Стратегічне планування та управлінський облік - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий (магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня професійна програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/заочна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 90 годин (18 години – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 54 годин – СРС)
Семестровий контроль/ контрольні заходи Залік
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx
Мова викладання Українська
Інформація про
керівника курсу / викладачів

Лектор: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович,

v.popenko@kpi.ua,

моб. +38(050)911-40-05

Лабораторні: к.т.н., доцент Попенко Володимир Дмитрович, к.т.н.

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=5935, https://campus.kpi.ua

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Силабус освітнього компонента «Стратегічне планування та управлінський облік» складено відповідно до освітньої професійної програми підготовки магістрів «Інформаційні управляючі системи та технології» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.

Метою навчальної дисципліни є формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (ЗК03) Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності); (СК10) Здатність до стратегічного планування розвитку компанії, галузевого конкурентного аналізу, розробки корпоративних та бізнес-стратегій, аналізу інвестиційних рішень; здатність аналізувати та оптимізувати управлінські процеси на стратегічному, операційному рівні і на рівні робочого місця; вирішувати задачі поточного управління підприємством.

Курс «Стратегічне планування та управлінський облік» включає в себе вивчення методів і сучасної проблематики управління підприємством: управлінський облік, та елементи стратегічного аналізу, включаючи аналіз привабливості галузі та формування корпоративної стратегії.

В процесі вивчення дисципліни особлива увага приділяється теоретичній трактовці предмету, починаючи з економічних процесів на підприємстві, встановлюється зв‘язок теоретичних знань, вмінь та навичок з технологіями оперативного і стратегічного управління підприємством.

Предмет навчальної дисципліни: основні поняття і задачі управлінського обліку (аналіз беззбитковості, ціноутворення, ефективність інвестицій, взаємодія підрозділів корпорації.

Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна: (РН13) Виконувати стратегічне планування розвитку компанії, галузевий конкурентний аналіз, розробку корпоративних та бізнес-стратегій, аналізувати інвестиційні рішення; аналізувати та оптимізувати управлінські процеси на стратегічному, операційному рівні і на рівні робочого місця; вирішувати задачі поточного управління підприємством.

Основні завдання навчальної дисципліни

Знання:

володіння спектром методів управлінського обліку для реалізації цих методів у системах управління підприємством або організацією, розуміння задач стратегічного рівня управління підприємством або організацією.

Уміння:

  • застосовувати методи мікроекономіки і управлінського обліку в побудові інформаційних систем класу ERP, формулювати і обгрунтовувати вимоги до функціоналу і архітектури систем класу ERP;

  • вміти приймати стратегічні управлінські рішення щодо виходу на галузевий ринок, розвитку конкурентних переваг, організації взаємодії підрозділів і реструктуризації корпорації.

Пререквізити та постреквізити дисципліни

Для вивчення курсу необхідні мати бакалаврську базову підготовку.

Ця дисципліна необхідна для вивчення дисципліни «Науково-дослідна робота за темою магістерської дисертації».

Зміст навчальної дисципліни

Очна форма

Лекційні заняття

РОЗДІЛ 1. Управлінський облік

РОЗДІЛ 2. Стратегічний аналіз

Лабораторні заняття

ЛР1. Терміни і концепції обліку витрат.

ЛР2. Аналіз CVP.

ЛР3. Політика ціноутворення.

ЛР4. Рішення в умовах ризику і невизначеності.

ЛР5. Фінансові показники підрозділів.

ЛР6. Ділова гра "IT-підрозділ компанії"

Заочна форма

Лекційні заняття

ТЕМА 1. Управлінський облік

ТЕМА 2. Стратегічний аналіз

Лабораторні заняття

ЛР1. Терміни і концепції обліку витрат.

ЛР5. Політика ціноутворення.

