УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ

Силабус освітнього компонента

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Освітня програма Інформаційне забезпечення робототехнічних систем
Статус дисципліни Обов’язкова (нормативна)
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 4 кредити ECTS /120 годин (36 годин лекцій, 36 годин компʼютерних практикумів, 48 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік/письмовий, МКР, захист компʼютерних практикумів
Розклад занять 1 лекція (2 години) 1 раз на 1 тиждень; 1 компʼютерний практикум (2 години) 1 раз на 1 тиждень.
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів к.т.н., доцент Сперкач Майя Олегівна Telegram: https://t.me/Sperkach_Maiia
Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344|

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни ПО 11 «Управління проєктами» є отримання студентами ґрунтовної підготовки з теоретичних, методологічних та практичних основ у методологіях управління проєктами, розумінні життєвого циклу проєкту, розробці проєктних планів та забезпеченні їх реалізації, управлінні ризиками та ресурсами, організації командної роботи, використанні інструментарію та прийнятті рішень.

Предмет навчальної дисципліни

Предмет навчальної дисципліни – методи та підходи, що використовуються при здійсненні управлінням проєктами, використанні інструментальних засобів для полегшення ведення проєктів, планування ресурсів проєктів, управління ризиками в проєктах, документування проєктів.

Завдання вивчення навчальної дисципліни

Завдання вивчення навчальної дисципліни:

  • вивчення основних методологій управління проєктами, підходів до управління проєктами, життєвого циклу управління реалізацією проєкту;
  • придбання навиків використання методів і засобів підтримки командної роботи, планування та ефективної організації праці, безперервного контролю якості результатів роботи, комунікації, мотивації, лідерства в команді;
  • засвоєння базових знань з управління проєктами, побудови проєктних планів та забезпечення їх реалізації, здійснення планування ресурсів проєктів, управління ризиками;
  • засвоєння сучасних технологій та інструментальних засобів на всіх етапах життєвого циклу управління проєктом;
  • придбання навиків з різних підходів до документування проєкту, організації роботи над проєктом, налаштуванні системи зустрічей та представлення проєкту, закриття проєкту.
У результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:
  • ЗК 7 Здатність розробляти та управляти проєктами;
  • ЗК 8 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт;
  • ФК 9 Здатність розробляти бізнес-рішення та оцінювати нові технологічні пропозиції;
  • ФК 14 Здатність формувати нові конкурентоспроможні ідеї і реалізовувати їх у проєктах (стартапах).
Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:
  • ПРН 8 Застосовувати правила оформлення проєктних матеріалів інформаційних систем та технологій, знати склад та послідовність виконання проєктних робіт з урахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів для запровадження у професійній діяльності;
  • ПРН 11 Демонструвати вміння розробляти техніко-економічне обґрунтування розроблення інформаційних систем та технологій та вміти оцінювати економічну ефективність їх впровадження.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни

Пререквізити

  • ПО 8 Проектування інформаційних систем;
  • ПО 10 Теорія систем та системний аналіз;
  • ПО 16 Інженерія програмного забезпечення та командна робота;
  • ПО 21 Імітаційне моделювання управляючих систем;
  • ПО 22 Курсова робота з імітаційного моделювання управляючих систем.

Постреквізити

  • ПО 26 Математична економіка та моделі прийняття рішень в інформаційно-управляючих системах;
  • ПО 27 Переддипломна практика.

