Штучний інтелект в задачах обробки зображень - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Вибіркова
Форма навчання Очна (денна)
Рік підготовки, семестр 3 курс, весняний семестр
Обсяг дисципліни 4 кредити ECTS / 120 годин (36 годин лекцій, 18 годин лабораторних робіт, 66 годин самостійної роботи студентів)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: професор, д.т.н., професор Онищенко Вікторія Валеріївна ntu.kpi.ist@gmail.com

Лабораторні: ас., Нікітін Валерій Андрійович,

19valeranikitin96@gmail.com

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Силабус освітнього компонента «Штучний інтелект в задачах обробки зображень» розроблено відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 126 Інформаційні системи та технології галузі знань 12 Інформаційні технології для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти.

Вибіркова ОК "Штучний інтелект в задачах обробки зображень" спрямована на вивчення технологій та методів, що застосовуються в галузі штучного інтелекту для аналізу та обробки зображень. Сучасні методи обробки зображень використовуються в різноманітних областях, включаючи медицину, промисловість, автоматизоване виробництво, розпізнавання обличчя, автономні автомобілі та інші.

Студенти цієї дисципліни будуть вивчати основні поняття та техніки, пов'язані з обробкою зображень, такі як фільтри, виявлення країв, сегментація та класифікація об'єктів на зображеннях. Особливий акцент буде зроблено на використанні різноманітних моделей глибокого навчання для розв'язання завдань в галузі обробки зображень, а також на вивченні практичних аспектів реалізації цих методів за допомогою популярних бібліотек Python, таких як TensorFlow або PyTorch.

Студенти також матимуть можливість розглядати прикладні аспекти використання штучного інтелекту в обробці зображень, такі як розпізнавання облич, виявлення аномалій та застосування в медичній діагностиці. Ця дисципліна дозволить студентам розвинути навички роботи з сучасними інструментами та розуміння принципів застосування штучного інтелекту в одній з найбільш динамічних галузей сучасної технології.

Метою навчальної дисципліни є надання студентам комплексне розуміння, навичок та компетенцій у сфері використання штучного інтелекту для аналізу та обробки зображень:

  • Надання студентам теоретичних знань та основних понять, пов'язаних із штучним інтелектом та обробкою зображень, включаючи алгоритми, методи та моделі.

  • Ознайомлення з основами цифрової обробки зображень та його застосування для вирішення завдань обробки зображень, таких як класифікація, сегментація, виявлення об'єктів тощо

  • Навчання студентів практичним аспектам реалізації моделей обробки зображень за допомогою популярних бібліотек і фреймворків

  • Розгляд прикладних сценаріїв та вирішення реальних проблем, пов'язаних з обробкою зображень, таких як розпізнавання облич, медична діагностика чи вирішення завдань в автоматизованому виробництві.

Предмет навчальної дисципліни – об'єднує теоретичні знання та практичні навички, щоб студенти могли ефективно використовувати штучний інтелект у сфері обробки зображень у різних областях:

  • Ознайомлення з базовими поняттями та методами штучного інтелекту, такими як машинне навчання, глибоке навчання, нейронні мережі.

  • Розгляд методів та алгоритмів для обробки зображень, включаючи фільтрацію, виявлення країв, сегментацію областей, а також основи кольорової моделі.

  • Вивчення застосувань глибокого навчання для різних завдань, таких як класифікація, виявлення об'єктів, сегментація та генерація зображень.

  • Дослідження конкретних застосувань штучного інтелекту в обробці зображень, таких як медичне зображення, відеоспостереження, автономні транспортні засоби тощо.

  • Навчання студентів практичним аспектам розробки та реалізації моделей штучного інтелекту для обробки зображень, використовуючи популярні фреймворки та бібліотеки.

  • Вивчення методів оцінки ефективності моделей штучного інтелекту в задачах обробки зображень та вибір оптимальних архітектур.

Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: Студент, який успішно завершив цей курс, буде мати навички та знання у наступних областях: високий рівень розуміння фахової термінології та ключових понять у сфері обробки та аналізу цифрових зображень; вміння ефективно обробляти та аналізувати зображення, використовуючи бібліотеку Python Open CV; оволодіння сучасними технологіями для візуального покращення та відновлення зображень; навички з перетворення зображень в різні формати; здатність визначати оптимальні алгоритми для покращення та відновлення як в чорно-білих, так і кольорових зображень; проведення морфологічної обробки зображень; вміння витягати цінну інформацію з зображень; використання традиційних технологій розпізнавання образів; здатність проектувати та навчати нейронні мережі в середовищі Keras та TensorFlow для класифікації зображень; розроблення програмного забезпечення для обробки та аналізу зображень.

