ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ РОБОТОТЕХНІЧНІ СИСТЕМИ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційне забезпечення робото технічних систем
Статус дисципліни Нормативна (професійна)
Форма навчання очна(денна)/заочна (дистанційна)
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 5 кредитів ECTS /150 годин (36 годин лекцій, 18 годин практичних занять)
Семестровий контроль/ контрольні заходи екзамен/ МКР, захист комп’ютерного практикуму
Розклад занять

1 лекція (2 години) 1 раз на тиждень;

1 комп’ютерний практикум (2 години) 1 раз на 2 тижні.

Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: кандидат технічних наук, доцент, Ткач Михайло Мартинович, mm.tkach77@gmail.com

Комп’ютерні практикуми: кандидат технічних наук, доцент, Ткач Михайло Мартинович, mm.tkach77@gmail.com

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua/

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Силабус освітнього компонента “Інтелектуальні робототехнічні системи”, відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 126 Інформаційні системи та технології для другого (магістерського) рівня вищої освіти та освітньо-професійної програми ”Інформаційне забезпечення робототехнічних систем”, формує та закріплює у студентів наступні спеціальні компетентності: (СК09) здатність аналізувати стан та динаміку функціонування та перспективи розвитку технічних засобів, програмного та інформаційного забезпечення робото технічних систем з використанням сучасних методів та засобів аналізу; (СК10) здатність забезпечувати конфіденційність, доступність і цілісність інформації, що використовується в комплексній системі захисту інформації в інтелектуальних робото технічних системах; (СК12) здатність застосовувати методи аналізу та синтезу адаптивних, оптимальних та стохастичних систем управління, як методологічної основи інтелектуальних робототехнічних систем і аналізувати показники їх якості та формує наступні програмні результати навчання: (РН13) проводити аналіз інформаційних процесів, розробляти структуру інформаційного забезпечення робото технічних систем, залежно від властивостей об`єктів і процесів та умов виробництва; (РН15 ) здатність розробляти та застосовувати ІСТ для розв`язання задач в галузі робототехніки.

Дисципліна інтелектуальні робототехнічні системи надає студентам повне розуміння загальних принципів побудови інтелектуальних роботів, біонічних принципів їх функціонування, особливостей виконавчих органів, їх математичних моделей, принципів адаптивного та інтелектуального управління ними.

Предметом навчальної дисципліни є технології, методи та засоби забезпечення функціонування сучасних інтелектуальних робототехнічних систем.

Метою даної дисципліни є набуття студентами фахових компетентностей та прикладних знань з методології інженерно-технічної діяльності у напрямку розробки, застосування та експлуатації інтелектуальних робототехнічних систем.

Завданням навчальної дисципліни є формування у студентів системи знань в області інтелектуальних робототехнічних систем, що забезпечить їм здатність розв’язувати задачі дослідницького та інноваційного характеру по розробці, застосуванню та експлуатації таких систем на виробництві.

В дисципліні основний аспект робиться на розумінні фундаментальних концепцій та механізмів, які лежать в основі функціонування робототехнічних систем.

Пререквізити та постреквізити дисципліни

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами: «Спеціальні розділи математики», «Управління технічними системами», «Програмування», «Інформаційно-сенсорні системи роботів», «Робототехнічні системи та комплекси», "Інтелектуальні технології в робототехніці". Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів: "Наукова робота за темою магістерської дисертації. Частина 2. Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації", «Практика» та «Робота над магістерською дисертацією».

Для успішного засвоєння дисципліни необхідний достатній рівень підготовки базових дисциплін.

3. Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1. Вступ в інтелектуальні робототехнічні системи (ІРТС)

Тема 1.1. Предмет і задачі дисципліни. Основні поняття та визначення

Тема 1.2. Структура робота. Покоління роботів. Класифікація роботів

Тема 1.3. Розвиток та еволюція робототехнічних систем (РТС)

Розділ 2. Маніпуляційні системи роботів

Тема 2.1. Узагальнена схема маніпулятора та його складові частини

Тема 2.2. Пристрої пересування та управління

Розділ 3. Приводи робототехнічних систем та комплексів

Тема 3.1. Загальна характеристика приводів. Їх класифікація

Тема 3.2. Основні концепції вибору приводів та їх застосування

Розділ 4. Архітектура та системи керування РТС

Тема 4.1. Основні робототехнічні платформи

Тема 4.2. Архітектура та базові концепції робототехніки

Розділ 5. Організаційні основи побудови ІРТС

Тема 5.1. Основи використання штучного інтелекту в робототехніці

Тема 5.2. Системи і моделі представлення знань в робототехніці

Розділ 6. Основи функціонування ІРТС

Тема 6.1. Біонічні основи інформаційних пристроїв та систем роботів

Тема 6.2. Навігація мобільних роботів

Тема 6.3. Засоби локалізації в РТС

Розділ 7. Програмування руху робота

Тема 7.1. Ручне навчання та навчання супроводом

Тема 7.2. Огляд робото орієнтованих мов програмування

Розділ 8. Застосування ІРТС

Тема 8.1. Інтелектуальні роботи наземного базування

Тема 8.2. Інтелектуальні роботи підводного базування

Тема 8.3. Інтелектуальні роботи повітряного базування

4. Навчальні матеріали та ресурси

Основна література

1. Робототехнічні системи та комплекси: мобільні роботи довільної орієнтації: підруч. для студ спец. “Інформаційні системи та технології” / М.М. Поліщук, М.М. Ткач; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 28,7 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2023. – 301с. – 17,67 ум. друк. аркушів. ISBN 978-966-990-076-0 (Гриф надано Вченою радою КПІ ім. Ігоря Сікорського, протокол №6 від 03.10.2022 року). Адреса розміщення: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/59490

2. Робототехнічні системи: проєктування і моделювання [Електронний ресурс]: навч. посіб. для здобувачів ступеня бакалавра за освітньою програмою “Інформаційне забезпечення робототехнічних систем” спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / М. М. Поліщук, М.М. Ткач; КПІ ім. Ігоря Сікорського. Електронні текстові дані (1 файл: 40 Мбайт). Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. - 112 с. – 4,6 авторських аркушів. (Гриф надано Методичною радою КПІ ім. Ігоря Сікорського, протокол №7 від 13.05.2021 року за поданням Вченої ради ФІОТ, протокол №9 від 19.04.2021 року. Адреса розміщення: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/41388

3. Практикум з теорії управління технічними системами [Електронний ресурс] : навчальний посібник для студентів спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології», освітньої програми «Інформаційне забезпечення робототехнічних систем» / О. М. Польшакова, М.О.Солдатова, О.А.Стенін, М.М.Ткач ; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Електронні текстові дані (1 файл: 2.85 Кбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2021. – 115 с. – 4,7 авторських аркушів. (Гриф надано Методичною радою КПІ ім. Ігоря Сікорського, протокол №7 від 13.05.2021 року за поданням Вченої ради ФІОТ, протокол №9 від 19.04.2021 року ). Адреса розміщення:

https://ela.kpi.ua/handle/123456789/41391

4. Гнучкі комп’ютеризовані системи: проектування, моделювання і управління [підручник з грифом МОН України] / Ямпольський Л.С., Мельничук П.П., Самотокін Б.Б., Поліщук М.М., Ткач М.М., Остапченко К.Б., Лісовиченко О.І. – Житомир: ЖДТУ, 2005. – 680 с.

5. Гнучкі комп‘ютерно-інтегровані системи: планування, моделювання, верифікація, управління [підручник з грифом МОН України] / Ямпольський Л.С., Мельничук П.П., Остапченко К.Б., Лісовиченко О.І. – Житомир: ЖДТУ, 2010. – 786 с.

6. Н.В. Морзе, Л.О. Варченко-Троценко, М.А. Гладун, Основи робототехніки:навчальний посібник / Н.В. Морзе, Л.О. Варченко- Троценко, М.А. Гладун. – Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький О.А., 2016. – 184 с.

7. Д. Крейг Введене в робототехнику. Механика и управление. Изд-во ИнститутКомпьютерных исследований, 2013. – 564 с.

8. Спыну Г.А., Роботы с искусственным интелектом.-К.:Техника, 1989. – 111с.

