БАЗИ ДАНИХ - Робоча програма навчальної дисципліни (Силабус)
Реквізити навчальної дисципліни
Рівень вищої освіти | Перший (бакалаврський) |
Галузь знань | 12 Інформаційні технології |
Спеціальність | 126 Інформаційні системи та технології |
Освітня програма | Інтегровані інформаційні системи |
Статус дисципліни | Обов’язкова (нормативна) |
Форма навчання | очна(денна)/заочна |
Рік підготовки, семестр | 2 курс, осінній семестр |
Обсяг дисципліни | 4 кредити ECTS/120 годин (36 годин – Лекції, 18 годин – Лабораторні, 66 годин – СРС) |
Семестровий контроль/ контрольні заходи | Екзамен/письмова робота, МКР, експрес-контрольні роботи, захист лабораторних робіт |
Розклад занять | 1 лекція (2 години) 1 раз на тиждень; 1 лабораторна робота (2 години) 1 раз на 2 тижні. |
Мова викладання | Українська |
Інформація про керівника курсу / викладачів | Лектор: к.т.н., Ульяницька Ксенія Олександрівна моб. +38(050)355-62-15 Лабораторні: к.т.н., доцент, Бойко Олександра Володимирівна моб. +38(097)294-40-83 |
Розміщення курсу | https://campus.kpi.ua, https://classroom.google.com/c/NDI2NzM4MDYzODAz?cjc=57tsoio, https://ist.kpi.ua/syllabuses/uk/Index |
Програма навчальної дисципліни
Опис навчальної дисципліни, її мета, предмет вивчання та результати навчання
Силабус освітнього компонента «Бази даних» складено відповідно до освітньої програми підготовки бакалаврів «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології.
Мета навчальної дисципліни
Формування та закріплення у студентів наступних компетентностей: (КЗ2) Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; (КЗ3) Здатність до розуміння предметної області та професійної діяльності; (КС4) Здатність проектувати, розробляти та використовувати засоби реалізації інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій (методичні, інформаційні, алгоритмічні, технічні, програмні та інші); (КС6) Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології (виробничі, підтримки прийняття рішень, інтелектуального аналізу даних та інші), методики й техніки кібербезпеки під час виконання функціональних завдань та обов’язків.; (КС10) Здатність вибору, проектування, розгортання, інтегрування, управління, адміністрування та супроводжування інформаційних систем, технологій та інфокомунікацій, сервісів та інфраструктури організації.
Предмет навчальної дисципліни
Основні поняття реляційної теорії, введення в реляційні бази даних, інфологічна модель, даталогічна модель, реляційні системи управління базами даних SQL на прикладі Oracle Databases.
Програмні результати навчання, на формування та покращення яких спрямована дисципліна:
(ПРН3) Використовувати базові знання інформатики й сучасних інформаційних систем та технологій, навички програмування, технології безпечної роботи в комп'ютерних мережах, методи створення баз даних та інтернет-ресурсів, технології розроблення алгоритмів і комп’ютерних програм мовами високого рівня із застосуванням об’єктно-орієнтованого програмування для розв’язання задач проектування і використання інформаційних систем та технологій; (ПРН6) Демонструвати знання сучасного рівня технологій інформаційних систем, практичні навички програмування та використання прикладних і спеціалізованих комп’ютерних систем та середовищ з метою їх запровадження у професійній діяльності.
Пререквізити та постреквізити дисципліни (місце в структурно-логічній схемі навчання за відповідною освітньою програмою)
Пререквізити
Вміти користуватися комп’ютером на рівні адміністратора, вміти працювати з віртуальними машинами (створювати, налаштовувати, модифікувати), базові знання в області теорії множин, вміти будувати Use-Case моделі для подальшої можливості аналізувати та прогнозувати майбутній функціонал застосування для якого, власне, і буде проєктуватися будь-яка реляційна база даних.
Постреквізити
Проєктування та реалізація реляційних БД на реляційних СУБД. Після проходження дисципліни студенти зможуть відтворити базові етапи створення реляційних баз даних, а саме виконувати аналіз предметної області, будувати інфологічну або концептуальну модель предметної області, трансформувати концептуальну модель у фізичну модель бази даних, застосовувати нормалізації таблиць та формалізацію зв’язків. Писати скрипти (розділ DDL мови SQL) для фізичної моделі даних під реляційну СУБД Oracle Database 11g/18c. Виконувати прості SQL запити до створеної бази даних.
Зміст навчальної дисципліни
Очна форма
Лекційні заняття
- Розділ 1. Загальні положення
- Розділ 2. Реляційні бази даних. Введення
- Розділ 3. Моделювання реляційної бази даних
- Розділ 4. Введення в мову SQL.
- Розділ 5. Реляційна СУБД на прикладі серверу Oracle Database 11g XE.
- Розділ 6. Введення в механізми роботи реляційних баз даних.
- Розділ 7. Багато табличні запити мови SQL.
Лабораторні заняття
- Аналіз предметної області.
- Інфологічна модель даних.
