ТЕОРІЯ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОДУВАННЯ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) | |
---|---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології | |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології | |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи | |
Статус дисципліни | Нормативні освітні компоненти | |
Форма навчання | Заочна / дистанційна | |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, 4 семестр (весняний) | |
Обсяг дисципліни |
|
|
Семестровий контроль / контрольні заходи | Екзамен / МКР | |
Розклад занять | https://schedule.kpi.ua/ | |
Мова викладання | Українська | |
Інформація про керівника курсу / викладачів / заочн. |
Лектор, лабораторні: старший викладач Моргаль Олег Михайлович, m_olegm@ukr.net, роб. +38(044)204-94-31. | |
Розміщення курсу | https://drive.google.com/drive/folders/1G9N3M7rdiFEN4dq_MzxZuzMgWAucqRtH?usp=sharing, Навчальні матеріали ТІК: https://ecampus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни. Дисципліна «Теорія інформації та кодування» (ТІК) є однією із фундаментальних для спеціальності «Інформаційні системи та технології». Вона входить в структуру та перелік нормативних освітніх компонентів циклу професійної підготовки освітньої програми “Інтегровані інформаційні системи” 126 спеціальності “Інформаційні системи та технології” бакалаврату під кодом ПО14. Дисципліна є однією із базових для галузі ІТ та ІКТ. При вивченні даної дисципліни, здобувачі ВО познайомляться з методами вимірювання кількості інформації у повідомленнях; первинного кодування інформації символами (знаками) із заздалегідь обумовлених алфавітів; оптимального безнадлишкового кодування (стиснення даних) і завадостійкого (надлишкового) кодування з метою виявлення, або виявлення та виправлення помилок у повідомленнях; кодування інформації або даних у лінії зв’язку (у середовищі розповсюдження сигналів); штрихове та QR-кодування інформації. Ця дисципліна сприяє розумінню та засвоєнню студентами багатьох аспектів функціонування інформаційних та телекомунікаційних систем та мереж, процесів збору, зберігання, передачі та обробки, захисту інформації в Інформаційних системах та технологіях.
Мета навчальної дисципліни. Метою кредитного модуля Теорія інформації та кодування є підготовка висококваліфікованих фахівців з Інформаційних систем та технологій, які володіють методами вимірювання кількості інформації у повідомленнях, первинного кодування інформації, оптимального безнадлишкового кодування (стиснення даних) і завадостійкого надлишкового кодування з виявленням, або виявленням і виправленням помилок у повідомленнях; кодування інформації або даних у лінії зв’язку (середовищі розповсюдження сигналів); штрихове та QR-кодування інформації. Згідно ОПП, метою освітнього компонента ПО14 є формування та закріплення у здобувачів ВО наступних компетентностей: (КС 18) Здатність вирішувати задачі інтеграційних процесів інформаційних систем у сфери виробництва та керування з використанням методів аналізу та синтезу засобів передачі, зберігання та обробки інформації, основ сервіс-орієнтованого підходу до обслуговування користувачів інформаційних систем, базових та прикладних інформаційних технологій та інструментальних засобів інфраструктури ІТ.
Предмет навчальної дисципліни: основні поняття теорії інформації; модель джерела повідомлень; моделі каналів передачі даних; кодування як форма подання інформації; оптимальне кодування, як форма подання інформації з метою стиснення даних; надлишкове (завадостійке) кодування, як форма подання інформації з метою виявлення, або виявлення та виправлення помилок у повідомленнях.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна, передбачають формування у здобувачів вищої освіти наступних програмних результатів навчання: (ПРН 15) Демонструвати знання принципів та методів побудови завадостійких кодів, уміння оцінювати кількість інформації, пропускну здатність каналів зв’язку та розробляти програмно-технічні засоби передачі, зберігання та обробки інформації в інтегрованих інформаційних системах.
2. Пререквізити та постреквізити дисципліни
Пререквізити. Дисципліна Теорія інформації та кодування базується на наступних дисциплінах: Вища математика; Спеціальні розділи математики; Комп’ютерні мережі; Програмування; Операційні системи; Бази даних.