3. Зміст навчальної дисципліни

ВСТУП Розділ 1 Основи управління проєктами Тема 1.1 Базові поняття проєкту та управління проєктом. Життєвий цикл проєкту Тема 1.2 Ролі та обов’язки в управлінні проєктами. Організація роботи команди Тема 1.3 Моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами Розділ 2 Процеси управління Тема 2.1 Запуск проєкту (ініціювання). Проєктні ризики та їх управління Тема 2.2 Планування проєкту Тема 2.3. Контроль та управління виконанням проєкту Тема 2.4 Документація та завершення проєкту Розділ 3 Гнучкі методології та методи управління Тема 3.1 Огляд існуючих методологій управління проєктами Тема 3.2 Гнучкі методології в управлінні проєктами. Маніфест та принципи Agile Тема 3.3 Робота команди за гнучкою методологією Agile Тема 3.4 Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління Розділ 4 Модель Scrum та Kanban Тема 4.1 Модель Scrum Тема 4.2 Модель Kanban Тема 4.3 Модель Scrumban Розділ 5 Бачення та формалізація вимог замовника Тема 5.1 Бачення та обмеження проєкту Тема 5.2 Формування вимог Розділ 6 Планування та оцінка проєкту Тема 6.1 Планування організації роботи над проєктом Тема 6.2 Методи планування Тема 6.3 Оцінка ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки Тема 6.4. Визначення продуктивності команди проєкту Розділ 7 Дослідження, адаптація та представлення проєкту Тема 7.1 Інструменти управління виконанням проєкту Тема 7.2 Управління змінами в проєкті Тема 7.3 Представлення проєкту. Закриття проєкту Тема 7.4 Оцінка якості розробки програмного забезпечення

4. Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

1.A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) [Text]. – Ed. 5. – Project Management Institute, 2013. – 590 p. 2.P2M «Program & Project Management for Enterprise Innovation» [Electronic resource]. – Project Management Association of Japan, 2016. –URL: http://www.pmaj.or.jp/ENG/p2m/p2m_guide/p2m_guide.html 3.What Is Scrum Methodology? – [Electronic resource]. – URL: https://resources.collab.net/agile-101/what-is-scrum. 4.DeMarco, T., Lister, T. Peopleware: Productive projects and teams // Second Edition, 2017. 5.Todd C. Williams Rescue the Problem Project: A Complete Guide to Identifying, Preventing, and Recovering from Project Failure, 2017. 6.Про філософію гнучкого підходу в управлінні AGILE // [Electronic resource]. – URL: https://mim.kiev.ua/news/article/pro-filosofiju-gnuchkogo-pidhodu-v-upravlinni-agile-govorili-na-majsternjah-biznesu-u-mim. 7.Принципи та інструменти керування проектами. Планування проекту // [Electronic resource]. – URL: https://www.buh24.com.ua/printsipi-ta-instrumenti-keruvannya-proektami-planuvannya-proektu/ 8.Моніторинг проекту // [Electronic resource]. – URL: https://stud.com.ua/21075/menedzhment/monitoring_proektu.

Допоміжна література

1.Coblands Consulting. Reducing Project Management RiskPrinciples. — http://www.netcomuk.co.uk/~rtusler/. 2.CompMechLab-Review. Аутсорсинг/оффшоринг в разработке ПО. Анализ современного состояния и тенденций развития. — www.fea.ru/news/ hi-tech-review-Cost Management. — http://www.yancy.org/research/project_manage— ment/cost.html. 3.Glossary of Project Management Terms. — http://www.uc.edu/sashtml/ orpm/chapa/index.htm. 4.Kim Heldman Project Management JumpStart, 2016. 5.Jack Ferraro Project Management for Non-Project Managers, 2017. 6.Оцінка якості процесів створення програмного забезпечення // [Electronic resource]. – URL: https://studfiles.net/preview/5462335/page:4/.

