ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ТА ТЕХНОЛОГІЙ

Силабус освітнього компонента

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Третій (доктора філософії)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Обов’язкова (нормативна)
Форма навчання очна(денна)/заочна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 5 кредитів ECTS /150 годин (14 годин лекцій, 14 годин комп'ютерного практикуму, 122 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Екзамен
Розклад занять 1 лекція (2 години) 1 раз на 2 тижні; 1 комп’ютерний практикум (2 години) 1 раз на 2 тижні.
Мова викладання Українська
Інформація про керівника курсу / викладачів Завідувач кафедри, д.т.н., проф. Ролік Олександр Іванович, o.rolik@kpi.ua, https://t.me/Oleksandr_Rolik
Розміщення курсу https://classroom.google.com/c/NzEwNzY4OTQwNDAx|

Програма навчальної дисципліни

1. Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Відповідно до стандарту вищої освіти зі спеціальності 126 Інформаційні системи та технології галузі знань 12 Інформаційні технології для третього (доктора філософії) рівня вищої освіти та освітньо-професійної програми третього (доктора філософії) рівня вищої освіти дисципліна «Тенденції розвитку інформаційних систем та технологій» формує (ФК01) здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у ІСТ та дотичних до них міждисциплінарних напрямах з ІТ та суміжних галузей; (ФК03) здатність створювати і застосовувати сучасні інформаційні технології, архітектури і спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та освітній діяльності, керувати інформаційними ресурсами, інформаційними системами та цифровими сервісами; (ФK05) здатність розвивати теоретичні засади, створювати моделі інформаційних технологій, проектувати та створювати інформаційні системи і цифрові сервіси та їх прототипи; (ФK06) здатність застосовувати сучасні методи дослідження, синтезу, проектування інформаційних систем і технологій у науковій та науково-педагогічній діяльності.

Мета навчальної дисципліни

Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у аспірантів наступних загальних та спеціальних (фахових) компетентностей: ЗК 01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 02. Здатність працювати в міжнародному контексті. ЗК 03. Здатність розробляти проекти та управляти ними. ЗК 04. Здатність розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі у сфері інформаційних систем і технологій та з дотичних до міждисциплінарних напрямів на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. Предмет навчальної дисципліни – сучасні та перспективні архітектури інформаційних систем, тенденції розвитку принципів, методів та засобів надання інформаційних сервісів.

Предмет навчальної дисципліни

Сучасні та перспективні архітектури інформаційних систем, тенденції розвитку принципів, методів та засобів надання інформаційних сервісів.

Результати навчання

Результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: ПРН01. Мати передові концептуальні та методологічні знання з ІСТ і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, отримання нових знань та/або здійснення інноваційної діяльності. ПРН03. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, експериментальних досліджень, математичного та/або комп’ютерного моделювання, наявні наукові дані. ПРН07. Проектувати та досліджувати цілісні системи Інтернету речей (в тому числі кінцеві пристрої, мережеві технології, хмарні платформи, реалізацію обміну та аналізу даних), проводити інтелектуальний аналіз цифрових масивів даних для вирішення конкретних практичних науково-прикладних задач.

2. Пререквізити та постреквізити дисципліни

Пререквізити

Для успішного засвоєння дисципліни студент повинен володіти освітніми компонентами «Комп’ютерні мережі», «Інфраструктура інформаційних технологій».

Постреквізити

Компетенції, знання та уміння, одержані в процесі вивчення освітнього компонента є необхідними для подальших освітніх компонентів «Сучасні концепції створення інтелектуальних інформаційних систем» та проведення наукової роботи аспіранта.

3. Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1. Тенденції розвитку систем обробки інформації та надання інформаційних сервісів. Тема 1.1. Тенденції розвитку систем обробки інформації та надання інформаційних сервісів. Частина 1. Аналіз тенденцій розвитку систем обробки інформації. Частина 2. Фактори, що впливають на розвиток інформаційних технологій. Розділ 2. Парадигма хмарних технологій – основа розвитку інформаційних систем та технологій. Тема 2.1. Парадигма хмарних технологій – основа розвитку інформаційних систем та технологій. Частина 1. Принципі хмарних технологій. Частина 2. Компоненти інфраструктури операторів хмарних сервісів. Частина 3. Особливості сервісів, що надаються провайдерами хмарних послуг. Частина 4. Керування мережами та безпекою у хмарних середовищах. Частина 5. Перспективи хмарних технологій. Розділ 3. IoT-платформа, як основа побудови сучасних систем інтернету речей. Тема 3.1. IoT-платформа – повнофункціональний інструментарій для розгортання та управління складними екосистемами IoT.

4. Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Методи та новітні підходи до проектування, управління і застосування високопродуктивних ІТ-інфраструктур: монографія / Ю. В. Бойко, В. М. Волохов, М. М. Глибовець, С. В. Єршов, С. Л. Кривий, С. Д. Погорілий, О. І. Ролік, С. Ф. Теленик, М. В. Ясочка // за ред. проф. А. В. Анісімова. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2016. – 447 с.
  2. O.Rolik, S. Telenyk, and E. Zharikov, “IoT and Cloud Computing: The Architecture of Microcloud-Based IoT Infrastructure Management System,” in Emerging Trends and Applications of the Internet of Things, Hershey, PA, USA: IGI Global, (Book Chapter), 2017, pp. 198–234.
  3. Ролік О.І. Управління рівнем послуг в системі інтернету речей з мікрохмарною архітектурою / О.І. Ролік, С.Ф. Теленик, Е.В. Жаріков // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка: Зб. наук. пр. – К.: Век+, – 2015. – № 65. – С. 110–117.
  4. Чимшир В., Теленик С., Ролік О., Жаріков Е. Платформа підтримки життєвого циклу сервісів в інформаційних системах провайдерів інформаційно-комунікаційних послуг// Міжвідомчий науково-технічний збірник «Адаптивні системи автоматичного управління». – 2023. – № 1 (42). – с. 205–226.

Допоміжна література

  1. Information technology. Service management. Part 1: Specification: ISO/IEC 20000-1:2005. – ISO/IEC, 2005. – 16 р.
  2. Information technology. Service management. Part 2: Code of practice: ISO/IEC 20000-1:2005. – ISO/IEC, 2005. – 34 р.
  3. IT Service Management: An Introduction// Jan Van Bon, G. Kemmerling, D. Pondman, Publisher: Van Haren Publishing, 2002, ISBN 90-806713-63
  4. Foundations of IT Service Management, based on ITIL/ ITSMF-NL// Van Haren Publishing, Second edition, 2005. – 231 р.
  5. The HP IT Service Management Reference Model (редакція 2003 г.) // ftp://ftp.hp.com/pub/ser¬vices/itsm/info/itsm_rmwp.pdf.
  6. The NIST Definition of Cloud Computing. Rec. of the National Institute of Standards and Technology Special Publication 800-145 / NIST, 2011. – 7 p.
  7. Rolik O., Amons O., Ulianytska K., Kolesnik V. (2021) Modernization of the Second Normal Form and Boyce-Codd Normal Form for Relational Theory. In book: Hu Z., Petoukhov S., Dychka I., He M. (eds) Advances in Computer Science for Engineering and Education III. ICCSEEA 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1247. Springer, 2021. – pp. 296-305.
    1. Iosifova, I. Iosifov, O. Rolik “Techniques and components for natural language processing”/ Адаптивні системи автоматичного управління, August, 2020, 1(36). – с. 93–113.
  8. Kolesnik, V., Rolik, O. The Quality Management of Critical IT Infrastructure Disturbed by Denial of Service Attacks / 2021 IEEE 8th International Conference on Problems of Infocommunications, Science and Technology, PIC S and T 2021 – Proceedings, 2021, pp. 389–393.
  9. Kolesnik, V. Rolik O. The approach of ontological stratification in IT infrastructure for quality of it service management // Адаптивні системи автоматичного управління. – 2021. – Том 1, №38. – С. 28–35.

