НАУКОВА РОБОТА ЗА ТЕМОЮ МАГІСТЕРСЬКОЇ ДИСЕРТАЦІЇ. ЧАСТИНА 2. НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА ЗА ТЕМОЮ МАГІСТЕРСЬКОЇ ДИСЕРТАЦІЇ

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/opfiles/126_ONPM_IUST_2022.pdf
Статус дисципліни Нормативна (обов'язкова)
Форма навчання Очна (денна)
Рік підготовки, семестр ІІ курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 3,5 кредити (105 годин, з них 105 годин СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів доцент, к.т.н., Жданова Олена Григорівна, zhdanova.elena@hotmail.com https://ist.kpi.ua/uk/pedagogichnij-sklad/
Розміщення курсу Посилання на дистанційний ресурс MOODLE: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=1667

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчення та результати навчання

Навчальна дисципліна «Наукова робота за темою магістерської дисертації. Частина 2. Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації» належить до дисциплін дослідницького (наукового) компоненту.

Вивчення даної дисципліни, спрямовано на практичному застосуванні студентами навичок наукових досліджень та проведення наукової діяльності.

Мета навчальної дисципліни полягає у формуванні професійних компетентностей студента, необхідних для проведення як самостійної науково-дослідної роботи так і науково-дослідної роботи в складі наукового колективу.

Предмет навчальної дисципліни – основні етапи наукових досліджень, самостійна робота студентів з бібліографічними даними, організація роботи, аналіз та узагальнення отриманих наукових досліджень.

В результаті освоєння дисципліни повинні бути сформовані такі компетентності:

Код Назва
ЗК03 Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності)
ЗК05 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
СК05 Здатність використовувати сучасні технології аналізу даних для оптимізації процесів в інформаційних системах
СК10 Здатність до стратегічного планування розвитку компанії, галузевого конкурентного аналізу, розробки корпоративних та бізнес-стратегій, аналізу інвестиційних рішень; здатність аналізувати та оптимізувати управлінські процеси на стратегічному, операційному рівні і на рівні робочого місця; вирішувати задачі поточного управління підприємством

Після засвоєння дисципліни студенти мають продемонструвати такі результати навчання:

Код Назва
РН01 Відшуковувати необхідну інформацію в науковій і технічній літературі, базах даних, інших джерелах, аналізувати та оцінювати цю інформацію
РН02 Вільно спілкуватись державною та іноземною мовами в науковій, виробничій та соціально-суспільній сферах діяльності

Під час вивчення дисципліни студенти отримають досвід:

  • застосування методів збору і обробки даних, сучасних методів дослідження; способів і прийомів отримання нових знань;
  • самостійно проводити дослідження відповідно до розробленої програми;
  • застосування прийомів узагальнення та подання результатів наукових досліджень у вигляді статей або доповідей;
  • реалізації розроблених проектів і програм; оцінки ефективності проєктів.
  • застосування способів і методів подання наукових досягнень із залученням сучасних технічних засобів.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами:

  • Практичний курс іноземної мови для наукової комунікації;
  • Сталий інноваційний розвиток;
  • Розроблення інноваційних проєктів у сфері інформаційних систем та технологій;
  • Проєктування і розроблення інформаційних систем та технологій;
  • Управління проєктами;
  • Управління ризиками інформаційної безпеки;
  • Методи і засоби обробки великих даних;
  • Моделювання в інформаційних управляючих системах;
  • Управлінський облік та стратегічний аналіз.

Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальшого вивчення освітніх компонентів:

  • Науково-дослідна практика;
  • Виконання магістерської дисертації.

3. Зміст навчальної дисципліни

Тема 1. Вибір тематики магістерської дисертації Тема 2. Огляд публікацій за обраною темою магістерської дисертації Тема 3. Методи наукового дослідження Тема 4. Наукова стаття та тези доповідей наукових конференцій

4. Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Конверський А. Є. Основи методології та організації наукових досліджень: навчальний посібник для студентів, курсантів, аспірантів, ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. – Київ: Центр учбової літератури, 2010. – 352 с.
  2. Бурау Н. І. Основи наукових досліджень: Організація наукових досліджень: конспект лекцій для студентів – магістрантів приладобудівного факультету / уклад. Н. І. Бурау. – Київ: НТУУ «КПІ», 2007. – 33 с.
  3. Гончарук Т. В. Основи наукових досліджень: навчальний посібник / за заг. ред. Т. В. Гончарук. – Тернопіль, 2014. – 272 с.
  4. Данильян О. Г. Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни «Організація та методологія наукових досліджень» для аспірантів / уклад.: О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2019. – 40 с.
  5. Білуха М.Т. Методологія наукових досліджень : підручник / М. Т. Білуха. – Київ: АБУ, 2006.– 520 с.

Додаткова література

  1. Каламбет С.В. Методологія наукових досліджень: навчальний посібник / С. В. Каламбет, С. І. Іванов, Ю. В. Півняк – Дніпропетровськ: Видавництво «Маковецький», 2015. – 191 с.
  2. Дубров Ю. І. Наука як система, що самоорганізується / Ю. І. Дубров. // Вісник НАН України. – 2000. – №2. – С. 16–22.
  3. Грищенко І.М. Основи наукових досліджень: навчальний посібник / І. М. Грищенко, О. М. Григоренко, В. А. Борисенко. – Київ: КНТЕУ, 2001. – 186 с.
  4. Яцків Я. С. Про ефективність видання наукових журналів в Україні [Електронний ресурс] / Я. С. Яцків, А. І. Радченко. // Вісник НАН України. – 2012. – №6. – С. 62–67. – Режим доступу до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2012_6_10.
  5. Яцків Я. С. Наукова періодика як складова науково-технічного та гуманітарного розвитку держави [Електронний ресурс] / Я. С. Яцків. // Вісник НАН України. – 2015. – №5. – С. 45–47. – Режим доступу до ресурсу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnanu_2015_5_13.