- Побудова даталогічної моделі даних.
- Розгортання реляційної СУБД на віртуальній машині.
- Фізичне проєктування реляційної бази даних.
- Фізична реалізація реляційної бази даних.
- Реалізація складних запитів в рамках SQL команд підмов DML та DQL.
Заочна форма
Лекційні заняття
- Розділ 1. Загальні положення
- Розділ 2. Моделювання реляційної бази даних
- Розділ 3. Введення в мову SQL.
Лабораторні заняття
- Аналіз предметної області.
- Інфологічна модель даних.
- Побудова даталогічної моделі даних.
- Фізичне проєктування реляційної бази даних.
Навчальні матеріали та ресурси
Базова література
- Hugh Darwen, An Introduction to Relational Database Theory — ISBN 978-87-7681-500-4, 2010. — 231 p.
- Ron McFadyen, Relational Databases and Microsoft Access, - Winnipeg, Manitoba, Canada R3B 2E9, 2016 – 221 p.
- Serge Abiteboul, Rick Hull, Victor Vianu, Foundations of Databases, - ISBN-10: 0201537710, - Addison-Wesley Publishing, 2017 – 678 p.
- Mastering Relational Databases: from Models to Querying., Libby Shoop Macalester College Saint Paul, MN, USA, — 2019 — 385 p.
Допоміжна література
- https://www.academia.edu/13238980/Relational_Database_Systems_Analysis_and_Comparison - збірник статей по питанням розробки реляційних схем даних.
- https://www.postgresql.org/docs/9.1/index.html - документація реляційної СУБД Postgres.
- https://dev.mysql.com/doc/refman/8.2/en/introduction.html - документація реляційної СУБД MySQL .
- https://learn.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/?view=sql-server-ver16 – технічна документація реляційної СУБД MS SQL Server 2022.
- https://docs.oracle.com/en/database/oracle/oracle-database/19/sqlrf/index.html#Oracle%C2%AE-Database - технічна документація реляційної СУБД Oracle Database 19C - 2023.
Навчальний контент
Методика опанування навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Очна форма
Лекційні заняття
№ | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) | |
1 | Тема 1.1. Структура та зміст курсу. РСО. | |
Тема 1.2. Загальні поняття дисципліни. Типи баз даних. | ||
Лекція 1. Вступ. Загальні поняття. Типи баз даних. | ||
Структура курсу Бази даних, РСО. Загальні поняття області баз даних. База даних як інформаційна модель предметної області проєктування. Правило трьох НЕ. Загальні відомості про нереляційні бази даних. Типи БД. | ||
Завдання на СРС. Нереляційні бази даних, BlockChain – загальні поняття, види, моделі. | ||
2 | Тема 1.3. Реляційні та нереляційні бази даних. Теорема CAP./ | |
Тема 2.1. Принципи ACID. | ||
Лекція 2. Реляційні та нереляційні бази даних. Теорема CAP. Принципи ACID. | > | |
Визначення реляційних та нереляційних баз даних, відмінності, моделі, принципи. Теорема САР – поєднання можливостей реляційних та нереляційних баз даних. Принципи реляційних баз даних з детальним поясненням. | ||
Завдання на СРС. Теорема САР – детальний розгляд, порівняльний аналіз сторін «трикутника» | ||
3 | Тема 2.2. Основні терміни реляційних баз даних. | |
Лекція 3. Терміни реляційної теорії баз даних. Реляційна модель даних. | ||
Існуючі терміни реляційних баз даних та реляційних систем управління базами даних. Схематичне представлення термінів. Трирівнева схема представлення метаданих. | ||
Завдання на СРС. Реляційна модель даних, розроблена Е.Коддом – визначення, принципи. | ||
4 | Тема 3.1. Перелік етапів повного циклу побудови реляційних баз даних (РБД). | |
Лекція 4. Модель реляційної бази даних. Принципи побудови. Повний цикл проєктування РБД. | ||
Ключові моменти побудови РБД. Узагальнений та повний перелік етапів проєктування реляційних баз даних. | ||
5 | Тема 3.2. Поняття інфологічного проєктування баз даних | |
Лекція 5. Приклад проєктування інфологічної моделі бази даних «Видавництво». | ||
Проведення аналізу предметної області та виявлення певних елементів для інфологічного проєктування. Перелік існуючих взаємозв’язків між відношеннями. Побудова ER-діаграми за нотацією Чена. | ||
Завдання для СРС. Дослідження повного переліку елементів моделі інфологічного проєктування. Виконання ER-діаграми іншої нотації (на вибір, IDEF0, Yordana чи ін.). | ||
6 | Тема 3.3. Поняття даталогічного проєктування баз даних | |
Лекція 6. Приклад проєктування даталогічної моделі бази даних «Видавництво». | ||
Проведення перетворення існуючої інфологічної моделі даних в даталогічну з формалізацією усіх зв’язків між сутностями. Побудова моделі здійснюється узагальненим набором елементів даталогічних моделей | ||
Завдання для СРС. Дослідження інших способів та засобів побудови логічних моделей предметної області за концептуальною діаграмою. | ||
7 | Тема 3.4. Нормалізація та введення в де-нормалізацію. | |
