ВИКОНАННЯ МАГІСТЕРСЬКОЇ ДИСЕРТАЦІЇ

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/opfiles/126_ONPM_IUST_2022.pdf
Статус дисципліни Нормативна (обов'язкова)
Форма навчання Очна (денна)
Рік підготовки, семестр ІІ курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 17 кредитів (510 годин, з них 510 годин СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Захист кваліфікаційної роботи
Розклад занять
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів доцент, к.т.н., Жданова Олена Григорівна, zhdanova.elena@hotmail.com https://ist.kpi.ua/uk/pedagogichnij-sklad/
Розміщення курсу Посилання на дистанційний ресурс MOODLE: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1667

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання

Навчальна дисципліна «Виконання магістерської дисертації» належить до дисциплін дослідницького (наукового) компоненту.

Магістерська дисертація – вид кваліфікаційної роботи здобувача ступеня магістра, призначений для об’єктивного контролю ступеня сформованості компетентностей дослідницького та інноваційного характеру для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та розв’язування проблем у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.

Під час проходження цього кредитного модуля студент готує атестаційну роботу — магістерську дисертацію, що є завершальною стадією навчання за освітнім рівнем магістра. За результатами підготовки та захисту дисертації екзаменаційна комісія виносить рішення про присвоєння студенту присудження ступеня магістра і присвоєння кваліфікації магістра з інформаційних систем та технологій за ОНП «Інформаційні управляючі системи та технології» за спеціальністю 126 «Інформаційні системи та технології».

Предмет навчальної дисципліни: магістерська дисертація.

Метою є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей:

Код Назва
ЗК 01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу
ЗК 02 Здатність спілкуватися іноземною мовою
ЗК 04 Здатність розробляти проєкти та управляти ними
СК01 Здатність розробляти та застосувати інформаційні системи та технології, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач
СК02 Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем
СК03 Здатність проектувати інформаційні системи з урахуванням особливостей їх призначення, неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог
СК08 Здатність розробляти сховища великих даних, розробляти і використовувати інструментальні засоби інтеграції різнотипних даних у наборах великих обсягів і великої розмірності, видобувати знання шляхом інтеграції та аналізу великих даних, отриманих з різноманітних та різнорідних джерел інформації, створювати прикладні інформаційні продукти для цих цілей
СК13 Здатність використовувати технології розподілених grid- та хмарних обчислень, віртуалізації серверних систем, проєктувати корпоративні обчислювальні системи, застосовувати кластерні та гетерогенні розподілені обчислювальні системи для розв’язання прикладних задач і проведення наукових досліджень, розв'язувати проблеми масштабованості

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

Код Назва
РН 01 Відшуковувати необхідну інформацію в науковій і технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати та оцінювати цю інформацію
РН 02 Вільно спілкуватись державною та іноземною мовами в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності
РН 04 Управляти процесами розробки, впровадження та експлуатації у сфері ІСТ, які є складними, непередбачуваними і потребують нових стратегічних та командних підходів
РН 07 Здійснювати обґрунтований вибір проєктних рішень та проєктувати сервісорієнтовану інформаційну архітектуру підприємства (установи, організації тощо)
РН 08 Розробляти моделі інформаційних процесів та систем різного класу, використовувати методи моделювання, формалізації, алгоритмізації та реалізації моделей з використанням сучасних комп’ютерних засобів
РН 09 Розробляти і використовувати сховища даних, здійснювати аналіз даних для підтримки прийняття рішень
РН 11 Розв’язувати задачі цифрової трансформації у нових або невідомих середовищах на основі спеціалізованих концептуальних знань, що включають сучасні наукові здобутки у сфері інформаційних технологій, досліджень та інтеграції знань з різних галузей
РН 12 Аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації, визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та мови її визначення
РН 14 Виконувати вибір, аналіз, розробку, впровадження і експлуатацію на підприємстві систем класу ERP, використовувати стандарти інтероперабельності міжнаціонального рівня

Під час вивчення дисципліни студенти отримають досвід:

  • застосування методів збору і обробки даних, сучасних методів дослідження; способів і прийомів отримання нових знань;
  • самостійно проводити дослідження відповідно до розробленої програми;
  • застосування прийомів узагальнення та подання результатів наукових досліджень у вигляді статей або доповідей;
  • реалізації розроблених проектів і програм; оцінки ефективності проєктів.
  • застосування способів і методів подання наукових досягнень із залученням сучасних технічних засобів.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Виконання магістерської дисертації базується на всіх дисциплінах, що вивчались в межах навчального плану освітнього ступеня «Магістр».