Пререквізити та постреквізити дисципліни

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами «Вища математика», «Теорія ймовірностей і математична статистика». Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів «Переддипломна практика», «Дипломне проєктування».

2. Зміст навчальної дисципліни

Тема 1. Вступ до цифрової обробки та аналізу зображень

Тема 2. Основні поняття цифрової обробки та аналізу зображень

Тема 3. Перетворення яскравості та просторова фільтрація

Тема 4. Двомірне перетворення Фур'є і частотна фільтрація зображень

Тема 5. Відновлення та реконструкція зображень

Тема 6. Морфологічна обробка зображень

Тема 7. Сегментація зображень

Тема 8. Представлення, аналіз та опис ознак

Тема 9. Розпізнавання образів

Тема 10. Обробка кольорових зображень

Тема 11. Нейронні мережі

Навчальні матеріали та ресурси

Основна література

  1. Gonzalez R., Woods R. Digital Image Processing, Fourth Edition, Pearson Education, 2018.-1022c

  2. Garsia B., Learning Image Processing with OpenCV, Packt Publishing, 2015, -319c

  3. Sonka M., Hlavac V., Boyle R., Image Processing, Analysis, and Machine Vision, Cengage Learning, 2013, -930c

  4. Pratt W., Introduction to Digital Image Processing, CRC Press, 2014, - 750p

  5. Chollet F., Deep Learning with Python, Manning Publications Co., 2018, 386 pp

  6. Рашкевич Ю.М., Ткаченко Р.О., Цмоць Г.І., Пелешко Д.Д. Нейроподібні методи, алгоритми та структури обробки зображень у реальному часі: монографія — Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2014. — 256 с.

  7. Творошенко І. С. Конспект лекцій з дисципліни «Цифрова обробка зображень» – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 75 с.

  8. Chityala R., Pudipeddi S., Image Processing and Acquisition using Python, CRC Press, - 388p

  9. Dawson-Howe K., A practical introduction to computer vision with OpenCV, Wiley, 2014,-235p.

  10. Russ J., Neal B., Image processing Handbook, Taylor & Francis, 2016, - 1046с.

Додаткова література

  1. Shih F., Image Processing and Pattern Recognition, Fundamentals and Techniques, Wiley, 552p

  2. Kinser I., Image Operators, Image Processing in Python, CRC Press, 2019, – 366с.

  3. Sridevi P., Ravishankar C., Image processing and acquisition using Python, Chapman and Hall/CRC, 2015, 372pp

  4. Fernández V. Mastering OpenCV 4 with Python : A Practical Guide Covering Topics from Image Processing, Augmented Reality to Deep Learning with OpenCV 4 and Python 3. 7., Packt Publishing, 2019, 617pp

  5. Pajankar A., Python 3 Image Processing: Learn Image Processing with Python 3, NumPy, Matplotlib, and Scikit-image, Packt Publishing, 2019, 752 pp

  6. Flusser, J., Suk, T., Zitová, B.: 2D and 3D Image Analysis by Moments. Wiley, Berlin, 2017, 548 pp

  7. Howse J., Joshi P., Beyeler M., Opencv: Computer Vision Projects with Python, Packt Publishing, 2016, 570pp

  8. Solem J.E., Programming Computer Vision with Python, O’Reilly Media, Inc, 2012, 261 pp

  9. den Bakker I., Python Deep Learning Cookbook, Packt P., 2017, 436pp

  10. Rosebrock А., Deep Learning for Computer Vision with Python, Pyimagesearch, 2017, 210 pp

  11. Sandipan Dey, Hands-On Image Processing with Python, Packt Publishing Ltd, 2018, 435pp

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

з/п

Назва теми лекції та перелік основних питань

(перелік дидактичних засобів, посилання на інформаційні джерела)

1

Тема 1 Вступ до цифрової обробки зображень

Лекція 1.Вступ до штучного Інтелекту

Основні питання: Означення інтелекту. Характерні особливості інтелекту. Історія штучного інтелекту. Тест Тьюринга. Області застосування штучного інтелекту

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

2-3

Тема 1 Вступ до цифрової обробки зображень.

