МЕТРОЛОГІЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ВИМІРЮВАЛЬНИХ СИСТЕМ

Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Перший (бакалаврський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інтегровані інформаційні системи
Статус дисципліни Вибіркова
Форма навчання очна(денна)/заочна/дистанційна
Рік підготовки, семестр 2 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 105 годин (18 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 69 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: д.т.н., проф., Корнієнко Богдан Ярославович,

b.korniyenko@kpi.ua,

моб. +38(096)965-05-17

Лабораторні: д.т.н., проф., Корнієнко Богдан Ярославович,

b.korniyenko@kpi.ua,

моб. +38(096)965-05-17

Розміщення курсу https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Опис дисципліни. Розробка та впровадження автоматизованого управління технологічними процесами і виробництвами пов’язане з необхідністю вимірювання різних технологічних параметрів, які описують стан технологічного процесу. Даний курс знайомить студентів із сучасними поглядами на науково-методичні основи та стандарти в галузі автоматизації та управління, навчає застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів; методи опрацювання результатів вимірювання та підвищення точності вимірювання, методи обґрунтування та вибору вимірювальних комплексів за необхідними метрологічними характеристиками, принципи роботи і типи стандартних первинних перетворювачів та їх метрологічні характеристики.

Предмет навчальної дисципліни: основні поняття метрології, похибки вимірювань, обробка результатів вимірювань, засоби вимірювальної техніки, вимірювання електричних та неелектричних величин, аналогові та цифрові вимірювальні прилади.

Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна Метрологія інформаційно-вимірювальних систем базується на дисциплінах: Вища математика, Фізика, Інформатика, Дискретна математика.

Мета навчальної дисципліни. Метою дисципліни є отримання студентами знань з організації метрологічного забезпечення та технологічних вимірювань, зокрема отримання навиків математичного опрацювання результатів вимірювань, засвоєння методів вимірювання технологічних параметрів і оцінки їх результатів, принципів побудови та застосування приладів з врахуванням сучасних вимог міжнародних документів та національної законодавчої і нормативної бази.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання:

  • основних понять метрології, стандартизації;

  • основи теорії похибок;

  • методів вимірювань;

  • методів вимірювального перетворення сигналів;

  • структури аналогових та цифрових засобів вимірювання.

Уміння:

  • спланувати вимірювальний експеримент;

  • обчислити похибки і записати результати вимірювання згідно з діючими стандартами;

  • оцінювати метрологічні та інші характеристики засобів автоматизації;

  • користуватися різними типами вимірювальних приладів;

  • визначити похибку засобів автоматизації.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях, навички використання інформаційних і комунікаційних технологій, здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел, здатність застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів.

Постреквізити: вміти застосовувати знання про основні принципи та методи вимірювання фізичних величин і основних технологічних параметрів для обґрунтування вибору засобів вимірювань та оцінювання їх метрологічних характеристик.

Після проходження дисципліни студенти зможуть використовувати знання з фундаментальних дисциплін та математичний апарат для реалізації професійно-профільованих знань й практичних навичок в галузі метрології, стандартизації та сертифікації; використовувати інформаційні ресурси, включаючи електронні бази даних, довідкову літературу, стандарти тощо для підвищення свого професійного рівня, інноваційної, проектної та дослідницької діяльності в професійній сфері; визначати необхідні засоби та виконувати вимірювання та випробування у визначених умовах і з необхідною точністю; обробляти результати вимірювань та випробувань з використанням статистичних методів; здійснювати технічний контроль якості продукції та процесів, визначати невідповідності.

.

Зміст навчальної дисципліни

Лекційні заняття

Розділ 1. Основні поняття метрології

Розділ 2. Засоби вимірювальної техніки

Розділ 3. Вимірювання електричних та неелектричних величин

Лабораторні заняття

  1. Дослідження систематичних похибок.

  2. Обробка результатів прямих вимірів з багаторазовими рівноточними спостереженнями.

  3. Вимірювання сили струму.

  4. Вимірювання електричної напруги.

  5. Повірка засобів вимірювання.

  6. Дослідження аналого-цифрових перетворювачів.

  7. Вимірювання частоти та фази цифровими приладами.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Юрчук Л.Ю. Основи метрології. Частина 1. Основні поняття метрології: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ», 2011. –– 107 с.

  2. Юрчук Л.Ю.. Основи метрології. Частина 2. Засоби вимірювальної техніки: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ», 2012. –– 222 с.

  3. Юрчук Л.Ю.. Основи метрології. Частина 3. Вимірювання електричних та неелектричних величин: Навчальний посібник. – К.: НТУУ «КПІ», 2014. –– 118 с.