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1 Лекція 1. Вступ до проєктного управління. Базові поняття проєкту та управління проєктом. Життєвий цикл проєкту
Основні питання: Визначення та концепції основних принципів управління проєктами, життєвого циклу проєкту, обов'язків менеджера проєкту
2 Лекція 2. Ролі та обов’язки в управлінні проєктами. Організація роботи команди
Основні питання: Комунікації в проєкті. Ролі в проєкті. Планування комунікацій. Рівні комунікацій. Планування взаємодії. Регламент. Взаємовідносини менеджера та спонсора проекту. Роль Спонсора та Менеджера проєкту
3 Лекція 3. Моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами
Основні питання: Типи моделей управління проєктами. Традиційні моделі управління проєктами. Міжнародні стандарти управління проєктами. PMBOK
4 Лекція 4. Запуск проєкту (ініціювання). Проєктні ризики та їх управління. Планування проєкту
Основні питання: Організація процесу запуску проєкту. Проєктні ризики та їх управління. Причини виникнення ризиків. Методи реагування на ризики. Визначення обмежень проєкту, ресурсів, виконавців та ін. Фази планування роботи над проєктом. Складання плану виконання проєкту
5 Лекція 5. Контроль та управління виконанням проєкту
Основні питання: Контроль за ходом виконання проєкту. Визначення невідповідностей і протиріч. Управління виконанням проєкту
6 Лекція 6. Документація та завершення проєкту
Основні питання: Підготовка переліку документів з управління проєктом (план управління якості, ресурсів, виконавцями, проєктом та ін.). Фаза завершення проєкту
7 Лекція 7. Гнучкі методології в управлінні проєктами
Основні питання: Огляд існуючих методологій управління проєктами. Види гнучких методологій. Порівняльна характеристика. Гнучкі методології в управлінні проєктами. Маніфест та принципи Agile. Маніфест та принципи Agile. Особливості управління проєктами за гнучкими методологіями. Робота команди за гнучкою методологією Agile. Організація роботи команди за гнучкою методологією Agile. Особливості управління такої команди. Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління. Порівняльна характеристика традиційних і гнучких методів управління IT-проєктами. Поєднання методів управління проєктами. Переваги та недоліки
8 Лекція 8. Модель Scrum
Основні питання: Особливості управління проєктом за моделлю Scrum. Організація роботи команди. Визначення ризиків в таких проєктах. Ритуали та артефакти моделі Scrum
9 Лекція 9. Модель Kanban та Scrumban
Основні питання: Модель Kanban. Принципи роботи моделі Kanban. Особливості формування команди. Дошка Kanban. Модель Scrumban. Принципи роботи моделі
10 Лекція 10. Бачення та обмеження проєкту. Формування вимог
Основні питання: Навчитися розробці бачення та обмежень проєкту. Прийоми виявлення обмежень проєкту. Дотримання та відхилення від бачення та обмежень проєкту. Навчитися виявляти та оформляти вимоги замовника. Методи виявлення та документування вимог
11 Лекція 11. Планування організації роботи над проєктом
Основні питання: Підходи до процесу планування організації роботи над проєктом. Застосування необхідного інструментарію для полегшення процесу планування. Налагодження комунікації. Розподіл ролей
12 Лекція 12. Методи планування
Основні питання: Існуючі методи планування. Застосування методу в реальній практиці
13 Лекція 13. Оцінка ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки
Основні питання: Типи підходів до оцінки ІТ-проєкту. Як визначити та оцінити часові рамки та витрати ІТ-проєкту. Порівняльний аналіз різних підходів до оцінки
14 Лекція 14. Визначення продуктивності команди проєкту
Основні питання: Ролі в команді. Вага кожної ролі. Визначення продуктивності команди проєкту
15 Лекція 15. Інструменти управління виконанням проєкту, burndownchat
Основні питання: Різні типи інструментів управління виконанням проєкту. Їх переваги та недоліки. Доцільність використання
16 Лекція 16. Управління змінами в проєкті
Основні питання: Різні типи інструментів управління виконанням проєкту. Їх переваги та недоліки. Доцільність використанняУправління змінами в проекті. Методи реагування на зміни. Ціна похибки та внесеної зміни в проєкт
17 Лекція 17. Представлення проєкту. Закриття проєкту
Основні питання: Організація представлення проєкту. Особливості представлення
18 Лекція 18. Оцінка якості розробки програмного забезпечення
Основні питання: Оцінка якості розробки програмного забезпечення та процесу управління проєктом