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни

Основним засобом навчання є середовище MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) версії 3.10, розгорнуте на базі Платформи дистанційного навчання «Сікорський». В цій системі на сторінці дисципліни для студентів доступні усі навчально-методичні матеріали.

Відповідно до обраної теми дисертації необхідно виконати наступне:

  • остаточне формулювання наукової проблеми та теми дослідження, мети дослідження та завдань;
  • розширений огляд зарубіжних та вітчизняних публікацій, присвячених вирішенню досліджуваної наукової проблеми; критичний аналіз публікацій та структурування інформації аналізу бібліографічних даних;
  • розробку методів розв’язання досліджуваних задач (постановка задач дослідження; побудова математичних моделей; огляд можливих методів розв’язання задач та їх порівняльні оцінки; обґрунтування вибору методів розв’язання задач; розробка загальної методики проведення дисертаційних досліджень; розробка алгоритмів тощо);
  • розробку програмного та технічного забезпечення;
  • складання та оформлення наукової публікації за результатами дослідження;
  • складання та оформлення звіту.

Контроль знань студентів проводиться шляхом перевірки підготовленого звіту.

6. Самостійна робота студента

Результатом самостійної роботи студентів є звіт за першими трьома розділами магістерської дисертації.

Політика та контроль

7. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Основні положення політики:

8. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

8.1. Поточний контроль

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за складання звіту з результатами науково-дослідної роботи (який є попередньою версією трьох перших розділів дисертації).

8.2. Система рейтингових (вагових) балів та критерії оцінювання

У таблиці 2 наведені теми складових звіту, які виконуються студентом протягом семестру, і відповідні їм бали. Максимальна кількість балів, що може бути набрана студентом протягом семестру, складає 100.

Таблиця 2

Складова звіту Максимальна сума балів
1 Реферат (формулювання наукової проблеми, обґрунтування її актуальності, визначення теми, мети та завдань дослідження) 10
2 Сучасний стан досліджуваної проблеми (розширений огляд зарубіжних та вітчизняних публікацій, присвячених вирішенню досліджуваної наукової проблеми; критичний аналіз публікацій та структурування інформації аналізу бібліографічних даних) 20
3 Розробка методів розв’язання досліджуваних задач (постановка задач дослідження; побудова математичних моделей; огляд можливих методів розв’язання задач та їх порівняльні оцінки; обґрунтування вибору методів розв’язання задач; розробка загальної методики проведення дисертаційних досліджень; розробка алгоритмів тощо) 20
4 Розробка програмного та технічного забезпечення 20
5 Наукова стаття 30
Сума балів за семестр 100

Критерії оцінювання складових звіту №№1-4:

  • «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – [Rj; 0,9 Rj] балів;
  • «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації або незначні неточності) – (0,9 Rj; 0,75 Rj] балів;
  • «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – (0,75 Rj; 0,6 Rj] балів;
  • «незадовільно», незадовільна відповідь, що не відповідає темі – (0,6 Rj; 0] балів;

де Rj – максимальна сума балів за складову звіту j.

Критерії оцінювання складової звіту №5 «Наукова стаття»:

  • наукова стаття опублікована або прийнята до друку – 30 балів;
  • наявний проєкт наукової статті – 10 балів;
  • наукова стаття відсутня – 0 балів.

8.3. Календарний контроль

Календарний контроль проводиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Умови позитивного календарного контролю:

  • за результатами навчальної роботи на першому календарному контролі (8-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо його поточний рейтинг не менше 15 балів (50% від максимально можливої кількості балів, які студент міг отримати за складові звіту 1-2);
  • за результатами навчальної роботи на другому календарному контролі (14-й тиждень) студент отримує «атестований», якщо його поточний рейтинг не менше 25 балів (50% від максимально можливої кількості балів, які студент міг отримати за складові звіту 1-3).

8.4. Розрахунок шкали рейтингу

Максимальна сума балів за контрольні заходи протягом семестру складає 100 балів.

Рейтингова оцінка обчислюється за формулою:

R = Σj=1,...,5 rj

де rj – кількість балів, що отримав студент за складову звіту j.

Студенти, які набрали протягом семестру рейтинг R не менше ніж 60 балів, отримують залікову оцінку так званим «автоматом» відповідно до набраного рейтингу.

Для отримання студентом відповідних оцінок (ECTS та традиційних) його рейтингова оцінка R переводиться згідно з таблицею 3.

Таблиця 3

Бали (R) Оцінка
100…95 Відмінно
94…85 Дуже добре
84…75 Добре
74…65 Задовільно
64…60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

9. Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Усі навчально-методичні матеріали з дисципліни знаходяться у вільному доступі в системі MOODLE, розгорнутій на базі Платформи дистанційного навчання «Сікорський».

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено доц., к.т.н., доц. Ждановою Оленою Григорівною

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол №16 від 12.06.2024 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол №10 від 21.06.2024 р.)