  4. Основи метрології. Методичні вказівки до вивчення дисципліни для студентів напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри автоматики та управління в технічних системах всіх форм навчання / Уклад. Л.Ю. Юрчук. – К.: НТУУ «КПІ», 2013. –– 28 с.

  5. Основи метрології. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт. Частина I » для студентів напряму підготовки 6.050201 «Системна інженерія» кафедри автоматики та управління в технічних системах всіх форм навчання, 78 с., укладач - Юрчук Л.Ю.

  6. Электрические измерения: Учебник для вузов/ Байда Л.И., Добротворский Н.С., Душин Е.М. и др.; Под ред. А.В. Фремке и Е.М.Душина. – Л.:Энергия, 1980. – 392 с.

  7. Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О. та ін. Метрологія та вимірювальна техніка. - Львів: Бескид Біт, 2003. - 544 с.

  8. Володарський Є. Т., Кухарчук В. В., Поджаренко В. О., Сердюк Г. Б. Метрологічне забезпечення вимірювань і контролю. Навчальний посібник. – Вінниця: Велес, 2001. – 219 с.

Допоміжна література

  1. Закон України про метрологію та метрологічну діяльність. - К.: № 111/98-ВР, 11.02.1998р.

  2. ДСТУ 2681-94. Метрологія. Терміни та визначення. - К.: Держстандарт України, 1994. -68 с.

  3. Авдеев Б.Я., Антонюк Е.М. , Душин Е.М. Основы метрологии и электрические измерения. Под ред. Е.М. Душина.- Л.: ―Энергоиздат, 1987.- 480 с.

  4. Головко Д.Б., Рего К.Г., Скрипник Ю.О. Основи метрології та вимірювань. Навч. посібник. - К.: Либідь, 2001. - 408 с.

  5. Дорожовець М. та ін. Основи метрології та вимірювальної техніки: Підручник: У 2 т. / М.Дорожовець, В.Мотало В.Стадник, В.Василюк, Р.Борек, А.Ковальчик; За ред. Б.Стадника. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2005. – Т.1. Основи метрології. – 532 с.

  6. Дорожовець М. та ін. Основи метрології та вимірювальної техніки: Підручник: У 2 т. / М.Дорожовець, В.Мотало В.Стадник, В.Василюк, Р.Борек, А.Ковальчик; За ред. Б.Стадника. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2005. – Т.2. Вимірювальна техніка. – 656 с.

  7. Коваленко І.О., Коваль A.M. Метрологія та вимірювальна техніка. Навчальний посібник. — Житомир: ЖІТІ, 2001. — 652 с.

  8. Малиновский В.Н. Электрические измерения.- М.: ― Энергоатомиздат, 1985.- 416 с.

  9. Пронкин Н.С. Основы метрологии: практикум по метрологии и измерениям: учеб. Пособие для вузов. – М.: Логос, Новая университетская книга, 2007. – 392 с.

  10. Цюцюра В.Д., Цюцюра С.В. Метрологія та основи вимірювань: Навч. посіб. – К.: Знання-Прес, 2003. - 180 с.

  11. Шабалин С.А. Прикладная метрология в вопросах и ответах. – 2-е издание. – М.: Изд. Стандартов, 1990.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
1,2

Тема 1.1. Загальні відомості. Похибки вимірювань.

Лекція 1,2. Опис предмету метрології та похибки вимірювань.

Основні визначення. Методи експериментальної інформатики. Вимірювальні (фізичні) величини. Класифікація вимірювань. Методи вимірювань . Похибки вимірювань. Класифікація похибок. Систематичні похибки. Випадкові похибки.

Література: [1, с.5-31; 3, с.3…10; 4, с.10…42.]

Завдання на СРС. Методи експериментальної метрології.

3

Тема 1.2. Обробка результатів вимірювань

Лекція 3. Обробка результатів вимірювань

Обробка результатів прямих вимірювань. Обробка результатів непрямих (опосередкованих) вимірювань.

Література: [1, с. 61-76; 3, с. 42…53; 4, с. 388 ...402; 6, с.219..234.]

Завдання на СРС. Особливості нехтування похибками у різних видах вимірювань.

4

Тема 2.1. Основні характеристики та структурні схеми засобів вимірювання

Лекція 4. Основні характеристики засобів вимірювання

Засоби вимірювальної техніки. Вимірювальні пристрої та засоби вимірювань. Класифікаційні ознаки. Аналогові і цифрові вимірювальні прилади. Особливості користування, переваги та недоліки.

Література: [2, с.52-87; 4, с. 120-170.]

Завдання для СРС. Визначення, класифікація та основні характеристики мір.