ЛР7. Фінансові показники підрозділів.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

  1. Drury C. Management Accounting for Business Decisions. Thomson Learning, 2005, 3rd edition. – 549 p.

  2. Grant Robert M. Contemporary Strategy Analysis. Wiley-Blackwell, 2007 – 496 р.

  3. Gates Bill. Business @ the speed of Tought. Using a digital nervous system. – Grand Central Publishing, 1999. – 496 p.

  4. Голов С.Ф. Управлінський облік. Підручник. Київ, «Центр учбової літератури», 2021. – 534 с.

  5. Пилипенко О.В. Стратегічний аналіз. Навчальний посібник. ДП “Видавничий дім “Персонал”, 2013. – 349 с.

  6. Фаріон І.Д. Стратегічний аналіз. Навчальний посібник для студентів і аспірантів. Тернопіль, ТНЕУ, 2009. – 635 с.

Для викладання дисципліни необхідні наступні ресурси:

  • В лекційній аудиторії має бути комп’ютер з доступом до Moodle, а також проектор;

  • В аудиторії, де проводяться лабораторні роботи, мають бути робочі станції з доступом до Інтернету і браузерами, в кількості студентів у групі, для проходження модульних тестів. Maє бути забезпечений доступ студентів до Moodle. Має бути можливість інсталювати на робочу станцію безкоштовне програмне забезпечення, як-от Adobe Acrobat Reader, а також Microsoft Excel™.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
(перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС)
Структура та зміст курсу. РСО.
Розділ 1. Управлінський облік
1 Тема 1. Фінансовий облік і управлінський облік. Види діяльності. Терміни обліку витрат. [1] глава 2
2 Тема 2. Аналіз «витрати – вихід продукції – прибуток» [1] глава 3
3 Тема 3. Розподіл витрат. Розподіл прямих і непрямих витрат. Прибутковість/збитковість видів діяльності. Процес розподілу витрат для функціональної системи розподілу. Спотворення собівартості по причині невірної бази розподілу. Методика закриття витрат у ДП «Більшовик» [1] глава 5
4 Тема 4. Прийняття рішень по ціноутворенню. Економічна модель залежності ціни і попиту. Типи гравців на ринку з точки зору впливу на ціни. [1] глава 7
5 Тема 5. Прийняття рішень в умовах ризику і невизначеності. Розподіл імовірностей і очікуване значення. Вимір ступеня невизначеності. Ставлення до ризику окремих людей. Отримання абсолютної і відносної інформації. Критерії максимін, максимакс і втрати. Аналіз портфелю. [1] глава 8
6 Тема 6. Прийняття інвестиційних рішень. Альтернативні витрати капіталовкладень. Складний процент і дисконтування. Внутрішня норма доходності (IRR). Часовий розподіл потоків грошових засобів. Доходність у процентному виразі. Прийоми, в яких не використовується часова вартість грошей. Якісні фактори глава 9
7 Тема 7. Фінансові показники діяльності підрозділу. Функціональні та децентралізовані організаційні структури. Розділення управлінських і економічних показників функціонування підрозділу. Альтернативні варіанти виміру прибутку підрозділу. Подолання дисфункціональних наслідків від використання короткострокових фінансових показників [1] глава 13.
Розділ 2. Стратегічний аналіз
8 Тема 8. Аналіз привабливості галузі і конкурентних переваг. Стратегічне планування і стратегічний аналіз. Попит і конкуренція. Модель п’яти факторів конкуренції Портера. Ринкова влада. Ресурси і спроможності. [2] глава 3
9 Тема 9. Корпоративна стратегія. Фірми і ринки. Ієрархія. Вертикальна інтеграція. Об’єднання фірм і податки [2] глава 6. Перебудова комп’ютерної індустрії на горизонтальну інтеграцію [3] Додаток. Матрична організаційна структура. Створення вартості шляхом реструктуризації корпорації [2] глава 13. Стандарти [2] глава 11.