9. Конструируем роботов на Arduino. Первые шаги / Дж. Бейктал; пер. с англ. О. А.Трефиловой. — М.: Лаборатория знаний, 2016. — 320 с.

10. Мазепа С.С. Програмне керування роботами в РТК: навч. посібник для студ. вищих навч. закл.. – Л.: Видавництво Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2003.

Додаткова література

11. Н.В. Морзе, Л.О. Варченко-Троценко, М.А. Гладун, Основи робототехніки: навчальний посібник / Н.В. Морзе, Л.О. Варченко- Троценко, М.А. Гладун. – Кам’янець-Подільський :ПП Буйницький О.А., 2016. – 184 с.

12. Конструируем роботов на Arduino. Первые шаги / Дж. Бейктал; пер. с англ. О. А.Трефиловой. — М.: Лаборатория знаний, 2016. — 320 с.

13. Проектирование систем приводов шагающих роботов с древовидной кинематической системой: Учебное пособие для вузов / Каргинов Л.А., Ковальчук А.К., Кулаков Д.Б. – М.: МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2018. – 116 с

14. Danny Staple. Learn Robotics Programming: Build and control AI-enabled autonomous robots using the Raspberry Pi and Python. / Packt Publishing Ltd. –2021. - 602 с.

15. Ямпольський Л.С., Лавров О.А. Штучний інтелект в плануванні та управлінні виробництвом: Підручник.-К.:Вища шк., 1995.-255 с.

16. Информационные системы в мехатронике и робототехнике: Учебное /В.В.Гнилицкий, О.И. Лисовиченко,В.П. Пасько, П.М. Повидайко, А.Ю. Сазонов, Б.Б. Самотокин, М.М. Ткач; Под редакцией Б.Б. Самотокина. – Житомир: ЖГТУ, 2014. – 265 с.

17. Свейгарт, Эл. Автоматизация рутинных задач с помощью Python: практическое руководство для начинающих: Пер. с англ. – М.: ООО “ИД. Вильямс”, 2017. – 592с.

18. Шахинпур М. Курс робототехники. Пер. С англ. М.: Мир, 1990. - 527

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п

Назва теми лекції та перелік основних питань

(перелік дидактичних засобів, посилання на інформаційні джерела)

1

Тема 1.1. Предмет і задачі дисципліни. Основні поняття та визначення

Основні питання: предмет і задачі дисципліни, її зміст та структура; порядок вивчення дисципліни; основні поняття і визначення; галузь застосування робототехніки; сучасний стан та перспективи

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 6,7,11

2

Тема 1.2. Розвиток та еволюція робототехнічних систем (РТС)

Основні питання: передумови виникнення робототехніки; розвиток робототехніки; еволюція робототехнічних систем; сьогоднішній стан робототехніки; напрямки розвитку сучасної робототехніки;  особливості розвитку вітчизняної робототехніки

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 1,2,4,7,11

3

Тема 1.3. Структура робота. Покоління роботів. Класифікація роботів

Основні питання: узагальнена структура адаптивного робота; класифікація роботів за застосуванням; класифікація роботів за: показниками, що визначають їх конструкцію; за способом управління, за швидкодією та точністю руху

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,4,6

4

Тема 2.1. Узагальнена схема маніпулятора та його складові частини

Основні питання: загальна характеристика маніпуляційної систем робота; робочі органи та складові частини маніпуляторів; ортогональна, циліндрична, сферична, антропоморфна маніпуляцій ні системи, їх характеристики

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,7,11

5

Тема 2.2. Пристрої пересування та управління

Основні питання: принципи пересування роботів; конструктивні рішення та їх застосування; основні принципи управління роботами (принцип дискретного позиційного програмного управління, принцип непереривного програмного управління, принцип адаптивного та інтелектуального управління; принцип управління людино-оператором; апаратні засоби управління)

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,3,4,5,14

6

Тема 3.1. Загальна характеристика приводів. Їх класифікація

Основні питання: загальна характеристика приводів; класифікація основних видів приводів робото технічних систем; пневматичні приводи; гідравлічні приводи; електричні приводи; комбіновані приводи; штучні м’язи; мікроприводи