Лекція 7. Нормалізація даталогічної моделі. Денормалізація – застосування, наслідки. | ||
Визначення термінів нормалізації. Вісім нормальних форм (3 обов’язкові). Випадки застосування де-нормалізації. Наслідки де-нормалізації. | > | |
Завдання для СРС. Дослідження нормальних форм починаючи з 4НФ. | ||
8 | Тема 4.1. Дванадцять правил Кодда. | |
Тема 4.2. Конструкція мови SQL – основні типи запитів відповідних мов DDL, DML, DCL, TCL. | ||
Лекція 8. Передісторія мови SQL. Правила Е. Кодда. Конструкція мови SQL – основні типи запитів. | ||
Історія виникнення єдиної структурованої мови, якою наразі користуються усі реляційні системи управління базами даних. Правила Кодда – визначення, обґрунтування. Анатомія реляційних баз даних. Згадуємо правила Кодда, нормалізацію/де-нормалізацію. Класифікація зав’язків між відношеннями. Класифікація SQL-команд. | ||
Завдання для СРС. Опрацювання усіх дванадцяти правил Кодда. Приклади застосування. Підготовка до контрольної роботи по усьому попередньому матеріалу. | ||
9 | Лекція 9. Модульна контрольна робота | |
На контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає базові поняття реляційної теорії баз даних та конструкцію мови SQL у загальному вигляді. | ||
Завдання включають теоретичну та практичну частини, а також додаткове завдання, в разі вчасного відпрацювання основних питань. | ||
Завдання для СРС. Повторити матеріал 1-8 лекцій. | ||
10 | Тема 5.1. Узагальнена архітектура серверу Oracle | |
Лекція 10. Реляційні СУБД. Архітектура сервера БД Oracle Database. | ||
Історія виникнення та розробки реляційної СУБД Oracle. Стеки технологій Oracle. Загальна структура сервера БД Oracle. Загальна архітектура бази даних Oracle. | ||
Завдання для СРС. Завантажити відповідну версію сервера Oracle. Встановити програмне забезпечення та порожню базу даних для подальшого вивчення та використання. | ||
11 | Тема 5.2. Структури пам’яті серверу Oracle | |
Лекція 11. Структури бази даних Oracle. Узагальнена структура пам’яті. | ||
Схематичне представлення структур бази даних Oracle. Логічні та фізичні структури пам’яті. | ||
Завдання для СРС. Самостійно опанувати матеріали по управлінню структурами зберігання бази даних – уточнення фізичної структури. | ||
12 | Тема 5.3. Основні поняття в Oracle для роботи та створення баз даних | |
Лекція 12. Управління екземпляром Oracle. Основні моменти. | ||
Поняття екземпляра Oracle. Узагальнене управління екземпляром Oracle (структури пам’яті та процеси). | ||
Завдання для СРС. Спрощений супровід параметрів ініціалізації. Запуск та зупинка екземпляра бази даних Oracle. | ||
13 | Тема 6.1. Поняття цілісності | |
Тема 6.2. Індекси. Основні поняття, введення. | ||
Лекція 13. Обмеження цілісності в реляційних базах даних. Індексація в реляційних базах даних. Види індексів | ||
Перелік обмежень цілісності для реляційних БД. Застосування, приклад. Класифікація зав’язків між таблицями. Поняття та застосування індексації в реляційних БД. Класифікація індексів. | ||
Завдання для СРС. Відпрацювання теоретичного матеріалу на сервері Oracle, для чого опанувати формалізацію зав’язків в специфіці серверу Oracle, а також види та застосування індексів серверу Oracle. | ||
14 | Тема 6.3. SQL запити в розділі DML | |
Лекція 14. Конструкція запитів SQL. Визначення словника метаданих. | ||
Трирівнева схема представлення метаданих в реляційних системах управління базами даних. Поняття даних про дані. Запити по одній таблиці в конструкції SELECT. | ||
Завдання для СРС. Відпрацювання теоретичного матеріалу на сервері Oracle, визначення відповідних представлень, де відображені метадані Oracle. Табличний простір, де зберігаються метадані. | ||
15 | Лекція 15. Модульна контрольна робота | |
На контрольну роботу виноситься увесь попередній матеріал, що включає роботу в реляційній СУБД Oracle 11g/18c на рівні користувача із досвідом. Теоретичні питання по цілісності, індексам та запитам SQL в розділах DDL, DML. | ||
Завдання включають теоретичну частину, тестове питання та практичну частини, де потрібно буде написати один з запитів SQL з розділів DDL та/чи DML. | ||
Завдання для СРС. Повторити матеріал 10-14 лекцій. | ||
16 | Тема 7.1. Робота з таблицями в реляційній СУБД | |
Лекція 16. Конструкції мови SQL. Підмова DDL. | ||
Перелік відомих команд підмови DDL з прикладами та практичним відпрацюванням на сервері Oracle Database 11g/18с XE. | ||
Завдання для СРС. Локально-керовані табличні простори та табличні простори, керовані словником. Визначення, застосування. | ||
17 | Тема 7.2. Команди мови DDL, DML | |
Лекція 17. Конструкції мови SQL. Підмова DМL. Багатотабличні запити. | ||