Задіяні методи і засоби навчання

Упродовж викладання дисципліни викладач виховує критичне мислення, підкреслюючи тимчасовий і плинний характер рішень, які вважаються найкращими на сьогодні, існування альтернатив таким рішенням.

Міждисциплінарний підхід реалізується в оперті на раніше засвоєні дисципліни, з одної сторони, математичного циклу (як-от дослідження операцій), а з іншої – на численні дисципліни програмістського циклу. Мета дисципліни – аби студенти, володіючи математичними методами моделювання економічних процесів та оптимізації, з одної сторони, і програмуванням, з іншої, навчилися їх поєднувати, а саме, засвоїли, в якій формі і які задачі виникають у практиці управління підприємством. Управлінський облік та стратегічний аналіз якраз містять суто практичні задачі, важливі для менеджменту.

Крім цього, наводяться численні приклади з 15-річного досвіду автора дисципліни в сфері автоматизації.

У викладі матеріалу широко використовується UML для ілюстрації матеріалу.

Комунікативний і професійно-орієнтований підходи реалізуються в тому, що значна увага приділяється суміжним професійним питанням, як-от властивості ІТ-ринків в країні і за кордоном, менеджмент, взаємовідносини в команді і з замовниками. Проводиться ділова гра на тему реорганізації ІТ-відділу компанії.

Основним засобом навчання є Moodle - Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment, версії 3.6. Наступні види тестових питань У Moodle найчастіше використовуються:

- Багатоваріантне питання (вибір одної чи кількох альтернатив);

- Правильно/Неправильно;

- Відповідність (двох переліків);

- Вкладені відповіді (вставка тексту);

- Числове питання;

- Перетягування маркерів, в тому числі на малюнок;

- Есе (текст, який потребує оцінювання викладачем).

Після кожної лекції передбачене тестування з двох випадкових питань по матеріалу лекції. Текст лекції, по якому проводиться тестування і власне читається лекція, завжди доступний на сторінці дисципліни в Moodle. Двічі в семестрі студенти проходять модульний тест з 30 питань. Аби уникнути перекосу в сторону тестування, важливо написання письмових контрольних робіт в аудиторії і очна здача екзамену по письмовій відповіді на питання.

Стосовно лабораторних робіт, аудиторний час дозволяє прийняти очно лише їх третину, з урахуванням часу на колективне вирішення задач, тому більша частина діалогу щодо їх виконання відбувається в Moodle. При цьому всі помилки коментуються викладачем, до задовільного засвоєння студентом відповідних методів. Так реалізується індивідуалізований підхід до студентів.

Лабораторні заняття

Назва лабораторної роботи К-сть ауд. годин
1 Терміни і концепції обліку витрат. 2
2 Аналіз CVP. 2
3 Політика ціноутворення. 4
4 Рішення в умовах ризику і невизначеності. 4
5 Фінансові показники підрозділів. 4
6 Ділова гра "IT-підрозділ компанії" 2
В підсумку 18

Самостійна робота студента

№ з/п

Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання К-сть годин СРС
1 Складання кошторису. [1] глава 11 2
2 Трансфертне ціноутворення. [1], глава 14 1
3 Всезагальне управління витратами. [1] глава 15 1
4 Аналіз рентабельності взаємодії з замовником. [1], глава 7 1
5 Сформулюйте власне ставлення до ризику на основі [1], глава 8 1
6 Врахування інфляції в оцінці майбутніх доходів від інвестиційних проектів, [6], с.582-583. 2
7 Оцінка інвестиційних проектів за допомогою показника економічної доданої вартості (EVA), [6], с.576 -582. 2
8 Системи управлінського контролю, [1], глава 11 2
9 Аналіз досягнутих результатів діяльності підприємства, [5], с.46 -79 2
10 Збалансована система показників (Balanced Scorecard – BSC), [6], с.205-213 2
5 Підготовка до лабораторних робіт 28
6 Підготовка до МКР 4
7 Підготовка до заліку 6
В підсумку 54

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Як викладач, так і студент зобов’язані дотримуватись Кодексу честі Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут».

