ПРОТОКОЛИ І АЛГОРИТМИ ЕЛЕКТРОННОГО ГОЛОСУВАННЯ
Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
---|---|
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Вибіркова |
Форма навчання | очна(денна)/заочна/дистанційна |
Рік підготовки, семестр | 4 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 120 годин (18 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 84 годин – СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Залік/залікова робота, модульна контрольна робота (може бути розділена на 2-4 частини) |
Розклад занять | http://rozklad.kpi.ua |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів |
Лектор: к.т.н., доцент, Полторак Вадим Петрович, роб. +38(044)204-94-31 Лабораторні: асистент кафедри, Шимкович Любов Леонідівна |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Опис дисципліни. При проходженні даної дисципліни, студенти познайомляться з поняттями, що дозволяють описати процеси, алгоритми та протоколи електронного голосування, що відбувається віддалено за допомогою Інформаційно-Телекомунікаційної Системи (ІТКС) на базі ІТ технології. В теоретичному плані, існує вже кілька десятків систем e-Voting (електронного голосування), різних за своїми властивостями. Реально у різних країнах світу використовується до десятка своїх власних систем e-Voting, кожна з яких має свої переваги і недоліки. Будь-які вибори, де приймають участь три зацікавлені сторони: виборці, кандидати, третя (довірена?) сторона – організатор виборів, мають нарізно спрямовані вектори своїх інтересів, які перетинаються лише у одній точці – провести вибори. Всі три сторони мають прийняти обраним кандидата, оголошеного організатором виборів, але об’єктивно вони зацікавлені у різному: виборці воліють прийняти обраним того кандидата, за якого віддана більшість голосів, а кожен кандидат воліє, щоби оголосили обраним саме його. Організатор виборів більш за все зацікавлений оголосити вибори такими, що відбулися, щоби унеможливити претензії до себе. Досвід останніх десятиліть демонструє і більш складні сценарії і зацікавленості сторін. Як забезпечити справедливе, чесне електронне голосування? Справедливий, неупереджений підрахунок голосів при дистанційному варіанті голосування? Уникнути ефектів соціальної інженерії, корупційних чи просто агресивних впливів на виборців, кандидатів і організатора виборів? Тільки максимальною прозорістю процесів е-голосування. Шукаємо разом.
Предмет навчальної дисципліни: Протоколи і алгоритми електронного голосування для забезпечення надійного, достовірного (виключає фальшування), безпечного і транспарентного для всіх сторін і учасників (забезпечує достовірну перевірку), проведення і фіксації волевиявлення на виборах будь-якого рівня (від виборів старости студентської групи і представників у органи студентського самоврядування, до виборів народних депутатів і президента країни). Міжнародний досвід та вітчизняні розробки (наприклад, університет КНУБА).
Міждисциплінарні зв’язки. Дисципліна Протоколи і алгоритми електронного голосування базується на наступних дисциплінах: математичний аналіз, алгебра, дискретна математика, теорія інформації та кодування, комп’ютерні мережі, захист інформації в комп’ютерних системах і мережах, інформаційна безпека та захист інформації, різні мови і середовища програмування.
Мета навчальної дисципліни. Підготовка висококваліфікованих фахівців, які володіють основними поняттями Протоколів і алгоритмів електронного голосування для забезпечення надійного, достовірного (виключає фальшування), безпечного і транспарентного для всіх сторін і учасників (забезпечує достовірну перевірку), проведення і фіксації волевиявлення на виборах будь-якого рівня (від виборів старости студентської групи і представників у органи студентського самоврядування, до виборів народних депутатів і президента країни). Шляхи створення і налаштування відповідного програмного забезпечення.
Основні завдання навчальної дисципліни
Знання:
ролі та місця систем електронного голосування e-Voting в суспільстві та в середовищ інформаційної технології;
головних вимог до організації і проведення безпечних е-виборів;
етапів виконання основних відомих протоколів електронного голосування;
класу протоколів зі сліпими підписами;
голосування із двома центральними комісіями;
принципів безпечного голосування з однією центральною комісією;
принципів голосування без центральної виборчої комісії;
протоколів без підтвердження (убезпечують від покупки та продажу голосів виборців);
безпечних обчислень із кількома учасниками;
анонімне широкомовне передавання повідомлень;
електронна готівка; анонімна електронна готівка.
