі), другий етап – представлення виконаної роботи; у якості програмних засобів для проєктування, розробки та отладки веб-застосувань студенти використовують OpenServer (apache, mod_php, mysql), notepad, Workbench. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

  • штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів не більше 10.

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць. Кількість заохочуваних балів не більше 10;

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. виконання та захист 12 лабораторних робіт;

  2. опитування на лекції.

  3. заохочувальні та штрафні бали.

  1. Виконання лабораторних робіт.
  • «відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 5 балів;

  • «добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 3-4 бали;

  • «задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 1-2 бал;

  • «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0 балів.

2. Відповідь на лекції.

  • «відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи 15 балів;

  • «добре», повна відповідь, достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи 9-14 балів;

  • «задовільно», неповна відповідь, помилки 1-8 балів;

  • «незадовільно», незадовільна відповідь 0 балів.

3. Заохочувальні бали

- за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); 1-2 бали, але в сумі не більше 10;

Календарний контроль

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів «ідеальний студент» має набрати 40 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 20 балів.

За результатами 13 тижнів навчальної роботи «ідеальний студент» має набрати 80 балів. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менше 40 балів.

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

RD = 17*rлаб+rек + (rз - rш)=17*5+15+ (rз - rш)=100 + (rз - rш),

де

rлаб – бал за лабораторну роботу (0…5);

rек – бал за відповідь на лекції (0…15);

rз – заохочувальні бали за презентації, участь в олімпіадах, конкурсі роботи, наукові роботи за тематикою дисципліни (0…10);

rзш – штрафні бали.

Семестровий контроль

Залікова контрольна робота оцінюється 100 балами. Студенти готоються до усного заліку. Кожен білет містить два теоретичних і одне практичне завдання.

Одне теоретичне питання оцінюється у 30 балів, друге - 30 балів та практичне – 40 балів.

Система оцінювання теоретичного питання у 30 балів:

  • «відмінно», повна відповідь 28-30 балів;

  • «добре», повна відповідь, незначні неточності 24-27 балів;

  • «задовільно», неповна відповідь, помилки 15-23 балів;

  • «незадовільно», незадовільна відповідь 0 -14 балів.

Система оцінювання практичного запитання:

  • «відмінно», повне функціональне вирішення практичного завдання 39-40 балів;

  • «добре», повне рішення без обгрунтування 34-38 балів;

  • «задовільно», рішення задачі з помилками 20-33 балів;

  • «незадовільно», рішення не виконано 0-19 балів.

Умовою допуску до заліку є: виконання усіх завдань, що передбачені робочим навчальним планом на семестр з цього кредитного модуля.

Якщо сума балів менша за 60, студент виконує залікову контрольну роботу. У цьому разі сума балів за виконання залікової контрольної роботи переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею.

Студент, який набрав протягом семестру необхідну кількість балів (), отримує залікову оцінку (залік) так званим “автоматом” відповідно до набраного рейтингу. В такому разі до заліково-екзаменаційної відомості вносяться бали та відповідні оцінки.

Студент, який у семестрі отримав більше 60 балів, може виконувати залікову контрольну роботу з метою підвищення оцінки. У цьому разі бали, отримані ним на заліковій контрольній роботі, є остаточними.

Якщо оцінка за залікову контрольну роботу більша ніж за рейтингом, студент отримує оцінку за результатами залікової контрольної роботи.

Якщо оцінка за залікову контрольну роботу менша, ніж за рейтингом, викладач застосовує жорстку рейтингову систему оцінювання. При цьому попередній рейтинг студент з кредитного модуля скасовується і він отримує оцінку з урахуванням результатів залікової контрольної роботи.

Таблиця переведення рейтингових балів до оцінок:

Бали RD Оцінка ECTS
95 - 100 відмінно
85 - 94 дуже добре
75 - 84 добре
65 – 74 задовільно
60 – 64 достатньо
Менше 60 незадовільно

Не зараховано розрахункову роботу, або не зараховані лабораторні роботи, або

rC < 50

не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено асистент Альбрехт Йосип Омелянович

Ухвалено кафедрою ІСТ

Погоджено Методичною комісією факультету