Система вимог, які ставляться перед студентом:

  • на лекції викладач користується презентаційним матеріалом, доступним для студентів під час підготовки до самостійних/модульних тестів або екзамену; використовує Moodle для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної активності Moodle (лабораторні роботи або тести) для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;

  • на лекції дозволено задавати питання викладачу, усі питання, уточнення та ін. студенти також задають в кінці лекції;

  • лабораторні роботи захищаються у двох режимах: в очному – в аудиторії під час лабораторної роботи; в заочному – перевірка викладачем звіту по лабораторній роботі, збереженому в Moodle, оцінювання роботи і написання відгуку викладачем. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту, який має бути збережений у Moodle;

  • модульні тести проводяться на лабораторних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат зберігається в Moodle;

  • заохочувальні бали виставляються за: участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів на більше 10;

  • штрафні бали виставляються за невчасну здачу лабораторної роботи, тобто коли перше збереження звіту в Moodle спізнюється відносно термінів, оголошених у документі «Графік здачі лабораторних робіт і максимальні оцінки» на сторінці дисципліни. Кількість штрафних балів не більше 1 за лабораторну роботу.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:

  1. виконання контрольних робіт (до 5 експрес-контрольних на лекційних заняттях, 3*5=15 балів);

  2. виконання самостійних тестів після кожної лекції (0,39*18=7 балів);

  3. виконання та захист 7 лабораторних робіт (7*8=56 балів);

  4. виконання 2 частин МКР(2*11=22 бали);

  5. заохочувальні та штрафні бали.

Система рейтингових балів та критерії оцінювання

Експрес-контрольні роботи:

«відмінно» – повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 3 бали;

«добре» – достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації) або повна відповідь з незначними недоліками – 2,3-2,9 бали;

«задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 1-2,2 бали;

«незадовільно» – відповідь не відповідає вимогам до «задовільно» – 0 балів.

Лабораторні роботи:

Більша частина лабораторних робіт здається заочно по збережених у Moodle звітах. В разі очної здачі на парі відповіді оцінюються так:

  • «відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 8/7,5 балів;

  • «добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 7/6 бали;

  • «задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 5/4 бал;

  • «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0/3 балів.

За кожні 2 тижні запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 2 бали, але не нижче 4 балів.

Модульні контрольні роботи

Вони відбуваються в формі модульних тестів і оцінюються автоматично системою Moodle.

Заохочувальні бали

– за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали, але в сумі не більше 10;

– презентації по СРС – від 1 до 5 балів.

Міжсесійна атестація

На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо він має дві здані лабораторні роботи. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо він має 4 здані лабораторні роботи.

Умови допуску до семестрового контролю: зарахування всіх ЛР й виконання МКР.

Залік:

Оцінка виставляється по сумі набраних балів за семестр (максимально 100 балів).

Здобувачі, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингову оцінку 60 і більше балів, отримують відповідну до набраного рейтингу оцінку без додаткових випробувань ("автоматом"). Зі здобувачами, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингову оцінку менше 60 балів, а також з тими здобувачами, хто бажає підвищити свою рейтингову оцінку, на останньому за розкладом занятті з дисципліни в семестрі викладач проводить семестровий контроль у вигляді залікової контрольної роботи (ЗКР) або співбесіди. В цьому випадку  ЗКР оцінюється у 100 балів, а в якості результуючої обирається більша з двох оцінок (семестрової рейтингової та оцінки за ЗКР).

Таблиця відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:

Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно
Не виконані умови допуску Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

Перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль, публікується в Moodle в кінці семестру.

На початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції) за попередньою домовленістю з групою.

Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):

Складено доцент, к.т.н., Попенко Володимир Дмитрович

Ухвалено кафедрою ІСТ (протокол № 21 від 29.06.2023р.)

Погоджено Вченою радою ФІОТ (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)