Лекція 2-3 Цифрова обробка зображень, основи

Основні питання: Поняття цифрової обробки зображень, витоки та приклади застосування. основні застосування та перспективи. Основні стадії цифрової обробки зображень. Компоненти системи обробки зображень. Елементи зорового сприйняття: Будова людського ока, Формування зображення в оці, адаптація яскравості і контрастна чутливість.

Світло і електромагнітний спектр. Зчитування і реєстрація зображення: Реєстрація зображення за допомогою одиночного сенсора; Реєстрація зображення за допомогою лінійки сенсорів; Реєстрація зображення за допомогою матриці сенсорів; Проста модель формування зображення.

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

4-5

Тема 2. Основні поняття цифрової обробки та аналізу зображень

Тема 3. Перетворення яскравості та просторова фільтрація

Лекція 4-5. Поліпшення зображення (Image Enhancement) Перетворення яскравостi та просторова фiльтрацiя

Основні питання: Дискретизація і квантування зображення: Основні поняття, що використовуються при дискретизації і квантуванні; Подання цифрового зображення; Просторова і яcкравістна роздільна здатність; Інтерполяція цифрового зображення. Деякі фундаментальні відношеня між пікселями: Сусіди окремого елемента; Суміжність, зв'язність, області та межі; Відстані між пікселями. Деякі основні градаційні перетворення: Перетворення зображення в негатив; Логарифмічні перетворення; Степеневі перетворення (гамма-корекція); Кусково-лінійні функції перетворень. Гістограми: Глобальне вирівнювання гістограми; Приведення гістограми; Локальна гістограмна обробка; Використання гістограмних статистик для поліпшення зображення; Основи просторової фільтрації: Механізми просторової фільтрації; Просторова кореляція і згортка; Векторне подання лінійної фільтрації; Формування масок просторових фільтрів. Згладжують просторові фільтри: Лінійні згладжують фільтри; Фільтри, засновані на порядкових статистиках (нелінійні фільтри). Просторові фільтри підвищення різкості: Підвищення різкості зображень з використанням других похідних, лапласіан; Нерізке маскування і фільтрація з підйомом високих частот; Використання похідних першого порядку для (нелінійного) підвищення різкості зображень, градієнт. Комбінування методів просторового поліпшення. Застосування нечітких методів для яскравості перетворень і просторової фільтрації

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

6-7

Тема 4. Двомірне перетворення Фур'є і частотна фільтрація зображень.

Тема 5. Відновлення та реконструкція зображень

Лекція 6-7 Перетворення Фур'є і частотна фільтрація, Вiдновлення та реконструкцiя зображень

Основні питання: Ряди Фур'є; Імпульси і їх властивість відсіювання; згортка. Дискретизація і перетворення Фур'є дискретних функцій: дискретизація; Перетворення Фур'є дискретизованних функцій; Теорема відліків; Накладення спектрів; Реконструкція (відновлення) функції з відліків. Дискретне перетворення Фур'є (ДПФ) однієї змінної: Отримання ДПФ з неперервного перетворення дискретизованних функцій. Взаємозв'язок між кроком дискретизації і частотними інтервалами. Розширення на функції двох змінних: Двовимірний імпульс і його властивість відсіювання; Пара двовимірних неперервних перетворень Фур'є; Двовимірна дискретизація і двовимірна теорема відліків; Накладення спектрів при перетворенні зображень; Двовимірне дискретне перетворення Фур'є і його згортка; Деякі властивості двовимірного дискретного перетворення Фур'є: Взаємозв'язку просторових і частотних інтервалів; Зсув і поворот; Періодичність; Властивості симетрії; Фур'є-спектр і фаза; Двовимірна теорема про згортку. Основи фільтрації в частотній області: Додаткові характеристики частотної області; Послідовність кроків частотної фільтрації; Відповідність між просторовими і частотними фільтрами. Підвищення різкості зображень частотними фільтрами: Ідеальні фільтри високих частот; Фільтри високих частот Баттерворта; Гаусові фільтри високих частот; Лапласіан в частотній області; Модель процесу спотворення/відновлення зображень. Моделі шуму: Просторові та частотні властивості шуму; Функції щільності розподілу ймовірності для деяких важливих типів шумів; Періодичний шум. Заглушування шумів - просторова фільтрація. Реконструкція зображення за проекціями: Принципи комп'ютерної томографії (КТ);

