Управління архітектурою підприємств - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)

Реквізити навчальної дисципліни

Рівень вищої освіти Другий(магістерський)
Галузь знань 12 Інформаційні технології
Спеціальність 126 Інформаційні системи та технології
Освітня програма Інформаційні управляючі системи та технології
Статус дисципліни Нормативна
Форма навчання очна(денна)/дистанційна
Рік підготовки, семестр 1 курс, осінній семестр
Обсяг дисципліни 3 кредити (90 годин (18 – лекції, 18 – лабораторні, 54 - СРС))
Семестровий контроль/ контрольні заходи залік, модульний контроль
Розклад занять http://rozklad.kpi.ua/Schedules/ScheduleGroupSelection.aspx
Мова викладання українська
Інформація про керівника курсу / викладачів

Лектор, лабораторні заняття: д.т.н., професор

Теленик Сергій Федорович,

s.telenyk@gmail.com моб. (067) 506-15-86

Розміщення курсу https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=251

Програма навчальної дисципліни

Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання

Необхідність вивчення навчальної дисципліни. До теперішнього часу в світовій практиці накопичений значний досвід в галузі побудови архітектури організації. Існуючі підходи і методи багато в чому базуються на використанні, узагальненні та інтеграції наявних результатів в області бізнес-моделювання та системного аналізу і проектування (перш за все, в частині проектування інформаційних систем).

Слід зазначити, що архітектурна концепція привела до появи принципово нової ролі в складі основних учасників процесу - ролі архітектора. Названа роль характеризується високім статусом, що відображає ступінь важливості наявності у організації архітектури, архітектор, як правило, є головним заступником ІТ-директора і є постановником завдань як для аналітиків бізнес-процесів, так і для системних аналітиків.

Мета дисципліни: формування у студентів теоретичних знань з основ управління архітектурою підприємства та розвитку інформаційних систем, отримання практичних навиків, які дозволяють моделювати бізнес-процеси, розробляти архітектуру інформаційних систем та оптимізувати структуру підприємства.

Предмет дисципліни: загальновизнані методології і сучасні технології управління архітектурою підприємства та розвитку інформаційних систем.

Загальні компетентності

ЗК04 Здатність розробляти проєкти та управляти ними
ЗК05 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт

Фахові (спеціальні) компетентності

СК01 Здатність розробляти та застосувати ІСТ, необхідні для розв’язання стратегічних і поточних задач
СК02 Здатність формулювати вимоги до етапів життєвого циклу сервіс-орієнтованих інформаційних систем
СК07 Розробляти і реалізовувати інноваційні проекти у сфері ІСТ
СК 09

Здатність аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові

моделі та методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в

інформації, визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні

методології та мови її визначення.

Програмні результати навчання

РН 06

Обґрунтовувати вибір технічних та програмних рішень з урахуванням їх

взаємодії та потенційного впливу на вирішення організаційних проблем,

організовувати їх впровадження та використання.

РН 12

Аналізувати архітектуру підприємства, досліджувати і розробляти нові моделі та

методи задоволення потреб бізнес-спільноти підприємства в інформації,

визначати архітектуру підприємства використовуючи сучасні методології та

мови її визначення.

Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)

Пререквізити: Для вивчення курсу необхідно мати бакалаврську базову підготовку.

Постреквізити. Дисципліна є теоретичною та методологічною основою для виконання і захисту випускної кваліфікаційної роботи.

Зміст навчальної дисципліни

Розділ 1.

Тема 1.1. Загальні відомості про архітектуру підприємства, еволюція розвитку, тренди.

Тема 1.2. Зміст архітектурного підходу.

Розділ 2.

Тема 2.1. Архітектурний погляд на устрій підприємства.

Розділ 3.

Тема 3.1. Методи досягнення цільового стану архітектури підприємства.