3. Зміст навчальної дисципліни

Зміст магістерської дисертації передбачає:

  • формулювання наукової (науково-технічної) проблеми/задачі, визначення об’єкта, предмета та мети дослідження, аналіз стану рішення проблеми за матеріалами вітчизняних і зарубіжних публікацій (у тому числі періодичних), обґрунтування дослідження;
  • аналіз можливих методів досліджень і варіантів вирішення завдання, обґрунтований вибір (розробку) методу (методики) дослідження або технічного рішення;
  • науковий аналіз і узагальнення фактичного матеріалу, який використовується в процесі дослідження або виконання розрахунків щодо обраного технічного рішення;
  • викладення отриманих результатів та оцінювання їхнього теоретичного, прикладного чи науково-методологічного значення;
  • перевірку можливостей практичної реалізації отриманих результатів;
  • апробацію отриманих результатів і висновків; складання та оформлення наукової публікації за результатами дослідження.

4. Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. ЗАКОН УКРАЇНИ Про вищу освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №37-38, ст.2004) http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
  2. ПОЛОЖЕННЯ Про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Затверджено та уведено в дію наказом № 7/178 від 01.10.2020 р., зі змінами, внесеними наказами № НУ/71/2021 від 19.04.2021 р., № НОН/130/2022 від 03.05.2022 р., № НОН/100/2023 від 23.03.2023 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/pologennia_ek_atestaciia_2023.pdf
  3. ПОЛОЖЕННЯ Про систему запобігання академічному плагіату в Національному технічному університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». Затверджено наказом № 1/76 від 25.02.2020 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Pol_zapobiganniu_plagiatu.pdf
  4. Методичні вказівки до виконання магістерської дисертації [Електронний ресурс] : Метод. вказівки для студ. освітньо-наукової програми «Інформаційні управляючі системи та технології» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології»,/ О. Г. Жданова; КПІ ім. Ігоря Сікорського. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024. – 43 с.
  5. ДСТУ 3008:2015. Звіти у сфері науки і техніки. Структура та правила оформлення. – [Чинний від 01.01.2017]. – Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. – 38 с. – (Національний стандарт України).

Додаткова література

  1. Положення про організацію освітнього процесу в КПІ ім. Ігоря Сікорського. https://document.kpi.ua/files/2020_7-124.pdf
  2. Положення про апеляції в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Затверджено наказом №НОН/228/2022 від 21.07.2022 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Pologennia_apeliacii_2022.pdf).
  3. Положення про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Затверджено та уведено в дію наказом № 7/178 від 01.10.2020 р https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/pologennia_ek_atestaciia_2023.pdf
  4. Положення про систему запобігання академічного плагіату в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Затверджено наказом № 1/76 від 25.02.2020 р. https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Pol_zapobiganniu_plagiatu.pdf
  5. Положення про систему оцінювання результатів навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Pologennia_RSO_2022.pdf
  6. Електронний архів наукових та освітніх матеріалів КПІ ім. Ігоря Сікорського (https://ela.kpi.ua/).
  7. Політика, стандарти та процедури дотримання академічної доброчесності (https://kpi.ua/academic-integrity).
  8. ДСТУ 8302:2015. Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання. – [Чинний від 01.07.2016]. – Київ : ДП «УкрНДНЦ», 2016. – 16 с. – (Національний стандарт України).

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни

Узагальнено процес виконання магістерської дисертації складається з таких етапів:

  • підготовчий етап: вибір напрямку дослідження, вибір наукового керівника, деталізація теми роботи, підбір та аналіз літератури, складання календарного плану виконання роботи;
  • основний етап: виконання та оформлення роботи у вигляді рукопису. На цьому етапі магістрант виконує дослідження, взаємодіє з науковим керівником, консультантами;
  • заключний етап: отримання відгуку наукового керівника, рецензії на магістерську дисертацію, отримання звіту про текстову оригінальність роботи (перевірка на плагіат),
  • попередній захист на кафедрі: допуск до захисту кваліфікаційної роботи в екзаменаційній комісії здійснюється завідувачем випускової кафедри за результатами попереднього захисту.

6. Самостійна робота студента

Результатом самостійної роботи студентів є магістерська дисертація.

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

При виконанні дисертації студент повинен керуватись Кодексом честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», який встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті.