Перелік відомих команд підмови DМL з прикладами та практичним відпрацюванням на сервері Oracle Database 11g/18с XE. Алгоритм утворення складних багатотабличних запитів. Приклад відпрацювання на сервері Oracle. | ||
Завдання для СРС. Схеми даних та облікові записи в сервері Oracle. Робота з параметрами безпеки. | ||
18 | Тема 7.3. Поняття транзакцій | |
Лекція 18. Визначення транзакцій в РБД. Приклади. | ||
Поняття транзакцій, приклади транзакцій на сервері Oracle Database 11g/18с XE. Поняття COMMIT та ROLLBACK. | ||
Завдання для СРС. Самостійно потренуватись та опанувати поняття блокування транзакцій, застосування конструкції SAVEPOINT. |
Лабораторні заняття
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
1 | Лабораторна робота 1. Аналіз предметної області. Необхідно проаналізувати, знайти відповідний матеріал для заданої теми предметної області. Результатом проведеної роботи повинні бути опис предметної області мінімум на сторінку А4 та виявлення відповідних сутностей у вигляді табличної класифікації за їхніми типами. Література: [3, Гл.6] | 4 |
2 | Лабораторна робота 2. Інфологічна модель бази даних. За отриманими даними з лабораторної роботи №1 необхідно виявити необхідні атрибути сутностей та зв’язки між сутностями. Усе звести в класифіковані таблиці відповідно атрибутів та зав’язків. Результатом виконання даної лабораторної є інфологічна модель даних у вигляді ER-діаграми за печною нотацією (Чена, Йордана, IDEF0,…). Література: [3, Гл.6] | 2 |
3 | Лабораторна робота 3. Даталогічна модель бази даних. Перетворити отриману інфологічну модель реляційної бази даних у даталогічну, формалізувавши усі види зв’язків. Провести нормалізацію та застосувати певні обмеження цілісності. Література: [3, Гл.6] | 2 |
4 | Лабораторна робота 4. Розгортання реляційної СУБД на віртуальній машині. Виконати встановлення та налаштування первинних параметрів ініціалізації. Оволодіти адміністративними навичками роботи з паролем супер користувача. Знати яким чином встановлене програмне забезпечення – де знаходяться відповідні системні файли та змінні. Література: [7] | 2 |
5 | Лабораторна робота 5. Фізичне проєктування реляційної бази даних. На основі розробленої даталогічної моделі в лабораторній роботі №3 розробити відповідні скрипти на мові SQL (DDL). Література: [7], [8] | 2 |
6 | Лабораторна робота 6. Фізична реалізація реляційної бази даних. Створити відповідні табличні простори (постійний та тимчасовий) та схему даних. Додати відповідні ролі та гранти. Усе супроводити збереженням відповідних скриптів на мові SQL. Розгорнути схему даних з відповідними таблицями, зв’язками та обмеженнями цілісності по скриптам, отриманим в попередній роботі. Література: [7] | 4 |
7 | Лабораторна робота 7. Реалізація складних запитів в рамках SQL команд підмов DML та DQL. Добавити тестові значення в усі таблиці отриманої на попередній лабораторній роботі схемі даних. Усі дії зафіксувати відповідними скриптами мови SQL. Відпрацювати складні багатотабличні запити, використовуючи 3 і більше відношень. Література: [8] | 2 |
Заочна форма
Лекційні заняття
№ | Назва теми лекції та перелік основних питань (перелік дидактичних засобів, посилання на літературу та завдання на СРС) |
1 | Тема 1.1. Загальні поняття дисципліни. Типи баз даних. Реляційні та нереляційні бази даних |
Тема 1.2. Основні терміни реляційних баз даних. | |
Тема 2.1. Перелік етапів повного циклу побудови реляційних баз даних. | |
Лекція 1. Загальні поняття. Типи баз даних. Реляційні та нереляційні бази даних. Повний цикл проєктування РБД. Загальні поняття області баз даних. Визначення реляційних та нереляційних баз даних, відмінності, моделі, принципи. Ключові моменти побудови РБД. Узагальнений та повний перелік етапів проєктування реляційних баз даних. | |
Завдання на СРС. Нереляційні бази даних, BlockChain – загальні поняття, види, моделі. Теорема САР – детальний розгляд, порівняльний аналіз сторін «трикутника». Реляційна модель даних, розроблена Е.Коддом – визначення, принципи. | |
2 | Тема 2.2. Поняття інфологічного проєктування баз даних. |
Тема 2.3. Поняття даталогічного проєктування баз даних. | |
Лекція 2. Інфологічне та даталогічне проєктування баз даних. Проведення аналізу предметної області та виявлення певних елементів для інфологічного проєктування. Перелік існуючих взаємозв’язків між відношеннями. Побудова ER-діаграми за нотацією Чена. Проведення перетворення існуючої інфологічної моделі даних в даталогічну з формалізацією усіх зв’язків між сутностями. Побудова моделі здійснюється узагальненим набором елементів даталогічних моделей. | |