5

Лекція 5. Основні структурні схеми засобів вимірювання

Структурні схеми засобів вимірювання та їх зв’язок з метрологічними характеристиками. Метрологічні та неметрологічні характеристики засобів вимірювальної техніки. Їх нормування.

Література: [ 7, с. 38-55. ]

Завдання для СРС. Діапазон вимірювання та його визначення.

6

Тема 2.2. Аналогові та цифрові вимірювальні прилади

Лекція 6. Аналогові та цифрові вимірювальні прилади

Класифікація аналогових вимірювальних приладів. Основи теорії електромеханічних приладів. Структурна схема. Принциповий устрій вимірювальних механізмів. Види сигналів. Цифрові вимірювальні прилади. Аналого-цифрові перетворювачі.

Література: [ 2, с. 88-127; 3, с. 56-148; 4, с. 170-186; 5, с. 56-90, 107-110; 7, с. 137-188. ]

Завдання для СРС. Похибки дискретизації та квантування. Основні метрологічні характеристики АЦП.

7

Тема 3.1. Вимірювання параметрів електричних кіл та неелектричних величин

Лекція 7. Вимірювання параметрів електричних кіл

Підготовка вимірювального експерименту. Вимірювання постійного струму та напруги. Вимірювання змінного струму та напруги. Вимірювання струму та напруги у трифазних колах.

Література: [3, с.118...135; 4, с.182...194]

Завдання для СРС. Порівняльний аналіз метрологічних характеристик приладів для вимірювання напруги та струму.

8

Лекція 8. Вимірювання параметрів неелектричних величин

Загальні відомості про вимірювання неелектричних величин. Структурні схеми приладів для виміру неелектричних величин, що передбачають перетворення неелектричних величин в електричні і подальший вимір електричних величин.

Література: [6, с.226...239; 7, с.349-398.]

Завдання для СРС. Класифікація перетворювачів неелектричних величин в електричні. Основні характеристики сенсорів (первинних перетворювачів).

8

Тема 3.2. Забезпечення єдності вимірювань

Лекція 9. Забезпечення єдності вимірювань

Передача розміру одиниці від державного еталону до зразкових та робочих засобів вимірювання. Перевіряльні схеми. Міри фізичних величин. Види та методи метрологічних перевірок.

Література: [3, с.30…36; 4, с. 6…70, 433 ...448.]

Завдання для СРС. Види метрологічних перевірок засобів вимірювальної техніки.

9

Лекція 9. Модульна контрольна робота

На контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає базові поняття реляційної теорії баз даних та конструкцію мови SQL у загальному вигляді.

Завдання включають теоретичну та практичну частини, а також додаткове завдання, в разі вчасного відпрацювання основних питань.

Завдання для СРС. Повторити матеріал 1-8 лекцій.

**
**

Лабораторні заняття

Назва лабораторної роботи Кількість ауд. годин
1

Лабораторна робота 1. Дослідження систематичних похибок

Отримати загальне уявлення про систематичні похибки. Дослідити поведінку граничних та реальних похибок. Ознайомитись з методом підвищення точності вимірювань з використанням виправлень (поправок). Навчитися обраховувати сумарну похибку та представляти результати вимірювань.

Література: [5, стор. 6]

4
2

Лабораторна робота 2. Обробка результатів прямих вимірів з багаторазовими рівноточними спостереженнями

Ознайомитись з поведінкою випадкових похибок. Навчитись вираховувати грубі похибки. Навчитись визначати результат вимірювання при наявності випадкових похибок. Навчитись записувати результат вимірювань.

Література: [5, стор. 20]

2
3

Лабораторна робота 3. Вимірювання сили струму

Засвоїти роботу з амперметром. Дослідити похибки вимірювання струму при прямих вимірюваннях. Розширення границь вимірювання. Визначення інструментальної похибки при вимірюванні струму.

Література: [5, стор. 30]

2
4

Лабораторна робота 4. Вимірювання електричної напруги

Визначити внутрішній опір вольтметра. Дослідити вплив форми напруги на покази вольтметра. Визначити вплив вольтметра на досліджуваний електричний ланцюг. Розширення границь вимірювання вольтметру.

Література: [5, стор. 40]

2
5

Лабораторна робота 5. Повірка засобів вимірювання

Визначити основну похибку і варіації показань амперметра (вольтметра), що повіряється, способом звірення. Визначити складові основної похибки амперметра (вольтметра). Перевірити відповідність похибки вольтметра, що повіряється, вказаній на шкалі приладу класу точності.