Навчальний контент

5. Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1 Тема 1.1. Тенденції розвитку систем обробки інформації та надання інформаційних сервісів.
Лекція 1. Аналіз тенденцій розвитку систем обробки інформації
Основні поняття: етапи еволюції комп’ютерної обробки інформації; обчислювальний центр колективного користування – прообраз хмарних технологій; проблеми, які потрібно вирішити для ефективного використання ЦОД; Основні проблеми сучасного етапу надання ІТ-послуг; основні сучасні концепції надання ІТ-послуг; on-demand computing; utility computing; Grid-технології; мережі P2P; порівняння сучасних концепцій надання ІТ-послуг; комплексне надання ІТ-послуг; поява у майбутньому нових технологій надання послуг; концепція надання ІТ-послуг, як комбінації ІТ-послуг власної інфраструктури та ІТ-послуг, що надаються провайдером хмарних сервісів; еволюція надання мережевих функцій; порівняння технологій віртуалізації з сучасними технологіями функції хмарної мережі – Cloud-Native Network Function (CNNF); пакет угод про рівень сервісу (SLA); ключові показники ефективності (KPI) та ключові показники якості (KQI).
2 Лекція 2. Фактори, що впливають на розвиток інформаційних технологій
Основні питання: хмарні технології побудови інформаційних систем та надання інформаційних сервісів; залучення до управління ІТ та ІТ-інфраструктур уповноважених висококваліфікованих фахівців, що самостійно приймають рішення; радикально більш складні ІТ-середовища ведення бізнесу; забезпечення ІТ-організаціями підвищення корисності та гнучкості ІТ-послуг; розширення спектру послуг, що надаються та підвищення якості їх надання; використання клієнт-орієнтованого підходу, віртуалізації, стандартизації, автоматизації процесів управління ІТ, самообслуговування користувачів; підвищення ефективності роботи ІТ підрозділу завдяки автоматизації процесів діяльності; еволюція виконання ІТ-операцій; підвищення продуктивності праці при одночасному зниженні питомих витрат; перспективні методи підтримання та покращення якості надання ІТ-послуг; технології швидкого та ефективного задовольняння попиту на нові послуги; постійний розвиток ІТ-організації; вплив технології хмарних обчислень на розвиток ІТ; мобільність програм; нова архітектура застосунків; інноваційний інструментарій керування потужністю; автоматизація моніторингу та розподілу ресурсів.
3 Лекція 3. Принципі хмарних технологій
Основні питання: сутність парадигми хмарних обчислень; переваги хмарних технологій; модель обслуговування XaaS; найбільш поширені реалізації XaaS; платформи хмарних технологій; глобальна інфраструктура хмарних технологій; поняття регіону, зони доступності та периферійних локацій; моделі розгортання систем хмарних технологій – хмара, гібридна архітектура, локальна ІТ-інфраструктура; основні сервіси, шо надаються операторами хмарних обчислень; сервіси безпеки та взаємодії; особливості сертифікації відповідності вимогам.
4 Лекція 4. Компоненти інфраструктури операторів хмарних сервісів
Основні питання: узагальнена схема ІТ-інфраструктури та інформаційно-керуючої системи; особливості декомпозиції сучасних інформаційних систем; основні типи інстансів сервісу обчислювальна потужність; особливості та характеристики інстансів загального призначення, оптимізованих для: обчислень, високопродуктивних обчислень (HPC), роботи з пам’яттю, зберігання даних; варіанти сховищ даних; бази даних, що використовуються у хмарних технологіях; реляційні бази даних; служба реляційних баз даних; нереляційні бази даних; порівняння баз даних SQL (реляційних) та NoSQL (нереляційних); служби зберігання великих обсягів даних. особливості та характеристики сховищ, що пов’язані та взаємодіють з інстансом, загального призначення, архівного сховища, сховища з автоматичним зниженням вартості зберігання; основні типи томів хмарних сховищ; особливості томів на основі SSD та на основі HDD; безсерверні хмарні технології; взаємодія безсерверних сервісів з іншими сервісами; масштабованість та паралельне виконання; підтримка маскування та токенізації даних; сховища даних; переваги сховищ даних; порівняння сховищ даних та озер даних; порівняння сховищ даних з базами даних; відмінності між вітринами даних та сховищами даних.
5 Лекція 5. Особливості сервісів, що надаються провайдерами хмарних послуг. Керування мережами та безпекою у хмарних середовищах