Компʼютерні практикуми

№ з/п Назва теми компʼютерного практикуму
1 Компʼютерний практикум 1. Управління командою
Архітектура персонального Skill Wheel. SWOT. Оцінювання етапів розвитку команди. Оцінювання ефективності команди. Вади команди
Завдання для СРС. Leadership:почни з себе
2 Компʼютерний практикум 2. Управління проєктом на основі різних гнучких методологій
Різні типи методологій. Порівняльні характеристики. Життєвий цикл проєкту за кожною методологією
Завдання для СРС. Як автоматизація бізнес-процесів впливає на бізнес
3 Компʼютерний практикум 3. Формування документації проєкту
Устав проєкту. План управління проєктом
Завдання для СРС. Різні типи планів для управління проєктів
4 Компʼютерний практикум 4. Інструменти управління проєктами
Створення та ведення проєкту в Jira&Confluence
5 Компʼютерний практикум 5. Формування вимог до проєкту. Складання WBS
Основи бізнес аналізу. Побудова функціональної мапи проєкту. Формування вимог до проєкту. Складання WBS
Завдання для СРС. Нефункціональні типи вимог
6 Компʼютерний практикум 6. Планування та оцінка роботи над проектом
Визначити типи робіт, сформувати обсяг задач до проєкту
Завдання для СРС. Типи оцінювання задач
7 Компʼютерний практикум 7. Управління змінами в проєкті
Внесення змін, їх відсідковування та управління
Завдання для СРС. Як зміни впливають на ресурси проєкту
8 Компʼютерний практикум 8. Визначення ризиків
Виявлення ризиків. Документування ризиків. Відслідковування та реазування на ризики
Завдання для СРС. Застосування різних методів реагування на ризики
9 Компʼютерний практикум 9. Бюджетування проєкту
План управління бюджетом проєкту. Збільшення маржі. Зменшення загальної вартості
Завдання для СРС. Як зміна бізнес процесів впливає на бюджет проєкту
10 Компʼютерний практикум 10. Оцінка якості управління проєктом
Оцінка якості розробки програмного забезпечення та процесу управління проєктом
Завдання для СРС. Міжнародні стандарти якості в управління проєктами

Матеріали до лекційних занять та компʼютерних практикумів доступні для завантаження виключно здобувачам, які зареєстровані на дистанційний курс «Управління проєктами» на платформі дистанційного навчання «Сікорський» за посиланням https://https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=3344/

6. Самостійна робота студента

№ з/п Вид самостійної роботи Кількість годин СРС
1 Вивчення тем самостійного опрацювання 16
2 Підготовка до компʼютерних практикумів 12
3 Підготовка до МКР 10
4 Підготовка до заліку 10
Всього 48

Назва теми самостійної роботи

1 Управління якістю в проєкті. Стандарти та метрики якості 2 Основні сфери управління персоналом 3 Типи ієрархічних структур проєктів 4 Ризики. Методи зниження ризиків в проєкті 5 Планування виконання проекту. Рівні планування проєкту 6 Звітність у системі контролю проєктами 7 Типи угод проєкту. Гарантійна угода між постачальниками і замовником 8 Практики Agile. Як застосовується для управління великими проєктами спрямованими на розробку інформаційних систем? 9 Діяльність команди на всіх етапах виконання проєкту. Її корегування та направлення. 10 Види моделі Канбан. ЇЇ ефективність застосування у різного типу проєктів 11 Сутність екстремального та гнучкого управління проєктами. Для яких проєктів таке управління ефективне 12 Ресурси. Критерії визначення необхідної кількості ресурсів. Обмеження кількості людських та інших ресурсів. 13 Організація робіт по збору вимог до проєкту. Склад робіт із визначення вимог до автоматизованої системи. Як зібрані вимоги впливають на планування проєкту? 14 Методи та проблеми впроваджувати Agile / Scrum методології в проєктах 15 Методологічні підходи до планування проєктів 16 Порівняльний аналіз методів оцінки ефективності ІТ-проєктів 17 Поняття командного синергізму і ефективність команди 18 Інструмент «Інтелект-карти» в управлінні проєктами 19 Методи й інструменти управління ризиками проєкту 20 Формати представлення проєкту. Типи. Відмінності 21 Основні інструменти керівника проєкту

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Основні положення політики:

  • відвідування лекційних та комп’ютерних практикумів є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
  • впродовж занять студенти можуть задавати питання стосовно матеріалу, що викладається; студенти мають можливість підняти будь-яке питання, яке стосується процедури проведення та оцінювання контрольних заходів;
  • студенти мають право оскаржити результати контрольних заходів, аргументовано пояснивши з яким критерієм не погоджуються відповідно до оціночного листа та/або зауважень;
  • у випадку виявлення факту академічної недоброчесності робота не зараховується;
  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях та комп’ютерних практикумах, кількість заохочуваних балів не більше 10 за семестр;
  • невчасне виконання комп’ютерних практикумів, контрольних робіт та тестів тягне за собою зниження отриманих балів на 10%.