Уміння:
аналізувати предметну область, визначену рамками e-Voting
формулювати і перевіряти вимоги до організації і проведення безпечних е-виборів;
виконувати основні етапи відомих протоколів електронного голосування;
використовувати клас протоколів зі сліпими підписами у е-виборах;
будувати і виконувати протоколи голосування із двома центральними комісіями;
будувати і виконувати протоколи безпечного голосування з однією центральною комісією;
будувати і виконувати протоколи безпечного голосування без центральної виборчої комісії;
будувати і виконувати протоколи безпечного голосування без підтвердження;
виконувати протоколи безпечних обчислень із кількома учасниками;
виконувати протоколи анонімного широкомовного передавання повідомлень;
виконувати протоколи анонімної електронної готівки;
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити: Базові знання з: математичний аналіз, алгебра, дискретна математика, теорія інформації та кодування, комп’ютерні мережі, захист інформації в комп’ютерних системах і мережах, інформаційна безпека та захист інформації, різні мови і середовища програмування.
Постреквізити: проектування, реалізація та дослідження систем e-Voting електронного голосування. Після проходження дисципліни студенти зможуть відтворити та застосовувати базові етапи створення Протоколів і алгоритмів електронного голосування для забезпечення надійного, достовірного (виключає фальшування), безпечного і транспарентного для всіх сторін і учасників (забезпечує достовірну перевірку), проведення і фіксації волевиявлення на виборах будь-якого рівня (від виборів старости студентської групи і представників у органи студентського самоврядування, до виборів народних депутатів і президента країни). Створювати і налаштовувати відповідне програмне забезпечення.
Зміст навчальної дисципліни
Лекційні заняття
Розділ 1. Загальні положення та визначення з систем електронного голосування e-Voting
Розділ 2. Головні вимоги до організації і проведення безпечних е-виборів
Розділ 3. Моделювання основних протоколів проведення безпечних е-виборів
Розділ 4. Моделювання протоколів е-виборів з центральною комісією та без неї
Розділ 5. Протоколи е-голосування без підтвердження
Розділ 6. Безпечні обчислення з кількома учасниками
Розділ 7. Анонімне широкомовне передавання повідомлень, електронна готівка
Лабораторні заняття
1. Простий протокол е-голосування 1.
2. Простий протокол е-голосування 2.
3. Протоколи е-голосування зі сліпими підписами.
4. Протоколи е-голосування з двома, однією та без центральної комісії.
5. Протоколи е-голосування з перемішуванням.
6. Протоколи е-голосування з розділенням комісії на незалежні частини.
7. Протоколи без підтвердження (уникнення покупки та продажу голосів виборців).
8. Дослідження експериментальної системи е-голосування (наприклад, університету КНУБА).
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
Полторак В.П. Теорія інформації та кодування: Підручник // Ю.П. Жураковський, В.П. Полторак. - Київ: Вища школа, 2001. - 255 с., іл.
Вышняков В.М. Транспарентные системы электронной демократии // В.М. Вышняков, О.А. Комарницкий / Accent Graphics Communications & Publishing, Оттава, Канада, 2019. – 228 p.
Lombardi E. Electronic Vote & Democracy. URL [Electronic source] – http://www.electronic-vote.org .
Полторак В.П. Інформаційна безпека та захист даних в комп’ютерних технологіях і мережах. Частина 1 : [Електронний ресурс] : навч. посіб. для студ. Освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи», спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / КПІ ім. Ігоря Сікорського, уклад.: В.П. Полторак. – Електронні текстові дані (1 файл: 1,9 Мбайт). – Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. – 78 с.
Шнайер Б. Прикладная криптография. Протоколы, алгоритмы, исходные тексты на языке Си. - М.: Изд-во ТРИУМФ, 2002. – 816 с.
Допоміжна література
-
- Stallings. Protect Your Privacy: A Guide for POP Users, Englewood Clifts, N.J.; Prentice-Hall, 1995.
-
- Stallings. Network and Internetwork Security, Englewood Clifts, N.J.; Prentice-Hall, 1995.
