ОСНОВИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Програма навчальної дисципліни Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни. Дисципліна «Наукова робота за темою магістерської дисертації -1 Основи наукових досліджень» належить до циклу професійної підготовки фахівців з прикладних інженерних предметів та базується на ознайомленні студентів із засобами проведення наукових досліджень, методологією написання науково-дослідницької роботи, а також забезпечує формування у фахівців комплексу професійних знань щодо генерування наукових ідей, володіння методичним інструментарієм наукового дослідження, організаційного й інформаційного забезпечення наукових досліджень, висвітлення та презентації наукових досліджень. Оволодіння прийомами і способами систематизації, узагальнення, оформлення та реалізації результатів наукових досліджень є невід’ємним елементом підготовки висококваліфікованих спеціалістів.
Місце навчальної дисципліни в програмі навчання
Отримані практичні навички та засвоєні теоретичні знання під час вивчення навчальної дисципліни «Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації» можна використовувати в подальшому для виконання прикладних та фундаментальних наукових
досліджень, що формують нові природничо-наукові знання.
Предмет навчальної дисципліни: Предметом дисципліни “Наукова робота за темою магістерської дисертації. Основи наукових досліджень” є система загальних принципів і підходів наукового пізнання, методи, технології пізнання, що пов'язані з науковою та практичною професійною діяльністю в сфері інформаційних технологій.
Міждисциплінарні зв’язки. Базові знання з дисциплін: математичний аналіз, теорія ймовірностей і математична статистика, фізика, програмування, філософія та загально-технічні дисципліни, в межах освітньої програми.
Мета навчальної дисципліни. Метою викладання навчальної дисципліни “Наукова робота за темою магістерської дисертації. Основи наукових досліджень ” є ознайомлення студентів з сучасними науково - дослідницькими концепціями, з основами наукового пізнання та з методикою наукових досліджень; формування цілісного уявлення про науково-дослідницький процес; освоєння навиків формування і використання усвідомленої методологічної позиції наукового дослідження; вдосконалення вмінь у пошуку, доборі й опрацюванні наукової інформації, у точному формулюванні мети, завдань і висновків дослідження.
Основними завданнями навчальної дисципліни є:
ознайомлення студентів із основами наукових досліджень;
оволодіння методами та інструментарієм наукового дослідження;
ознайомлення студентів з тенденції розвитку сучасної науки;
опанування основ методики пошуку матеріалу для проведення наукових
досліджень;
вироблення навичок самостійного написання студентських кваліфікаційних робіт;
ознайомлення із вимогами до наукового тексту;
дотримання етичних норм та принципів академічної доброчесності;
отримання практичних навичок та вмінь щодо науково-дослідної роботи.
Дисципліна «Наукова робота за темою магістерської дисертації-1. Основи наукових досліджень» формує та закріплює у студентів наступні компетентності: (ЗК01) здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; (ЗК02) здатність спілкуватися іноземною мовою та формує наступні програмні результати навчання: (РН01) відшуковувати необхідну інформацію в науковій і технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати та оцінювати цю інформацію; (РН05) визначати технічні вимоги до ІСТ на основі аналізу бізнес-процесів та аналізу потреб зацікавлених сторін, розробляти технічні завдання.
Опанування навчальної дисципліни повинно забезпечувати необхідний рівень сформованості вмінь:
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
- Пререквізити: мати теоретичну базу з математичного аналізу,
теорії ймовірностей і
математичної статистики, фізики, програмування, філософії та загально-технічних дисциплін, в межах освітньої програми.
- Постреквізити: після проходження дисципліни студенти можуть бути
включені до процесу підготовки і проведення науково-дослідницької практики а також планування та впровадження магістерських досліджень ( у дисертації).
Зміст навчальної дисципліни
Тематичний план навчальної дисципліни
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|
|
|
Теми практичних (семінарських) занять
Тема 1. Методологія наукових досліджень. Загальні поняття та визначення Тема 2. Методи теоретичних та емпіричних досліджень.
Тема 3. Вибір наукового напрямку для дослідження та формулювання висновків та пропозицій. Тема 4. Загальні вимого і правила оформлення науково – дослідної роботи.