Постреквізити. Дисципліна Теорія інформації та кодування є базою для наступних дисциплін: Безпека інформаційних систем; Інженерія систем ІоТ; Технології розроблення програмного забезпечення; Інфраструктура інформаційних технологій; Теорія систем та системний аналіз; Інформаційно-керуючі системи; Проектування інформаційних систем; Екологічна та техногенна безпека; Переддипломна практика; Дипломне проектуванн.
Основні завдання навчальної дисципліни
Знання:
визначення і властивості джерел повідомлень та формулювання різних за призначенням форм подання інформації (кодів);
визначення кiлькiсної міри інформації у повiдомленнi для дискретних i неперервних джерел;
визначення та властивості різних видів ентропії джерел повідомлень;
Методи і алгоритми оптимального кодування джерел повідомлень та стиснення даних, якими є подані певні обсяги інформації;
властивості і алгоритми кодування та декодування даних кодами, що виявляють помилки у повідомленнях;
властивості і алгоритми кодування та декодування даних кодами, що виправляють помилки у повідомленнях;
властивості, побудову та використання «лінійних» або «сигнальних» кодів, як форми подання інформації у лініях зв’язку (середовищі розповсюдження сигналів);
властивості, побудову та використання «штрихових» та QR-кодів, як форми подання та обліку інформації про об’єкти різноманітної природи.
Уміння:
вимірювати та обчислювати кількість інформації у повідомленнях;
обчислювати ентропію різних джерел повідомлень;
виконувати стиснення даних, якими є подані певні обсяги інформації за допомогою методів та алгоритмів оптимального кодування;
обчислювати продуктивність різних джерел повідомлень;
кодувати та декодувати повідомлення кодами, що виявляють помилки;
кодувати та декодувати повідомлення кодами, що виправляють помилки;
кодувати та декодувати повідомлення сигнальними кодами;
кодувати та декодувати повідомлення штриховими кодами;
Обчислювати імовірність помилки при декодуванні надлишковими кодами.
3. Зміст навчальної дисципліни
Розділ 1 Кількісні характеристики інформації, джерел повідомлень та каналів.
Тема 1.1 Повідомлення та інформація. [1, c.8]. СРС [1, c.20].
Тема 1.2 Моделі джерел, інформаційних систем та каналів зв'язку. [1, c.10,13]. СРС [1, c.20].
Тема 1.3 Кількісна міра інформації. Ентропія джерела. [1, c.23,28,32]. СРС [1, c.47,48].
Тема 1.4 Кодування повідомлень. [1, c.54,72,92,112]. СРС [1, c.58,59].
Тема 1.5 Пропускна здатність дискретного та неперервного каналу. [1, c.53,69]. СРС [1, c.70,71].
Розділ 2 Оптимальне кодування джерел повідомлень.
Тема 2.1 Теорема Шеннона про кодування дискретного джерела. [1, c.54]. СРС [1, c.58,59].
Тема 2.2 Оптимальні коди Шеннона-Фано. [1, c.99]. СРС [1, c.105,110].
Тема 2.2 Оптимальні коди Хаффмена. [1, c.99]. СРС [1, c.105,110].
Розділ 3 Надлишкове (завадостійке) кодування повідомлень.
Тема 3.1 Системи числення. [1, c.76]. СРС [1, c.105,110].
Тема 3.2 Коди, що виявляють помилки. [1, c.134]. СРС [1, c.153,157].
Тема 3.3 Коди, що виправляють помилки. [1, c.158]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.4 Систематичні коди. Матричне подання. [1, c.158]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.5 Синдромне декодування коду. [1, c.163]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.6 Циклічні коди. [1, c.171]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.7 Коди БЧХ. [1, c.180]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.8 Рекурентні (згорткові) коди. [1, c.191]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.9 Ефективність кодування інформації. [1, c.216-243]. СРС [1, c.246,250].
Тема 3.10 Недвійкові коди. [1, c.128,192]. СРС [1, c.203,214].
4. Навчальні матеріали та ресурси
Основна література
1. Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник // Ю.П. Жураковський, В.П. Полторак. - Київ: Вища школа, 2001. - 255 с., іл.
2. Полторак В.П. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни Теорія інформації та кодування для студентів спеціальності Системи управління та автоматики заочної ф-ми навчання. Ч. 1 // Укл. Ю.П. Жураковський, В.П. Полторак - Київ: НТУУ «КПІ», 1998. – 48 с.