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

8-9

Тема 6. Морфологічна обробка зображень

Лекція 8-9 Морфологічна обробка зображень

Основні питання: Морфологічна обробка зображень: Початкові відомості; Ерозія і дилатація; ерозія; дилатація; двоїстість; Розмикання і замикання; Перетворення «потрапляння / пропуск». Деякі основні морфологічні алгоритми: Виділення меж; Заповнення дірок; Виділення зв'язкових компонент; Опукла оболонка; потоншення; потовщення; Побудова кістяка; усічення; Морфологічна реконструкція. Морфологія напівтонових зображень: Ерозія і дилатація; Розмикання і замикання; Деякі основні алгоритми напівтонової морфології; Напівтонова морфологічна реконструкція.

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

10-11

Тема 7. Сегментація зображень.

Лекція 10-11 Сегментація зображень

Основні питання: Сегментація зображень: Виявлення точок, ліній і перепадів; Виявлення ізольованих точок; Виявлення ліній; Моделі перепадів; Прості методи виявлення контурних перепадів;Більш досконалі методи виявлення контурів; Зв'язування контурів і знаходження меж. Порогова обробка: Обробка з глобальним порогом; Метод Оцу оптимального глобального порогового перетворення; Застосування згладжування зображення для поліпшення обробки з глобальним порогом; Використання контурів для поліпшення обробки з глобальним порогом; Обробка з декількома порогами; Обробка зі змінним порогом; Пороги, засновані на декількох змінних.Сегментація на окремі області: Вирощування областей ;Поділ і злиття областей. Сегментація за морфологічними вододілам: Побудова перегородок; Алгоритм сегментації по вододілах; Використання маркерів. Використання руху при сегментації: Просторові методи, частотні методи.

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

12-13

Тема 8. Представлення, аналіз та опис ознак

Тема 9. Розпізнавання образів

Лекція 12-13 Представлення та опис області зображення. Розпізнавання об’єктів.

Основні питання: Відстеження кордону; Ланцюгові коди; Апроксимація ламаною лінією мінімальної довжини; Інші методи апроксимації ламаною лінією; сигнатури; Сегменти кордону; Остови областей. Дескриптори меж: Деякі прості дескриптори; Нумерація фігур; Фур'є-дескриптори; Статистичні характеристики. Дескриптори областей: Деякі прості дескриптори; Топологічні дескриптори; Текстурні дескриптори.Використання головних компонент для опису.Реляційні дескриптори. Масштабно-інваріантне перетворення ознак (SIFT)

Образи та класи образів. Класифікація образів за прототипом. Оптимальні статистичні класифікатори Розпізнавання зображень. Відповідність шаблонів: Застосування; Алгоритм узгодження шаблонів; Метрики відповідності; Пошук локальних максимумів або мінімумів; Стратегії контролю для відповідності шаблонів. Співсталення фаски: Алгоритм фасування: Алгоритм узгодження фаски. Статистичне розпізнавання образів: Огляд ймовірності; Відбір ознак; Техніка статистичного розпізнавання образів. Каскадні класифікатори Хаара: Особливості; Навчання; Класифікатори; Розпізнавання. Інші методи розпізнавання: Метод опорних векторів; Гістограма орієнтованих градієнтів (HoG). Ефективність: Метрики для оцінки ефективності класифікації; Поліпшення часу обчислень

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

14-15

Тема 10. Обробка кольорових зображень

Лекція 14-15. Обробка кольорових зображень

Основні питання: Обробка кольорових зображень: Основи теорії кольору; Кольорові моделі; Колірна модель;Колірні моделі CMY і CMYK; Колірна модель HSI. Обробка зображень в псевдокольорах: Квантування за яскравістю; Перетворення яскравості в колір. Основи обробки кольорових зображень: Кольорові перетворення; Постановка завдання; Кольорове доповнення; Вирізання колірного діапазону; Яскравість і колірна корекція; Обробка гістограм. Згладжування і підвищення різкості: Згладжування кольорових зображень; Підвищення різкості кольорових зображень; Сегментація зображення, заснована на кольорі: Сегментація в колірному просторі HSI; Сегментація в колірному просторі RGB; Виявлення контурів на кольорових зображеннях. Шум на кольорових зображеннях. Стиснення кольорових зображень