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

8.1 Поточний контроль

Поточний контроль успішності засвоєння знань виконується шляхом виконання ними: комп’ютерних практикумів, МКР. Таким чином, семестровий рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за: – комп’ютерні практикуми; – одну модульну контрольну роботу (МКР поділяється на дві контрольні роботи тривалістю по одній академічній годині); – відповідь на заліку.

8.2 Система рейтингових балів та критерії оцінювання

1.Комп’ютерні практикуми

Разом за компʼютерні практикуми - 70 балів. «відмінно», робота виконана та захищена без зауважень, 100% від вказаного максимального балу; «добре», достатньо повне виконання роботи з деякими похибками, 80% від вказаного максимального балу; «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації), 60% від вказаного максимального балу; «незадовільно», при виконанні або під час захисту роботи були виявлені помилки, 40% і нижче від вказаного максимального балу.

2. Модульні контрольні роботи

Ваговий бал кожної частини МКР – 15 балів. Ваговий бал за даний контрольний захід для однієї МКР (r2) –2×15 балів =30 балів. «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 15,0 балів; «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 14,0-10,0 балів; «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 9,0-1,0 балів; «незадовільно», незадовільна відповідь (взагалі неправильна відповідь) – 0 балів.

Відсутність на МКР без поважної причини та/або при повторному написанні: «відмінно» – 14,0 балів; «добре» – 12,0-7,0 балів; «задовільно» – 6,0-1,0 балів; «незадовільно» – 0 балів.

3. Залікова робота студентів

Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку в системі ECTS, виконують залікову контрольну роботу. При цьому до існуючих балів додаються бали за контрольну роботу і ця рейтингова оцінка є остаточною. Завдання залікової контрольної роботи складаються з трьох теоретичних питань та одного практичного завдання з різних розділів вивченого матеріалу навчальної дисципліни. Критерії оцінювання залікової контрольної роботи: Завдання складається з двох частин: практичної та теоретичної. Ваговий бал практичної частини залікової контрольної роботи – 15 балів. Критерії оцінювання якості практичної частини роботи: «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 15 балів; «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 11-9 балів; «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 8-3 балів; «незадовільно», незадовільна відповідь – 2-0 балів. Ваговий бал теоретичної частини залікової роботи – 15 балів. Теоретична частина включає три теоретичних питання, кожне з яких оцінюється в 5 балів. «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 5 балів; «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 4,5-3,75 балів; «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 3,74-2 бали; «незадовільно», незадовільна відповідь – 0 балів.

Умови позитивної проміжної атестації

Для отримання “зараховано” з першої проміжної атестації (8 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 20 балів (за умови, якщо на початок 8 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 25 балів). Для отримання “зараховано” з другої проміжної атестації (14 тиждень) студент повинен мати не менше ніж 50 балів (за умови, якщо на початок 14 тижня згідно з календарним планом контрольних заходів “ідеальний” студент має отримати 65 балів).

Розрахунок шкали рейтингу R:

Максимальна сума балів контрольних заходів протягом семестру складає:

R = 50+30=100,

Необхідною умовою допуску до екзамену є:

  • виконання 7 комп’ютерних практикумів на оцінку не нижче ніж “задовільно”;
  • виконання МКР не нижче ніж на оцінку “задовільно”;
  • стартовий рейтинг не менше 40% від R, тобто 40 балів.

Сума стартових балів і балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено: доцент кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.т.н., Сперкач Майя Олегівна

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 16 від 12.06.2024 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 10 від 21.06.2024 р.)