Завдання для СРС. Дослідження повного переліку елементів моделі інфологічного проєктування. Виконання ER-діаграми іншої нотації (на вибір, IDEF0, Yordana чи ін.). Дослідження інших способів та засобів побудови логічних моделей предметної області за концептуальною діаграмою. | |
3 | Тема 2.4. Нормалізація та введення в де-нормалізацію. |
Тема 3.1. Дванадцять правил Кодда | |
Тема 3.2. Конструкція мови SQL – основні типи запитів відповідних мов DDL, DML, DCL, TCL. | |
Лекція 3. Нормалізація даталогічної моделі. Денормалізація – застосування, наслідки. Правила Е. Кодда. Конструкція мови SQL – основні типи запитів. Визначення термінів нормалізації. Вісім нормальних форм (3 обов’язкові). Випадки застосування де-нормалізації. Наслідки де-нормалізації. Правила Кодда – визначення, обґрунтування. Класифікація зав’язків між відношеннями. Класифікація SQL-команд. | |
Завдання для СРС. Дослідження нормальних форм починаючи з 4НФ. Опрацювання усіх дванадцяти правил Кодда. Приклади застосування. |
Лабораторні заняття
№ | Назва лабораторної роботи | Кількість ауд. годин |
1 | Лабораторна робота 1. Аналіз предметної області. Необхідно проаналізувати, знайти відповідний матеріал для заданої теми предметної області. Результатом проведеної роботи повинні бути опис предметної області мінімум на сторінку А4 та виявлення відповідних сутностей у вигляді табличної класифікації за їхніми типами. Література: [3, Гл.6] | 4 |
2 | Лабораторна робота 2. Інфологічна модель бази даних. За отриманими даними з лабораторної роботи №1 необхідно виявити необхідні атрибути сутностей та зв’язки між сутностями. Усе звести в класифіковані таблиці відповідно атрибутів та зав’язків. Результатом виконання даної лабораторної є інфологічна модель даних у вигляді ER-діаграми за печною нотацією (Чена, Йордана, IDEF0,…). Література: [3, Гл.6] | 2 |
3 | Лабораторна робота 3. Даталогічна модель бази даних. Перетворити отриману інфологічну модель реляційної бази даних у даталогічну, формалізувавши усі види зв’язків. Провести нормалізацію та застосувати певні обмеження цілісності. Література: [3, Гл.6] | 2 |
4 | Лабораторна робота 5. Фізичне проєктування бази даних на реляційній СУБД. На основі розробленої даталогічної моделі в лабораторній роботі №3 розробити відповідні скрипти на мові SQL (DDL). Література: [7], [8] | 2 |
Самостійна робота студента/аспіранта
Очна форма
№ | Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
1 | Нереляційні бази даних, BlockChain – загальні поняття, види, моделі. | 2 |
2 | Теорема САР – детальний розгляд, порівняльний аналіз сторін «трикутника» | 2 |
3 | Реляційна модель даних, розроблена Е.Коддом – визначення, принципи. | 4 |
4 | Дослідження повного переліку елементів моделі інфологічного проєктування. Виконання ER-діаграми іншої нотації (на вибір, IDEF0, Yordana чи ін.). | 4 |
5 | Дослідження інших способів та засобів побудови логічних моделей предметної області за концептуальною діаграмою. | 4 |
6 | Дослідження нормальних форм починаючи з 4НФ. | 2 |
7 | Опрацювання усіх дванадцяти правил Кодда. Приклади застосування. Підготовка до контрольної роботи по усьому попередньому матеріалу. | 4 |
8 | Завантажити реляційну СУБД. Встановити програмне забезпечення та порожню базу даних для подальшого вивчення та використання. | 4 |
9 | Самостійно опанувати матеріали по управлінню структурами зберігання бази даних – уточнення фізичної структури. | 4 |
10 | Спрощений супровід параметрів ініціалізації. Файлова структура та архітектура відповідного сервера реляційної СУБД. | 4 |
11 | Відпрацювання теоретичного матеріалу на реляційній СУБД, для чого опанувати формалізацію зав’язків в специфікації реляційної СУБД, а також види та застосування індексів. | 8 |
12 | Відпрацювання теоретичного матеріалу на реляційній СУБД, визначення відповідних представлень, де відображені метадані Oracle. Табличний простір, де зберігаються метадані. | 4 |
13 | Локально-керовані табличні простори та табличні простори, керовані словником. Визначення, застосування. | 4 |
14 | Схеми даних та облікові записи в реляційній СУБД. Робота з параметрами безпеки. | 4 |
15 | Самостійно потренуватись та опанувати поняття блокування транзакцій, застосування конструкції SAVEPOINT. | 2 |
16 | Підготовка до заліку по всьому матеріалу модуля. | 10 |
Заочна форма
№ | Назва теми, що виноситься на самостійне опрацювання | Кількість годин СРС |
1 | Нереляційні бази даних, BlockChain – загальні поняття, види, моделі. | 8 |
2 | Теорема САР – детальний розгляд, порівняльний аналіз сторін «трикутника» | 8 |
3 | Реляційна модель даних, розроблена Е.Коддом – визначення, принципи. | 15 |
4 | Дослідження повного переліку елементів моделі інфологічного проєктування. Виконання ER-діаграми іншої нотації (на вибір, IDEF0, Yordana чи ін.). | 15 |