3. Полторак В.П. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт з дисципліни Теорія інформації та кодування для студентів спеціальності Системи управління та автоматики заочної ф-ми навчання. Ч. 2 // Укл. Ю.П. Жураковський, В.П. Полторак – Київ: НТУУ «КПІ», 1998. – 60 с.
4. Євсеєв С.П. Кібербезпека: основи кодування та криптографії: навчальний посібник / С.П. Євсеєв, О.В. Мілов, С.Е. Остапов, О.В. Сєвєрінов. – Харків: Вид. “Новий Світ-2000”, 2024. – 658 с.
Додаткова література
1. Berlekamp Elwin R. Algebraic Coding Theory. Revised Edition. - NJ: World Scientific Publishing Co., Inc., 2015. – 500 p.
2. Gallagher R. Information theory and reliable communication. - New York: Wiley, 1968. - 588 p.
3. Peterson W. Wesley, Weldon E. J. Error-Correcting Codes. 2nd Ed. - MIT Press, 1972.- 576 pp.
4. Stallings William. Data and Computer Communications. 3d Ed. - Macmillan Publishing Company, 1991. – 817 pp.
6. Регламент проведення семестрового контролю в дистанційному режимі, затверджений наказом ректора КПІ ім. Ігоря Сікорського від 30.11.2020 №НУ/22/2020, Додаток 1.
URL: https://osvita.kpi.ua/node/148 , https://document.kpi.ua/2020\_HY-22 .
Навчальний контент
5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Заочна форма
Лекційні заняття (4 год)
Лекція 1. Тема 1.3 Кількісна міра інформації. Ентропія джерела. [1, c.23,28,32]. СРС [1, c.47,48].
Тема 1.4 Кодування повідомлень. [1, c.54,72,92,112]. СРС [1, c.58,59]. Оптимальне кодування джерел повідомлень.
Лекція 2. Тема 3.3 Коди, що виправляють помилки. [1, c.158]. СРС [1, c.203,214].
Тема 3.4 Систематичні коди. Матричне подання. [1, c.158]. СРС [1, c.203,214].
Лабораторні заняття (4 год)
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Лабораторна робота 1. Кількість інформації, ентропія джерела повідомлень. Необхідно обчислити кількість інформації у повідомленнях для різних значень вхідних даних. Необхідно обчислити ентропію джерела повідомлень для різних значень вхідних даних, дослідити умови досягнення екстремуму ентропією джерела повідомлень. Проаналізувати результати, сформулювати висновки. Література: [1, Гл.2] |
1 |
2 | Лабораторна робота 2. Код ОНК Шеннона-Фано. Код ОНК Хаффмена. За отриманими вхідними даними необхідно закодувати символи первинного джерела повідомлень символами вторинного джерела повідомлень, за алгоритмами кода ОНК Шеннона-Фано та ОНК Хаффмена, довести обрахунками оптимальність кода. Проаналізувати результати, сформулювати висновки. Література: [1, Гл.5] |
1 |
3 | Лабораторна робота 6. Систематичний двійковий код Хеммінга. За отриманими вхідними даними необхідно закодувати вхідне повідомлення кодом Хеммінга, внести в код спотворення припустимої кратності, декодувати спотворений код, продемонструвати на різних прикладах виконання ним, чи невиконання заданої функції, визначити характеристики кода, проаналізувати результати, сформулювати висновки. Література: [1, Гл.8] |
1 |
4 | Лабораторна робота 8. Циклічний двійковий код БЧХ. За отриманими вхідними даними необхідно закодувати вхідне повідомлення циклічним кодом БЧХ, внести в код спотворення припустимої кратності, декодувати спотворений код, продемонструвати на різних прикладах виконання ним, чи невиконання заданої функції, визначити характеристики кода, проаналізувати результати, сформулювати висновки. Література: [1, Гл.8; 4, Гл.2] |
1 |
Самостійна робота студента
Для заочної форми пропонується наступний розпис годин за темами:
|
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Повідомлення та інформація. Базові визначення та поняття. | 4 |
2 | Моделі джерел, інформаційних систем та каналів зв'язку. | 4 |
3 | Кількість інформації, ентропія джерела повідомлень. Умовна ентропія. | 4 |
4 | Первинне кодування інформації. Кодування повідомлень. | 6 |
5 | Пропускна здатність дискретного та неперервного каналу. | 6 |
6 | Теорема Шеннона про кодування дискретного джерела. | 6 |
7 | Оптимальні коди Шеннона-Фано. | 6 |
8 | Оптимальні коди Хаффмена. | 6 |