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,7,13

7

Тема 3.2. Основні концепції вибору приводів та їх застосування

Основні питання: вибір типу привода; розрахунок параметрів відповідного типу приводів та їх застосування

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,13

8

Тема 4.1. Основні робототехнічні платформи

Основні питання: основні робототехнічні платформи та їх базові концепції;

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 6,7,11,18

9

Тема 4.2. Архітектура та базові концепції робототехніки

Основні питання: базові концепції робототехніки та сенсорики, їх архітектура; моделі сенсорів; моделі представлення середовища

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 2,6,7,11,16

10

Тема 5.1. Основи використання штучного інтелекту в робототехніці

Основні питання: поняття інтелектуальної системи (ІС), її архітектура та основні компоненти; моделі формалізованого представлення інформації в ІС та методи її обробки

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 5,8,15

11

Тема 5.2. Системи і моделі представлення знань в робототехніці

Основні питання: поняття знань; системи представлення знань; приклади систем представлення знань

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 5,15

12

Тема 6.1. Біонічні основи інформаційних пристроїв та систем роботів

Основні питання: копіювання рухів біонічних об’єктів; моделі сенсорів; моделі представлення середовища; склад сучасних СТЗ роботів та особливості їх побудови для мобільних роботів

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 6,8,11,16,18

13

Тема 6.2. Навігація мобільних роботів

Основні питання: основні принципи навігації та планування руху робота; поняття карти середовища та основні технології її побудови; локальні та глобальні карти середовища; основні технології та алгоритми побудови карт середовища; основні принципи навігації та планування руху; способи поведінки мобільних роботів та основні алгоритми планування руху в різних середовищах

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 1,6,9,14

14

Тема 6.3. Засоби локалізації в РТС

Основні питання: поняття локалізації (позиціонування) роботів; основні відомості про локалізацію; методи локалізації; побудова локальної карти; алгоритми локалізації; основні характеристики

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 1,18

15

Тема 7.1. Ручне навчання та навчання супроводом

Основні питання: особливості ручного навчання; особливості навчання супроводом

Література: 6,9,14

16

Тема 7.2. Огляд робото орієнтованих мов програмування

Основні питання: основні мови програмування в робототехніці; мова програмування Python

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 9,10,17

17

Тема 8.1. Інтелектуальні роботи наземного базування

Основні питання: сфери та приклади використання; можливі напрямки розвитку

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 6,7,8,11

18

Тема 8.2. Інтелектуальні роботи підводного базування

Основні питання: сфери та приклади використання; можливі напрямки розвитку

Література: 6,7,8,11

19

Тема 8.3. Інтелектуальні роботи повітряного базування

Основні питання: сфери та приклади використання; можливі напрямки розвитку

Дидактичні засоби: презентація у Power Point

Література: 6,7,8,11

Комп‘ютерні практикуми

№ з/п Перелік комп‘ютерного практикуму
1

Комп‘ютерний практикум №1. Дослідження методів формалізованого представлення інформації в ІС

Мета практикуму - проаналізувати різні методи формалізованого представлення інформації в ІС, набути вміння працювати з ними та практично перевірити роботу таких методів

2

Комп‘ютерний практикум №2. Дослідження алгоритмів побудови карт середовища

Мета практикуму - практично перевірити різні методи побудови карт середовища, проаналізувати можливості та ефективність їх використання для мобільних роботів та практично перевірити їх роботу

3

Комп‘ютерний практикум №3. Дослідження систем управління робототехнічними системами

Мета практикуму - практично перевірити різні системи управління роботами, їх ефективність та надати рекомендації по їх використанню для вирішення тих чи інших задач в різних умовах експлуатації

4

Комп‘ютерний практикум №4. Розробка алгоритму програми локалізації мобільного робота

Мета практикуму - набути практичні вміння по розробці алгоритмічного забезпечення задач локалізації мобільних роботів, поглибити практичні вміння та навчитися будувати такі алгоритми та практично перевіряти їх працездатність

5

Комп‘ютерний практикум №5. Розробка алгоритму програми навігації мобільного робота

Мета практикуму - здобути вміння розробляти алгоритми навігації мобільних роботів та практично перевіряти їх працездатність

6

Комп‘ютерний практикум №6. Розробка алгоритму програми інтелектуального управління мобільним роботом