Навчальні матеріали та ресурси

Базова література

1. Dietz Jan. Enterprise ontology. Theory and methodology. Springer, 2006

2. Archi – The Free ArchiMate Modelling Tool. Virsion 3.0. User Guide – Phillip Beauvoir, 2014. – Режим доступа: http://www.archimatetool.com/downloads/latest/Archi\_User\_Guide.pdf

3. Archi – The Free ArchiMate Modelling Tool – Phillip Beauvoir, 2014. – Режим доступа: http://www.archimatetool.com/

4. ArchiMate 2.1 Specification – The Open Group, 2014. – Режим доступа: https://www2.opengroup.org/ogsys/catalog/c13L

5. Welcome to TOGAF Version 9.1 Enterprise Edition [Электронныйресурс] – The Open Group, 2014. – Режим доступа:http://www.opengroup.org/togaf/

6. Зараменських Е. П. Архітектура підприємства. Інтернет-університет інформаційних технологій, 2018. — 504 с.

Додаткова література

1. NASA Systems Engineering Handbook. NASA. 1995. SP-610S.

2. Systems Engineering Handbook, version 2a. INCOSE, 2004.

3. Роберт Мартін. Чиста архітектура. Видання друге. – Фабула, 2023. -369с.

Навчальний контент

Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Лекційні заняття.

№ з/п Назва теми лекції та перелік основних питань
1-2

Тема 1.1. Загальні відомості про архітектуру підприємства, еволюція розвитку, тренди.

Потреба у трансформації підприємства та виникаючі проблеми. Основи архітектури підприємства. Огляд основних методологій, стандартів та зводів знань в галузі архітектури підприємства. Мови опису архітектури підприємства. Програмні засоби підтримки архітектурного підходу. Тренди та перспективні напрямки архітектурного підходу.

Література: основна література – 3, 4; додаткова – 3.

3-4

Тема 1.2. Зміст архітектурного підходу.

Основні елементи архітектурного підходу. Управління постійними змінами та трансформацією на основі архітектурного підходу. Повторне використання знань при описі та розробці архітектури підприємства.

Література: основна література – 1,4; додаткова – 2, 5.

5-7

Тема 2.1. Архітектурний погляд на устрій підприємства.

Онтологія підприємства. Аспекти та шари архітектури як «полиці» для розміщення об'єктів. Метамодель та її роль у практиці управління архітектурою підприємства. Об'єкти бізнес-шару. Об'єкти шару інформаційних систем. Об'єкти технологічного шару. Сервісний підхід до опису та розробки архітектури підприємства. Об'єкти розширень. Об'єкти для планування переходу з поточної до цільової архітектури підприємства. Зв'язки між об'єктами. Патерни та класифікації в архітектурі підприємства.

Література: основна література – 4, 5; додаткова – 6.

8-9

Тема 3.1. Методи досягнення цільового стану архітектури підприємства.

Зв'язок зацікавлених сторін, артефактів та об'єктів. Початковий етап. Етап ідентифікації та аналізу існуючої архітектури підприємства. Етап проектування цільової архітектури підприємства. Етап реалізації та переходу. Етап оцінки реалізації архітектури.

Література: основна література – 2, 4; додаткова – 5, 6.

Лабораторні заняття.

№ з/п Назва лабораторної роботи
1 Фреймворк TOGAF.
2 Компетенції архітектора підприємства.
3 Моделювання бізнес-шару в ArchiMate.
4 Моделювання шару застосування в ArchiMate.
5 Моделювання технологічного шару в ArchiMate.
6 Комплексне архітектурне мислення.

Самостійна робота студента/аспіранта

№ з/п Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання

Кількість

годин СРС

1 Програмний EAM-інструментарій. 4
2 Аналіз переваг та недоліків різних референтних моделей. 4
3 Еволюція онтології підприємства. 4
4 Типові варіанти відповідності результатів проекту цільовій архітектурі. 4
5 Підготовка до лабораторних робіт 28
6 Підготовка до МКР 4
7 Підготовка до заліку 6

Політика та контроль

Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)

Система вимог, які ставляться перед студентом:

- відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;

- на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом;

- викладач використовує LMS Moodle для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше;