9 | Системи числення. | 6 |
10 | Коди, що виявляють помилки. | 6 |
11 | Коди, що виправляють помилки. | 6 |
12 | Систематичні коди. Матричне подання. | 6 |
13 | Синдромне декодування коду. | 6 |
14 | Коди супутники. Стандартне розташування. | 2 |
15 | Циклічні коди. | 6 |
16 | Коди Боуза, Чоудхурі, Хоквінгема. | 6 |
17 | Рекурентні (згорткові), ланцюгові коди. | 4 |
18 | Ефективність кодування інформації. | 4 |
19 | Недвійкові коди. | 6 |
20 | Підготовка до іспиту по всьому матеріалу модуля. | 12 |
Політика та контроль
6. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
відвідування лекційних та лабораторних занять згідно розкладу університета, є обов’язковими складовими вивчення матеріалу;
самостійне опрацювання здобувачем ВО визначених тем СРС шляхом читання відповідних розділів рекомендованої літератури, розв’язку контрольних задач, відповідей на контрольні запитання є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
викладач користується власним презентаційним матеріалом; відпрацьовує приклади розв’язку задач за темами в електронних таблицях (Excel, чи подібних), або в допоміжних програмах; викладач може використовувати спільний гугл-диск, чи освітню платформу (наприклад, Moodle) для викладання матеріалів лекцій, власних підручників, навчальних посібників, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інших; викладач може відкривати доступ до певної директорії гугл-диска, або чату месенджера для видачі завдань та отримання відповідей з лабораторних робіт, та модульних контрольних робіт (МКР); викладач може використовувати інші канали комунікації (е-mail, месенджер тощо).
на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший: здобувачі ВО виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий – захист лабораторної роботи. Бали з лабораторних робіт враховуються лише за наявності електронного протоколу;
модульна контрольна робота (МКР) передбачена у кредитному модулі одна; МКР виконується один раз, на лекційних заняттях за принципом хронометражу часу виконання; переписування МКР не допускається; загальна тривалість МКР – дві академічні години; викладач може розбити виконання МКР за темами на 2, 3, або 4 частини тривалістю 45 хв., 30 хв., 22 хв., відповідно; викладач визначає допоміжні засоби та інструменти для користування під час виконання МКР (інші засоби використовувати заборонено); доступ до контрольного завдання МКР відкривається викладачем у заздалегідь оголошений момент часу на визначений період часу; порядок проведення контрольних робіт, їх теми, приклади виконання, викладач заздалегідь оголошує здобувачам ВО; виконану контрольну здобувачі ВО пересилають викладачеві у файлі встановленого формату через наперед визначений викладачем канал комунікацій; викладач оцінює МКР, що були вчасно подані до контролю;
заохочувальні бали: загалом не більше 10 за всі додаткові навчальні активності, виконувані за дорученням викладача, у межах шкали 100 балів на КМ;
штрафні бали можуть бути виставлені за: невчасні здачу та/або захист лабораторних робіт, а також, за невчасне подання МКР. Максимальна сума штрафних балів – 10;
результати поточного контролю якості засвоєння освітнього компонента (КМ) здобувачами ВО відображаються викладачами через особисті кабінети автоматизованої інформаційної системи «Електронний кампус», в модулі «Поточний контроль», за МКР та лаб.роботами.
під час дії дистанційного режиму освітнього процесу в КПІ ім. Ігоря Сікорського, за рішенням кафедри, для освітнього компоненту, для якого семестровий контроль передбачений у формі екзамену, у разі, якщо заходи поточного контролю дозволяють однозначно визначити рівень набуття передбачених навчальною програмою компетентностей, допускається виставлення підсумкової оцінки за екзамен шляхом пропорційного перерахунку семестрових оцінок у підсумкову оцінку за 100-бальною шкалою, але у цьому разі обов’язковим залишається виконання здобувачем умов допуску до екзамену [6,п.3.15].
7. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг здобувача Rst з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання m частин модульної контрольної роботи МКР (наприклад, m = 4);
виконання та захист L лабораторних робіт (наприклад, L = 4);
заохочувальні та штрафні бали (загалом до плюс/мінус 10).
Вчасне виконання і захист L лабораторних робіт, вчасне виконання і подача на контроль m частин МКР та набуття значення стартового рейтингу контрольних заходів протягом семестру не менше Rst min вважається виконанням вимог РСО і є умовою допуску здобувача до іспиту. Більш докладне розкриття вимог РСО подано нижче.
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Лабораторні роботи. Організацію і проведення лабораторних занять з кредитного модулю (КМ) та оцінювання успішності здобувачів ВО під час захисту Звітів з ЛР за відповідними темами виконує викладач, призначений кафедрою. Викладач встановлює розмір rлаб шкали оцінювання захисту ЛР (у балах), та L і оголошує це на першому в семестрі лабораторному занятті. Застосовуються наступні принципи оцінювання захисту ЛР, поданих і захищених вчасно на регулярних заняттях, до дати останнього за розкладом в семестрі (включно) лабораторного заняття з КМ:
«відмінно», вичерпне розкриття теми, вільне володіння матеріалом (не менш ніж на 95% вірної інформації) та оформлений належним чином Звіт (протокол) до ЛР;
«добре», повна відповідь (не менш ніж на 75% вірної інформації, можливі незначні неточності) та оформлений належним чином Звіт (протокол) до ЛР;
«задовільно», неповна відповідь (але не менше ніж на 60% вірної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином Звіт (протокол) до ЛР;
«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином Звіт (протокол) до ЛР.
Відпрацьована за розкладом та виконана належним чином ЛР оформлюється здобувачем ВО та її Звіт (протокол) подається до захисту і захищається перед викладачем на наступному за розкладом лабораторному занятті (критерій «вчасно»). За кожне запізнення з поданням ЛР до захисту від встановленого терміну, та невчасний захист оцінка може знижуватися викладачем.
Виконання і захист L лабораторних робіт до дати останнього за розкладом в семестрі (включно) лабораторного заняття з КМ вважається необхідною (але не достатньою) складовою компонентою виконання вимог РСО на допуск до іспиту.
У разі намагання захисту ЛР після дати останнього в семестрі регулярного (за розкладом ВНЗ) заняття з КМ, розмір шкали оцінювання складає: 0,6 ∙ rлаб. (виключно, якщо викладач має можливість і надасть згоду приймати захист ЛР).
Сума балів за ЛР за весь КМ (семестр) зводиться масштабуванням до максимальної шкали у 40 балів із 100.
Модульна контрольна робота Застосовуються наступні принципи оцінювання частин МКР, виконаних і поданих до контролю вчасно (за розкладом, що визначає і оголошує викладач), наприклад, за умови m = 4, і мах балів за МКР rмкр= 5):
«відмінно», вичерпна відповідь (не менш ніж 95% вірної інформації) – 5 балів;
«добре», повна відповідь, можливі незначні неточності (не менш ніж 75% вірної інформації) – 4 бали;
«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% вірної інформації) та незначні помилки – 3 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), 0…1 балів.
Вчасне виконання і подача на контроль m частин МКР вважається необхідною (але не достатньою) складовою компонентою виконання вимог РСО на допуск до іспиту.
Сума балів з МКР за весь КМ (семестр) зводиться до максимальної шкали у 20 балів із 100.
Заохочувальні бали
Викладач може нарахувати у сумі не більше 10 балів (у межах 100 балів на КМ) за всі додаткові навчальні активності, виконувані на його доручення за: активну участь на лекціях за відповідними темами дисципліни; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з відповідних навчальних дисциплін; участь у конкурсах робіт; підготовка оглядів наукових праць, презентації за темою СРС з доповіддю на лекції – до 5 балів; у разі рекомендування викладачем та успішного проходження рекомендованого ним дистанційного навчального курсу (що відповідає темам дисципліни) з отриманням відповідного сертифіката, викладач може нарахувати до 5 заохочувальних балів (у межах вказаної загалом максимальної кількості).