The electronic voting in Estonia. [Electronic source]. – http://ru.wikipedia.org/wiki/Электронное\_голосование\_в\_Эстонии*.*
Свод рекомендуемых норм при проведении выборов [Electronic source] – https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30926744#pos=16;-47
Основополагающие документы Венецианской комиссии в области избирательного права и политических партий [Electronic source] – www.venice.coe.int/images/SITE%20IMAGES/Publications/ElectionsandPP_RUS.pdf .
Фергюсон Н., ІІІнайер Б. Практическая криптография.: Пер. c англ. – М: "Вильямс", 2005. – 424 с.
Schneier B. What's Wrong With Electronic Voting Machines? [Electronic source] –https://www.schneier.com/essays/archives/2004/11/whats_wrong_with_ele.html
Vadym Poltorak. The New Concept of Guaranteeing Confidence in the E-voting System / Yurii Khlaponin, Volodymyr Vyshniakov, Mykhailo Prygara, Vadym Poltorak // 2020 IEEE International Conference on PROBLEMS OF INFOCOMMUNICATIONS. SCIENCE AND TECHNOLOGY (PIC S&T′2020), Online, Kharkiv, 6-9 October 2020. - Kharkiv: Kharkiv National University of Radio and Electronics, 2020. - 6 pages. Постійна web-адреса розташування доповіді (.mp4 file in PIC S&T′2020 YouTube Channel): [Electronic source] -https://www.youtube.com/playlist?list=PLZWIW-s4Zaz4WE1gjmirQjH4ga-yKyoRO
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Лекційні заняття
№ з/п | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
---|---|
1 | Тема 1.1. Структура та зміст курсу. ПАЕГ. Тема 1.2. Загальні положення та визначення з систем електронного голосування. Лекція 1. Вступ. Загальні поняття та визначення ПАЕГ. Структура та зміст курсу. ПАЕГ, РСО. Загальні поняття та визначення ПАЕГ. Протоколи та алгоритми електронного голосування як інформаційна модель предметної області e-Voting. Загальні відомості про e-Voting. Література: [1, Гл.1,2,3; 2, Гл.1; 3; 5] Завдання на СРС. Загальні поняття та визначення ПАЕГ та e-Voting. |
2 | Тема 2.1. Головні вимоги до організації і проведення безпечних е-виборів. Тема 2.2. Принципи e-Voting. Лекція 2. Вимоги до організації і проведення безпечних е-виборів. Визначення вимог і забезпечення принципів e-Voting: Конфіденційність, як забезпечення анонімності легальних виборців; Безпечність, як уникнення загроз обману; Надійність, як забезпечення точного підрахунку голосів; Транспарентність (прозорість), як забезпечення максимальної відкритості для моніторингу процесів виборчої системи з боку спостерігачів та виборців. Література: [2, Гл.1; 3; 5; Доп. 3; 4; 5; 8]. Завдання на СРС. Визначення вимог і забезпечення принципів e-Voting, детальний розгляд, порівняльний аналіз важливості головних принципів. |
3 | Тема 3.1. Моделювання основних протоколів проведення безпечних е-виборів. Лекція 3. Моделювання простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Простий протокол проведення безпечних е-виборів. Модифікований простий протокол проведення безпечних е-виборів. Переваги та недоліки простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Аналіз загроз безпеці у сценаріях простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4; 7]. Завдання на СРС. Переваги та недоліки простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Аналіз загроз безпеці у сценаріях простих протоколів проведення безпечних е-виборів. |
4 | Тема 3.2. Протоколи е-голосування зі сліпими підписами. Лекція 4. Моделювання протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Визначення, сценарії і алгоритми сліпого підпису. Протоколи е-голосування зі сліпими підписами. Переваги та недоліки протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4; 7]. Завдання на СРС. Переваги та недоліки протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування зі сліпими підписами. |
5 | Тема 4.1. Протоколи е-голосування з двома, однією та без центральної комісії. Лекція 5. Моделювання протоколів е-голосування з двома та однією центральними комісіями. Моделювання протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Моделювання протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4; 7]. Завдання для СРС. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з однією центральною комісією. |
6 | Тема 4.2. Сценарії та протоколи е-голосування без центральної комісії. Лекція 6. Сценарії та протоколи е-голосування без центральної комісії. Моделювання сценаріїв та протоколів е-голосування без центральної комісії. Переваги та недоліки протоколів е-голосування без центральної комісії. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування без центральної комісії. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4; 5; 7]. Завдання для СРС. Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування без центральної комісії. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування без центральної комісії. |