Тема 5. Робота над статтями та доповідями.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Конспект лекцій - https://campus.kpi.ua/student/index.php?mode=mob&show&irid=201825 Методичні рекомендації https://campus.kpi.ua/student/index.php?mode=mob&show&irid=201832 (как компьютерный практикум) и https://campus.kpi.ua/student/index.php?mode=mob&show&irid=201833 (как лабораторные работы)
Презентації - https://campus.kpi.ua/student/index.php?mode=mob&show&irid=201835 Теми рефератів - https://campus.kpi.ua/student/index.php?mode=mob&show&irid=201834
Допоміжна література
Афанасьєв А. Основи наукових досліджень : навч. посібн. / А.О. Афанасьєв, Є. В. Кузькін. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2005. – 96 с.
Білуха М.Т. Методологія наукових досліджень: підручник. – К.: АБУ, 2002. – 480 с.
Білуха М.Т. Основи наукових досліджень: підручник. – К.: Вища школа, 1997.
Бойко М.М., Чучка І.М., Жуков С.А. Основи наукових досліджень: опорний конспект лекцій. Мукачево: РВВ МДУ, 2007. – 68 с.
Вітлінський В.В. Моделювання економіки: Навч. посібник / Вітлінський В.В. – К.: КНЕУ, 2003. – 408 с.
Ганін В.І., Ганіна Н.В., ГуроваК.Д. Методологія соціально-економічного дослідження: навч. посібн. – К.: Центр учбової літератури, 2008. – 224 с.
7. Ґордон Драйден Революція в навчанні / Ґордон Драйден, Джаннетт Вос. / Перекл. з англ. М. Олійник. – Львів: Літопис, 2005. – 542 с.
- Дороніна М. С. Технологія соціально-економічних наукових досліджень (схеми і приклади)
: навч. посібн. / М. С. Дороніна. – 3-тє вид., випр. і доп. – Х.ВД "ІНЖЕК", 2007. – 120 с.
9. Економічні дослідження (методологія, інструментарій, організація, апробація) : навч. посібн.; за ред. А. А. Мазаракі. – К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т., 2010. – 280 с.
10. Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень: навч. посібн. – К.: Центр учбової літератури, 2004. – 212 с.
Єріна А.М. Організація вибіркових обстежень: навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2004. – 127 с.
Клименюк О. В. Методологія та методи наукового дослідження: навч. посібн. / О.В. Клименюк. – К. : Міленіум, 2005. – 186 с.
Краус Н. М. Методологія та організація наукових досліджень [Текст] : навч.- метод. посібн.
/ Н. М. Краус ; Полтав. нац. техн. ун-т ім. Ю. Кондратюка, каф. екон. теорії та регіон. економіки. – Полтава : Оріяна, 2012. – 180 с.
Кустовська О.В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій / Кустовська О.В. – Тернопіль: Економічна думка, 2005. – 124 с.
Лисенко В.П., Рідей Н.М., Зазимко О.В. Організація навчально-виховного процесу в університетах дослідницького типу//Монографія// за заг. ред. акад. Д.О.Мельничука, Видавничий центр НУБіП України, 2012. – 612 с.
Макілвейн А. УДК – останні розробки та плани на майбутнє / Макілвейн А. // Бібліотеки та асоц. в світі, що змінюється: нові технології та нові форми співробітництва. – 1998. – т.2. – С. 454-459.
Мочерний С. В. Методологія економічного дослідження / С. В. Мочерний . – Львів : Світ, 2001. – 416 с.
П’ятницька-Позднякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі: Навч. посібник / П’ятницька-Позднякова І.С. – К.: 2003. – 116 с.
Рідей Н.М., Зазимко О.В., Кліх Л.В., Кіщак Т.С. Путівник у прикладну наукометрію // навчальний посібник // (Гриф МОНУ України, лист № 1/11- 634 від 20.01.14), Херсон, вид- во Олді плюс, 2014. – 190с.
Чупріна Н. В. Методологія сучасних наукових досліджень [Текст] : навч. посібн. для студ. вищ. навч. закл. / Н. В. Чупріна ; Київ. нац. ун-т технологій та дизайну. – К. : КНУТД, 2009.
– 246 с.
Юринець В.Є. Роль комп’ютерного забезпечення у формуванні фахівців з економіки / Юринець В.Є. // Національні інтереси. – Львів, 2004, серія – регіональна безпека держави, вип.11. – С.97-100.
Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень [Текст] : навч. посібн. / В.Є. Юринець: Львів. нац. ун-т ім. І. Франка. – Львів : ЛНУ, 2011. – 179 с.