Мета практикуму - поглибити практичні вміння розробки алгоритмів інтелектуального управління мобільними роботами та перевірити ефективність їх функціонування на практиці

7

Комп‘ютерний практикум №7. Розробка алгоритму програми самодіагностики мобільного робота

Мета практикуму - набути практичні вміння по розробці алгоритмічного забезпечення задач самодіагностики мобільних роботів та перевірці їх працездатності

8

Комп‘ютерний практикум №8. Розробка алгоритму програми розпізнавання голосових команд

Мета практикуму - практично перевірити різні методи розпізнавання голосових команд, проаналізувати можливості їх ефективного використання для мобільних роботів та практично перевірити їх роботу

9

Комп‘ютерний практикум №9. Дослідження сфер застосування інтелектуальної робототехніки

Мета практикуму - проаналізувати різні сфери застосування інтелектуальної робототехніки, визначити вузькі місця та надати пропозиції щодо їх подальшого розширення та ефективного використання

Самостійна робота студента

Цілями самостійної роботи є засвоєння студентами знань з тем розділів освітнього компоненту та їх закріплення, а також розвиток у студентів навичок самостійної роботи.

Видами самостійної роботи є:

з/п

Вид самостійної роботи

Кількість

годин СРС

1 Підготовка до комп‘ютерних практикумів 54
2 Підготовка до МКР 6
3 Підготовка до екзамену 36

Терміни і час, які відводяться на виконання видів самостійної роботи визначаються згідно з розподілом навчального часу відповідного виду навчального заняття у структурі навчальної дисципліни.

Контрольна робота

Метою контрольної роботи є закріплення та перевірка теоретичних знань із освітнього компонента та набуття студентами відповідних практичних навичок самостійного вирішення поставлених задач. Модульна контрольна робота (МКР) виконується після вивчення розділів 1-5 та виконання практичних занять 1-5. Кожен студент для виконання модульної контрольної роботи отримує індивідуальне завдання.

Політика та контроль

6. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які викладач ставить перед студентом:

  • правила відвідування занять: заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали. Відповідно до РСО даної дисципліни бали нараховують за відповідні види навчальної активності на лекційних та практичних заняттях.

  • правила поведінки на заняттях: студент має можливість отримувати бали за відповідні види навчальної активності на лекційних та практичних заняттях, передбачені РСО дисципліни. Використання засобів зв’язку для пошуку інформації здійснюється за умови вказівки викладача;

  • політика дедлайнів та перескладань: якщо студент не проходив або не з’явився на МКР (без поважної причини), його результат оцінюється у 0 балів. Перескладання результатів МКР не передбачено;

  • політика щодо академічної доброчесності: Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з дисципліни «Інтелектуальні робото технічні системи»;

  • при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.

7. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: тестування на лекційних заняттях, виконання та захист комп‘ютерних практикумів у формі опитування, виконання модульної контрольної роботи.

Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.

Семестровий контроль: екзамен

Умови допуску до семестрового контролю: виконані та захищені комп‘ютерні практикуми, семестровий рейтинг більше 30 балів.

Загальна рейтингова оцінка студента після завершення семестру складається з балів, отриманих за:

  • тестування на лекціях – 18 балів;

  • виконання завдань до комп‘ютерних практикумів та їх захист – 27 балів;

  • виконання модульної контрольної роботи (МКР) – 15 балів ;

  • відповіді на екзамені – 40 балів.

Тестування по матеріалам лекційних занять

Ваговий бал 1. Максимальна кількість балів за тестування – 1 бал * 18 лекцій = 18 балів.

Тестування проводиться після завершення поточної лекції. Тривалість проходження одного тестування – 10 хвилин. Термін проходження тестування може бути продовжений лектором. Кількість спроб – одна.

Кожне тестування містить 5 запитань різного формату (вибір правильного варіанту з переліку; вірно/невірно; визначити відповідність; чисельна відповідь тощо).

Критерії оцінювання

  • *запитання оцінюються однозначно: вірна відповідь – 0,2 бала,

    невірна відповідь – 0 балів.*

Комп‘ютерний практикум

Ваговий бал 3. Максимальна кількість балів за всі комп‘ютерні практикуми – 3 балів * 9 завдань = 27 балів.