7 | Тема 5. Протоколи е-голосування з перемішуванням. Лекція 7. Протоколи і алгоритми е-голосування з перемішуванням. Визначення термінів у сценаріях з перемішуванням. Протоколи і алгоритми е-голосування з перемішуванням. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з перемішуванням. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з перемішуванням. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4]. Завдання для СРС. Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з перемішуванням. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з перемішуванням. |
8 | Тема 6. Протоколи е-голосування з розділенням комісії на незалежні частини. Тема 7. Протоколи анонімного широкомовного передавання повідомлень (АШПП). Лекція 8. Протоколи е-голосування з розділенням комісії на незалежні частини. Протоколи АШПП. Визначення і сценарії протоколів з розділенням. Розділення відповідальності, розділення секрета. Протоколи і алгоритми е-голосування з розділенням відповідальності, з розділенням секрета комісії на частини. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з розділенням секрета. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з розділенням секрета. Література: [5, Гл.6; 4], Доп. [4; 7]. Завдання для СРС. Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з розділенням секрета. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з розділенням секрета. |
9 | Лекція 9. Модульна контрольна робота На модульну контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає базові поняття теорії е-голосування, протоколи і алгоритми е-голосування в узагальненому вигляді. Студенти мають продемонструвати знання засвоєних протоколів і алгоритмів е-голосування, механізми і взаємодію їх компонент. Завдання включають теоретичну та практичну частини, а також додаткове завдання, в разі вчасного відпрацювання основних питань. Завдання для СРС. Повторити матеріал курсу лекцій та лабораторних занять.. |
Лабораторні заняття
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
---|---|---|
1 | Лабораторна робота 1. Простий протокол е-голосування 1. Проаналізувати, змоделювати та дослідити Простий протокол е-голосування 1. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Література: [4; 5 Гл.6]. |
2 |
2 | Лабораторна робота 2. Простий протокол е-голосування 2. Проаналізувати, змоделювати та дослідити Простий протокол е-голосування 2. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Література: [4; 5 Гл.6]. |
2 |
3 | Лабораторна робота 3. Протоколи е-голосування зі сліпими підписами. Проаналізувати, змоделювати та дослідити протокол е-голосування зі сліпими підписами. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Приділити увагу алгоритмам і механізмам сліпого підпису. Література: [4; 5 Гл.6]. |
2 |
4 | Лабораторна робота 4. Протоколи е-голосування з двома, однією та без центральної комісії. Проаналізувати, змоделювати та дослідити протокол е-голосування з двома, однією та без центральної комісії. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Приділити увагу алгоритмам і механізмам безпечної комунікації з виборчою комісією. Література: [2; 3; 4; 5 Гл.6]. |
2 |
5 | Лабораторна робота 5. Протоколи е-голосування з перемішуванням. Проаналізувати, змоделювати та дослідити протокол е-голосування з перемішуванням. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Приділити увагу алгоритмам і механізмам безпечної комунікації з виборчою комісією. Література: [2; 3; 4; 5 Гл.6]. |
2 |
6 | Лабораторна робота 6. Протоколи е-голосування з розділенням комісії на незалежні частини. Проаналізувати, змоделювати та дослідити протокол е-голосування з розділенням секрета комісії на частини. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Приділити увагу алгоритмам і механізмам розділення відповідальності, розділення секрета та безпечної комунікації з виборчою комісією. Література: [2; 3; 4; 5 Гл.6]. |
2 |
7 | Лабораторна робота 7. Протоколи без підтвердження (уникнення покупки та продажу голосів виборців). Проаналізувати, змоделювати та дослідити протокол е-голосування без підтвердження. Результатом проведеної роботи повинна бути модель протоколу, або його компонент, дослідження і аналіз механізмів його (їх) виконання. Аналіз і демонстрація загроз правильному виконанню. Приділити увагу алгоритмам і механізмам уникнення підтвердження виборцем свого вибору під час голосування перед сторонніми особами (блокування підстав і умов покупки та продажу голосів виборців). Література: [2; 3; 4; 5 Гл.6]. |
2 |
Самостійна робота студента/аспіранта
Для очної (денної)/дистанційної форми пропонується наступний розпис годин за темами
|
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Загальні поняття та визначення ПАЕГ та e-Voting. | 4 |
2 | Визначення вимог і забезпечення принципів e-Voting, детальний розгляд, порівняльний аналіз важливості головних принципів. | 8 |
3 | Переваги та недоліки простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Аналіз загроз безпеці у сценаріях простих протоколів проведення безпечних е-виборів. | 8 |