Література: [5, стор. 50]

2
6

Лабораторна робота 6. Дослідження аналого-цифрових перетворювачів

На основі макету реалізувати аналого-цифрове перетворення сигналу. Дослідити на макеті різні значення періодів квантування та дискретизації.

Література: [5, стор. 59]

4
7

Лабораторна робота 7. Вимірювання частоти та фази цифровими приладами

На основі макету навчитися реалізовувати з елементів схеми приладів. Дослідити одержані осцилограми для різних значень частоти та фази.

Література: [5, стор. 68]

2

Самостійна робота студента/аспіранта

№ з/п

Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання Кількість годин СРС
1 Методи експериментальної метрології 3
2 Особливості нехтування похибками у різних видах вимірювань 2
3 Визначення, класифікація та основні характеристики мір 2
4 Діапазон вимірювання та його визначення 2
5 Похибки дискретизації та квантування. Основні метрологічні характеристики АЦП. 2
6 Порівняльний аналіз метрологічних характеристик приладів для вимірювання напруги та струму 4
7 Класифікація перетворювачів неелектричних величин в електричні. Основні характеристики сенсорів (первинних перетворювачів) 4
8 Види метрологічних перевірок засобів вимірювальної техніки 2
9 Підготовка до заліку по всьому матеріалу модуля. 10

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

  • на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;

  • на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

  • лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

  • модульна контрольна робота пишеться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;

  • заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. виконання та захист 7 лабораторних робіт;

  2. виконання 1 модульної контрольної роботи (МКР).

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Лабораторні роботи:

«відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 7 балів;

«добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 6 балів;

«задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 4 бали;

«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином протокол до лабораторної роботи – 0 балів.

Модульні контрольні роботи:

«відмінно», повна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) – 50 балів;

«добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 40 балів;

«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 32 бали;

«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0 балів.

Заохочувальні бали

за активну роботу на лекції 1 бал.

Міжсесійна атестація

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 20 балів. На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 10 балів.

За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 32 бали. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 16 балів.

Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:

R=7*rлаб+rмкр=7*7+50=99.

Студенти, які наприкінці семестру мають рейтинг менше 60 балів, а також ті, хто хоче підвищити оцінку, виконують залікову контрольну роботу.

Контрольна робота складається з 4 питань. Кожне оцінюється 25 балами.

Сума балів за кожне з чотирьох питань ()переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею :

Бали

R=

Оцінка ECTS

Традиційна оцінка

95 – 100

відмінно

Зараховано

85 - 94

дуже добре

75 - 84

добре

65 - 74

задовільно

60 - 64

достатньо

R < 60

Не задовільно

Незараховано

Не виконано план

не допущено

Залік:

Сума стартових балів і балів за модульну контрольну роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:

Бали Оцінка
95-100 відмінно
85-94 дуже добре
75-84 добре
65-74 задовільно
60-64 достатньо
Менше 60 незадовільно
Невиконання семи лабораторних робіт та виконання МКР на оцінку «незадовільно» не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

  • перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;

  • на початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції) за попередньою домовленістю з групою.

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено професор, д.т.н., Корнієнко Богдан Ярославович

Ухвалено кафедрою АУТС (протокол № 1 від 27.08.2020 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 02.09.2020 р.)

Додаток 1

Перелік теоретичних питань на залік

  1. Метрологія – наука про вимірювання. Фізичні величини та їх одиниці.

  2. Принципи та методи вимірювання.

  3. Засоби вимірювальної техніки та їх похибки.

  4. Оцінювання похибок вимірювання.

  5. Систематичні та випадкові похибки.

  6. Основні етапи опрацювання результатів вимірювання.

  7. Опрацювання результатів прямого вимірювання.

  8. Опрацювання результатів опосередкованих вимірювань.

  9. Державна метрологічна служба України.

  10. Класифікація засобів вимірювальної техніки.

  11. Первинні вимірювальні перетворювачі.

  12. Аналогові вимірювальні прилади.

  13. Електронні вимірювальні прилади.

  14. Цифрові засоби вимірювальної техніки.

  15. Вимірювальні прилади порівняння.

  16. Вимірювання струму та напруги, фазового зсуву та частоти.

  17. Вимірювання потужності та енергії.

  18. Вимірювання електричного опору.

  19. Класифікація перетворювачів неелектричних величин.

  20. Перетворювачі з електричною величиною на виході.

  21. Електромагнітні та теплові перетворювачі.

  22. Електрохімічні та оптичні перетворювачі.

  23. Вимірювання геометричних розмірів та рівнів.

  24. Вимірювання механічного зусилля та тиску.

  25. Вимірювання витрат та параметрів руху.

  26. Вимірювання температури.

  27. Вимірювання світлових величин**.**

[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.