Захист комп‘ютерного практикуму виконується у формі опитування.

На комп‘ютерному практикумі студенти отримують домашнє завдання, яке необхідно вирішити та захистити на наступному занятті (зазвичай це 2 тижні, однак іноді цей термін може бути змінений викладачем у деяких конкретних випадках).

Критерії оцінювання

- домашнє завдання вирішено вірно та надані вірні відповіді на захисті, завдання здано протягом 2-х тижнів після попереднього комп‘ютерного практикуму – 3 бали;

- домашнє завдання вирішено вірно та надані вірні відповіді на захисті, але здано протягом більш ніж 2-х тижнів після попереднього комп‘ютерного практикуму – 2,5 бали;

- домашнє завдання вирішено вірно, відповіді на питання до захисту мають неточності та здано протягом 2-х тижнів після попереднього комп‘ютерного практикуму – 2 бали;

- домашнє завдання вирішено із незначними помилками, відповіді на питання до захисту мають неточності та здано протягом 2-х тижнів після попереднього комп‘ютерного практикуму – 1 балів;

- домашнє завдання вирішено із незначними помилками відповіді на питання до захисту мають неточності та здано протягом більш ніж 2-х тижнів після попереднього комп‘ютерного практикуму – 0,5 балів;

- домашнє завдання вирішено із значними помилками, відповіді на захисті мають неточності – повертається на доопрацювання.

За якісно та обґрунтовано підготовлений і вчасно зданий комп‘ютерний практикум додатково нараховується заохочувальний 1 бал.

Модульна контрольна робота

Передбачається виконання 1 модульної контрольної роботи, яка виконується протягом семестру на одному з лекційних занять, за комплексним контрольним завданням.

Ваговий бал за виконання модульної контрольної роботи – 15.

Завдання модульної контрольної роботи містить два теоретичних запитання і одне практичне.

Критерії оцінювання

Кожне теоретичне запитання оцінюється у 4 бали за такими критеріями:

- повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 4 бали;

- достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 3 бали;

-  неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 1-2 балів;

-  відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.

Практичне завдання оцінюється у 7 балів за такими критеріями:

- «відмінно», повна відповідь, не менше 90% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне, безпомилкове розв’язування завдання) – 7 балів;

- «добре», достатньо повна відповідь, не менше 75% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь» (повне розв’язування завдання з незначними неточностями) – 6 балів;

- «задовільно», неповна відповідь, не менше 60% потрібної інформації, що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та деякі помилки (завдання виконане з певними недоліками) – 4-6 балів;

- «незадовільно», відповідь не відповідає умовам до «задовільно» – 0 балів.

Наявність позитивної оцінки з МКР є умовою допуску екзамену.

Календарний контроль

Календарний контроль базується на поточній рейтинговій оцінці. Умовою позитивної атестації є значення поточного рейтингу студента не менше 50% від максимально можливого на час атестації. Бал, необхідний для отримання позитивного календарного контролю доводиться до відома студентів викладачем не пізніше ніж за 2 тижні до початку календарного контролю.

Форма семестрового контролю – екзамен

Максимальна сума балів за роботу у семестрі складає 60. Необхідною умовою допуску до екзамену: виконані та захищені завдання з комп’ютерних практикумів, семестровий рейтинг не менше 30 балів.

Екзамен має на меті перевірку набутих в результаті вивчення освітнього компонента знань студентів у вигляді тестування за лекційним матеріалом. Кожне тестування містить 20 запитань різного формату (вибір правильного варіанту з переліку; вірно/невірно; визначити відповідність; чисельна відповідь тощо). Максимальна кількість балів за тестування складає 20 питань * 2 бали = 40 балів.

Критерії оцінювання

  • *запитання оцінюються однозначно: вірна відповідь –2 бала, невірна

    відповідь – 0 балів.*

Таблиця переведення рейтингових балів до оцінок:

Кількість балів Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
МКР не зараховано Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доцентом кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ , к.т.н. Ткач М.М.

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 16 від 12.06. 2024 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету ІОТ (протокол № 10 від 21.06. 2024 р.)