Студент має право:

  • вибирати тему кваліфікаційної роботи з числа запропонованих випусковою кафедрою або запропонувати власну тему з необхідним обґрунтуванням доцільності її розробки і можливості виконання;
  • отримувати консультації керівника, консультантів, наукових, науково-педагогічних працівників кафедри;
  • самостійно вибирати варіанти вирішення завдань на кваліфікаційну роботу.
  • звертатися (в усній або письмовій формі) до голови екзаменаційної комісії (ЕК), керівництва факультету, університету та МОН зі скаргами або апеляціями щодо порушення його прав;
  • ознайомитися зі змістом відгуку наукового керівника і рецензії та підготувати (за необхідності) аргументовані відповіді на їх зауваження при захисті роботи у ЕК.

Студент зобов’язаний:

  • своєчасно вибрати тему кваліфікаційної роботи та отримати попереднє завдання на кваліфікаційну роботу та рекомендації від наукового керівника на підбирання та опрацювання матеріалів під час проходження практики;
  • після складання та захисту звіту про практику отримати у наукового керівника затверджене завідувачем випускової кафедри остаточне завдання на кваліфікаційну роботу за встановленою формою і з’ясувати зміст, особливості та вимоги до виконання його окремих питань.
  • дотримуватися календарного графіка виконання роботи та регулярно, не менше одного разу на два тижні, інформувати наукового керівника про стан виконання роботи, надавати на його вимогу необхідні матеріали для перевірки;
  • самостійно виконувати кваліфікаційну роботу;
  • при розробленні питань враховувати сучасні досягнення науки й техніки, використовувати передові методики наукових досліджень, приймати обґрунтовані із застосуванням системного підходу;
  • при виконанні роботи використовувати сучасні комп’ютерні технології;
  • відповідати за правильність прийнятих рішень, обґрунтувань, розрахунків, якість оформлення текстового та графічного матеріалу, їх відповідність методичним рекомендаціям випускової кафедри, існуючим нормативним документам та стандартам вищої освіти;
  • своєчасно та адекватно реагувати на зауваження та рекомендації наукового керівника і консультантів кваліфікаційної роботи;
  • у встановлений термін подати кваліфікаційну роботу для перевірки науковому керівнику і після усунення їх зауважень повернути науковому керівнику для отримання його відгуку;
  • отримати всі необхідні підписи на титульному листі роботи, а також резолюцію завідувача випускової кафедри про допуск до захисту;
  • надати на кафедру підготовлену та допущену до захисту кваліфікаційну роботу з відгуком наукового керівника і рецензією не менш як за тиждень до її захисту в ЕК.

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Оцінювання якості виконання та захисту магістерських дисертацій проводиться членами екзаменаційних комісій (ЕК) за 100-бальною шкалою із подальшим переведенням балів до національної оцінки та оцінки ECTS.

Розподіл балів: дисертація (пояснювальна записка) оцінюється із 60 балів, а її захист – із 40 балів.

Система критеріїв, за якими оцінюються магістерські дисертації, наступна:

  1. рівень обґрунтування обраної теми дослідження, завдань дослідження;
  2. глибина аналізу стану розробки обраної теми;
  3. рівень використання математичного апарату при розв’язанні наукових і прикладних завдань, ступінь наукової новизни отриманих результатів;
  4. рівень володіння інструментальними засобами проєктування та розробки програмного забезпечення інформаційних систем;
  5. достовірність і верифікованість результатів дослідження;
  6. якість пояснювальної записки та ілюстративного матеріалу;
  7. апробація матеріалів та впровадження результатів дисертації;
  8. доповідь і захист дисертації.

Сутність кожного критерія та відповідні бали наведені в табл. 1.