Основні питання: методи оброблення онлайнових транзакцій; онлайн-аналітична обробка (OLAP); онлайн обробка транзакцій (OLTP); порівняння OLTP і OLAP; балансування навантаження та кешування даних у хмарах; особливості балансування навантаження у хмарах; кешування даних; еластичне балансування навантаження; балансування завантаження програм; балансування мережевого навантаження; особливості класичного балансувальника навантаження; способи оцінити та підвищення продуктивності балансувальника навантаження; особливості кешування даних у хмарах; мережи доставки контенту (CDN); кешування DNS; управління сеансами HTTP; кешування у гібридних середовищах; веб-кешування; кагальний кеш; інтегрований кеш; кешування даних програм у режимі реального часу; сховища сеансів у режимі реального часу; сервіси розгортання застосунків; розробка та використання абстракцій; створення обчислювальних артефактів; сервіс для розгортання та масштабування веб-додатків і служб AWS Elastic Beanstalk; переваги Elastic Beanstalk; прискорений запуск веб-додатків; перенесення найважливіших бізнес-додатків на іншу платформу; сервіси консолідації ресурсів (інфраструктура як код); поняття стеку ресурсів; особливості та переваги сервісу AWS CloudFormation; масштабування стеків ресурсів; управління інфраструктурою з DevOps; відмінності Elastic Beanstalk від CloudFormation; моніторинг хмарних служб; служби моніторингу ресурсів та програм; служба журнулювання; служба реєстрації дій в обліковому запису; служба контролю конфігурацій; служба повідомлень. методи та засоби реалізації служби швидкого доставлення контенту; сутність особливості та перспективи сервісу спеціальних мережевих підключень; аспекти безпеки хмарних технологій; управління ідентифікацією та контролем доступу; захист від заволодіння обліковим записом; контроль ботів; протидія кібератакам; моніторинг доступності інстансів; Керування мережами у хмарних середовищах; особливості хмарних служб, які можуть аналізувати та захищати дані, а також керувати мережами. Інтерактивна служба запитів для полегшення аналізу даних; служби безпеки, які використовують машинне навчання для автоматичного виявлення, класифікації та захисту конфіденційних даних; способи керування відкритою розподіленою книгою транзакцій – блокчейн і керований блокчейн.
6 Тема 2.4. Парадигма хмарних технологій – основа розвитку інформаційних систем та технологій
Лекція 6. Перспективи хмарних технологій
Основні питання: інструментарій створення та налаштування ресурсів хмари; оптимізація хмари за допомогою Cloud Development Kit (CDK); фреймворк розробки програмного забезпечення з відкритим кодом, який моделює та надає ресурси хмарних застосунків; адаптація хмарних сервісів за допомогою CDK; інтегроване середовище розробки (IDE); конструкції, як хмарні компоненти, які кодують деталі конфігурації, шаблонну логіку та логіку склеювання для використання одного чи кількох сервісів. Новітні хмарні технології; методи та обчислювальні ресурсу операторів хмарних послуг для надання сервісу машинного навчання (ML); методи та обчислювальні ресурсу операторів хмарних послуг для надання сервісів штучного інтелекту (ШІ); особливості контрольованого, напівконтрольованого та неконтрольованого машинного навчання.
7 Тема 3.1. IoT-платформа – повнофункціональний інструментарій для розгортання та управління складними екосистемами IoT
Лекція 7.Проектування та досліджування цілісних систем Інтернету речей
Основні питання: здатність Internet of Things (IoT)-платформи об'єднувати різноманітні пристрої, датчики та програмне забезпечення для ефективного управління та обробки даних у масштабах цілісної системи Інтернету речей. Ключові аспекти IoT-платформи: з'єднаність – забезпечує підтримку різноманітних пристроїв і стандартів зв'язку; збір та обробка даних – здатність збирати дані з різних джерел, включаючи пристрої, датчики та інші IoT-компоненти, і оброблювати ці дані на платформі для отримання цінної інформації; аналітика – можливість використовувати аналітичні інструменти для отримання інформації зі зібраних даних та прийняття ефективних рішень; безпека – забезпечення надійності та захисту для зберігання та передачі даних; масштабованість; інтеграція; управління пристроями. Особливості технології міжмашинної взаємодії (M2M — Machine-to-Machine). Базові компоненти IoT-системи: обладнання (сенсори, датчики, виконавчі механізми); канали зв’язку; програмне забезпечення; хмара – сховище інформації; інтерфейс користувача.

