БАЗИ ДАНИХ. КУРСОВА РОБОТА - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 2 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 1 кредит, 30 годин (30 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович

v.popenko@kpi.ua

моб. +38(050)911-40-05

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5588 ,
https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни

Метою навчальної дисципліни «Курсова робота з баз даних» є отримання студентами навичок використання математичного, мовного і технологічного апарату баз даних під час вирішення прикладних і наукових завдань, що стосуються баз даних (БД) як технологічної основи інформаційних управляючих систем та технологій. Курсова робота – самостійне дослідження, присвячене аналізу предметного середовища, розробці структури БД і мовно-технологічних засобів аналізу і модифікації БД – одна із важливих форм навчальної роботи і підготовки майбутніх фахівців до практичної діяльності. Це один із видів навчальної роботи, в якій студенти повною мірою виявляють і розвивають свої здібності, здатність до аналітичного мислення.

Предмет навчальної дисципліни - основні поняття ER-моделювання та реляційної теорії, введення в реляційні бази даних, нормалізація, реляційні системи управління базами даних SQL на основі MsSQL та Oracle Databases, системи управління базами даних NoSQL на основі СУБД MongoDB.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання
  • програмування, володіння алгоритмічним мисленням, методами програмної інженерії для реалізації бази даних з урахуванням вимог до її якості, надійності, виробничих характеристик, сучасних теорій організації баз даних та знань, методів і технологій їх розробки;
  • придбання навиків застосовувати мови опису інформаційних ресурсів, запитів до бази даних, специфікацій, програмування, інструментальних засобів доступу до баз даних;
  • придбання навиків проектувати логічні та фізичні моделі баз даних, запити до них та використовувати різноманітні СУБД.
Уміння
  • застосовувати мови опису інформаційних ресурсів, запитів до бази даних, специфікацій, програмування, інструментальних засобів доступу до баз даних; - проєктувати логічні та фізичні моделі баз даних, запити до них та використовувати різноманітні СУБД.

В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:

  • ЗК 2 – Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
  • ЗК 3 - Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності.
  • ЗК 5 - Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
  • ЗК 6 - Здатність до пошуку, оброблення та узагальнення інформації з різних джерел.
  • ФК 4 - Здатність проєктувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші).
  • ФК 6 - Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків.
  • ФК 10 - Здатність вибору, проєктування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

  • ПРН 3 - Використовувати базові знання інформатики й сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп’ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проектування і використання інформаційних систем та технологій
  • ПРН 6 - Демонструвати знання сучасного рівня технологій інформаційних систем, практичні навички програмування та використовувати прикладні і спеціалізовані комп’ютерні системи та середовища з метою їх запровадження у професійній діяльності.
  • ПРН 15 - Знати та застосовувати професійні стандарти і інші нормативноправові документи в галузі інформаційних систем та технологій.
  • ПРН 17 - Знати методології та технології проєктування та реалізації інформаційних управляючих систем та технологій підтримки прийняття рішень. Вміти використовувати існуючі засоби, компоненти та технології для побудови інформаційних управляючих систем та технологій підтримки управлінських рішень.
  • ПРН 18 – Знати спеціалізовані мови та технології програмування необхідні для розробки програмного забезпечення інформаційних управляючих систем та технологій підтримки прийняття рішень. Розробляти відповідне програмне забезпечення, що входить до складу інформаційних управляючих систем та технологій підтримки прийняття рішень.
  • ПРН 19 - Вміти розв’язувати складні непередбачувані задачі і проблеми у спеціалізованих сферах професійної діяльності та/або навчання, що передбачають збирання та інтерпретацію та аналіз інформації (даних), вибір методів та інструментальних засобів, застосування інноваційних підходів.
  • ПРН 20 - Вміти застосовувати інформаційні технології обробки, зберігання, аналізу та передачі даних.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

При вивченні цієї дисципліни використовуються знання студентів з дисциплін:

  • ПО 2 - Програмування;
  • ПО 3 - Курсова робота по програмуванню. Ця дисципліна необхідна для вивчення наступних дисциплін:
  • ПО 8 - Проєктування інформаційних систем;
  • ПО 9 - Теорія систем та системний аналіз.

3. Зміст навчальної дисципліни

При виконанні курсової роботи вивчаються та досліджуються методи аналізу предметної області, проектування структури БД, створення запитів до БД на мові реляційних запитів SQL, звернення до БД з прикладної мови програмування, проектування звітності.

Етапи виконання курсової роботи

Виконання курсової роботи (КР) складається з шести етапів, найменування, зміст, результати та термін виконання яких наведені в таблиці 1. |||| |-|-|-| |Етап|Зміст|Максимальна кількість балів| |1|ER-модель |25| |2|Створення БД |15| |3|Запити |15| |4|Створення застосунку |15| |5|Ескіз звіту |15| |6|Оформлення КР |15|

Зміст етапів детально викладений у документі «Методичка по курсовій роботі з БД», який доступний зі сторінки дисципліни в Moodle.

Структурні елементи пояснювальної записки

Пояснювальна записка КР містить наступні структурні елементи:

  1. титульна сторінка;
  2. аркуш завдання;
  3. реферат;
  4. зміст;
  5. вступ;
  6. основна частина; включає в себе розділи:
  • постановка задачі;
  • структура БД у формі ER-діаграми;
  • реалізація структури БД в реляційній СУБД і заповнення даними;
  • до 6 запитів різної конструкції до БД;
  • програмна реалізація простого застосування з доступом до БД;
  • ескіз звіту оглядового характеру.
  1. висновки;
  2. перелік посилань.