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

16-18

Тема 11. Нейронні мережі

Лекція 16-18. Згортковi нейроннi мережi

Основні питання: Нейронні мережі в технологіях комп'ютерного зору. Згорткові нейронні мережі: Операція згортки; Вибір максимального значення із сусідніх (max-pooling). Навчання згорткової нейронної мережі на невеликому наборі даних:. Завантаження даних; Конструювання мереж; Попередня обробка даних; Використання попередньо навченої згорткової нейронної мережі: Виділення ознак; Донавчання. Візуалізація знань, згорткової нейронної мережі Глибокі згорткові нейронні мережі. Розпізнавання та аналіз зображень при допомозі згорткових нейронних мереж.

Допоміжні матеріали*: https://drive.google.com/drive/folders/1fpy-RRXFHFAVPTS9zXvd5kTQ6gcp5p34?usp=drive_link

Лабораторні роботи

з/п

Перелік лабораторних робіт
1

Лабораторна робота №1. Основи роботи з OpenCV

Мета роботи – ознайомитись з операціями читання, відображення та збереження зображень з використанням пакету для мови програмування Python

2

Лабораторна робота №2. Виявлення об’єктів засобами OpenCV

Мета роботи – навчитись виявляти обличчя та пішоходів в режимі реального часу за допомогою OpenCV

3

Лабораторна робота №3. Розмітка дорожньої лінії засобами OpenCV

Мета роботи – навчитися виконувати розмітку дорожних ліній на відео засобами

OpenCV в режимі реального часу

4

Лабораторна робота №4. Розпізнавання людини на фото з використанням бібліотеки Dlib

Мета роботи – Навчитися розпізнавати обличчя на фото використовуючи навчені нейронні мережі

5

Лабораторна робота №5. Прогнозування та розпізнавання об'єктів на фото та вiдео засобами ImageAI

Мета роботи – Навчитися працювати з бібліотекою ImageAI

6

Лабораторна робота №6. Реалізація архітектури AlexNet CNN за допомогою TensorFlow і Keras

Мета роботи Отримати навички реалізації архітектури AlexNet CNN з використанням бібліотек TensorFlow та Keras

Самостійна робота студента

з/п

Вид самостійної роботи

Кількість

годин СРС

1 Підготовка до лабораторних робіт 50
3 Підготовка до МКР 6
4 Підготовка до заліку 10
66

6. Контрольна робота

Метою контрольної роботи є закріплення та перевірка теоретичних знань із освітнього компонента, набуття студентами практичних навичок самостійного вирішення задач та складанні та компіляції програм.

Модульна контрольна робота (МКР) виконується після вивчення Розділів 1-4 та після Розділу 5-8. Контрольна робота проводяться у формі тесту. Кожен студент отримує індивідуальний набір питань.

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Курс складається з 18 лекційних та 9 лабораторних занять.

За курс необхідно виконати 6 лабораторних робіт. Додатковий бал дає активність студента на лекціях або лабораторних роботах - max 5 балів.

1-6 лабораторні роботи – по 10 балів

Сума балів за семестр за лабораторні роботи – 6х10=60 балів.

На лекціях з теоретичного матеріалу будуть експрес-контрольні – max 40 бал за семестр

Увага: Якщо лабораторна робота здана не вчасно (після завершення періоду лекційно-практичних занять семестру) – max оцінка 8 балів!

Лабораторні роботи

Ваговий бал. Лабораторні роботи 1-6 мають ваговий бал 10. Максимальна кількість балів за всі лабораторні роботи складає 6х10=60 балів.

На лабораторних роботах студенти перевіряють працездатність написаних програм або схем за попередньо вирішеними вдома задачами. Для допуску до поточної лабораторної роботи необхідно мати Протокол, оформлений відповідно до норм оформлення технічної документації, який має містити всі необхідні пункти, відповідно до Методичних вказівок. Також для допуску до лабораторної роботи (окрім 1-ї) необхідно захистити попередню. Студенти, що не захистили попередню лабораторну роботу можуть бути не допущені до виконання наступної. Лабораторні роботи можуть виконуватись як самостійно так і бригадою.