Комп’ютерний практикум

№ з/п Перелік комп’ютерного практикуму
1 Комп’ютерний практикум №1. CI/CD. Хмарні обчислення
Мета: Навчитися розгортати інфраструктуру для застосунку у хмарі та створювати CI/CD-конвеєр, який оновлюватиме застосунок при внесенні змін у вихідний код в репозиторії.
2 Комп’ютерний практикум №2. Інфраструктура як код. Terraform
Мета: Навчитися автоматизовувати розгортання інфраструктури для застосунку за допомогою підходу IaC та інструменту Terraform.
3 Комп’ютерний практикум №3. Централізовані системи логування
Мета: Навчитися збирати, обробляти та аналізувати текстову інформацію (логи) про помилки в роботі застосунку за допомогою централізованих систем логування на прикладі стеку EFK/ELK.
4 Комп’ютерний практикум №4. Централізовані системи моніторингу
Мета: навчитися збирати, обробляти та аналізувати характеристичну інформацію (метрики) про роботу застосунку за допомогою централізованих систем моніторингу на прикладі стеку Prometheus та Grafana

Самостійна робота студента

№ з/п Вид самостійної роботи Кількість годин СРС
1 AWS Academy Cloud Developing. Module 1: Welcome to AWS Academy Cloud Developing. 2
2 AWS Academy Cloud Developing. Module 2: Introduction to Developing on AWS. 2
3 AWS Academy Cloud Developing. Module 3: Developing Storage Solutions. 4
4 AWS Academy Cloud Developing. Module 4: Securing Access to Cloud Resources. 8
5 AWS Academy Cloud Developing. Module 5: Developing Flexible NoSQL Solutions. 12
6 AWS Academy Cloud Developing. Module 6: Developing REST APIs. 4
7 AWS Academy Cloud Developing. Module 7: Developing Event-Driven Serverless Solutions. 8
8 AWS Academy Cloud Developing. Module 8: Introducing Containers and Container Services. 8
9 AWS Academy Cloud Developing. Module 9: Caching Information for Scalability. 8
10 Підготовка до комп’ютерного практикуму. 36
11 Підготовка до екзамену 30
Всього 122

Політика та контроль

6. Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • правила відвідування занять: заборонено оцінювати присутність або відсутність здобувача на аудиторному занятті, в тому числі нараховувати заохочувальні або штрафні бали. Відповідно до РСО даної дисципліни бали нараховують за відповідні види навчальної активності на лекційних заняттях;
  • комп'ютерний практикум захищається у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту комп'ютерного практикуму; другий етап – захист комп'ютерного практикуму. Бали за комп'ютерний практикум враховуються лише за наявності електронного звіту;
  • заохочувальні бали виставляються за навчальну активність на лекційних заняттях. Кількість заохочуваних балів не більше 5;
  • штрафні бали виставляються за невчасну здачу комп'ютерного практикуму. Кількість штрафних балів не більше 5;
  • політика щодо академічної доброчесності: Кодекс честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» https://kpi.ua/files/honorcode.pdf встановлює загальні моральні принципи, правила етичної поведінки осіб та передбачає політику академічної доброчесності для осіб, що працюють і навчаються в університеті, якими вони мають керуватись у своїй діяльності, в тому числі при вивченні та складанні контрольних заходів з дисципліни «Тенденції розвитку інформаційних систем та технологій»;
  • при використанні цифрових засобів зв’язку з викладачем (мобільний зв’язок, електронна пошта, переписка на форумах та у соцмережах тощо) необхідно дотримуватись загальноприйнятих етичних норм, зокрема бути ввічливим та обмежувати спілкування робочим часом викладача.

7. Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Поточний контроль: вправи на лекційних заняттях, виконання та захист комп’ютерного практикуму. Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу. Семестровий контроль: екзамен. Умови допуску до семестрового контролю: виконаний та захищений комп’ютерний практикум, семестровий рейтинг більше 30 балів.

Загальна рейтингова оцінка аспіранта після завершення семестру складається з балів, отриманих за:

  • виконання та захист компютерного практикуму;
  • відповіді на екзамені.