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента) Лекційні заняття (денна форма навчання)
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|
4 |
|
5 |
|
|
|
Лекційні заняття (заочна форма навчання)
|
|
---|---|
|
|
|
|
Практичні заняття (денна форма навчання)
|
|
|
---|
|
||
---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Лаб. практикум (заочна форма навчання)
|
|
|
---|---|---|
|
|
|
|
|
|
Самостійна робота студента Денна форма навчання:
|
|
|
---|---|---|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
11 |
|
|
Заочна форма навчання:
|
|
|
---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Методологія наукових досліджень. Загальні поняття та визначення. |
|
|
|
|
|
Загальні вимого і правила оформлення науково – дослідної роботи. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Графік консультацій
|
|
|
---|---|---|
|
|
2 |
|
|
2 |
|
|
2 |
|
6 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторного практикуму є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткової інформації, завдань до лабораторних робіт та інше;
питання на лекції задаються у відведений для цього час;
звіти з лабораторних робіт завантажуються напередодні захисту; для захисту лабораторної роботи необхідно продемонструвати роботу відповідної завданню програми та відповісти на питання щодо програми та контрольні питання;
модульні контрольні роботи пишуться на практичних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат завантажується у файлі через гугл-форму до відповідної директорії гугл-диску;
заохочувальні бали виставляються за: участь у індивідуальних роботах з навчальної дисципліни (участь у конкурсах робіт, написання і друк наукових статей, тощо). Кількість заохочуваних балів не більше 10 (за 100 бальною шкалою оцінки) ;
штрафні бали виставляються за: несвоєчасну здачу самостійних робіт (рефератів) без поважних причин; переписування модульної контрольної роботи. Кількість штрафних балів не більше 10 (за 100 бальною шкалою оцінки).
Оцінювання навчальної діяльності студентів здійснюється відповідно до
«Положення про контроль та оцінювання навчальних досягнень студентів Київського політехнічного інституту ім. Ігоря Сікорського», за 100-бальною системою (за шкалою ECTS та національною шкалою).
Система контролю знань студентів з навчальної дисципліни «Наукова робота за темою магістерської дисертації» складається з:
поточного контролю, який має на меті оцінку роботи студентів за
всіма видами аудиторної роботи (лекції, семінарські, практичні, лабораторні) і відображає поточні навчальні досягнення студентів в освоєнні програмного матеріалу.
підсумкового контролю у вигляді семестрового заліку.
Оцінювання рівня знань студентів на семінарських та практичних
заняттях проводиться за п'ятибальною системою (від 1 до 5 балів).
Результат поточного контролю (РПК) освітньої діяльності студентів за семестр визначається як середнє арифметичне з поточних балів за 5 -бальною шкалою, відображених у журналі обліку відвідування та успішності студентів, помножене на встановлений коефіцієнт К=20 (коефіцієнт переводу результатів освітньої діяльності студентів з навчальних дисциплін, з яких передбачений залік).
РПК = Сума балів за результатами поточного контролю * К(20) кількість об’єктів контролю (10)
Студент допускається до семестрового заліку, якщо він виконав всі види робіт, передбачені робочою програмою дисципліни.
Рейтинг студента складається з балів, що він отримує за:
виконання та захист самостійних /лабораторних робіт;
виконання модульної контрольної роботи;
заохочувальні та штрафні бали.
Таблиця оцінювання ( визначення рейтингу) навчальної дисципліни студента
|
|
|
|||
---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|---|
|
|||||
|
|
|
|
|
---|---|---|---|
|
|||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
Модульні контрольні роботи:
«відмінно», повна відповідь на питання (не менш ніж 90% потрібної інформації), завдання виконано без помилок, дії обґрунтовано – 12 балів;
«добре», достатньо повна відповідь на питання (не менш ніж 75% потрібної інформації), завдання виконано без значних помилок – 9-11 балів;
«задовільно», неповна відповідь на питання, але не менше 60% в деяких завданнях можуть бути присутні значні помилки, але не менше 60% виконано правильно – 7-8 балів;
«незадовільно», незадовільна відповідь, неправильне виконання завдань, потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0 балів.
Тематичні контрольні роботи ( тематичні контрольні опитування):
«відмінно», повна відповідь на питання (не менш ніж 90% потрібної інформації), повне виконання контрольного заходу – 10 балів;
«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), повне виконання завдання контрольного заходу– 8-9 балів;
«задовільно», неповна відповідь на питання (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки у виконанні контрольного заходу – 6 -7 балів;
«незадовільно», незадовільна відповідь на питання та/або значні помилки у виконання контрольного заходу – 0 балів.