5 | Дослідження інших способів та засобів побудови логічних моделей предметної області за концептуальною діаграмою. | 15 |
6 | Дослідження нормальних форм починаючи з 4НФ. | 15 |
7 | Опрацювання усіх дванадцяти правил Кодда. Приклади застосування. Підготовка до контрольної роботи по усьому попередньому матеріалу. | 18 |
16 | Підготовка до заліку по всьому матеріалу модуля. | 10 |
Політика та контроль
Політика навчальної дисципліни (освітнього компонента)
Система вимог, які ставляться перед студентом:
- відвідування лекційних та лабораторних занять є обов’язковою складовою вивчення матеріалу;
- на лекції викладач користується власним презентаційним матеріалом; відпрацьовує практичну частину на віртуальній машині з встановленою відповідною РСУБД; використовує гугл-диск для викладання матеріалу поточної лекції, додаткових ресурсів, лабораторних робіт та інше; викладач відкриває доступ до певної директорії гугл-диска для скидання електронних лабораторних звітів та відповідей на МКР;
- на лекції заборонено відволікати викладача від викладання матеріалу, усі питання, уточнення та ін. студенти задають в кінці лекції у відведений для цього час;
- лабораторні роботи захищаються у два етапи – перший етап: студенти виконують завдання на допуск до захисту лабораторної роботи; другий етап – захист лабораторної роботи. Бали за лабораторну роботу враховуються лише за наявності електронного звіту;
- модульні контрольні роботи пишуться на лекційних заняттях без застосування допоміжних засобів (мобільні телефони, планшети та ін.); результат пересилається у файлі до відповідної директорії гугл-диску;
- заохочувальні бали виставляються за: активну участь на лекціях; участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць; презентацій по одній із тем СРС дисципліни тощо. Кількість заохочуваних балів не більше 10;
- штрафні бали виставляються за: невчасну здачу лабораторної роботи. Кількість штрафних балів не більше 10
- передбачене часткове закриття дисципліни курсами (Coursera, Udemi тощо), теми та години проходження яких відповідають певним пунктам дисципліни (лабораторні, лекції)
Види контролю та рейтингова система оцінювання результатів навчання (РСО)
Рейтинг студента з дисципліни складається з балів, що він отримує за:
- виконання контрольних робіт (5 експрес-контрольних на лабораторних заняттях);
- виконання та захист 7 лабораторних робіт;
- виконання 2 модульних контрольних робіт (МКР);
- заохочувальні та штрафні бали.
Система рейтингових балів та критерії оцінювання
Експрес-контрольні роботи
- «відмінно» – повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 5 балів;
- «добре» – достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації) або повна відповідь з незначними недоліками – 4 балів;
- «задовільно» – неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 1-3 бали;
- «незадовільно» – відповідь не відповідає вимогам до «задовільно» – 0 балів.
Лабораторні роботи
- «відмінно», повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 90% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 10/9 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 75% потрібної інформації) та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 8/7 бали;
- «задовільно», неповна відповідь на питання під час захисту (не менш ніж 60% потрібної інформації), незначні помилки та оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 6/4 бал;
- «незадовільно», незадовільна відповідь та/або не оформлений належним чином електронний протокол до лабораторної роботи – 0/3 балів.
За кожне заняття запізнення з поданням лабораторної роботи до захисту від встановленого терміну оцінка знижується на 1 бал.
Модульні контрольні роботи
- «відмінно», повна відповідь (не менш ніж 90% потрібної інформації) – 9-10 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь (не менш ніж 75% потрібної інформації), або повна відповідь з незначними помилками – 7-8 балів;
- «задовільно», неповна відповідь (але не менш ніж 60% потрібної інформації) та незначні помилки – 5-6 бали;
- «незадовільно», незадовільна відповідь (неправильний розв’язок задачі), потребує обов’язкового повторного написання в кінці семестру – 0-4 балів.
Заохочувальні бали
- за виконання творчих робіт з кредитного модуля (наприклад, участь у факультетських та інститутських олімпіадах з навчальних дисциплін, участь у конкурсах робіт, підготовка оглядів наукових праць тощо); за активну роботу на лекції (питання, доповнення, зауваження за темою лекції, коли лектор пропонує студентам задати свої питання) 1-2 бали, але в сумі не більше 10;
- презентації по СРС – від 1 до 5 балів.