4. Навчальні матеріали та ресурси

Основна література

  1. Hector Garcia-Molina, Jeffrey D. Ullman, Jennifer Widom. Database Systems: The Complete Book. 2nd Edition. Pearson, 2008. – 1019 p.
  2. Oracle Database Documentation Help Center /URL: https://docs.oracle.com/en/
  3. Dusan Petkovic. Microsoft SQL Server 2008. A beginners guide. – 2008. -709 p.
  4. М. Ю. Лосєв, В. В. Федько. Бази даних. Навчально-практичний посібник для самостійної роботи студентів [Електронний ресурс] / М. Ю. Лосєв, В. В. Федько. – Харків : ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. – 233 с. ISBN 978-966-676-731-1

Допоміжна література

  1. Michael Hammer, James Champy. Reengineering The Corporation. A manifesto for business revolution. 2001, 2003. ISBN 0-06-622112-7
  2. Grady Means, David Schneider. MetaCapitalizm. The e-Business Revolution and the Design of 21st-Century Companies and Markets. – John Wiley & Sons, inc.
  3. Лилишенко О.В. Теорія бухгалтерського обліку: Підручник – Київ: Вид-во „Центр навчальної літератури”, 2008-219 с.
  4. SCADA. Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії [Електронний ресурс] // URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/SCADA
  5. Cary Millsap and Jeff Holt. Optimizing Oracle Performance / O’Reilly, 2003
  6. MongoDB Documentation Release 3.0. MongoDB Inc., February 08, 2016, URL: https://docs.mongodb.com/v3.0/
  7. SQL to MongoDB Mapping Chart. MongoDB: The developer data platform, URL: https://www.mongodb.com/docs/manual/reference/sql-comparison/

Для написання курсової роботи студенту необхідні наступні ресурси: в локальній мережі мають бути встановлені СУБД Microsoft SQL Server Express версії 2008 і вище, Oracle Database Express версії 10g і вище, які розповсюджуються по безкоштовній ліцензії.

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Методи проектування спрямовані на виховання критичного мислення, з акцентом на те, що в реальних задачах не існує єдиного правильного рішення. Особливо в якості реалізації професійно-орієнтованого підходу треба відмітити вимогу надати ескіз оглядового звіту, з заголовками і підсумками кількох вкладених угруповань. Розробка звітності практично не розглядається в дисциплінах по програмуванню, тому ескіз звіту малюється студентом не з першого разу. Між тим це важлива частина інформаційної системи, яка потребує значних зусиль розробників, а також вона дає добре уявлення щодо змісту бази даних. Також слід звернути увагу на контроль дотримання ДСТУ при оформленні студентами текстів курсових робіт.

Політика та контроль

6. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Основні положення політики:

  • тема курсової роботи може бути узгодженою з темою майбутньої кваліфікаційної роботи бакалавра;
  • розділи курсової роботи повинні бути виконані згідно встановленого календарного графіку робіт;
  • студенти мають право оскаржити результати поточного контролю ходу виконання курсової роботи, аргументовано пояснивши, з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень;
  • у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується.

7. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль

Поточний контроль виконання курсової роботи виконується шляхом перевірки розділів курсової роботи.

Календарний контроль

Календарний контроль провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Умови позитивного календарного контролю:

  • за результатами навчальної роботи на першому календарному контролі (8-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він здав з позитивною оцінкою частину 1;
  • за результатами навчальної роботи на другому календарному контролі (14-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо він здав з позитивною оцінкою принаймні три частини КР.

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Частини курсових робіт розглядаються викладачем переважно заочно, як збережені завдання в Moodle, менша частина робіт розглядається очно на консультації в ZOOM. Рейтинг студента з виконання курсової роботи складається з двох складових:

  • оцінка виконання поставленого завдання (обґрунтування обраних рішень; якість розроблених бази даних, застосунку і ескізу звіту; дотримання ДСТУ в пояснювальної записці;
  • дотримання графіку роботи.
Якість пояснювальної записки та ступінь дотримання календарного графіку роботи

Студент допускається до захисту курсової роботи за умови виконання етапів 1, 2, 3, 6.

Дотримання графіку роботи

Для кожного етапу встановлюється дедлайн. Таблиця дедлайнів коректується щорічно залежно від перешкод для навчання, обумовлених військовими діями. Максимальна оцінка по етапу не знижується в разі збереження частини курсової роботи, відповідної до етапу, до настання дедлайну. Максимальна оцінка по етапу поступово знижується кожні 2 тижні до значень для кожного етапу: 1 – 10, 2 – 6, 3 – 6, 4 – 10, 5 – 13, для етапу 6 вона завжди 15. Cума мінімальних оцінок розділів складає 60 балів. Графік зниження максимальних оцінок етапів доступний зі сторінки дисципліни в Moodle.

Якість захисту

Захисти курсових робіт відбуваються впродовж двох останніх тижнів семестру відповідно до графіку заліків, який надається деканатом ФІОТ.

Сума набраних балів переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею 3:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус): Складено доцент, к.т.н., Попенко Володимир Дмитрович Ухвалено кафедрою АСОІУ (протокол № 16 від 12.06.2024 р.) Погоджено Методичною радою ФІОТ (протокол № 10 від 21.06.2024 р.)