Реферати:
«відмінно», тема розкрита повністю і по суті, згідно плану, (не менш ніж 90% потрібної інформації) має вступ, заключення, список використаних джерел, виконана і оформлена у належному стані. Робота здана у встановлені терміни. Повне виконання заходу – 8 балів;
«добре», достатньо повне розкриття теми (не менш ніж 75% потрібної інформації), робота виконана і оформлена у належному стані. Робота здана у встановлені терміни–6-7 балів;
«задовільно», неповне розкриття теми (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки у виконанні і оформленні. Робота здана у встановлені терміни – 4-5 балів;
«незадовільно», тема не розкрита або зміст роботи не відповідає темі, робота виконана і оформлена у неналежному стані, а також робота – плагіат ( двійник) – 0 балів.
За роботу, яка здана невчасно без поважних причин, впроваджуються штрафні санкції.
Заохочувальні бали студент може отримати за виконання з кредитного модуля:
індивідуальних завдань і творчих робіт таких наприклад, як участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальної дисципліни, підготовка наукових праць (наукових статей, тез на конференції), доповідей на семінарських заняттях, тощо, але в сумі не більше 10.
Лабораторні завдання - наукова стаття оцінюється максимально в16 балів, надрукована у фаховому виданні -36 балів.
Міжсесійна атестація
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 40 (1 тематична контрольні робота, перша частина модульної контрольної роботи, 2 реферати з лабораторні роботи «макет» наукової статті ). На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «атестовано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 24 бали.
За результатами навчальної роботи з наступних 8 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 60 балів (1 тематична контрольна робота, 1 модульна контрольна робота, 2 реферати, з лабораторної роботи наукова стаття без оформлення в друк). На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «атестовано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 48 балів.
Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
RD = 2*rмкр +2*rто +4*rреф\ + rлр + ( r - rш)= 2*12+2*10+4*6 + 36 + (rз - rш)=100 + (rз - rш),
де
rмкр – бал за написання частини МКР (0…12);
rто.. – бал за тематичне опитування (0…10);
rреф.. – бал за реферат (0…8);
rлр - бал за лабораторний практикум;
rз – заохочувальні бали (0…10);
rш – штрафні бали (0…10).
Залік:
Студенти, які виконали всі умови допуску до семестрової атестації (написали всі модульні контрольні, виконали і захистили всі контрольні заходи, отримали відповідну оцінку з лабораторного практикуму (написання статті) та набрали протягом семестру необхідну кількість балів (RD ≥ 60), отримують з заліку оцінку автоматично відповідно до набраного рейтингу (табл. 1, що наведена нижче). У такому разі до заліково-екзаменаційної відомості вносяться бали RD та відповідні оцінки.
Студенти, які набрали протягом семестру менше ніж 60 балів та не мають
заборгованостей, зобов’язані здати залік.
Залік (підсумкова контрольна робота) містить 30 питань і завдання. Кожне питання оцінюється у 2 бала, задача 40 балів.
Студентам, які протягом семестру набрали більш ніж 60 балів та виконали всі умови допуску, надається можливість здавати залік (підсумкову контрольну роботу) з метою підвищення оцінки. В такому разі, попередній рейтинг студента з кредитного модуля скасовується і він отримує оцінку з урахуванням результатів заліку (підсумкової контрольної роботи) (табл. 1, що наведена нижче).
Система оцінювання питань:
«відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 2 балів;
«добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 1,5 бали;
«задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) 1- бал;
«незадовільно», незадовільна відповідь – 0 балів.
Сума набраних балів RD або балів за залік переводиться до оцінки з заліку згідно з таблиць
Таблиця 1 — Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Шкала оцінювання успішності студентів за результатами підсумкового контролю
|
|
|
||
---|---|---|---|---|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Методики активізації процесу навчання
|
|
---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Академічна доброчесність
Політика та принципи академічної доброчесності визначені у розділі 3 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Норми етичної поведінки
Норми етичної поведінки студентів і працівників визначені у розділі 2 Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Детальніше: https://kpi.ua/code.
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента) Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено ст. викладач, Польшакова Ольга Михайлівна
Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 16 від 12.06 2024 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету ФІОТ (протокол № 10 від 21.06 2024 р.)