4 | Переваги та недоліки протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування зі сліпими підписами. | 8 |
5 | Переваги та недоліки протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з однією центральною комісією. | 8 |
6 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування без центральної комісії. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування без центральної комісії. | 8 |
7 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з перемішуванням. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з перемішуванням. | 4 |
8 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з розділенням секрета. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з розділенням секрета. | 4 |
9 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування без підтвердження (уникнення покупки та продажу голосів виборців) | 4 |
10 | Дослідження алгоритмічного, програмного та апаратного забезпечення експериментальної системи е-голосування університету КНУБА | 10 |
11 | Підготовка до заліку по всьому матеріалу модуля. | 18 |
Для заочної форми пропонується наступний розпис годин за темами:
|
Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
---|---|---|
1 | Загальні поняття та визначення ПАЕГ та e-Voting. | 8 |
2 | Визначення вимог і забезпечення принципів e-Voting, детальний розгляд, порівняльний аналіз важливості головних принципів. | 8 |
3 | Переваги та недоліки простих протоколів проведення безпечних е-виборів. Аналіз загроз безпеці у сценаріях простих протоколів проведення безпечних е-виборів. | 10 |
4 | Переваги та недоліки протоколів е-голосування зі сліпими підписами. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування зі сліпими підписами. | 10 |
5 | Переваги та недоліки протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з двома центральними комісіями. Переваги та недоліки протоколів е-голосування з однією центральною комісією. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з однією центральною комісією. | 10 |
6 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування без центральної комісії. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування без центральної комісії. | 10 |
7 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з перемішуванням. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з перемішуванням. | 8 |
8 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування з розділенням секрета. Аналіз загроз безпеці у сценаріях протоколів е-голосування з розділенням секрета. | 10 |
9 | Дослідження переваг та недоліків протоколів е-голосування без підтвердження (уникнення покупки та продажу голосів виборців) | 10 |
10 | Дослідження алгоритмічного, програмного та апаратного забезпечення експериментальної системи е-голосування університету КНУБА | 10 |
11 | Підготовка до заліку по всьому матеріалу модуля. | 18 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
відвідування лекційних та лабораторних занять, є обов’язковими складовими вивчення матеріалу;
самостійне опрацювання студентом визначених тем СРС шляхом читання відповідних розділів рекомендованої літератури, розв’язку контрольних задач, відповідей на контрольні запитання є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; відпрацьовує приклади розв’язку задач за відповідними темами в електронних таблицях (Excel, чи сумісних), або в допоміжних програмах; використовує спільний гугл-диск для викладання матеріалів лекцій, власних підручників, навчальних посібників, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інших; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів, видачі завдань та отримання відповідей на модульні контрольні роботи (МКР);
на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети, література та ін.) за принципом хронометражу часу виконання; доступ до контрольного завдання МКР відкривається викладачем у заздалегідь оголошений момент на визначений період часу (у межах 20-30 хв.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску; по закінченні періоду виконання, доступ до відповідної директорії гугл-диску припиняється; викладач оцінює відповіді, що були вчасно подані до цієї директорії; викладач оцінює із застосуванням штрафних балів відповіді, що були невчасно подані іншими каналами (е-мейл, Телеграм);
заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін; успішне проходження рекомендованого дистанційного навчального курсу (що відповідає темам дисципліни) з отриманням відповідного сертифіката; участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Загальна кількість заохочувальних балів не більше за 10 (у межах шкали 100 балів);
штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи та МКР. Кількість штрафних балів не більше за 10 (у межах шкали 100 балів).
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
виконання 4-х контрольних робіт (4 МКР);
виконання та захист 7 лабораторних робіт;
заохочувальні та штрафні бали (загалом до плюс/мінус 10).