Міжсесійна атестація
За результатами навчальної роботи за перші 7 тижнів максимально можлива кількість балів – 37 балів (2 лабораторні, МКР-1, 2 експрес-контрольні, 7 заохочувальних балів). На першій атестації (8-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 15 балів.
За результатами 13 тижнів навчання максимально можлива кількість балів – 53 балів (4 лабораторні, МКР-2, 2 експрес-контрольні, 13 заохочувальних балів). На другій атестації (14-й тиждень) студент отримує «зараховано», якщо його поточний рейтинг не менший ніж 25 балів.
Максимальна сума вагових балів контрольних заходів протягом семестру складає:
RD = 7*rлаб+2*rмкр+5*rек + (rз - rш)=7*10+2*10+2*5+ (rз - rш)=100 + (rз - rш), де rлаб – бал за лабораторну роботу (0…10); rмкр – бал за написання МКР (0…10); rек – бал за написання експрес-контрольної роботи (0…5); rз – заохочувальні бали за активну участь на лекціях, презентації, участь в олімпіадах, конкурсі роботи, наукові роботи за тематикою дисципліни (0…10); rзш – штрафні бали.
Екзамен
Умовою допуску до екзамену є зарахування всіх лабораторних робіт, написання обох модульних контрольних робіт та стартовий рейтинг не менше 18 балів. За умови виконання всіх умов допуску до екзамену передбачене автоматичне зарахування дисципліни при кількості балів 60 чи більше.
На екзамені студенти виконують письмову контрольну роботу. Кожен білет містить два теоретичних запитання (завдання) і два практичних завдання та одне тестове. Перелік теоретичних питань наведений у додатках 1 та 2. Кожне запитання (завдання) оцінюється у 10 балів.
У разі, якщо студент відмовляється від автоматичного зарахування дисципліни (бал не влаштовує студента), то студент пише 50-бальну роботу, причому стартовий бал буде прирівнений до 50.
Система оцінювання питань
- «відмінно», повна відповідь (не менше 90% потрібної інформації) – 9/10 балів;
- «добре», достатньо повна відповідь (не менше 75% потрібної інформації, або незначні неточності) – 8/7 балів;
- «задовільно», неповна відповідь (не менше 60% потрібної інформації та деякі помилки) – 2-6 балів;
- «незадовільно», незадовільна відповідь – 0/1 балів.
Сума набраних балів RD або балів за екзаменаційну роботу переводиться до залікової оцінки згідно з таблицею:
Таблиця 1. Переведення рейтингових балів до оцінок за університетською шкалою
Кількість балів | Оцінка |
---|---|
100-95 | Відмінно |
94-85 | Дуже добре |
84-75 | Добре |
74-65 | Задовільно |
64-60 | Достатньо |
Менше 60 | Незадовільно |
Не виконані умови допуску | Не допущено |
Додаткова інформація з дисципліни (освітнього компонента)
- перелік теоретичних питань, які виносяться на семестровий контроль наведено в Додатку 1;
- на початку семестру викладач аналізує існуючі курси по тематиці дисципліни та пропонує пройти відповідні безкоштовні курси студентам. Після отриманням студентом сертифікату проходження дистанційних чи онлайн курсів за відповідною тематикою, викладач закриває відповідну частину курсу (лабораторні чи лекції) за попередньою домовленістю з групою.
Робочу програму навчальної дисципліни (Силабус):
Складено доцент кафедри інформаційних систем та технологій ФІОТ, к.т.н., Ульяницька Ксенія Олександрівна
Ухвалено кафедрою інформаційних систем та технологій ФІОТ (протокол № 16 від 12.06.2024 р.)
Погоджено Методичною комісією факультету (протокол № 10 від 21.06.2024 р.)
Додаток 1 - Перелік теоретичних питань на залік
- Інформація та дані. Визначення, приклади.
- Дані, моделі даних. Види моделей даних, що розглядалися в курсі.
- Предметна область. Визначення, приклад. Інфологічна модель.
- Інфологічна модель предметної області. Варіанти побудови моделі. Один варіант описати з прикладом.
- Даталогічна модель. Визначення, варіанти побудови. Один варіант описати з прикладом.
- База даних. Визначення, опис, наповнення. Приклад бази даних.
- База даних. Правило трьох «НЕ». Приклади.
- База даних. Визначення, опис, наповнення. Правило «НЕнадлишковості».
- База даних. Визначення, опис, наповнення. Правило «НЕсуперечності».
- База даних. Визначення, опис, наповнення. Правило «НЕзалежності від застосувань». Засоби досягнення даної незалежності.
- Метадані – визначення. Трирівнева схема представлення метаданих.
- Загальна схема утворення бази даних. Інфологічне проєктування – послідовність проєктування, результати проєктування.
- Загальна схема утворення бази даних. Даталогічне проєктування – послідовність проєктування, результати проєктування.
- Загальна схема утворення бази даних. Фізичне проєктування – послідовність проєктування, результати проєктування.
- Фізичне проєктування бази даних. Фізична реалізація. Приклад.
- Інфологічне проєктування. Концептуальне моделювання – визначення, модель, опис, приклад.