Критерії оцінювання лабораторної роботи:

- вірно виконаний синтез всіх задач, продемонстрована працездатність всіх програм (схем), вірні відповіді на запитання до захисту, вчасно виконана робота – 10 балів;

- за несвоєчасність виконання лабораторних робіт 1-6 знімаються 2 бали,

- вірно виконаний синтез всіх задач, продемонстрована працездатність всіх програм (схем), відповіді на питання до захисту мають неточності – знімаються 2 бали від максимальної кількості;

- виконаний синтез всіх задач, але деякі з них містять помилки або неточності, продемонстрована працездатність не всіх програм (схем), відповіді на питання до захисту мають неточності – знімаються від 3 до 5 балів від максимальної кількості;

- лабораторна робота не виконана або протокол не представлений – повертається на відпрацювання або доопрацювання.

Якщо студент за семестр отримав 60 балів і більше:

залік не складає, за умови згоди, отримує оцінку автоматично.

Залік: отримані бали за семестр х ½ + бал залікової роботи (max 50 балів)

Залікова робота складається з двох частин:

25 балів за теоретичну частину (форма тест),

25 балів – задача з практичною реалізацією

Тематика доповідей на додатковий бал (max-5 балів)

№ з/п

Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання
Стиснення зображень: Кодова надлишковість; Просторова і часова надлишковість; Зайва інформація; Вимірювання інформації, яка міститься в зображенні; Критерії вірності відтворення; Моделі стиснення зображень; Формати зображень, контейнери та стандарти стиснення. Основні методи стиснення: Кодування Хаффмана; Кодування Голомба; Арифметичне кодування; LZW-кодування; Кодування довжин серій; Кодування на базі шаблонів; Кодування бітових площин; Блочне трансформаційне кодування; Кодування з прогнозом; Вейвлет-кодування. Нанесення цифрових водяних знаків на зображення.
Основи машинного навчання: Контрольоване навчання; Неконтрольоване навчання; Самоконтрольованого навчання; Навчання з підкріпленням. Оцінка моделей машинного навчання: Тренувальні, перевірочні та контрольні набори даних; Обробка даних, конструювання ознак і навчання ознак: Попередня обробка даних для нейронних мереж; Конструювання ознак; Перенавчання і недонавчання; Зменшення розміру мережі; Додавання регуляризації ваг; Додавання проріджування. Узагальнений процес вирішення завдань машинного навчання: Визначення завдання і створення набору даних; Вибір міри успіху; Вибір протоколу оцінки; Попередня підготовка даних; Розробка моделі, більш досконалої, ніж базовий випадок; Масштабування по вертикалі: розробка моделі з перенавчанням; Регуляризація моделі і настройка гіперпараметрів
Нейронні мережі та глибоке навчання. Python фреймворк Keras. Анатомія нейронної мережі: Шари - будівельні блоки глибокого навчання; Моделі: мережі шарів; Функції втрат та оптимізатори. Вступ до Keras: Keras, TensorFlow, Theano і CNTK.Розробка з використанням Keras. Налаштування робочих станцій для глибокого навчання
Приклади областей застосування цифрової обробки зображень.
Моделі шуму. Просторові і частотні властивості шуму.
Пониження шумів - просторова фільтрація.
Розпізнавання на основі методів теорії прийняття рішень.
Статистично оптимальні класифікатори.
Поділ і злиття областей

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: вправи на лекційних заняттях, тестування, МКР, виконання та захист лабораторних робіт.

Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.

Календарний контроль базується на поточній кількості зарахованих лабораторних робіт. Умовою отримання першого календарного контролю є зарахована першої та другої лабораторних робіт, другого календарного контролю – зараховані 4 лабораторні роботи.

Семестровий контроль: залік.

Умови допуску до семестрового контролю: виконані та захищені лабораторні роботи, виконані завдання до практичних занять, семестровий рейтинг більше 30 балів.

Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:

Кількість балів Оцінка
95-100 Відмінно
85-94 Дуже добре
75-84 Добре
65-74 Задовільно
60-64 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Менше 30 Не допущено

Загальна рейтингова оцінка студента після завершення семестру складається з балів, отриманих за:

  • тестування з лекційних занять;

  • виконання та захист лабораторних робіт;

  • виконання модульної контрольної роботи (МКР);

  • відповіді на заліку.

Тестування по лекціям Лабораторні роботи МКР Залік
10 50 40 50

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено професором кафедри ІСТ, д.т.н., проф. В.В.Онищенко

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 16 від 12.06.2024)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 10 від 21.06.2024)