Виконання та захист всіх лабораторних робіт, а також наявність позитивної оцінки з МКР є умовою допуску до заліку.
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Лабораторні роботи:
Оцінки під час захисту:
«відмінно», вичерпне розкриття теми, вільне володіння матеріалом (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 5 балів;
«добре», повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації, можливі незначні неточності) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 4 бали;
«задовільно», неповна відповідь (більше 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 3 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0 балів.
За кожне запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал.
Модульні контрольні роботи:
«відмінно», вичерпна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) – 5 балів;
«добре», повна відповідь, можливі незначні неточності (не менш ніж 75% потрібної інформації) – 4 бали;
«задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 3 бали;
«незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0 балів.
Заохочувальні бали
Загалом в сумі не більше за 10:
– за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); успішне проходження рекомендованого дистанційного навчального курсу (що відповідає темам дисципліни) з отриманням відповідного сертифіката; за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали;
– презентації по СРС – від 1 до 5 балів.
Міжсесійна атестація
За результатами навчальної роботи, за першу половину семестра, максимально можлива кількість балів – 50 балів (3 лабораторних, 2 МКР). На першій атестації студент отримує «атестовано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 25 балів.
За результатами навчання в семестрі максимально можлива кількість балів – 100 балів (отриманих за 7 лабораторних, 4 МКР). На другій атестації студент отримує «атестовано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 50 балів.
Сума вагових балів RD контрольних заходів протягом семестру складає:
RD = 7*rлаб + 4*rмкр + rз + rш ,
де rлаб – бал за лабораторну роботу (0…5);
rмкр – бал за написання МКР (0…5);
rз – заохочувальні бали за активну участь на лекціях, презентації, участь в олімпіадах, конкурсні роботи, сертифікат проходження рекомендованого дистанційного курса, наукові роботи за тематикою дисципліни (0…10);
rш – штрафні бали (0…-10).
Максимальна сума вагових балів RD контрольних заходів протягом семестру складає:
RD = 7*rлаб+4*rмкр+ rз =7*5 + 4*5 + 10 =65,
Коефіцієнт зведення (масштабування) до шкали у 100 балів складає
К = 100/RD = 100/65 = 1,5385.
Тоді зведений максимальний рейтинговий бал складе
RDм = RD*К = 65*1,5385 = 100.
Мінімальний рейтинг RDм контрольних заходів протягом семестру складе:
RDм = (7*rлаб+4*rмкр + rш)*К = (7*3
- 4*3 – 10)*К = 35.
Залік:
Умовою допуску до заліку є зарахування всіх лабораторних робіт, виконання всіх модульних контрольних робіт та семестровий рейтинг RDм не менше 35 балів.
Студенти, які виконали умови допуску і отримали RDм ≥ 60 , отримують відповідну до набраного рейтингу оцінку без додаткових випробувань.
Студенти, які виконали умови допуску і отримали 35<RDм<60, складають залікову контрольну роботу (або проходять залікову співбесіду) на останньому за розкладом занятті з дисципліни в семестрі.
Система оцінювання залікової контрольної:
Залікова контрольна робота оцінюється за шкалою Rзк до 20 балів. Контрольне завдання складається з чотирьох завдань. Кожне завдання оцінюється за такими критеріями:
«відмінно» – вичерпна відповідь (не менше 95% потрібної інформації), надані відповідні обґрунтування – 5 балів;
«добре» – повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації), що виконана згідно з вимогами до рівня «умінь», або незначні неточності – 4 балів;
«задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації. що виконана згідно з вимогами до «стереотипного» рівня та є деякі помилки) – 3 бали;
«незадовільно» – відсутність правильної відповіді – 0 балів.
Рейтинг RDм (або сума RDм + Rзк) переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:
Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Є не зараховані лабораторні роботи або не зарахована модульна контрольна робота |
Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;
на початку семестру викладач аналізує існуючі дистанційні курси за тематикою дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату з успішного проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції).
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено доцент, к.т.н., Полторак Вадим Петрович
Ухвалено кафедрою АУТС (протокол № 1 від 27.08.2020 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету[1] (протокол № 1 від 02.09.2020 р.)
[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.