Міжсесійна атестація та допуск до екзамена
За результатами навчання в семестрі, максимальна кількість балів стартового рейтингу Rst складає Rstm = 60 балів (40 за лабораторні та 20 за МКР). На другому календарному контролі («k2») здобувач ВО отримує «атестовано» і допуск до екзамена, якщо ним виконано вимоги РСО та поточний рейтинг Rst не менший за Rst min=36 балів (60% від Rstm, тобто, 60 * 0,6 = 36 балів).
За результатами навчальної роботи за КМ, за першу половину семестра (перший календарний контроль «k1»), максимальна можлива кількість балів стартового рейтингу Rstk1m = Rstm / 2 = 60 / 2 = 30 балів (20 за лабораторні та 10 за перші частини МКР). На першій атестації «k1» здобувач ВО отримує «атестовано», якщо його поточний рейтинг Rst не менший ніж 18 балів (60% від Rstk1m, тобто, 30 * 0,6 = 18).
Поточний рейтинг Rst за контрольними заходами протягом семестру складає:
Rst = L*rлаб + m*rмкр ,
де rлаб – бали за лабораторну роботу, а 24 ≤ L* rлаб ≤ 40 є прохідний діапазон суми балів;
rмкр – бали за МКР, а 12 ≤ m*rмкр ≤ 20 є прохідний діапазон суми балів за МКР;
Викладач може врахувати накопичені заохочувальні та штрафні бали:
Rst = L*rлаб + m*rмкр + (rз – rш ) ,
де rз – заохочувальні бали за активність з КМ (0…10); rш – штрафні бали (0…10).
Максимальний стартовий рейтинг Rstm контрольних заходів протягом семестру складає:
Rstm = L*rлаб + m*rмкр = 40 + 20 = 60,
Мінімальний прохідний стартовий рейтинг Rst min контрольних заходів протягом семестру складає:
Rst min = 0,6*Rstm = 0,6*L*rлаб + 0,6*m*rмкр = 0,6*40 + 0,6*20 = 24 + 12 = 36.
Екзамен:
Умовою допуску до екзамену є виконання вимог РСО: зарахування всіх лабораторних робіт, успішне виконання всіх частин модульної контрольної роботи та семестровий стартовий рейтинг 36 ≤ Rst ≤ 60 .
Здобувачі, які виконали умови допуску складають екзаменаційну роботу (та/або проходять екзаменаційну співбесіду) за розкладом екзаменаційної сесії.
Система оцінювання екзамена.
Екзамен (екзаменаційна робота) оцінюється за шкалою Rек до 40 балів. Екзаменаційне завдання складається з чотирьох завдань. Кожне завдання оцінюється за такими критеріями:
«відмінно» – вичерпна відповідь (не менше 95% вірної інформації), надані відповідні обґрунтування – 10 балів;
«добре» – повна відповідь (не менше 80% вірної інформації), що виконана згідно з вимогами до рівня «знань» і «умінь», присутні незначні неточності – 8 балів;
«задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% вірної інформації, є помилки) – 6 балів;
«незадовільно» – відсутність правильної відповіді – 0 балів.
Рейтинг сума (Rst + Rек) переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з Таблицею:
Таблиця 1 - Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Є не зараховані лабораторні роботи або не зарахована модульна контрольна робота |
Не допущено |
8. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
перелік питань до кредитного модуля, сформований у межах п. «Навчальний контент», для семестрового контролю надається здобувачам ВО окремо на початку семестра;
на початку семестра викладач аналізує наявні дистанційні курси за тематикою дисципліни та може рекомендувати здобувачам ВО пройти відповідний безкоштовний курс; після отримання здобувачем ВО сертифікату з успішного проходження рекомендованого дистанційного чи онлайн курсу за відповідною тематикою, викладач може закрити певну відповідну частину дисципліни (МКР та/або лабораторних).
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено: доцент, к.т.н., Полторак Вадим Петрович**,** ст. викладач Моргаль Олег Михайлович
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 16 від _12.06_2024 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету[1] ФІОТ (протокол № 10 від 21.06 2024 р.)
[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.