- Інфологічне проєктування. Моделі локальних представлень.
- Інфологічне проєктування. Обмеження цілісності в рамках інфологічного проєктування.
- Даталогічне проєктування. Методи переходу від моделі предметної області до схеми бази даних.
- Даталогічне проєктування. Створення схем відношень. Поняття «відношення» та «зв'язки».
- Даталогічне проєктування. Нормалізація відношень. Три нормальні форми – визначення, приклади.
- Нормалізація. Терміни нормалізації (атрибут, домен атрибуту, нормальна форма). 1НФ – визначення, приклад.
- Нормалізація. Терміни нормалізації (кортеж, кардинальність, функціональна залежність). 2НФ – визначення, приклад.
- Нормалізація. Терміни нормалізації (відношення, схема відношень). 3НФ – визначення, приклад.
- Нормалізація. Терміни нормалізації (аномалія – перелічити, визначити). 4НФ – визначення, приклад.
- Нормалізація. Терміни нормалізації (відношення, зв'язки – класифіація зв'язків). НФБК – визначення, приклад.
- Системи управління базами даних. Визначення, схематичне представлення СУБД.
- Типи баз даних. Реляційна база даних – принцип побудови.
- Типи баз даних. Нереляційна база даних – принцип побудови.
- Типи баз даних. BlockChain – загальні відомості, приклад.
- Теорема САР. Визначення, пояснення виразу «лише 2». Належність різних типів БД до ребер «трикутника» теореми.
- Нереляційні моделі даних. Види, визначення, приклади.
- Реляційна СУБД – принцип побудови, визначення. ACID – визначення, приклади.
- Нереляційні СУБД - принцип побудови, визначення. BASE – визначення, приклади.
- Терміни реляційних база даних. Визначення, схема.
- Реляційна модель даних. Реляційна база даних. (Визначення, зв'язок термінів, терміни реляційної теорії).
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Визначення етапів.
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Аналіз предметної області проєктування. Приклад.
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Визначення вимог до проєкту. Опис вимог.
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Інфологічне проєктування БД (перелік етапів, класифікація зв’язків).
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Інфологічне проєктування БД (перелік етапів, класифікація сутностей).
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Інфологічне проєктування БД (перелік етапів, класифікація атрибутів).
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Інфологічне проєктування БД (коментарі результатів проєктування).
- Нотація Чена. Визначення, застосування, опис позначень.
- Повний цикл розробки реляційної бази даних. Перелік етапів. Даталогічне проєктування БД (алгоритм перетворення інфологічної моделі в даталогічну).
- Даталогічне проєктування БД. Класифікація зв’язків відношень. Перетворення логічних зв’язків у фізичні зв’язки.
- Даталогічне проєктування БД. Визначення обмежень цілісності. Приклади відповідних зв’язків.
- 1НФ. Визначення, приклад приведення до 1НФ, методи приведення до 1НФ.
- 2НФ. Визначення, приклад приведення до 2НФ, методи приведення до 2НФ.
- 3НФ. Визначення, приклад приведення до 3НФ, методи приведення до 3НФ.
- Денормалізація. Визначення, застосування, обмеження.
- Правила Кодда. Принцип, визначення, історичні відомості.
- Сучасне трактування реляційної моделі даних.
- Класифікації зв’язків реляційної моделі даних. Рекурсивний зв’язок – приклад логічної та фізичної реалізації.
- SQL. Визначення, терміни реляційної теорії (зв’язки, атрибути, ключі).
- SQL. Визначення, класифікація SQL команд (перелік, застосування).
- Основні етапи проєктування баз даних.
- Які задачі вирішуютсья на етапі інфологічного проєктування?
- Які задачі вирішуютсья на етапі логічного проєктування?
- Які задачі вирішуютсья на етапі фізичного проєктування?
- Дайте визначення поняттю «сутність».
- Розрізніть поняття «типу» сутності від «елементу» сутності.
- Дайте визначення поняттям «атрибут» та «домен атрибуту».
- Чи є поняття «сутності» та «атрибуту» абсолютними?
- Дайте визначення безумовному зв’язку в реляційній моделі. Приклад.
- Дайте визначення умовному зв’язку в реляційній моделі. Приклад.
- Дайте визначення біумовному зв’язку в реляційній моделі. Приклад.
- Дайте визначення рекурсивному зв’язку в реляційній моделі. Повний приклад можливостей виникнення даного зв’язку.
- Формалізуйте зв’язок 1:1.
- Формалізуйте зв’язок 1:М.
- Формалізуйте зв’язок М:N.
- Дайте визначення стержневій сутності.
- Дайте визначення асоціативній сутності.
- Дайте визначення характеристичній сутності.
- Дайте визначення сутності позначення.
- Дайте визначення первинному ключу відношення.
- Дайте визначення вторинному ключу відношення.
- Дайте визначення функціональної залежності (повної та часткової) неключового атрибуту від складеного первинного ключа.
- Дайте визначення транзитивній залежності.
[1] Методичною радою університету – для загальноуніверситетських дисциплін.