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Комп’ютерний практикум

Ваговий бал. Комп’ютерний практикум 1-4 має ваговий бал 15. Максимальна кількість балів за весь комп’ютерний практикум складає 15 балів * 4 практикуму = 60 балів. Для допуску до поточного комп’ютерного практикуму необхідно мати Протокол, оформлений відповідно до норм оформлення технічної документації, який має містити всі необхідні пункти, відповідно до Методичних вказівок. Також для допуску до комп’ютерного практикуму необхідно захистити попередній. Аспіранти, що не захистили попередній комп’ютерний практикум можуть бути не допущені до виконання наступного. Комп’ютерний практикум виконуються кожним аспірантом індивідуально або бригадою. Критерії оцінювання комп’ютерного практикуму: «відмінно», повна відповідь на питання (не менше 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до комп’ютерного практикуму – 15 балів; «добре», достатньо повна відповідь на питання (не менше 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до комп’ютерного практикуму – 12 балів; «задовільно», неповна відповідь на питання (не менше 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином протокол до комп’ютерного практикуму – 9 балів; «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до комп’ютерного практикуму – 0 балів (повертається на відпрацювання або доопрацювання). Захист усього комп’ютерного практикуму є умовою допуску до складання екзамену. Аспіранти, що на момент консультації перед екзаменом не захистили комп’ютерний практикум, не допускаються до основної здачі та готуються до перескладання. Для допуску до перескладання екзамену треба у визначений викладачем термін здати всі заборгованості з комп’ютерного практикуму.

За кожне запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну (період 2 тижні між лабораторними заняттями) оцінка знижується на 1 бал.

Календарний контроль

Календарний контроль базується на поточній рейтинговій оцінці. Умовою позитивної атестації є значення поточного рейтингу аспіранта не менше 50% від максимально можливого на час атестації. Бал, необхідний для отримання позитивного календарного контролю доводиться до відома аспірантів викладачем не пізніше ніж за 2 тижні до початку календарного контролю.

Додаткові (бонусні) бали

Рейтинговою системою оцінювання передбачені додаткові бали за виконання додаткових завдань та за активну творчу роботу на лекції 1 бал, за участь у модернізації одного комп’ютерного практикуму – 5 балів. Один аспірант не може отримати більше ніж 10 бонусних балів у семестрі. Бонусні бали можуть бути отримані за такі види робіт: «Івенти», «Вправи на комп’ютерному практикумі», «Додаткові лекції».

Івенти

Івенти - це спеціальні події для аспірантів, які хочуть отримати додаткові бали за вирішення ускладнених завдань. Івенти активуються у визначений час і активні протягом одного тижня. Додаткові бали отримують тільки ті аспіранти, які вірно виконали завдання та завантажили свої відповіді у визначений івентом термін. Кількість балів за додаткові завдання визначає кожен івент окремо.

Додаткові лекції

Додаткові лекції – це теми на самостійне опрацювання, які забезпечать здобувачам посилення теоретичних знань з дисципліни. Ваговий бал 0,5. Максимальна кількість балів за опрацювання додаткових лекції – 0,5 балів * 10 лекцій = 5 балів.

Штрафні бали

Запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну -1 бал, але в сумі не більше -5

Форма семестрового контролю – Екзамен

Максимальна сума балів за роботу у семестрі складає 60. Необхідною умовою допуску до екзамену виконаний та захищений комп’ютерний практикум, семестровий рейтинг не менше 30 балів. Екзамен містить одну складову – теоретичну. Теоретична складова направлена на перевірку набутих в результаті вивчення освітнього компонента знань аспірантів у вигляді співбесіди за лекційним матеріалом семестру. Кожний білет містить чотири теоретичних питання. Перелік питань наведений у методичних рекомендаціях до засвоєння кредитного модуля. Максимальна кількість балів за екзамен складає 4 питання * 10 балів = 40 балів.

Система оцінювання теоретичних питань
  • «відмінно»,повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 10 балів;
  • «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 8 балів;
  • «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 6 балів;
  • «незадовільно», незадовільна відповідь – 0 балів.

Сума стартових балів і балів за екзаменаційну контрольну роботу переводиться до екзаменаційної оцінки згідно з таблицею:

Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено: завідувач кафедри, д.т.н., професор Ролік О. І.

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 16 від 12.06.2024 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 10 від 21.06.2024 р.)