Таблиця 1 – Оцінювання якості виконання та захисту магістерських дисертацій

Критерії оцінювання Бали
1. Рівень обґрунтування обраної теми дослідження, завдань дослідження
Високий рівень: актуальності і перспективності (сучасності, оригінальності) обраної теми дослідження; визначення проблеми в умовах, що склалися; вміння переводити проблему на рівень завдань дослідження 5
Достатній рівень вказаних показників 4÷3
Недостатній рівень вказаних показників 2÷0
2. Глибина аналізу стану розробки обраної теми
Високий ступінь: ретельності (ґрунтовності) проведення огляду спеціальної літератури; використання новітніх праць як вітчизняних, так і зарубіжних фахівців; вміння систематизувати джерела, критично їх розглядати, виділяти суттєве, оцінювати зроблене раніше іншими дослідниками; узагальнення та порівняльного аналізу існуючих теоретичних підходів, методів та методик; огляду аналогів на ринку схожих рішень або продуктів 10
Достатній ступінь вказаних показників 9÷7
Недостатній ступінь деяких вказаних показників 6÷0
3. Рівень використання математичного апарату при розв’язанні наукових і прикладних завдань, ступінь наукової новизни отриманих результатів
Продемонстровано уміння: використовувати основні поняття, ідеї та методи фундаментальної та прикладної математики під час розв’язання конкретних задач в області інформаційних систем і технологій; удосконалювати, модифікувати наявні або розробляти нові методи, орієнтуючись на мету дослідження; застосовувати сучасні методи побудови та аналізу ефективних алгоритмів розв'язування задач для обґрунтування управлінських рішень 10
Продемонстровано достатній рівень вказаних умінь 9÷7
Продемонстровано недостатній рівень деяких із вказаних умінь 6÷0
4. Рівень володіння інструментальними засобами проєктування та розробки програмного забезпечення інформаційних систем та технологій
Продемонстровано високий рівень уміння: використовувати сучасні засоби моделювання бізнес процесів, опису предметного середовища, проєктування діаграм баз даних, класів, компонентів, розгортання та інших при проєктуванні інформаційних систем та технологій; застосовувати стандарти, методи та засоби управління процесами життєвого циклу інформаційних систем; обґрунтувати вибір технологій та інструментальних середовищ для розробки інформаційних систем за галузями; розробляти програмне забезпечення інформаційних систем 10
Продемонстровано достатній рівень вказаних умінь 9÷7
Продемонстровано недостатній рівень деяких із вказаних умінь 6÷0
5. Достовірність і верифікованість результатів дослідження
Продемонстровано уміння: складання програм (планів) експериментів, що дозволяють довести достовірність отриманих результатів; надавати інтерпретацію отриманих фактів, виявлених закономірностей, зв’язків, тенденції тощо; узагальнювати результати та формулювати висновки щодо проведених досліджень 10
Продемонстровано достатній рівень вказаних умінь 9÷7
Продемонстровано недостатній рівень деяких вказаних умінь 6÷0
6. Якість пояснювальної записки та ілюстративного матеріалу
Пояснювальна записка та ілюстративний матеріал відповідають наступним вимогам: зміст пояснювальної записки повністю відповідає завданню; матеріал викладений чітко, стисло, грамотною українською мовою; оформлення пояснювальної записки повністю відповідає вимогам нормативних документів; ілюстративний матеріал повністю розкриває основні положення магістерської дисертації з високим рівнем візуального сприйняття 10
Продемонстровано достатній рівень відповідності вказаним вимогам 9÷7
Продемонстровано недостатній рівень відповідності вказаним вимогам 6÷0
7. Апробація матеріалів та впровадження результатів дисертації
Виконано одну з умов: отримано патент України на винахід, промисловий зразок, корисну модель або позитивне рішення; опублікована наукова стаття у фаховому журналі категорії Б 5
Виконано одну з умов: подано заявку на патент України на винахід, промисловий зразок, корисну модель або на об’єкт промислової власності; опубліковано статтю у науковому журналі, що не відноситься до категорії Б; зроблено доповідь на науковій конференції (всеукраїнській, міжнародній), є тези доповіді 4
Виконано одну з умов: зроблено доповідь на університетській науковій конференції, є тези доповіді; опубліковано статтю в університетській науковій збірці; результати роботи впроваджені (є відповідний акт про впровадження); результати роботи впроваджені у навчальному процесі (є відповідний акт про впровадження) 3
Будь-яке впровадження результатів відсутнє 0
8. Доповідь і захист дисертації
Доповідь і відповіді на питання відповідають наступним вимогам: високий рівень якості доповіді; чітке та повне розкриття мети дослідження та шляхів її досягнення; здобувач повністю володіє матеріалом, відмінно обґрунтовує прийняті рішення; презентація проведена з додержанням основних вимог, чітко, лаконічно з дотриманням регламенту; здобувач вміє професійно відстоювати власну точку зору; відповіді на питання є змістовними, стосуються поставлених запитань, відзначаються аналітичним обґрунтуванням 40
Продемонстровано достатній рівень відповідності вказаним вимогам 39÷24
Продемонстровано недостатній рівень відповідності вказаним вимогам 23÷0

Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею 2.

Таблиця 2

Бали (R) Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Робота не подана до екзаменаційної комісії або не відповідає вимогам до магістерських дисертацій Не допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Усі навчально-методичні матеріали з дисципліни знаходяться у вільному доступі в системі MOODLE, розгорнутій на базі Платформи дистанційного навчання «Сікорський».

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доц., к.т.н., доц. Ждановою Оленою Григорівною

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол №16 від 12.06.2024 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол №10 від 21.06.2024 р.)