- викладач відкриває доступ до певної директорії LMS Moodle для завантаження електронних звітів з лабораторних робіт;

- на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу. Усі питання студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;

- лабораторні роботи захищаються студентом особисто. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;

- етапи модульної контрольні роботи та семестровий контроль відбуваються шляхом тестування на лабораторних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.) за допомогою програмного забезпечення для контролю та перевірки знань SunRav TestOfficePro Pro або LMS Moodle;

- заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць, презентацій по одній із тем СРС тощо. Кількість заохочуваних балів - не більше 10;

- студенти повинні сумлінно та самостійно (крім випадків, які санкціоновано передбачають групову роботу) виконувати навчальні та дослідницькі завдання, поважати наукові та навчальні здобутки інших, посилатися на джерела, з яких береться інформація, незалежно від того, в якому вигляді вона опублікована – в електронному чи паперовому, у разі виникнення труднощів під час виконання навчальних чи дослідницьких завдань звертатися за санкціонованою допомогою до колег, викладачів та наукових керівників, робити оригінальну роботу для кожної дисципліни, використовувати у науковій та навчальній діяльності тільки надійні та достовірні джерела інформації, нагадувати колегам про неприпустимість порушення академічної чесності;

- неприйнятними у навчальній та науково-дослідницькій діяльності для студентів є:

1) Плагіат – навмисне чи усвідомлене оприлюднення (опублікування), повністю або частково, чужого твору (тексту або ідей) під іменем особи, яка не є автором цього твору, без належного оформлення посилань.

2) Шахрайство, а саме:

- фальсифікація або фабрикація інформації, наукових результатів та наступне використання їх в академічній роботі;

- підробка підписів в офіційних документах (залікових книжках, актах, звітах, угодах тощо);

- використання під час контрольних заходів заборонених допоміжних матеріалів або технічних засобів (шпаргалки, мікронавушники, телефони, планшети тощо);

- посилання на джерела, які не використовувалися в роботі;

- списування (реплікація) при складанні будь-якого виду підсумкового або поточного контролю;

- проходження процедур контролю знань підставними особами;

- здавання або репрезентація різними особами робіт з однаковим змістом як результату навчальної чи наукової діяльності.

3) Несанкціонована співпраця, а саме:

- надання допомоги для здійснення акту академічної нечесності − навмисна чи усвідомлена допомога або спроба допомоги іншому вчинити акт академічної нечесності;

- придбання в інших осіб чи організацій з наступним поданням як власних результатів навчальної та наукової діяльності (звітів, рефератів, контрольних, розрахункових, курсових, дипломних та магістерських робіт, есе, статей, монографій, навчальних посібників тощо).

4) Пропонування чи отримання неправомірної винагороди при оцінюванні результатів успішності, виконання навчальних чи дослідницьких завдань.

5) Використання родинних або службових зв’язків для отримання позитивної або вищої оцінки при складанні будь-якого виду підсумкового контролю або переваг у роботі.

Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)

Рейтинг студента з кредитного модуля розраховується виходячи із 100-бальної шкали та складається з балів, що студент отримує за:

  • виконання лабораторних робіт (6 робіт, кожна з яких оцінена максимально у 10 балів), бізнес-кейси яких відповідають темі реферату;

  • виконання модульної контрольної роботи (22 бали);

  • оформлення реферату, виконуваного в тракті виконання лабораторних робіт (18 балів).

R= 6*10 + 18 + 22 = 100

Календарний контроль: провадиться двічі на семестр як моніторинг поточного стану виконання вимог силабусу.

За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 26 балів. На першій атестації (8-й та 9-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо набирає від 10 до 20 балів за виконання лаб. робіт (оцінюються підготовленість, знання за темами 1.1 та 1.2) та першого звіту з виконання реферату (до 6 балів) (оцінюються об’єм і рівень матеріалів звіту, новизна запропонованих рішень).

За результатами навчальної роботи за наступні 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 26 балів. На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо набирає від 10 до 20 балів за виконання лаб. робіт (оцінюються підготовленість, знання за темою 2.1) та другого звіту з виконання реферату (до 6 балів) (оцінюються об’єм і рівень матеріалів звіту, новизна запропонованих рішень, якість реалізації).

Кінцевий звіт з виконання реферату оцінюється максимально у 6 балів (оцінюються об’єм і рівень матеріалів звіту, впровадження запропонованих рішень, рівень дотримання вимог).

Семестровий контроль: залік.

Умови допуску до семестрового контролю: зарахування всіх лаб. робіт, виконання 3-х частин реферату, виконання МКР.

Здобувачі, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингову оцінку 60 і більше балів (R ≥ 60), отримують відповідну до набраного рейтингу оцінку без додаткових випробувань ("автоматом"). Зі здобувачами, які виконали всі умови допуску до заліку та мають рейтингову оцінку менше 60 балів (R < 60), а також з тими здобувачами, хто бажає підвищити свою рейтингову оцінку, на останньому за розкладом занятті з дисципліни в семестрі викладач проводить семестровий контроль у вигляді залікової контрольної роботи (ЗКР) або співбесіди.

На заліку студент може отримати максимум 100 балів.

повна відповідь - 100..95;

часткова відповідь - 94…60;

незадовільна відповідь - 0.

В якості результуючої обирається більша з двох оцінок (семестрової рейтингової та залікової оцінки). Сума рейтингових балів, отриманих студентом протягом семестру, переводиться до підсумкової оцінки згідно з таблицею відповідності рейтингових балів оцінкам за університетською шкалою:

Кількість балів Оцінка
100-95 Відмінно
94-85 Дуже добре
84-75 Добре
74-65 Задовільно
64-60 Достатньо
Менше 60 Незадовільно

Не виконані умови допуску

(<40)

Не допущено

Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)

  1. Теми рефератів з дисципліни «Управління архітектурою підприємств»
  1. Управління архітектурою бібліотеки.

  2. Управління архітектурою мережі книжкових магазинів.

  3. Управління архітектурою ВНЗ.

  4. Управління архітектурою провайдера зберігання файлів даних у

    публічній хмарі.

  5. Управління архітектурою провайдера IaaS.

  6. Управління архітектурою футбольного клубу.

  7. Управління архітектурою аеропорту.

  8. Управління архітектурою компанії, яка поводить соціальні і

    маркетингові дослідження у сфері кіно.

  9. Управління архітектурою локальної кур'єрської компанії.

  10. Управління архітектурою мережі АЗС.

  11. Управління архітектурою ІТ-компанії, яка застосовує

    Agile-методологію.

  12. Управління архітектурою салону краси.

  13. Управління архітектурою картинної галереї.

  14. Управління архітектурою мережі інтелектуальних паркінгів.

  15. Управління архітектурою виробника програмного забезпечення.

  16. Управління архітектурою мережі лабораторій медичних.

  17. Управління архітектурою ресторації.

  18. Управління архітектурою медичної клініки.

  19. Управління архітектурою компанії, яка створює та надає користувачам

    навчальні курси.

  20. Управління архітектурою рекламної агенції.

  21. Управління архітектурою агенції з працевлаштування.

  22. Управління архітектурою компанії оптової торгівлі.

  23. Управління архітектурою департаменту міської комунікації мерії.

  24. Управління архітектурою департаменту мерії з моніторингу

    екологічного стану міста.

  25. Управління архітектурою типового виробника побутової техніки.

  26. Управління архітектурою комерційного банку.

  27. Управління архітектурою системи станцій технічного обслуговування

    автомобілів.

  28. Управління архітектурою електронного магазину.

  29. Управління архітектурою будівельної компанії.

  30. Управління архітектурою системи фітнес-клубів.

    1. На початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач додає до рейтингу студента певну кількість балів за попередньою домовленістю з групою.

Робочу програму навчальної дисципліни (силабус):

Складено професором кафедри ІСТ, д.т.н., професором, Телеником Сергієм Федоровичем

Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 21 від 29.06.2023 р.)

Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 11 від 29.06.2023 р.)